![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Høgskolen
i Vestfolds skriftserie : utgivelser
i 1999
Halvdan Eikeland:Historieundervisning, historiebevissthet og politisk dannelse:Teori og praksis hos Karl-Ernst Jeismann og Annette KuhnEn sammenliknende studie av historiedidaktiske konsepsjoner hos to sentrale vest-tyske didaktikere i perioden 1972-1987 Dr.philos-avhandling innlevert ved Pedagogisk
Institutt, Fakultet for samfunnsvitenskap- og teknologiledelse, Norges
Teknisk-naturvitenskapelige Universitet, NTNU, Trondheim, 1999.
Rapport 6/99Sider: 503 s. (innbundet)ISBN papirutgave: 82-7860-037-6 Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold Om rapporten:Temaet for Halvdan Eikelands studie er oppbruddet fra den affirmative tradisjon innen tysk historiedidaktikk på 1970- og 80-tallet. Tradisjonen blir karakterisert gjennom stikkordene "maktlegitimering" og "misjon" og bygde på en forestilling om elevene som objekter. Oppbruddet kjennetegnes gjennom en dannelsestenkning som betoner "myndighet" som alternativ til "maktlegitimering" og "misjon". Det vesentlige ifølge denne oppfatningen er elevenes selvstendige arbeid med faget og selvstendige meningsdannelse. Eikeland har utforsket oppbruddet gjennom studier av de vest-tyske historiedidaktikerne Karl-Ernst Jeismann og Annette Kuhn, som hver på sin måte preget tysk historiedidaktikk på 1970- og 80-tallet.Om forfatteren:
Førsteamanuensis Halvdan Eikeland ble ansatt ved Eik Lærerhøgskole i 1966, der han arbeidet fram til 1994. Han har i de siste årene arbeidet ved Seksjon for historie, Avdeling for Samfunnsfag ved Høgskolen i Vestfold. Han underviser mye i nyere norsk historie, Afrikas historie, historiedidaktikk og metodelære. Hans arbeid blir forsvart for den filosofiske doktorgrad høsten 1999. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
|