Bente Støa:
Kunnskap om kunst og kultur
En undersøkelse av forholdet mellom kunst- og kulturhistoriefaget og potensialet for læring.
Rapport 8/2003, Høgskolen i Vestfold
83 s. – 130 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)
Copyright: Høgskolen i Vestfold /forfatteren
ISBN 82-7860-091-0 (papirutgave)
ISBN 82-7860-092-9 (elektronisk utgave)
Om rapporten:
Denne rapporten er tredelt. Forfatteren drøfter først særtrekk ved kunst- og kulturhistoriefaget på grunnkurs formgivning i den videregående skole etter Reform-94 (R-94). Særtrekk kan leses både ut fra læreplanen og med tanke på elevgruppen som velger dette grunnkurset. Læringsbegrepet blir drøftet på bakgrunn av dette. Deretter blir de to lærebøkene som brukes i dag, vurdert med utgangspunkt i fagets læringspotensiale.
I andre del av rapporten presenteres resultater fra to kvalitative undersøkelser. Forfatteren har intervjuet 16 elever som har gått dette grunnkurset. Elevene kommer fra fire forskjellige klasser ved fire skoler i østlandsområdet. I tillegg har forfatteren vært observatør i et klasserom ved én av skolene gjennom 5 dobbelt-timer i faget. . Selv om informantene totalt sett utgjør en liten gruppe elever, belyser undersøkelsen ulike sider ved den læring som synes å finne sted i faget. Hvilken kompetanse synes elevene å tilegne seg gjennom lærebøker og undervisning? Sentralt i drøftingen er spenningsfeltet mellom læring i faget som en stadig pågående og åpen aktivitet, og undervisningen som en strukturert og kontrollerende aktivitet. Særtrekk ved kunnskap om kunst og kultur relatert til særtrekk ved elevgruppen som søker til dette grunnkurset, er viktige med tanke på dette spenningsfeltet som faget kunst- og kulturhistorie befinner seg innenfor.
I undersøkelsene fokuseres på bruk av lærebok. På tross av at de to lærebøkene er forskjellige, finnes flere fellestrekk ved den pedagogiske praksis som finner sted i de ulike klassene. Undersøkelsene viser at det er nødvendig med nytenkning i kunst- og kulturhistoriefaget på grunnkurs formgivning for å få utnyttet fagets læringspotensiale best mulig. Forfatteren drøfter avslutningsvis noen av de utfordringer jeg mener vi står overfor, og mulige løsninger på disse.
Rapporten er en del av programmet Valg og vurdering av lærebøker og andre læremidler som er organisert av UFD/Læringssenteret og Norsk Faglitterær forfatter og oversetterforening og støttet av Den norske Forleggerforening. Programmet er organisert av Høgskolen i Vestfold.
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|