|
Høgskolen i Vestfold
| Biblioteket | Digitale tekster | Lokalhistorie
Sem og Slagen -
en bygdebok. Bind 2, Kulturhistorie, del 2 . Tønsberg: Høgskolen
i Vestfold, 2001.
Gå til: | Forside | Innhold
|< forrige | neste >
Kunstnere.
Thomas Olsen Blix, billedhugger
og maler (1678-1729). Se bind I, s. 966 under Stussrød.
Museumslektor E. Eriksen har skrevet om ham
i «Tønsbergs Blad 24/12 1955. Han nevner at han skal ha laget
fire praktfulle prekestoler, hvoriblant muligens prekestolen i Gamle Akers
kirke.
Man kjenner seks døpefonter av ham, bl.
a. den i Svarstad kirke og en i Hillestad. Muligens er også den i Hof
kirke av ham og likeså altertavlen i Strømmen gamle kirke.
Blant de kirker han dekorerte var også Vinje og Nesland. Man kjenner
et motivmaleri i Nykirke av ham fra 1722.
Peder Balke. - Blant Slagenmalere
må vi også nevne Peder Balke, ikke fordi han har vært
bosatt i Slagen, men fordi han for mer enn 100 år siden har dekorert
den store stuen på Presterød med en rekke veggbilder.
Peder Balke (1804-87) var født i Hedmark, men
oppvokst i Balke sokn, Toten. Han hadde fått utdannelse
i Oslo, Stockholm og Dresden, hvor han i 1843-44 var elev av J. C. Dahl.
Carl W. Schnitler skriver om ham at han viser
seg som en stor patetisk naturskildrer og en høyst selvstendig virtuos
med sterkt personlig syn såvel for landskapets store linje som for
bred malerisk stoffvirkning og for dramatisk effektfull lysbehandling.
Blant veggdekorasjonene på Presterød
legger en særlig merke til bildet av Nordkapp som var et av hans yndlingsmotiver.
Han var lenge kjøpmann i Oslo, hvor det
kjente strøk Balkeby er oppkalt etter ham. Som maler er han representert
i Nasjonalgalleriet.
Audun Hiermann har skrevet en artikkel om ham i «Tønsbergs
Blad» den 18. februar 1956.
Carl Henrich Mørch, sønn
av kirkesanger Jens Andreas Mørch og Johanne Aasen, f. Klokkeråsen
5. nov. 1828, student 1854, død i Fredrikstad 1890. Ingen embedseksamen,
ble redaktør av en rekke blad, «Tønsberg Blad»,
«Tunsbergeren», «Drammens Tidende», «Fredriksstad
Blad», m. fl. Ved familiefester i Sem og Slagen skrev han gjerne dikt.
Ellers kom det fra ham både strengt alvorlige og humoristiske dikt.
Ved Ole Gabriel Uelands død skrev han bl. a.:
Et Budskab gaar paa Fjeld og Hei,
Det finder over Sjøen Vei,
Det gaar til Velstandsgaarden frem
Det gaar til fattigt Husmandshjem.
Og overalt hvor Nordmandsaand
End rykker i de trange Baand,
Der gribende det Budskab lød,
At nu er gamle Ueland død.
Med Kraft og Kløkt og lynsnart Blik
Han tidlig frem i Kampen gikk,
Og stedse stod som Mærkesmand
Den Høvding ifra Rogaland.
I 1897 utkom i Tønsberg «Digte
og Viser» af Carl Henrich Mørch. I Udvalg ved G. Gløersen.
Clara Tschudi, f. 9. sept. 1856
i Tønsberg, datter av skipsreder Peter Tschudy og Verena, f. Tschudy,
begge fra Glarus i Sveits. Fra 1883 virket hun som journalist og forfatter.
Hun døde 1945.
