Stig Bjørshol, Inge Vinje, Øyvind Wistrøm:
Evaluering av ENSI 3 : Miljølære og skoleutvikling : Første rapport
Copyright © 2000 forfatterne

Forrige sideInnholdNeste side

FORORD

Miljøprogrammet Environment and School Initiatives (ENSI) ble startet opp av OECD i 1986. Hovedmålet var å knytte sammen miljøopplæring og skoleutvikling. Norge har vært med i ENSI siden starten av prosjektet.

ENSI 1 ble avsluttet i 1988, og konklusjonen var at prosjektene hadde oppfylt mange av de målene som var satt. ENSI 2 ble startet opp i Norge i 1989. Det ble nå lagt vekt på det interne arbeidet i skolen med særlig vekt på utviklingen av lokale læreplaner.

På bakgrunn av resultatene fra ENSI 1 og 2 satset man på "Nettverk for miljølære". Det var et uttrykt mål at nettverket skulle være et virkemiddel i skoleutvikling og miljøundervisning. Departementet (KUF) ønsket å vite mer om hva som fremmet bruken av nettverket og hvilke barrierer som hindret deltakelse. På denne bakgrunn ble ENSI fase 3 satt i gang.

Denne rapporten - Rapport nr.1 - er den første evalueringen av ENSI 3. Rapporten har som hovedmål å registrere status før prosjektet startet, og eventuelle endringer som så langt har foregått ved skolene. Videre antyder den hovedutfordringer ved den enkelte skole i et skoleutviklingsperspektiv.

Vi vil takke KUF for oppdraget, Statens utdanningskontorer i Aust-Agder og Nord-Trøndelag, rektorer og personalet ved ENSI 3-skolene for bidrag underveis. En spesiell takk til rådgiver Astrid Sandås, KUF for råd og veiledning. Videre vil vi også spesielt takke dosent Einar Berggraf Jacobsen ved høgskolen i Vestfold, vår faglige veileder, for nødvendige og viktige innspill i alle faser av arbeidet.

Tønsberg, november 1999

Stig Bjørshol Inge Vinje Øyvind Wistrøm

Forrige sideInnholdToppen av sidenNeste side

Stig Bjørshol, Inge Vinje, Øyvind Wistrøm:
Evaluering av ENSI 3 : Miljølære og skoleutvikling : Første rapport

Copyright © 2000 forfatterne
Høgskolen i Vestfold