Moser et al.:
L97 og kroppsøvingsfaget : fra blå praktbok til grå hverdag? Delrapport 2 | Copyright © 1999 forfatterne |
4 Resultater og drøftinger (forts.)4.5 Rammefaktorer i kroppsøvingsfaget ved gjennomføring av L97 4.5.1 Presentasjon av resultatene Tabell 5. Vurdering av rammefaktorer for faget kroppsøving med tanke på L97.
*) 20,6% av lærerne og 25,5% av rektorene har ikke tatt stilling til dette utsagnet! 4.5.2 Oppsummering og drøfting av resultatene Et første moment en bør legge merke til i tabell 5 er at rektorenes vurdering av ramme-faktorene er gjennomgående mer positive enn lærernes - med unntak av mulighetene for skøyteaktiviteter. Det synes nærliggende å forklare dette resultatet med rektorenes større avstand til undervisningspraksisen i kroppsøvingsfaget. På den annen side vil denne distansen kunne bidra til at rektorene har bedre oversikt og en mer optimistisk og konstruktiv vurdering av rammefaktorene. Lærernes nærhet til undervisningspraksis kan således bidra til en viss `bedriftsblindhet', dvs. at de ikke ser mulighetene i samme grad som en utenfor stående person. Siden vurderingen i begge respondentgruppene er overraskende positive, synes forskjellen mellom lærerne og rektorene likevel å være av marginal betydning,. Med unntak av svømmehall gir et klart flertall av lærerne uttrykk for en positiv vurdering av rammefaktorene i kroppsøvingsfaget ved sine respektive skoler. Dette er særlig gledelig med tanke på mulighetene for uteaktivitet, friluftsliv og nærmiljøbruk. Det er 82,1% som sier seg tilfreds med med nærmiljøet, 83,4% som med adgangen til naturområder, 79,5% med muligheten for orienteringsopplæring og 75,5% med muligheten for opplæring i natur/miljø/friluftsliv. Dessuten er 75,4% tilfreds med skolens eget uteområde. Til og med muligheten for skøyteopplæring blir vurdert positivt av respondentene (62,3%). Noe overraskende synes også den positive vurderingen av muligheter å være for leik og fysisk aktivitet i løpet av skoledagen. Her sier hele 80,8% seg tilfreds med forholdene.
I forbindelse med didaktisk relasjonstenking dreier det seg her om faktorer som i sterk grad vil påvirke undervisningspraksisen i kroppsøvingsfaget. Også viktige personforutsetninger, som feks lærenes iver etter å realisere intensjonene i den nye læreplanen, kan antas i noen grad å være avhengig av hvordan disse forholdene vurderes. Resultatene i denne undersøkelsen viser at rammefaktorene både inne og ute oppleves av de aller fleste som tilfredsstillende, og på noen områder til og med meget tilfredsstillende av noen. Dermed synes en vesentlig forutsetning for implementering av kroppsøvingsplanen å være tilstede.
Copyright
©
1999
forfatterne
|