![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
1. Hovedmål og delmål1.1. OmgivelserHøgskolen i Vestfold er en av de mellomstore høgskolene i landet med ca. 2 400 studenter. De fem avdelingene er lokalisert på tre steder: Avdeling for helsefag i Tønsberg sentrum, Avdeling for lærerutdanning på Eik i Tønsberg og de øvrige, Avdeling for samfunnsfag, Avdeling for realfag og ingeniørutdanning og Avdeling for maritim utdanning i Borre hvor også fellesadministrasjonen for Høgskolen i Vestfold holder til. Det er viktig å legge forholdene til rette for at høgskolen kan fungere som en integrert enhet. Den fysiske avstanden mellom lærestedene skal ikke være til hinder for effektivt samarbeid. Samarbeidspartnere ved universiteter og andre høgskoler spiller en viktig rolle for både enkeltpersoner ved høgskolen og for høgskolen som enhet. Informasjonsteknologi er et viktig virkemiddel for at høgskolen skal lykkes på disse punktene. Med dette som utgangspunkt vil høgskolens studenter, undervisningspersonell og administrasjon ha ulike behov for konkrete IT-tjenester som i dag bl.a. omfatter telefoni, kopiering, internett, administrative systemer, kontorstøttesystemer, spesiell programvare, oppslagstavler, elektroniske oppslagsverk, elektronisk post, brukerstøtte/opplæring, bibliotekstjenester og IT-tjenester i undervisning. Fjernundervisning er aktuelt i elektronisk overføring av kunnskap. Høgskolen har i dag fjernundervisning gjennom internettbaserte tjenester. Den teknologiske utviklingen er imidlertid svært stor, noe som muliggjør nye tjenester i fremtiden.
Den samfunnsmessige utviklingen gjør at høgskolen vil måtte endre studiemetoder. Informasjonsteknologien har kommet inn som et verktøy i de fleste fag og i all virksomhet. Forholdene skal legges til rette for studenter og ansatte, slik at de naturlig integrerer IT i studium og all faglig virksomhet. Behovet for å kunne utveksle informasjon med omverdenen er sterkt økende. Internetts antall brukere og tjenester øker med eksplosiv hastighet. Dermed blir det også svært viktig at forholdene legges til rette for at høgskolen skal kunne utnytte disse mulighetene. Det å ha tilgang til oppdatert informasjon blir mer og mer viktig for at både enkeltpersoner og institusjoner skal fungere effektivt. Økende informasjonsmengde stiller igjen nye krav til å kunne håndtere informasjonen. Dette gjelder f.eks. innhenting, transport, lagring, produksjon og presentasjon av informasjon. I interne prosesser (f.eks. saksbehandling) er det økende behov for verktøy/tjenester som kan bidra til økt effektivitet og kvalitet. Tilgang og utveksling av intern informasjon (intranett) øker i organisasjonen. Konkrete eksempler er post, arkiv og møteprotokoller, dessuten utveksling av av faglige impulser og respons på utkast utarbeidet av faglig personale eller studenter. Alt dette er forhold som har stor innvirkning på høgskolens videre utvikling, og som dermed også skal være grunnleggende for utvikling av høgskolens IT-tjenester. Å få samtlige brukere opp på et teknisk og kompetansemessig nivå der de er i stand til å utnytte de mest grunnleggende IT-tjenestene, må ha høy prioritet i det videre arbeid. Med samtlige brukere menes studenter, teknisk-/undervisningspersonell og administrasjon. Ved innkjøp av utstyr innenfor telefoni, data, og nettverk, er det en fordel med standard komponenter. En forutsetning for at dagens utstyr skal kunne fungere sammen med fremtidens, er at utstyret er basert på riktige internasjonale standarder. Riktige internasjonale standarder medfører at løsningen er åpen med hensyn på integrasjon av utstyr fra flere leverandører over flere tidsepoker. Ved anskaffelse av utstyr må det derfor legges vekt på dette. Sikkerhetsmessig skal IT-løsningen i seg selv og bruken av den, som et minimum, tilfredsstille myndighetenes krav. I tillegg skal det utvikles rutiner for bruken av IT-systemene, samt tekniske sikkerhetsmekanismer, slik at konfidensialitet, integritet og tilgang til informasjon ivaretas. Høgskolen skal videre ha et bevisst forhold til den etiske siden ved all IT-bruk. Dette omhandler bruk av IT-ststemene på en slik måte at det ikke strir mot norsk lov eller virker støtende på andre mennesker, samt forsøk på uautorisert tilgang til informasjon. 1.2. Overordnet målDet overordnede målet for IT-satsingen ved HVE er å legge et grunnlag for utvikling av en dynamisk, integrert institusjon som på alle aktuelle områder benytter informasjonsteknologi optimalt. 1.3. HovedmålIT-satsingen ved HVE har som hovedmål å tilrettelegge forholdene slik at bruk av informasjonsteknologi gir økt kvalitet og økt effektivitet i arbeid relatert til studenter, ansatte og organisasjon, samtidig som nødvendig sikkerhet er ivaretatt. 1.4. Delmål
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |