Moser, Jacobsen, Jørgensen, Folvik, Lilletvedt & Braute:
L97 og kroppsøvingsfaget - Fra blå praktbok til grå hverdag?
Delrapport 1: En teoretisk referanseramme for evaluering av L97
Copyright © 1999 forfatterne

Previous PageTable Of ContentsNext Page

SAMMENDRAG

Prosjekttittel:

L97 OG KROPPSØVING - FRA BLÅ PRAKTBOK TIL GRÅ HVERDAG?

Delrapport 1: En teoretisk referanseramme for evaluering av L97

Forfattere:
Thomas Moser, Einar Berggraf Jacobsen, Kari Anne Jørgensen, Sven Egil Folvik, Karl H. Lilletvedt, Jorunn Nyhus Braute.

Bakgrunn:
Rapporten omhandler første delen (delprosjekt-1) av et prosjekt som gjelder evaluering av grunnskolereformen. Denne evalueringen er gjennomført av medlemmene av kroppsøvingsseksjonen ved Høgskolen i Vestfold som har definert L97 som sitt felles FoU-satsningsområde. Dette er i overensstemmelse med føringene som kommer til uttrykk i høgskolens FoU-strategi. Prosjektet har så langt fått støtte av HVE (sentrale midler og midler fra avd.f. lærerutdanning) og Utdanningsdirektøren i Vestfold.

Formål
Intensjon med prosjektet som helhet er å få bedre innsikt i og mer forståelse for hvordan en læreplan virker i skolehverdagen. Dette forutsetter først en avklaring av den læreplan- og evalueringsforståelse som ligger til grunn (delprosjekt-1). Oppmerksomheten rettes videre mot forhold i forbindelse med implementering av L97 (delprosjekt-2). Dessutten fokuseres det på konsekvenser av L97 i praktiske undervisningssituasjoner (delprosjekt-3).

Mål for delprosjekt-1:
Målet med delprosjekt-1 er å skape en teoretisk og metodisk referanseramme for det videre arbeid med prosjektet. I den foreliggende delrapport er det sett på grunnleggende teoretiske og forskningsmetodiske momenter i forbindelse med evaluering av læreplaner. Siktepunktet er således å utvikle en felles faglig plattform i prosjekt-gruppen og å gjøre dette `teoretiske referansesystem' tilgjengelig for andre. Dette vil utgjøre utgangspunktet for de påfølgende empiriske delprosjektene.

Framgangsmåte:
På problemområdet læreplanteori og læreplanpraksis bygger denne rapporten på studier av overveiende norsk faglitteratur. Resultater, drøftinger og konklusjoner knyttet til empiri på dette området gjør det samme. I forhold til evalueringsproblematikken bygges det i større grad på internasjonalt faglitteratur.

Resultater:
De vesentligste resultatene av denne litteraturbaserte analysen og de påfølgende drøftinger og diskusjoner i prosjektgruppen kan sammenfattes som følge:

Læreplanverket gjenspeiler at skolevirksomhet er en mangfoldig og sammensatt prosess som blir påvirket fra ulike sider og i forskjellige retninger. Læreplanevaluering er dermed på ingen måte noen enkelt sak. Et komplekst program som en læreplan er vanskelig eller umulig å evaluere gjennom bare en undersøkelse. Det er behov for arbeid med metodepluralistiske framgangsmåter på alle læreplannivåer der flere grupper inkluderes i evalueringen, særlig elevene. En sentral utfordring som framstår, er å evaluere forhold som gjelder den oppfattede og erfarte læreplan.

Praksisaspektet har hittil ikke framstått som et høyt prioritert område ved evaluering. Dette prosjektet vil være opptatt av praksis på undervisningsnivået og med en skoleutviklende funksjon. Her vil en avgrense oppmerksomheten til momentene implementering og realisering samt resultater oppnådd.

Dette prosjektet tar utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning. Det dreier seg her om spørsmål som er knyttet til hver av, eller relasjonen mellom, de didaktiske kategoriene intensjoner, mål, innhold, arbeidsmåter, personforutsetninger og rammefaktorer.

Veien videre:
Arbeidet fortsetter med delprosjekt-2, som retter oppmerksomheten mot lærernes og rektorenes vurdering av L97 før iverksetting. Deriblant gjelder interessen også de oppfattete forutsetningene for implementeringen av den nye læreplanen - med fokus på både planens generelle del og kroppsøvingsdelen. I delprosjekt-3 fokuseres det på erfaringer med og konsekvenser av den nye læreplanen i grunnskolen, der ulike grupper vurderes som potensielle informanter, ved siden av lærere og skoleledere også elever og foreldre.


Previous PageTable Of ContentsNext Page

Moser, Jacobsen, Jørgensen, Folvik, Lilletvedt & Braute:
L97 og kroppsøvingsfaget - Fra blå praktbok til grå hverdag?
Delrapport 1: En teoretisk referanseramme for evaluering av L97

Copyright © 1999 forfatterne
Høgskolen i Vestfold