Valgerd Mørch:
"Skal - skal ikke?"
En undersøkelse av utlånsordningen av læremidler i videregående skole.
Rapport 1/2003, Høgskolen i Vestfold
42 s. - 80 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)
Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold
ISBN nettutgave 82-7860-077-5
ISBN papirutgave 82-7860-076-7
Om rapporten:
Mørch har undersøkt hvordan tre videregående skoler organiserer utvelgelsen av lærebøker i forbindelse med fellesinnkjøp av utlånslærebøker. Er intensjonene ved utlånsordningen ivaretatt?
Ved hjelp av intervjuer har Mørch prøvd å finne ut hvem som avgjorde hvilke fag det ble kjøpt inn utlånslærebøker i, hvilke lærebøker som ble valgt og etter hvilke kriterier for skoleårene 2000/01 og 2001/02.
Undersøkelsen indikerer at intensjonene med utlånsordningen bare delvis er fulgt opp:
- Pengene har blitt brukt til å redusere mest mulig elevenes utgifter til innkjøp av læremidler.
- Ordningen har ikke bevisstgjort lærere og elever om lærebokas rolle i læringsarbeidet i relasjon til læreplanens mål.
- Ordningen har ikke fremmet pedagogisk nytenkning og kreativitet.
- Skolene har ikke lagt opp til en langsiktig strategi ved valg av læremidler.
- Elevene har i liten grad vært aktive i prosessen.
Med andre ord har departementets forsøk på å få gjennom deler av innholdsreformen, vært mindre vellykket. Økt elevmedvirkning, mindre lærebokstyrt undervisning og mer bruk av andre kilder til kunnskap, er viktige mål å jobbe mot - enten elevene låner lærebøkene eller eier dem selv.
Rapporten inngår i det tre-årige forskningsprosjektet Valg, vurdering og kvalitetsutvikling av lærebøker og andre læremidler, finansiert av UFD og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom UFD ved Læringssenteret, Den norske Forleggerforening, NFF og Høgskolen i Vestfold..
Forfatteren:
Valgerd Mørch er ansatt ved Oslo Katedralskole.
<< Tilbake til hovedsiden for Skriftserien
|