I 1891 utkom «Keiserinde Eugenie»,
som ble meget lest. Senere fulgte «Keiserinne Augusta»,
«Marie Antoinette» I-II, «Napoleons Moder», «Keiserinde
Elisabeth», «Napoleons Søn, «En forglemt Heltinde»
(dronning Maria Sophia av Neapel), «Ludvig II af Bayeren» I-II,
«Dronning Hortense», «Goethes Moder», «Hofliv
i 18. og 19. Aarhundre» I-V, «To Keiservenner», «Luise,
Storhertuginde af Baden», «Bismarck og hans Hustru».
Hun fikk adgang til førstehåndskilder,
og hennes fremstilling var lett og underholdende. Flere av bøkene
ble oversatt til fremmede sprog.
Hun var i Tyskland utdannet som operasangerinne.
Sven Jørgensen: Arbeidsløs.
(1888).
Sven Jørgensen. - Han var
født i Drammen 23. februar 1861. Hans far kom fra Tverved i Slagen.
Han hadde gjennomgått Hannos tegneskole i Oslo og var 1880-83 i München.
Han var bosatt på Fagertun under Åsen,
g.nr. 130, b.nr. 31 i Slagen og døde der 1940. Han var gift med Mathilde
Nilsen, datter av skipsfører Johan Nilsen og frue f. Lefsaker.
Da han holdt sin retrospektive utstilling i
Oslo, mars 1933, skrev Kristian Haug bl.a. om ham: «Han dyrker sin
have i Slagen og maler med samme glede som i ungdommens vår. Der nede
hvor han bor, bodde hans besteforeldre. Sine fridager som skolegutt tilbragte
han hos dem og hos fiskere og arbeidere deromkring. Deres nøysomme
tilværelse satte dype merker i hans mottakelige sinn. Det ble miljøet
for hans oppvekst, som det senere ble det for hans kunst.
Sven Jørgensen legger ikke meget til, finner
som de fleste av hans oppbud, at altsammen er best og penest som det er.»
Merkes kan bilder som «Arbeidsløs»
(1888), «Sønnen» (1894), «Avskjeden med hjemmet»
(1895), «Enken» med barneflokk, rundt et fat sild og poteter.
På verdensutstillingen i Paris 1889, hvor
han våget å stille ut sammen med malere fra så å
si alle land, ble han lagt merke til og trukket fram, så han fikk en
av de oppstilte medaljer (bronsemedalje). Han er representert med flere bilder
i Nasjonalgalleriet og i flere utenlandske museer. («Tønsbergs
Historie, III, 2. s. 146).
Sven Jørgensen var ofte omtalt i bladene:
«Tønsbergs Blad» 19/9 1911
(2 1/2 spalte). 25 års-jubileet. «T.B.» 26/9 1911.
En kort notis. «T.B.» 15/8 1925. Av Laurits L. Bryn. (1 spalte).
«T.B. », 21/2 1931, 70 år. (1 s.) «T.B» ,
23/3 1933: Retrospektiv utstilling i Oslo. (to spalter petit). «T.B.»
21/2 1936: S. J. 75 år. (vel 1/4 spalte). Av Carl E.
Paulsen. T.B. 23/2 1940: S. J. er 79 år i dag. Carl E. Paulsen
har laget en portrettbyste av ham. T. B. 11/9 1940: S. J. er død.
(En spalte) av C. E. P. T. B. 14/9 1940: (1/2 side) av C. E. P. T.
B. 18/11 1940: Maleren Sven Jørgensen og frue har i sitt testamente
bestemt at boets samtlige eiendeler skal realiseres og de utbragte midler
anvendes til innkjøp av et eneste maleri som skal foræres Nasjonalgalleriet,
til minne om testatorene. Disse har overlatt til Bildende kunstneres styre
å utvelge dette bilde. T. B. 21/9 1940: S. J. in memoriam, av
Jens Thiis. T. B. 1/11 og 5/11 1945: Billedhugger Carl E. Paulsens
portrettbyste av S. J. avduket på Slagen kirkegård 4/11 1945.
Dikt av Arne Horgen (9 vers) inntatt i T. B. 20/11. T. B. 16/10 1948:
Sven Jørgensen som social kunstner. Av Rolf Solberg. T. B.
