HVE
Skriftserien ved Høgskolen i Vestfold
Rapport
  1/97
MILJØUNDERVISNING I GRUNNSKOLEN- HVORDAN HAR SKOLENE MØTT UTFORDRINGEN SOM DEN NASJONALE SATSINGEN INNEBÆRER?

En studie av miljøundervisningen i Vestfold og Akershus fylke

Kåre Gerhard Christensen,
Avd. for lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold1
Terje Kristensen,
Institutt for Lærerutdanning og Skoleutvikling, Universitetet i Oslo2


Innholdsfortegnelse


ABSTRAKT

Artikkelen er en omarbeidet utgave av et innlegg i Environmental Education Research in the Nordic Countries (se litteraturliste).

Artikkelen representerer første del av et evalueringsprosjekt som Statens utdanningskontor i Vestfold har tatt initiativ til i forbindelse med etterutdanningsprogrammet i miljølære som ble gjennomført i perioden 1992 - 1996. Arbeidet har som mål å gi et bilde av miljøundervisningen i grunnskolen i forkant av etterutdanningen. Studien blir fulgt opp våren 1997 med tanke på å studere effekten av programmet.

I kapittel 1 gir vi en oversikt over miljøundervisningen i Norge i perioden 1970 fram til i dag.

Kapittel 2 presenterer etterutdanningsprogrammet for Vestfold, og vi tar for oss teorigrunnlaget, målet med studien og den forskningsstrategien som er nyttet.

Kapittel 3 beskriver undersøkelsen som er foretatt og gir en oversikt materiale. I alt deltok 325 grunnskoler i Vestfold og Akershus (95 % av alle grunnskolene) og 1563 (70 %) lærere i Vestfold.

I kapittel 4 presenterer vi et utvalg resultater knyttet til grunnskolens erfaring med miljøundervisning og drøfter disse. Vi har begrenset resultatene til kompetanse for miljøundervisning, emnedekning, samarbeid med eksterne gruppe og arbeidsmåte og organisering.

Kapittel 5 gir en kort oppsummering og konklusjon.


Fotnoter:
1: Pb 2243, 3103 TØNSBERG
2: Pb 1099, Blindern, 0316 OSLO.


Konvertert og publisert på veven:
2. mai 1997
HVE-Biblioteket
Antall besøk siden 2. mai 1997: