Anne Lyberg :
Oppfatninger av sentrale læringsområder og læring i kliniske
praksisstudier i sykepleieutdanningen
Rapport 2/2004, Høgskolen i Vestfold
72 s. - 70 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)
Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold
ISBN: 82-7860- 112-7 (Papirutgave)
ISBN: 82-7860- 113-5 (Nettutgave)
Om rapporten:
Teoretisk forankring: Utdannelse av klinisk kompetente sykepleiere ved hjelp av praksisstudier er studiens forskningsinteresse. Klinisk betyr “ved sengen” og kompetanse kan sammenfattes til å bety “evnen til å gjøre noe”. Studien befinner seg innen fagdidaktikkens område.Hensikten med studien er å utvikle kunnskap om de kliniske praksisstudiene. Dette gjøres gjennom at sykepleiere, ledere og lærere beskriver hvordan de oppfatter læringsområder for de kliniske praksisstudier. Metode: Studien baseres på en induktiv kvalitativ metode, influert av fenomenografisk forskningstilnærming. Data er samlet inn ved hjelp av fokusgruppeintervjuer. Fokusgruppene besto av representanter fra praksisfeltet og Høgskolen.
Resultat: Oppfatningene om de kliniske praksisstudier beskriver ikke nødvendigvis hva mål og rammer for studiene er, men hvordan læringsområdene oppfattes å være. Derfor kan ikke oppfatningene være styrende i seg selv. Men ved å beskrive dem, kan en dypere forståelse oppnås. Studiens resultater kan ligge til grunn for diskusjon og bidra til å øke forståelsen for hvordan sykepleierutdannelsen i framtiden kan planlegges og gjennomføres.
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|