10/4 1959: Carl E. Paulsen skriver om Svend Jørgensens deltakelse
i verdensutstillingen i Paris for 70 år siden: «En ung
mann fra Slagen deltok den gang med et bilde. Han var 28 år
gammel og trodde vel ikke at han skulle bli oppdaget i vrimmelen der nede
i kunsten og kulturens sentrum. Stor var vel overraskelsen da Verdensutstillingen
belønnet hans kunstverk med bronsemedalje, en slett ikke dårlig
heder for en ung mann den gang.
Sven Jørgensen snakket ikke om denne
bragd noen gang til undertegnede, men da han var død og hans etterlatenskaper
ble spredt på vide veier fant man medaljen i en gammel og støvet
sigarkasse. Jeg fikk den av de fjerne slektninger og den pryder nå
min vegg som et vakkert minne om den gamle beskjedne maler.»
Sven Jørgensen: Selvportrett.
Sven Jørgensen: Enken.
Sven Jørgensen: De nysgjerrige. (1895).
Even Ulving. - Født i Vega 1863 og død
3. august 1952. Fra 1914 bodde han ved Åsgårdstrand i villa
«Borgen» av Nordre Teigen (g.nr. 120, b.nr. 12 i Sem). T. Bl.
25/5 1937, 1 spalte av -ng. T. Bl. 1943 (1/2 spalte). T. Bl. 24/12
1946: «En streik på Nyland gjorde E. Ulving til maler (1/1
side). Gambrinus. Om ham skriver Nanna With i «Aftenposten»
den 19. august 1948 bl. a.:
«Even Ulving, grand old man, 85 år.
- Faren var en flink båtbygger og bodde i Vega, Helgeland. Sønnen
Even lærte av faren og hjalp ham, inntil han 18 år gammel dro
til Kristiania for å begynne på Nylands Verksted, men
da her var streik havnet han på et malerverksted.
En søndag han hadde vært og sett bildene
i Nasjonalgalleriet, visste han hva slags maler han ville bli. Han kom seg
inn på Bergsliens malerskole. Bergslien var snill og hjalp ham, så
han etter to år kunne reise til München til professorene Heim
og Schmidt. Det gikk fint. Han var her i to år og fortsatte derpå
sine studier to år i Paris på Academie Julien hos Bougereau,
en av Frankrikes beste malere.
- Siden har jeg malt etter mitt eget hode, sier
Ulving, han sitter i den hyggelige stuen med de store gamle møblene
i sin villa «Borgen» ved Åsgårdstrand.
- Det var Jahn Ekenæs som fikk meg hit,
etterat min kone og jeg hadde bodd i 12 år alene på den lille
Sømnesøya på Helgeland, hvor vi måtte i båt
for å hente mat og aviser, og i uvær kunne være uten
forbindelse med fastlandet i dagevis.
Men det var i disse årene han lå
og drev og malte i motorbåten sin at han fikk sin berømmelse
som Nordlandsmaler. Hans midnattssolbilde vakte sensasjon, da han for 50
år siden hadde utstilling i Kristiania - alle snakket om «solen
til Ulving», som blendet når en hadde sett på den en stund.
Ulvings atelier er stort og lyst og fylt av
en samling festlige bilder fra Nord-Norge, Sør-Norge, Frankrike,
Italia.
- Det må da være litt underlig for
Dem som er oppvokst i de fantastisk ville omgivelsene der nord, å bo
i dette idyllisk smilende Åsgårdstrand?
- Ja, jeg synes nok ofte her er for tamt, men
det var svært hyggelig de første årene med alle malervennene:
Ekenæs, Holmboe, Dørnberger, Jørgensen, Hjorth, Bratland.
Vi var ute i motorbåten min, malte sammen og seilte. Nu er de alle
døde, så det er blitt stille her.
- Hvorfor ser vi så lite til Dem på
utstillinger?
