Sammendrag av rapporten:
Rapporten tar utgangspunkt i totalt 16 antologier tilhørende verkpakker skrevet for norskfaget i videregående skole, allmennfaglig studieretning etter Reform 94. Antologiene er blitt undersøkt for å kaste lys over fenomenet kanon og prosessen kanonisering. Det er antakelsen om at skolens kanon er den vesentligste av kulturens kanoner, som ligger bak prosjektets som idé.
Studien er i hovedsak en kvalitativ studie der fenomenet kanon ses i relasjon til andre kulturelle ytringer i samfunnet. Imidlertid ligger det kvantitative undersøkelser til grunn for studiens kvalitative deler. Disse undersøkelsene omfatter registrering av ulike type kanontekster, kategorisering i felter og grupper samt utviklingen av egnede kvantifiseringsprinsipper.
Fenomenet skolens kanon er blitt drøftet med spesiell vektlegging av 1800-tallet i norsk litteratur. Innenfor en slik tidsramme er det i særlig grad den såkalte gullalder-litteraturen som har fått omtale. Dette henger igjen sammen med den sterke posisjonen realismens tekster har i norsk videregående skole. Studien har av den grunn to egne kapitler om slike epokale forhold.
Et større kapittel er også viet en intervjuundersøkelse der fem profilerte forlagsredaktører er blitt intervjuet om spørsmål knyttet til kanon og kanonisering. Intervjumaterialet har tydelig vist at det kan oppstå konflikter mellom redaksjonelle preferanser og pragmatiske hensyn knyttet til omfang, økonomi og markedsføring. Intervjuundersøkelsen viser i tillegg at norskfaget er inne i en spennende overgangsfase. Nettbaserte løsninger byr på utfordringer og fordeler både for elever, lærere og forlag.
Studien har to vedlegg, der det ene består av to store tabeller. Der er samtlige tekstforekomster, dvs. de som er regnet som norske tekster, i antologiene talt opp. Siden dette er en studie viet skolens kanon i Norge, er tekster fra resten av Norden og verden for øvrig ikke blitt omtalt eller registrert. En påbygningsstudie der øvrige nordiske land tas med, er derfor under planlegging.
Med lang erfaring fra undervisning i norsk i videregående skole etterfulgt av undervisning i universitets- og høgskolesystemet i samme fag har jeg ved å gjøre denne undersøkelsen både fått bekreftet mine antakelser vedrørende kanon og blitt konfrontert med nye interessante spørsmål i løpet av skriveprosessen. Dette er spørsmål som jeg fortsatt gjerne vil beskjeftige meg med som forsker.
Rapporten er en del av programmet Valg og vurdering av lærebøker og andre læremidler som er organisert av UFD/Læringssenteret og Norsk Faglitterær forfatter og oversetterforening og støttet av Den norske Forleggerforening. Programmet er organisert av Høgskolen i Vestfold.