Hans A. Hauge:
HENÆR-senterets evaluering av
Aksjonsprogrammet barn og helse i Vestfold
Copyright
©
1999 forfatteren
Innhold
SAMMENDRAG AV RAPPORTEN
1. Hva denne rapporten handler om
1.1 Hva er Aksjonsprogrammet Barn og Helse?
1.2 Kort om Aksjonsprogrammet Barn og Helse i Vestfold
1.3 Førende spørsmål og presiseringer av disse
Nærmere om siktemålet med denne rapporten
1.4 Metodiske tilnærminger, avgrensninger og habilitet
1.5 Leserveiledning - om rapportens oppbygging
2. Grunnlagsforståelse i evalueringen
2.1 Er spørsmålene "ordentlige" evalueringsspørsmål?
2.2 Fokus på strategier for helsefremmende tiltak
2.3 Presiseringen av den normative standarden
2.4 Skolen som arena for helsefremmende tiltak
3. Forebygging av psykososiale problemer - Helsesøsterveiledning i Vestfold
3.1 Felles innledning til kapitlene 3 til og med 7
3.2 Om innholdet i dette kapittelet
3.3 Bakgrunnen for "Helsesøsterveiledning i Vestfold"
3.4 Prosjektets visjoner og mål
3.5 Organisering og forankring av prosjektet
3.6 Viktigste arbeidsmåter
3.7 Resultater, evaluering og planer om videreføring
3.8 Sandefjordsprosjektet - psykososialt miljø for elever i videregående skole
Sammenligning av de to prosjektene
3.9 Sammendrag av kapittelet
4. Forebygging av belastningslidelser - Friskvern Vestfold
4.1 Erfaringer på innsatsområdet - utvikling av aktivitetskatalog
4.2 Sammendrag av kapittelet
5. Forebygging av ulykker og skader - skolen som arena
5.1 Bakgrunnen for utviklingsprosjektet
5.2 Prosjektets visjoner og mål
5.3 Organisering og forankring av prosjektet
5.4 Viktigste arbeidsmåter - strategi og fremgangsmåter i samspill
Åpen kvalitativ tilnærming - bruk av tegninger som metode
Forklarende kvalitativ tilnærming - om barns opplevelse av å kjøre skolebuss
Bruk av kvantitativ tilnærming - skademeldingsskjemaer over en 20 års periode
Barns involvering i skoleutvikling - prosjekt fra 1998-2000
5.5 Resultater og planer for videreføring
5.6 Sammendrag av kapittelet
6. Forebygging av astma- allergi og inneklimasykdommer - Larviksmodellen
6.1 Bakgrunnen for utviklingsprosjektet
6.2 Prosjektets visjoner og mål
6.3 Organisering og forankring av utviklingsprosjektet
6.4 Viktigste arbeidsmåter - involvering av dem det gjelder
6.5 Resultater og planer for videreføring
6.6 Resultater fra HMS-tjenestens egenevaluering
6.7 Resultater fra Multiconsults evaluering
6.8 Sammendrag av kapittelet
7. Gode kostvaner hos barn og unge - Vestfoldmodellen
7.1 Bakgrunnen for utviklingsprosjektet
7.2 Utviklingsprosjektets visjon og mål
7.3 Organisering og forankring av prosjektet
7.4 Viktigste arbeidsmåter - kartlegging, rundspørring og informasjonsspredning
7.5 Resultater og planer for videreføring
7.6 Sammendrag av kapittelet
8. Sammenligning av erfaringene på innsatsområdene
8.1 Bakgrunner for oppstart av prosjektene
8.2 Mål og visjoner
8.3 Forankring og organisering av prosjektene
8.4 Arbeidsmåter i utviklingsprosjektene
8.5 Resultater og videreføring av utviklingsprosjektene
8.6 Arbeidsmåter egnet for involvering
Generelt om brukerinvolvering
Læringspotensialet i utviklingsprosjektene
9. Utfordringer på veien videre
9.1 Hvordan sikre etablert kompetanse?
9.2 Hvordan sikre varige resultater?
LITTERATURLISTE
VEDLEGG: Resultater fra HMS-tjenesten i Larvik sin evaluering (kapittel 6.8):
Resultater fra grunnskoler
Resultater fra kommunale barnehager
Resultater fra private barnehager
Hans A. Hauge: HENÆR-senterets evaluering av Aksjonsprogrammet barn og helse i Vestfold
Copyright
©
1999 forfatteren
Høgskolen i Vestfold