- Jeg har nok mange ganger fått anmodning
om å være med, men så er det det, at jeg er ikke moderne
nok for kritikerne i dag, og så har jeg betenkt meg. Jeg
synes nok det kan være morsomt å se moderne malerkunst, men mange
er fæle! Jeg liker ikke dette "isme-rotet". Jeg har funnet min uttrykksform,
har utdypet den, men jeg vil ikke forandre den, jeg maler som jeg maler
-.
Ulving har vært og er fremdeles en overmåte
flittig maler, hans bilder er strødd utover hele Norges land, fra
Kongens slott til hjemmene langt ute i havskjærene. Fjell i midnattssol,
fjell i vinterdrakt, hav i storm og hav i blikkstille, scener fra fiskerlivet
på sjø og på land, fiskevær med rorbuer, fiskevasking,
fisketørring, og de gamle, vakre nordlandsbåtene, som nå
bare er minner fra en svunnen tid.»
Ulving har blant annet malt et stort bilde
som ble gitt av Helgeland til Kongefamilien i anledningen kroningen i 1906.
Originalen henger i speil-salen på Slottet, mens en av studiene til
maleriet er hengt opp i Fylkesmuseet.
I 1954 holdtes en minneutstilling i Kunstforeningen
og i fylkesmuseet Tønsberg. Om den skrev «Vestfold Arbeiderblad»
3/5 1954:
Vi finner igjen mange kjente steder fra Åsgårdstrand
på utstillingen, fra Saltkopsvingen - et lyst sommerbilde, fra Kiøsterudgården
og fra moloen, og dessuten et prektig portrett av en gammel fisker med en
Åsgårdstrandsmann som modell. Blant de verker som utstilles
i Kunstforeningens lokaler er bl. a. et portrett av Victoria, Knut Hamsuns
datter. Det er malt i 1923. Videre finner vi det første maleri som
Ulving malte etter sin utdannelse hos Knut Bergslien. Dessuten har man fått
med noen av hans studiearbeider (gamle kulltegninger) fra studietiden i
München, og en del portretter.
I 1959 besluttet bystyret i Brønnøysund
enstemmig å oppkalle en gate etter ham: «Even Ulvings gate».
Karl G. Nilssen fra Øvre Råel
i Slagen, f. 16. august 1889 på Aldershvile, treskjærer og billedhugger,
autodidakt, begynte alt som gutt å skjære skulpturer i tre,
arbeidet helt til 1930 som smed, men skar om kveldene og i fristundene.
Han har skåret altertavlen i Husøy kapell, likeså «Luther»
på forsiden av prekestolen, altertavle til Knatholmen kapell, en Kristusskikkelse
som henger i sakristiet, Tønsberg, og en døpefont på
Vestfold Sentralsykehus, en Kristusskikkelse på Nes Aldershjem.
Likeså har han skåret figurer av
kjente originaler i Tønsberg og omegn og flere skulpturer.
Nilssen har også hugget noen skulpturer
i sten,. bl. a. Roald Amundsen i sort granitt, og monumenter på kirkegårdene.
Han har flere ganger hatt arbeider på
Statens høstutstillinger i Oslo i 1930-årene.
Professorene Christian Krogh og Utsond uttalte
seg meget anerkjennende om hans arbeider. (Tønsberg Historie III,
2).
I de siste år har Nilssen drevet et keramikkverksted
på Råel. Det er vesentlig av økonomiske grunner, forteller
han. Riktignok liker jeg å pusle med keramikk også, men innerst
inne er jeg treskjærer.
I bladene har hans arbeide ofte vært omtalt:
Tønsbergs Blad 21/2 1920 : Træskjærer
Karl G. Nilssen, Husvik. (3 halve spalter med 3 bilder)
T. B. 26/11 1920: Treskjærer Karl G. Nilssen,
Jersø, stiller ut sine arbeider i Klubben. T. B. 9/10 1926,
nr. 239: Vor norske døderhulter Karl G. Nilssen, Råel. Av Laurits
L. Bryn. (4 halve spalter med et bilde).
T. B. 18/10 1927: Treskjærer Karl G. Nilssen, Råel,
som deltar i Statens Kunstutstilling, har solgt en av sine fornøyelige
små trestatuetter ved navn ”Til fattiggården”.
