HVE Skriftserien
Biblioteket
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 1997

Kåre Gerhard Christensen og Terje Kristensen

Miljøundervisning i grunnskolen

Hvordan har skolene møtt utfordringen som den nasjonale satsingen innebærer?

Tilgjengelig i fulltekst topp

Rapport 1/97

Sider: 39
ISBN: 82-7860-007-4
Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold

Artikkelen er en omarbeidet utgave av et innnlegg i Environmental Education Research in the Nordic Countries ( se litteraturlista )

Artikkelen representerer første del av et evalueringsprosjekt som Statens Utdanningskontor i Vestfold har tatt initativ til i forbindelse med etterutdanningsprogrammet i miljølære som ble gjennomført i perioden 1992 - 1996. Arbeidet har som mål å gi et bilde av miljøundervisningen i grunnskolen i forkant av etterutdanningen. Studien blir fulgt opp våren 1997 med tanke på å vurdere effekten av programmet.

I kapittel 1 gis en oversikt over miljøundervisningen i Norge i perioden 1970 fram til i dag.

Kapittel 2 presenterer etterutdanningsprogrammet for Vestfold, og forfatterne tar for seg teori-grunnlaget, målet med studien og den forskningsstrategien som er nyttet.

Kapittel 3 beskriver undersøkelsen som er foretatt og gir en oversikt over materialet. I alt deltok 325 grunnskoler i Vestfold og Akershus ( 96 % av alle grunnskolene ) og 1563 ( 70 % ) lærere i Vestfold.

I kapittel 4 presenteres et utvalg resultater knyttet til grunnskolens erfaring med miljøundervisning og drøfting av disse. Forfatterne har begrenset resultatene til kompetanse for miljøundervisning, emnedekning, samarbeid med eksterne grupper og arbeidsmåte og organisering.

Kapittel 5 gir en kort oppsummering og presentasjon.

Kort om forfatterne:

Kåre Gerhard Christensen er høgskolelektor ved HVE, avd. for Lærerutdanning. Han har omfattende undervisningserfaring fra grunn-, videregpående- og høgskole. Som lærerutdanner er han opptatt av miljøundervisningen i skolen, og han har engasjert seg sterkt i etter- og videreutdanning av lærere innen dette feltet.

Terje Kristiansen er førsteamanuensis i naturfagdidaktikk ved Universitetet i Oslo, institutt for Lærerutdanning og skoleutvikling (ILS). Han har undervisningserfaring fra grunn- og videregående skole og har arbeidet med lærerutdanning i 20 år. Kristensen har en betydelig lærebokproduksjon i naturfag for grunnskolens ungdomstrinn og for videregående skole. Han har fulgt opp dette med etter- og videreutdanningsvirksomhet i natur- og miljøfag.

Emneord:

    Miljøundervisning - miljølære - etterutdanning

Denne publikasjonen er tilgjengelig i fulltekst topp
Se BIBSYS-posten for denne publikasjonen topp

[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste ]

topp

Høgskolen i Vestfold    Skriftserien    Biblioteket
Sist oppdatert: 24. september 1997
Ansvarlig: Kjell.O.Jahr@hive.no