Hildegunn Otnes (red.) :
IKT og nye læreprosesser
En artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning
Notat 2/2004, Høgskolen i Vestfold
235 sider - 220 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)
Denne antologien bes tår av 12 artikler som alle handler om erfaringer fra prosjektet IKT og nye læreprosesser , et prosjekt som ble iverksatt høsten 2000 ved Høgskolen i Vestfold, Avdeling for lærerutdanning.
Artiklene viser noen av de muligheter og utfordringer som ligger i det å gjennomføre et slikt prosjekt. Både teknologiske, pedagogiske og organisatoriske aspekt blir diskutert. Forskningen rundt IKT og læring har kommet fram til at teknologien bør brukes som et kommunikasjons- og samarbeidsmedium og ikke bare som et informasjonsmedium. Det har vært viktig for oss å etablere arbeidsformer som avspeiler et slikt syn. Her har blant annet de digitale mappene - og da særlig den åpne varianten – vist seg å være et godt redskap. Vi har erfart at transparente, nettbaserte mapper åpner for samarbeid, og at hypertekstualitet er et konkret bidrag til å gjøre digitale mapper kollektive og dialogiske.
Antologien inneholder følgende artikler:
Mattias Øhra: |
Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper |
Kristin Læret: |
Samarbeidslæring i lys av ”IKT og nye læreprosesser” – en students bekjennelser |
Asgjerd Vea Karlsen: |
På Hvilken måte fremmer nettbasert aktivitet læring? |
Geir Winje: |
Organiske mapper |
Hildegunn Otnes: |
Prosesstekster – dokumentasjon av arbeids- og læringsprosesser i digitale mapper |
Tor Arne Wølner: |
Rive ned gjerdene – IKT og fag hånd i hånd |
Eli Kari Høihilder: |
IKT og mappevurdering – et utviklingsredskap i skolehverdagen? |
Pål Runsjø: |
På den annen side |
Gjertrud Indresæter: |
Mappearbeid og IKT som hjelpemiddel i matematikkopplæringen |
Biljana C. Fredriksen: |
Digitale tegneprogrammer som uttrykksmedium og læringsarena |
Fride Lindstøl: |
Digital dannelse i lærerutdanningen – også et praktisk-estetisk prosjekt |
Kari-Anne Jørgensen: |
Lekende lett eller faretruende stille? – Fysisk fostring, IKT og nye læreprosesser |
Copyright: HVE / Forfatterne
|