 |
|
Høgskolen
i Vestfolds skriftserie : utgivelser
i 1999
Thomas Moser, Kari Anne Jørgensen, Sven Egil Folvik, Karl H.
Lilletvedt, Narve Thorseth, Jorunn Nyhus Braute, Einar Berggraf Jacobsen:
L97 og kroppsøvingsfaget - Fra blå praktbok til grå
hverdag?
Delrapport 2:
Lærernes og rektorenes vurderinger før iverksetting av L97
i et generelt perspektiv og et kroppsøvingsperspektiv
Tilgjengelig
i fulltekst
77 s. + vedlegg
Høgskolen i Vestfold / Notat 3/99
Se også Delrapport 1: En
teoretisk referanseramme for evaluering av L97
Om notatet:
Mål:
Intensjon med prosjektet som helhet er å få bedre innsikt
i og mer forståelse for hvordan en læreplan virker i skolehverdagen.
Målet med delprosjekt-1 er å skape en teoretisk og metodisk
referanseramme for det videre arbeid. I notatet blir det sett på
grunnleggende teoretiske og forskningsmetodiske momenter i forbindelse
med evaluering av læreplaner. Siktepunktet er å utvikle en
felles faglig plattform i prosjekt-gruppen og å gjøre dette
‘teoretiske referansesystem’ tilgjengelig for andre. Dette utgjør
utgangspunktet for de påfølgende empiriske delprosjektene.
Resultater:
Læreplanverket gjenspeiler at skolevirksomhet er en mangfoldig
og sammensatt prosess som blir påvirket fra ulike sider og i forskjellige
retninger. Et komplekst program som en læreplan er vanskelig eller
umulig å evaluere gjennom bare en undersøkelse. Det er behov
for arbeid med metodepluralistiske framgangsmåter på alle læreplannivåer
der flere grupper inkluderes i evalueringen, særlig elevene. En sentral
utfordring som framstår, er å evaluere forhold som gjelder
den oppfattede og erfarte læreplan.
Praksisaspektet har hittil ikke framstått som et høyt prioritert
område ved evaluering. Dette prosjektet vil være opptatt av
praksis på undervisningsnivået og med en skoleutviklende funksjon.
Her vil en avgrense oppmerksomheten til momentene implementering og realisering
samt resultater oppnådd. Prosjektet tar utgangspunkt i sentrale kategorier
i didaktisk relasjonstenkning, intensjoner, mål, innhold, arbeidsmåter,
personforutsetninger og rammefaktorer.
Om forfatterne:
Forfatterne arbeider ved seksjon for Kroppsøving , Avdeling
for Lærerutdanning, Høgskolen i Vestfold.
Thomas Moser,
1.amanuensis,
Kari Anne
Jørgensen, høgskolelektor,
Sven Egil
Folvik, høgskolelektor,
Karl H. Lilletvedt,
høgskolelektor,
Narve Thorseth,
høgskolelektor,
Jorunn Nyhus
Braute, høgskolelektor, studieleder allmennlærerutdanning,
Einar Berggraf
Jacobsen, dosent
Copyright: Forfatterne/Høgskolen i Vestfold
Tilgjengelig
i fulltekst
[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste ]
|