Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken (red.) :
Fokus på pedagogiske tekster:
Seks artikler om det flerkulturelle perspektivet i læremidler
Notat 1/2004, Høgskolen i Vestfold
196 sider - 200 kroner
Fulltekstutgave (PDF-format)
Om notatet:
Notatet innholder seks artikler som alle tar for seg det flerkulturelle perspektivet i lærebøker. Rita Hvistendahl gir i sine to artikler både en oversikt over den forskning som finnes om det flerkulturelle perspektivet i læremidler i norsk og norsk som andrespråk, og hun diskuterer de utfordringer og muligheter som læremidler i norsk stilles overfor i en kulturelt kompleks skole. Også Eva Maagerø tar i sin artikkel for seg norskfaget og den plassen minoritetsbarn og deres kultur og tekster har i grunnskolens læreplan og læremidler. Ragnhild Lund har sett på engelskfaget og reiser spørsmål ved hvordan det flerkulturelle perspektivet ivaretas i dette fagets lærebøker, mens Thomas Moser har analysert lærebøker som benyttes i kroppsøvingsfaget. Avslutningsvis beskriver Geir Winje hvordan det flerkulturelle perspektivet ivaretas i KRL-bøkene ved å se på hvordan ulike religioner og livssyn presenteres i disse bøkene. Notatet er en del av prosjektet Det flerkulturelle perspektivet i lærebøker og andre læremidler , initiert og finansiert av Utdannings- og forskningsdepartementet v/Læringssenteret.
Copyright: HVE / Forfatterne
|