HVE
innhold forrige neste

7.4. IT-gruppa

7.4.1. Oppgaver

I organisasjonsplanen for Høgskolen i Vestfold er IT-gruppa lagt under høgskoledirektøren. IT-gruppa ledes av IT-leder. Gruppa skal betjene hele høgskolen. IT-gruppa skal samarbeide med IT-utvalget for å klargjøre veivalg innen IT, IT-investeringer og andre IT-relaterte saker innen undervisning.

For å ivareta alle oppgaver som krever informasjonsteknologi, disponerer høgskolen budsjettmidler og personellressurser. IT-gruppas leder er på vegne av høgskoledirektøren ansvarlig for at disse ressursene disponeres på den mest hensiktsmessige måte ut fra høgskolens behov for:

  • innkjøp, drift og vedlikehold av :
    • IT-utstyr
    • programvare
  • utvikling av IT-systemer.
  • IT-støtte til administrative og faglige oppgaver.

7.4.2. Bemanning

IT-gruppa har i 1996 8.5 stillinger, men disponerer 1.5 personellressurs i tillegg. Arbeidsområdene og ansvaret er for hvert år voksende og forandrer seg i takt med økende bruk av IT-systemer. IT-systemer er i dag en integrert del av all aktivitet ved høgskolen. Hvert år er det økende bruk av IT-systemer i undervisning. Ansatte og studenter får større behov for programmer og IT-utstyr. Systemene har blitt mer komplekse og setter høyere krav til infrastruktur, stabilitet og datasikkerhet.

7.4.3. Mål

IT-gruppa skal ha kompetanse som gjør den i stand til å ivareta og utvikle Høgskolens IT-løsning.

7.4.4. Strategi

- Å effektivisere driftsløsninger hovedsakelig basert på en minimalisering av personalinnsats til vedlikehold og support, gjennom investering i administrasjons- og nettovervåkningsutstyr, samt investering i infrastrukturen.

  • Kompetanseheving for IT-personell mot disse områdene.
  • Forholdet kvalitet / oppgaver må evalueres med tanke på bemanning.

7.5. IT-utvalg

7.5.1. Mandat for IT-utvalget

Styret i Høgskolen i Vestfold har vedtatt følgende mandat for IT-utvalget: IT-utvalget er et fast rådgivende organ i behandlingen av IT-relaterte saker av prinsipiell karakter ved Høgskolen i Vestfold. Av saker som det er særlig viktig at IT-utvalget uttaler seg om, nevnes:
  • IT-strategi, herunder systemvalg mht maskinvare, programvare, nettverk
  • budsjettforslag, herunder forslag til prioriteringer

7.5.2. Medlemmer

Styret har vedtatt at IT-utvalget skal ha 13 medlemmer og sammensettes slik:
  • 2 fra IT-gruppen. IT-leder er fast medlem. Den andre utnevnes av IT-leder
  • 1 faglig ansatt fra hver avdeling oppnevnt av avdelingsråd
  • 1 fast medlem fra faggruppe for informatikk, oppnevnt av faggruppa
  • 1 fra administrasjonen oppnevnt av høgskoledirektøren
  • 1 fra biblioteket oppnevnt av bibliotekleder
  • 2 studenter, oppnevnt av Studentparlamentet
  • 1 fra de tillitsvalgte (edb-tillitsvalgt)

    Det velges/utnevnes like mange personlige vararepresentanter som representanter. Utvalget velger selv leder og nestleder. IT-leder er sekretær for utvalget.

7.5.3. Edb tillitsvalgt

Edb-tillitsvalgt kan - som tillitsvalgt - uavhengig av saksbehandling og vedtak i IT-utvalget og på eget initiativ ta opp saker/forhold som vedrører IT fra et arbeidstakerperspektiv.

innhold
topp
forrige neste