![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 1997
Ragnhild LundLærebøker i engelsk i grunnskolenEn bibliografi 1820-1997Rapport 9/97Sider: 35ISBN: 82-7860-015-5 Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold Læreboka har alltid hatt en svært sentral posisjon i engelskundervisningen. Den er derfor en interessant kilde til kunnskap om hva som har vært vektlagt i engelskopplæringen opp gjennom tidene, både når det gjelder undervisningsmetodikk og faglig innhold. Bibliografien er ordnet kronologisk etter utgivelsesår og gir en oversikt over lærebøker som har vært i bruk i norsk skole fra 1820 fram til i dag. Bibliografien sier i seg selv en hel del om utviklingen av engelskfaget. Helt fra tidlig i forrige århundre er det laget mange og varierte lærebøker for engelskopplæringen, selv om faget ikke ble obligatorisk for alle elever før i 1960-åra. Titlene sier noe om innholdet. De første bøkene var i stor grad grammatikker og lesebøker, eller antologier av tekster. Fra slutten av forrige århundre ble ordet «lærebok» ofte brukt i tittelen, noe som trolig indikerer at boka inneholder mer enn bare lesestykker eller bare grammatikk. På 60-tallet kom titler som English for everybody og English for you, som klart reflekterer «Plan for en engelskundervisning for alle». Titler som Say it in English, Contact og English Now fra 70- og 80-tallet indikerer at forfatterne ønsker å legge vekt på bruksengelsk i en verden preget av økt internasjonal kontakt. På nittitallet får vi titler som Catch, Scoop og Kick off!, som knytter an til den engelsken elevene møter i hverdagslivet. I hvilken grad bøkene følger opp det de lover i titlene, er bare ett av mange interessante forskningsfelt som bibliografien kan danne et utgangspunkt for.
Bibliografien er ordnet kronologisk for å gi et bilde av den historiske utviklingen av engelskfaget.
Ved at både første og siste kjente utgave /opplag av en bok er ført opp får man et inntrykk av bøkenes utbredelse.
Enkelte bøker må ha hatt en helt spesiell posisjon i engelskundervisningen.
Dette gjelder først og fremst Jakob Løkkes Engelsk Grammatik til Skolebrug fra 1869,
som kom ut i nye opplag og utgaver helt fram til Einar Brydøys utgave i 1957.
Knud Brekkes Lærebog i engelsk for begyndere kom ut i tidsrommet 1887 til 1961,
var fortsatt ført opp i Alt for skolen i 1974, og må også ha spilt en sentral rolle i
engelskundervisningen for flere generasjoner nordmenn.
Presentasjon av forfatteren:Ragnhild Lund er høgskolelektor i engelsk ved Høgskolen i Vestfold, Avdeling for lærerutdanning. Hun har skrevet flere ertikler om engelsk i småskolen, bl.a. «Engelsk i småskolen - rapport fra besøk i Steinerskolen» i Språk og språkundervisning 1/95 og «Engelsk i småskolen - hva sier forskningen om tidlig fremmedspråkopplæring» i Norsk pedagogisk tidsskrift 1/96.
Emneord:
English:Key words: English textbooks (Norwegian schools) / (Norway) bibliography
Short presentation: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
|