Marit Strandquist:
Stokkeprosjektet.
Kompetent omsorg. Forsvarlige, motiverende og effektive tjenester
Rapport 8/2005, Høgskolen i Vestfold
130 sider - 200 kroner
Fulltekstutgave (pdf-format - 3,9 Mb)
Om rapporten:
Rapporten oppsummerer Stokkeprosjektet, et samarbeid mellom Stokke kommune og Høgskolen i Vestfold 2002 – 2005. Norsk Sykepleierforbund Vestfold deltok i en del av prosjektet. Omsorgstjenesten og kompetanse ble utviklet. Målet var forsvarlige, motiverende og effektive tjenester og god praksis for sykepleierstudenter. Etter en behovsanalyse utviklet elleve delprosjekter ulike utfordringer. Berørte parter deltok for å finne nyttige og velbegrunnede resultater. Arbeidet ble evaluert og i tråd med den aksjonslærende tilnærmingen dokumentert i rapporter.
Resultatene viste behov for å tydeliggjøre tjenestetilbudet og hvilken kompetanse ansatte måtte ha for å yte forsvarlig hjelp. Konklusjonen var at pasientens situasjon, om den var avklart og stabil eller uavklart og ustabil, avgjorde om det var behov for sykepleier eller hjelpepleier. Ut fra dette kunne en kompetansebasert bemanningsplan settes opp. Ordning med pasientansvarlig sykepleier (PAS) ble innført for effektiv og motiverende bruk av kompetanse. PAS skulle være pasientens kontakt og sikre faglig forsvarlighet, kontinuitet og koordinerte tjenester. For pasientgrupper med behov for hjelp fra flere nivåer og etater ble spesialsykepleiere oppnevnt for å koordinere tjenestetilbudet. Dette bidro effektivt til sammenhengende tjenester. En sansehage ble anlagt for personer med demens og koordinator ble oppnevnt for å stimulere for mer frivillighet og kultur i hverdagen ved sykehjemmet. Ordninger for kompetanseutvikling for ansatte og mer målrettede kliniske studier for sykepleierstudenter ble prøvd ut og videreutvikling anbefalt.
De nye forslagene til løsninger kunne utvikles på grunn av det utradisjonelle samarbeidet mellom organisasjonene. Dette vakte oppsikt og anerkjennelse utover Vestfold. Nye samarbeidsprosjekter kan videreutvikle resultatene eller rettes mot nye utfordringer.
Om forfatteren: Marit Strandquist er høgskolelektor ved Høgskolen i Vestfold og utdannet sykepleier, Kandidat i sykepleievitenskap og Master i helseadministrasjon. Hun har ledet flere forsknings- og utviklingsprosjekter innen helsetjeneste og utdanning og har arbeidet mer enn ti år innen sykepleierutdanning.
Copyright: HVE / Forfatterne 2005
ISBN
82-7860-149-6
(Papirutgave)
ISBN:
82-7860-151-8
(Nettutgave)
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|