T. B. 19/8 1932: En kunstner (Karl G. Nilssen). (To spalter).
T. B. 7/12 1934: En ny mann i norsk kirkekunst. Billedhugger Karl G. Nilssens
arbeider i Husøy kapell. (To spalter). O. M. N.
T. B. 23/8 1947: Tanker omkring en Vestfoldkunstner.
(Karl G. Nilssen). (En spalte). Av Rolf Solberg.
Vestfold Arbeiderblad 20/8 1958: Med kniv og trestykke
i hånd. Av Jun. (1/2 spalte og bilder).
Karl G. Nilssen: En fra byen .
Sigmund Harry Fritzøe, f.
i Sem 24. juni 1931, tok middelskoleeksamen i Tønsberg 1949. Fra 17-årsalderen
skogsarbeider, 1957 ansatt i firmaet Anth. L. Zeiner A/S, Tønsberg.
Han er en aktiv idrettsmann og har tatt mange premier på ski og i orienteringsløp.
Er selvlært maler og treskjærer.
Fritzøe har deltatt med bilder i Vestfold-malernes
utstilling 3 av de 4 år denne utstilling har funnet sted. Utstillingen
går i samtlige Vestfold-byer.
De to første år deltok han med
arbeider i sort-hvitt, hvor hans typetegninger særlig ble fremhevet.
T. B. 1958: ”En del veltrufne og sikre portretter
av Sigmund Fritzøe. Han tar sine typer på kornet.”
De siste årene har han mest gått
inn for oljemalerier, og fikk siste år antatt et maleri ved denne utstilling.
A. H. i Tønsbergs Blad 1961:”Sigmund
Fritzøe får et stadig fastere grep på sine motiver,
hans «Sagbruk» er et solid stykke arbeide.”
Fritzøe har også deltatt i andre
utstillinger, og tegnet utkast til flere faner, bl. a. ved Jareteigen skole,
og utført illustrasjoner for blad og aviser.
S. H. Fritzøe: Selvportrett. ( Blyant 1959).
S. H.Fritzøe: Desember, Ollebukten, Tønsberg. (Kulltegning
1958).
S. H. Fritzøe: Eventyrbolle. (Bjerk).
S. H. Fritzøe: Skogskar. (Oljemaleri 1959).
Gammel treskjærer fra Eik.
Oscar Svensson har bodd på Eik
i 45 år. I 20-årsalderen kom han til Norge. Egentlig er han
møbelsnekker, men hans kunstneriske anlegg kom fram ved utarbeidelse
av ornamenter til møbler. Snart fikk han større og meget krevende
arbeider f. eks. ved treskjærerarbeider til Borre kirke, Frimurerlogen
i Tønsberg og inngangen til Tønsberg Arbeiderforening.
På hans verksted kan en se en sjøkaptein,
som er skåret for flere år tilbake. Han er omtalt i «Tønsbergs
Blad», 1. mars 1960.
Kunstmaler og grafiker.
Bjarne Brunsvik er født i Romsdalen 27.
mai 1918. Han vokste opp på Jareteigen i Sem, hvor hans far var gårdbruker
og revefarmeier.
Etter noen år hjemme, gikk han Statens
Håndverks- og Kunstindustriskole. Etterpå Statens Kunstakademi
med professor Axel Revold som lærer. Han assisterte professor Revold
med freskoutsmykningen av Oslo Rådhus. Gjennom Revold fikk han
også til oppgave å utføre takdekorasjoner i Fiskum kirke.
Han drev også noen år som teatermaler i Oslo.
Brunsvik debuterte som kunstmaler på
«De 6 unges utstilling» i Kunstnerforbundet, Oslo 1942. Han
har siden 1953 vært lærer ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole.
Siden 1945 har han deltatt på Statens årlige kunstutstillinger
(høstutstillingen). Har hatt separat utstilling i Oslo 1947, 1954
og 1958, og i København 1947. Ellers også i flere norske byer.
