Dagrun
Skjelbred,
Trine Solstad og
Bente Aamotsbakken:
Kartlegging av læremidler og læremiddelpraksis
Rapport 1/2005, Høgskolen
i Vestfold
112 sider - 100 kr.
Fulltekstutgave
(pdf-format)
Sammendrag:
Rapporten Vurdering av læremidler med fokus
på flerkulturelt
perspektiv er skrevet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet
(tidligere
Læringssenteret) (brev fra Læringssentret,
datert 28.11.03).
Prosjektets mandat har vært å kartlegge
hvilke læremidler som er i
bruk og hvordan disse brukes i klasserom og læringssituasjoner
som
involverer språklige minoriteter. Prosjektet
har også sett på
læremidlenes språklige tilgjengelighet
relatert til minoritetsspråklige
elever og kartlagt oppfatningen av læremidler
hos brukerne.
I prosjektet har vi anvendt kvalitative forskningsmetoder
i form av
observasjoner i åtte klasserom (grunnskole
og videregående skole) og
intervjuer av elever og deres lærere. Vi
har også intervjuet seks
minoritetsspråklige lærere for å få deres
syn på bruk av og kvaliteter
ved læremidler. Videre har vi foretatt tekstanalyser
av tekster som er
anvendt som utgangspunkt for intervjuer med elever.
Tekstanalysene
konsentrerer seg om fire områder: begrepsmetaforer,
grammatiske
metaforer, fagterminologi og sammenheng i tekst
(koherens). I et eget
kapittel er også digitale læremidler
analysert.
Prosjektets datagrunnlag er lite og pretenderer
ikke noen form for
representativitet. Likevel bidrar det til å bekrefte
andre
forskningsresultater som dokumenterer lærebokens
dominerende
stilling i dagens grunnskole og videregående
skole. Vi har videre
funnet at minoritetsspråklige elever i all
hovedsak benytter de samme
læremidler som majoritetselevene. Mye av
tiden i klasserommet går
med til oppgaveløsning, og det arbeides
både individuelt og kollektivt.
Språklig sett er det et forbedringspotensial
når det gjelder tekstuell
sammenheng og klarhet. Det er videre behov for
en skjerpet
oppmerksomhet omkring metaforer i språket.
I det avsluttende
kapittelet formuleres en rekke konkrete råd
om språklig
tilrettelegging. En anbefaling i denne forbindelse
er å satse på
ordlister i læremidlene, både de tradisjonelle
og digitale. Så vel
minoritetsspråklige lærere som elever
har gitt verdifulle synspunkter
på læremidlene i denne studien. Et
praktisk råd er derfor å inkludere
minoritetsspråklige lærere i gruppen
av læremiddelutviklere.
Copyright: HVE / Forfatterne 2005
ISBN: 82-7860-134-8 (Papirutgave)
ISBN: 82-7860-135-6 (Nettutgave)
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|