![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 1997
Einar Berggraf JacobsenEt mulig alternativ ved utvelgelse av skoleledere?? Om teoretiske og empiriske forutsetninger for bruk av AC-konseptet her i landet.Rapport 8/97Sider: 146ISBN: 82-7860-014-7 Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold I arbeidet med organisasjonsutvikling er kvalitet og kvalitetssikring sentrale begreper. I flere studier er det dokumentert at kvalitet i skolen på er avgjørende knyttet til godt lederskap og gode skoleledere. En organisert opplæring og veiledning av skoleledere er derfor viktig. I et kvalitetssikrings-perspektiv er det ønskelig allerede i utvelgelses- og tilsettingsprosessen å finne fram til personer som besitter gode forutsetninger for lederskap. Tradisjonelt har utvelgelse og tilsetting av skoleledere vært basert på utdanning og praksis. I den senere tid har det i tillegg vært vanlig å intervjue kandidater til ledige stillinger. Det er knyttet svakheter til både gammel og ny utvelgelsesprosedyre, derfor er tiden inne til å vurdere andre alternativer. I denne rapporten rettes oppmerksomheten mot det amerikanske konseptet for utvelgelse av skoleledere - nemlig Assessment Center. Ved siden av å klargjøre kompetansekrav og diagnosestrategi i dette konseptet foreligger det også en drøfting av premisser som ligger til grunn for kravene og strategien. I tillegg er det gjennomført en kartlegging og drøfting av meninger/holdninger hos norske skoleledere til det aktuelle konsept. Det er utdanningsdirektørene og ledere i lærerorganisasjonenes fylkes-lag, skolesjefene og ledere i kommunenes skolestyrer som har utgjort populasjonen i undersøkelsen. Om forfatteren:Einar Berggraf Jacobsen er dr. philos. og ansatt som dosent i pedagogikk ved Høgskolen i Vestfold. Etter en studiereise i USA og på oppdrag av «Ledelse i skolen» har han utarbeidet rapporten, «Utvelgelse og veiledning av skoleledere - et teoretisk grunnlag for Assessment Center som konsept».
Emneord:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
|