Han har vært representert på de fleste norske offisielle utstillinger
bl. a. i Stockholm, Helsinki og Reykjavik. Følgende har innkjøpt
av hans bilder: Riksgalleriet, Bergens Billedgalleri, Drammens faste
galleri og av tilsvarende gallerier i Uppsala og Karlstad.
Brunsvik er også grafiker og har deltatt
på grafiske utstillinger, formidlet av Utenriksdepartementets kontor
for kulturelt samkvem med utlandet i de fleste europeiske land og i Syd-
og Nord-Amerika. Byen Cincinnati, U.S.A. har innkjøpt 2 av hans grafiske
arbeider.
Brunsvik har foretatt stipendie- og studiereiser
til Frankrike og Italia.
Bj. Brunsvik.
Bj. Brunsvik.
Hans Holm, grafiker og tegner,
er født i Slagen 4. september 1878, død i Oslo 1947.
Han debuterte på Statens kunstutstilling
1906 og foretok utenlandsreiser med offentlige stipendier. Er representert
i Nasjonalgalleriet med flere litografier. For staten Venezuela har han utført
litografien «Bolivars flukt» etter maleri av Tito Salas. Dertil
kommer reproduksjoner av malerier som Edv. Munchs «Vår»,
Thaulows «Parti fra Amiens i måneskinn» og ''Messias",
Skredsvigs «Seljufløiten» o. fl. a. Blant hans mange ypperlige
tegninger er en av «Vrengen bro».
Holm har holdt en rekke utstillinger både
her hjemme og i utlandet. Han var bl. a. president i «Nordisk Grafikerunion».
"T Bl." 10. aug. 1936: «En sommerprat
med litografen Hans Holm».
Fritz Nygaard, f. 30/8 1926 på Eik. Gravør
i Marthinsens Sølvvare fabrikk A/S fra 1945.
Han har i leire utført flere byster som
har vunnet stor anerkjennelse. Er også en fremragende treskjærer.
Fritz Nygaard: Fanden i nøtten.
Fritz Nygaard: Bestemor.
Fritz Nygaard: Selvportrett.
Emil Schanche, som bor på Husøy,
er født 1891 på Ness i Fosna, nordvest for Trondheim. Som gutt
tegnet han skuter. Senere ble det til malerier. I 1912 fikk Christian Krogh
se noen av hans arbeider, og det førte til at han fikk et kursus på
Kunstakademiet. Han studerte bare et halvt års tid, så måtte
han hjem for å overta farsgården. Han var helt alene og arbeidsdagen
ble lang. Men malte og tegnet gjorde han i det stille, og rull etter rull
ble lagt på loftet.
Så - i begynnelsen av siste verdenskrig
fikk distriktslegen se en del av hans arbeider, og ville ikke la slike
ting ligge bortgjemt. Han ville ha utstilling! (En mann kjøpte også
likeså godt en bunke med malerier for l50 kroner og solgte dem senere
for 14 000 kr.!)
Så opplevet den 61-årige debutant
en suksess som tør være vel kjent også utenfor malerkretser.
Det meste på utstillingen ble solgt på tre kvarter. I 1948 fikk
han antatt et maleri på. Statens høstutstilling, og samme år
flyttet han til "Glitne" på Husøy.
- Jeg elsket Rembrandt som ung, sier han. -
Hans farver var de lyseste lyse og de mørkeste mørke. Jeg
forsøkte å etterligne ham. Men siden er det bare blitt lyse
farver. Jeg liker best å male med motiver nordfra. Selv om Husøy,
Tønsberg og Tjøme er vakkert, er skjønnheten på
en annen måte der hvor jeg kommer fra. Vilt og ensamt, med bare det
store havet og suset utenfor.
Jeg maler også interiører - og
portretter. Jeg har forsøkt meg et par ganger på Tjøme
- med skisseboken, men jeg kan ikke forstå hvorfor alle skal ut dit.
Motivene må jo bli varierte sier han. (Tbg. Bl. 14/9 1956).
Gå til: | Toppen | Forside |
Innhold |
< forrige | neste >
|