![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser
i 2002
Stig Bjørshol, Inge Vinje, Øyvind Wistrøm: EVALUERING AV ENSI 3
Andre rapport Tønsberg : Høgskolen
i Vestfold, 2002 207 s. Om rapporten: Siden 1986 har Kirke- Undervisnings- og Forskningsdepartementet gjennomført flere miljøundervisningsprosjekter i norske skoler innenfor rammen av et OECD prosjekt kalt ENSI (se neste kapittel). Disse prosjektene har hatt forskjellige mål og inneholdt flere faser. For hver fase har det vært gjennomført en evaluering. Som et resultat av bl.a. en OECD-rapporten om ENSI 2 i Norge, ønsket KUF å få en grundigere evaluering av neste fase av ENSI. Denne siste fase i det norske
ENSI-prosjektet (ENSI 3) startet opp i 1998. I denne fasen skulle 22 skoler
i Norge være med i et nærmere bestemt miljøundervisningsprosjekt.
De internasjonale/overordnede målene for dette prosjektet var –
ut over det miljøpolitiske aspektet med opplæring til en
bærekraftig utvikling – å undersøke (KUF sept. 1998):
HVE fikk i 1998 oppdraget med å evaluere ENSI-3 prosjektet ”Miljø og skoleutvikling”. HVE la fram en rapport fra den første fasen av evalueringen i november 1999 (HVE 2000) hvor man fokuserte på skolenes før-situasjon og de umiddelbare endringer og prosesser som var kommet i gang. Rapporten la særlig vekt på utviklingsfaktorer som ”ildsjeler”, eksterne kompetansefora og interne aktører Den herværende rapport
er en oppsummering og konklusjon på hele evalueringen av ENSI 3.
Forfatterne:
Copyright: Forfatterne/Høgskolen i Vestfold
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
|