|
|||||
Høgskolen i Vestfolds skriftserie :
utgivelser i 1998
Kjersti og Einar Berggraf Jacobsen«Trivsel og betingelser for trivsel blant barneskoleelever»Teoretiske og empiriske momenter knyttet til et feltstudiumRapport 7/98Sider: 84 s.Copyright: Forfatterne/Høgskolen i Vestfold
Om rapporten:Som ressurssenter også på det fagpedagogiske området er det en aktuell oppgave for Høgskolen i Vestfold å bistå grunnskolen i dens arbeid med lokale og regionale utfordringer. Det vil blant annet kunne gjelde utfordringer som følger i kjølvannet av skoleforvaltningens krav om skolebasert vurdering. - I denne rapporten vil mye av oppmerksomheten være rettet mot trivsel og trivselsrelaterte forhold i en av skolene på barnetrinnet i Tønsberg kommune.Trivsel generelt og i skolen spesielt vil være betinget av en rekke samvirkende forhold. Siden oppmerksomheten i dette arbeidet er avgrenset til skoleforhold, har det vært hensiktsmessig å velge problemstillinger som tar utgangspunkt i forhold som er knyttet til skolens mål og lærestoff, metoder og rammebetingelser. I forbindelse med den siste kategorien har det dreid seg både om medelevene og lærerne som viktige faktorer i elevenes sosiale miljø. Det har også dreid seg om elevenes forhold til grenser og grensesettingen i dette miljøet. Om forfatterne:Einar Berggraf Jacobsen er dr. philos. og ansatt som dosent i pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold. Han er leder av høgskolens FoU-utvalg og har publisert en rekke rapporter i høgskolens skriftserie.Kjersti Berggraf Jacobsen er cand. polit. og arbeider for tiden som høgskolelektor i kroppsøving ved Høgskolen i Vestfold. Hennes hovedfagsavhandling i pedagogikk har vært knyttet til det samme prosjektet som omtales i rapporten.
|
||
|
|