Anne Lyberg og Betty-Ann Solvoll:
PEKH - Pedagogisk kompetansehevingsprogram Pekefinger eller retningsviser mot førstelektorkompetanse
Rapport 3/2005, Høgskolen i Vestfold
25 sider - 40 kroner
Fulltekstutgave (pdf-format)
Om rapporten :
Avdeling for helsefag, Høgskolen i Vestfold har gjennomført et kompetansehevingsprogram for å få andelen av vitenskapelig tilsatte opp på førstelektornivå. Pedagogisk kompetanseheving (PeKH), som vi valgte å kalle programmet, ble etablert våren 2003.
Hensikten med rapporten er å gjøre rede for programmet og å diskutere erfaringene etter gjennomføring av tre semestre.
I PeKH- prosjektet ble flere metoder anvendt. Den totale modellen besto av fire trinn: kartlegging av kompetanse, teoritilfang, prosjektbeskrivelse, skriving av artikler og publikasjoner for så til sist at den enkelte deltaker skrev sin førstelektorsøknad.
PeKH- prosjektet har skapt erkjennelse i kollegiet om førstelektorkvalifisering som mulighet for den enkelte og en nødvendighet for avdelingen. Deltakerne i prosjektet har et klarere bilde av egen kompetanse og hva som kreves for opprykk. For å lykkes med sine ambisjoner om førstelektorkompetanse så må tid avsettes og deltakelse i forpliktende arbeidsfellesskap prioriteres. For noen er vitenskapelig produksjon et høyt mål, da kan dokumentasjon av egen faglig virksomhet være en start på veien mot en førstelektorsøknad.
Om forfatterne:
Betty-Ann Solvoll, høgskolelektor og doktorgradsstipendiat, Avdeling for helsefag, Høgskolen i Vestfold.
Anne Lyberg, høgskolelektor og studieleder for etter- og videreutdanningene, Avdeling for helsefag, Høgskolen i Vestfold
Copyright: HVE / Forfatterne 2005
ISBN: 82-7860-138-0 (Papirutgave)
ISBN: 82-7860-139-9 (Nettutgave)
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|