HVE Skriftserien
Biblioteket
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 2001

Ole Branstad og Are Branstad:

Det regionale maritime Norge
Rapport for regionen Telemark, Vestfold og Buskerud

 

Tilgjengelig i fulltekst topp

Rapport 6/2001
ISBN papirutgave: 82-7860-053-8

Om rapporten:

"Det regionale maritime Norge" beskriver maritim virksomhet i regionen Telemark, Vestfold og Buskerud, med begreper hentet fra teorier om næringsklynger. Rapporten bygger på data fra en spørreskjemaundersøkelse blant maritime aktører i regionen og registerdata fra Brønøysundregisteret. Undersøkelsen er en del av en nasjonal undersøkelse hvor ytterligere åtte regioner er med. Initiativet til undersøkelsen kommer fra Norges Rederiforbund sammen med Maritimt Forum. 

Problemstillingen spør i hvilken grad koplingsmekanismer skaper komparative fortrinn i den maritime klyngen. Dette besvares ved måling av forhold som produktmarkedskoplinger, konkurranseevne, faktormarkedskoplinger og kunnskapskoplinger, samt verdiskapingen i næringen. 

Den maritime virksomheten er en svært sammensatt og mangfoldig næring (nybygg av skip, offshore, cruise, rederivirksomhet osv.) med mange ulike aktører involvert. Næringen har dessuten forgreninger inn i andre typer virksomheter og markeder. Undersøkelsen er først og fremst avgrenset til følgende utvalg segmenter i næringen: Rederier, verft, skipskonsulenter og leverandører til maritime miljøer.

Mange av aktørene i næringen opplever at konkurranseintensiteten er sterk og at kravene fra kundene er svært høye. Særlig gjelder dette på det internasjonale markedet. Dette skaper incentiver for stadig arbeid med innovasjoner. Det viser seg at flere av de som har deltatt i spørreundersøkelsen samarbeider med andre aktører (kunder, FoU-institusjoner m.m.) om innovasjoner. 

Undersøkelsen belyser samarbeidsrelasjoner mellom de ulike aktørene både regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Jevnt over er samarbeidet sterkest på det nasjonale nivå, men også internasjonalt samarbeid preger denne regionen. Det er samarbeid om markedsføring, kompetanseheving og FoU som nevnes hyppigst av de som har deltatt i undersøkelsen.


Om forfatterne:

Ole Branstad har bedriftsøkonomisk bakgrunn fra BI og NHH med hovedvekt på markedsføring. Han har lang næringslivserfaring, så vel fra industri som fra varehandel. Han har hatt ansvaret for oppbyggingen av et økonomisk- administrativt studietilbud i Vestfold og har vært dekanus ved Avdeling for samfunnsfag ved Høgskolen i Vestfold. 

Are Branstad er høgskolelektor ved Høgskolen i Vestfold. Han er cand.polit. i sosiologi og har også høyere utdanning i økonomi. Han har erfaring fra oppdragsforskning og undervisning i generell sosiologi og samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder



Copyright:
Forfatterne/Høgskolen i Vestfold 

Denne publikasjonen er tilgjengelig i fulltekst topp


[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste ]

topp

Høgskolen i Vestfold    Skriftserien    Biblioteket
Sist oppdatert: 6.12.2001
Ansvarlig: nettbibl@hive.no