|
|||||
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser
i 2002
Halvdan Eikeland: Et læreverks bidrag til historiebevissthet og narrativ kompetanse Analyse og praktisk bruk av historiedelen av Aschehougs læreverk i samfunnsfag for ungdomstrinnet: ”Innblikk”
Rapport 4/2002 Om rapporten: Eikelands arbeid har som mål å drøfte hvordan historiebevissthet kan dannes gjennom organiserte læringsprosesser i skolen, med læreboka som det viktigste hjelpemiddel. Arbeidet har både et teoretisk og praktisk siktemål: Å prøve ut generelle krav til en lærebok som skal utvikle historiebevissthet og narrativ kompetanse, og samtidig vurdere et læreverk som i dag er mye brukt i historieundervisningen på ungdomstrinnet. Arbeidet bygger på retningslinjer for dannelse av historiebevissthet og narrativ kompetanse som er utviklet av den tyske historiedidaktiker, professor Jörn Rüsen. Rüsens krav til en lærebok som skal utvikle historiebevissthet, blir i Eikelands arbeid knyttet til et konkret eksempel: Erik Lunds og Erik Lund/Eivind Indresøvdes lærebøker i historie for ungdomstrinnet. Eikeland drøfter i sitt arbeid for det første hvordan læreverket tilfredsstiller Rüsens generelle krav til et læreverk som skal utvikle historiebevissthet, og deretter blir et utvalg ungdomsskolelæreres syn på de samme spørsmålene belyst gjennom intervju. Arbeidet representerer et viktig bidrag til en teoribasert historiedidaktisk lærebokanalyse, samtidig som det blir knyttet kontakt med undervisningspraksis på ungdomstrinnet. Om forfatteren: Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold
|
||
|
|