|
|||||
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser
i 2002
Agnete Andersen Bueie: Lærebokvalg - en formalisert og systematisk prosess? En undersøkelse av valg av lærebøker for norskfaget i den videregående skolen Høgskolen i Vestfold, Rapport
11/2002
ISBN:
82-7860-074-0 (Papirutgave) Rapporten
fokuserer på valg av lærebøker for norskfaget i den
videregående skole. Prosjektet har som mål å belyse
hvilken kompetanse lærerne har i å vurdere lærebøker,
hvem som har innflytelse på valg av lærebøker, hvordan
lærerne ser på opphevingen av godkjenningsordningen, hvilke
prosedyrer som ligger til grunn for valg av læreverk og hvilke
kriterier som vektlegges ved valg av læreverk. Prosjektet bygger
på materiale fra ca 400 norsklærere fra hele landet. Rapporten
inngår i det tre-årige forskningsprosjektet
Valg, vurdering og kvalitetsutvikling av lærebøker
og andre læremidler, finansiert av UFD og Norsk faglitterær
forfatter- og oversetterforening (NFF). Forskningsprosjektet er
et samarbeid mellom UFD ved Læringssenteret, Den norske Forleggerforening,
NFF og Høgskolen i Vestfold. Målsettingen med prosjektet
er å skaffe ny kunnskap om hvordan lærebøker
velges og brukes i grunnskolen og i videregående opplæring,
samt å analysere kvalitet og kvalitetsutvikling i eksisterende
læreverk. Om forfatteren: Agnete Andersen Bueie er ansatt ved Asker Videregående skole. |
||
|
|