HVE Skriftserien
Biblioteket
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 2002

Vigdis Flottorp:

Forlagenes rolle i lærebokutvikling

En casestudie av arbeidet med to matematikkverk for grunnskolen

Tilgjengelig i fulltekst topp

Høgskolen i Vestfold, Rapport 9/2002
62 s.

ISBN: 82-7860-070-8 (Papirutgave)
ISBN: 82-7860-071-6 (Nettutgave)

 
Om rapporten: 

Studien bygger på intervju med forlagsansatte og forfattere av Matematikktakk fra Det Norske Samlaget og Pluss fra NKS Forlaget. Begge verk var opprinnelig utenlandske. NKS valgte utenlandsk verk fordi de hadde gode erfaringer med det, mens tidsfaktoren av avgjørende for Samlaget I bearbeidingen av verkene hadde forfatterne full frihet faglige og pedagogiske, men Samlagsforfatterne møtte motstand mot alt som hadde økonomiske følger. I forfattervalget la begge forlag vekt på skoleerfaring og faglig tyngde. Bare hovedforfatter for Pluss som gikk gjennom en prøve. Mens Pluss hadde tre faste konsulenter, var det ingen som fulgte Matematikktakk hele veien, noe som var medvirkende til at fatterne fikk for lite motstand. Forlagets kontakter dominerte konsulentvalget i NKS, mens forfatternes nettverk preget valget i Samlaget. Bare én konsulent ble valgt ut fra forhåndvurdering. Høgskolekonsulentene som skulle påse at verket var i tråd med L97, hadde større vekt enn lærekonsulentene. L97 var en av de viktigste faktorene for utformingen av læreverkene. Pluss ble godkjent uten store endringer. Samlaget hadde derimot store problemer med å få Matematikktakk godkjent fordi bare grunnbøkene ble vurdert. I tillegg fikk Samlaget urettmessig motbør på bl.a. prosjektarbeid, mens Pluss ikke hadde noen vansker på tross av at de fleste prosjektoppgavene var ferdigformulerte problemstillinger. 

Ingen av forlagene foretok grundige markedsundersøkelser. NKS hadde systematisert all tilbakemelding på Pluss, og Samlaget prøvde ut 2. klassebøkene. Fordi lærerplanen hadde status som forskrift, tok begge forlag mer hensyn til læreplanen enn til markedet. Samlaget satset på å ta markedet ved å presentere nye ideer til rett tidspunkt, og viste vilje til å tenke tenkte utradisjonelt. I markedsføringen hadde NKS betydelig større ressurser enn Samlaget pga den markedsposisjonen Pluss hadde fra før. Kampanjen med gratisbøker i 1997 ga ingen uttelling og ble et stort pengesluk for Samlaget, mens NKS klokelig holdt seg utenfor. NKS hadde en kjent hovedforfatter og utnyttet synergieffekten av å ha flere matematikkverk. Begge forlag hadde problemer med å få lærerne til å godta nye tilnærminger. Pluss slo an fordi det ikke krevde 'skjorta' av lærerne, mens Matematikktakk ble for uvant for gjennomsnittslæreren, i følge forlagene. De to største markedsvinnerne, Pluss og Regnereisen, var etablerte verk før L97, mens ingen av nybegynnerne, blant annet Matematikktakk, klarte å slå gjennom. 

Tre viktigste funn
1. Hensynet til L97 var viktigere enn hensynet til målgruppa.
2. Forfatterne og forlagene tenkte ikke utelukkende marked og penger. 
3. NLS-konsulentene hadde motstridende vurderinger av bl.a. prosjektarbeid 

Om forfatteren: 

Vigdis Flottorp er ansatt ved avdeling for Lærerutdanning ved Høgskolen i Oslo. Hun har bl.a. bakgrunn som forlagsredaktør i Det Norske Samlaget i 7 år. 

 
Copyright:
Forfatterne/Høgskolen i Vestfold 

Denne publikasjonen er tilgjengelig i fulltekst topp


[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste ]

topp

Høgskolen i Vestfold    Skriftserien    Biblioteket
Oppdatert: 4.11.2002
Ansvarlig: nettbibl@hive.no