 |
|
Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 1997
Thomas Moser og Kari Christiansen
Psykomotorisk trening og kognitivt funksjonsnivå hos barn.
Et treningseksperiment.
Prosjektrapport.
Rapport 6/97
Sider: 77 + vedlegg
ISBN: 82-7860-012-0
Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold
En eksperimentell undersøkelse ble gjennomført i 1. og 2. klasse ved Bergan skole, Nøtterøy.
Man ville finne ut om psykomotorisk trening har effekt på det kognitive funksjonsområdet.
På noen områder ble dette bekreftet (f.eks. språk), på andre områder ikke (intelligens).
Forfatterne:
Thomas Moser kommer fra Wien (Østerrike);
studier ved Universitetet i Wien (idrettsvitenskap) og den Tyske Idrettshøgskolen i Köln (idrettspsykologi og treningslære; doktorgradsstudiet);
Idrettsforsker (magister i naturvitenskap); Førsteamanuensis ved Høgskolen i Vestfold, Avd. f. lærerutdanning, ansatt siden 1991. Arbeidserfaring fra den Tyske Idrettshøgskolen, Høgskolen i Telemark, Horten videregående skole. Hovedforskningsområde: Idrettspsykologi med tyngdepunkt psykomotorikk.
Daglig leder for Tønsberg idrettsmedisinske laboratorium ved Høgskolen i Vestfold.
Kari Christiansen
kommer fra Sandefjord. Utdannelse: Grunnfag engelsk fra Telemark distriktshøgskole, treårig allmennlærerutdanning
fra Halden, hovedfag idrett fra Høgskolen i Telemark. Har arbeidet åtte år i grunnskolen, blant annet med kroppøving og psykomotorikk.
Medarbeider ved påfgående forskningsprosjekter inne psykomotorikk tilknyttet Høgskolen i Vestfold.
Er også medhjelper ved Tønsberg idrettsmedisinske laboratorium ved Høgskolen i Vestfold.
Emneord:
- psykomotorikk
- psykomotorisk trening
- kognitivt funksjonsnivå
- motorisk funksjonsnivå
- evaluering
Se BIBSYS-posten for denne publikasjonen
[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste ]
|