Gudbrandsdølen Engebret Hougen, skolens første bestyrer
Det må ha vært underlig for Slottsfjellskolens første
bestyrer, Engebret Hougen, å lede festen ved innvielsen i mars 1884.
Han var den gang en av landets mest betydelige skolepolitikere, en fremragende
pedagog og elsket av byens «almue», men han ble ikke ansett
for «ønskelig» som medlem av den kommisjon som utredet
byggingen av Slottsfjellskolen. Man var engstelig for at med ham som medlem,
ville skolen bli for dyr. Som kjent ble skolen bygget med store overskridelser
i byggesummen, men Hougen kjenner ingen bitterhet og gleder seg med byen
forøvrig over den fantastiske skolebygning. I tillegg til de 23
klasserommene, gymsal osv., hadde skolen også leilighet for vaktmester
og for bestyrer:
«Kl. 7 om kvelden», skriver han, «tog jeg Mor under
armen og vandrede opover, og der fandt vi vort nye Hjem fuldt ordnet.
Jeg ønskede du hadde set det! Saa koseligt troede jeg ikke vore
gamle møbler skulde tage sig ud mellem de blanke Vegge».
Sel - Klæbu Seminar - Fredrikstad - Nes - Tønsberg
Da hadde Engebret Hougen virket som lærer og klokker i Tønsberg
i 25 år. Til Tønsberg kom han med sin familie fra en lærerstilling
på Nes i Hedmark, før det hadde han vært lærer
i Fredrikstad, fra 1846 - 55. Hans sønn, Knut Hougen, som
siden ble bestyrer ved Middelskolen i Sandefjord og en meget betydelig
mann for sitt lokalsamfunn der, har skrevet en ypperlig biografi over
sin far: «Engebret Hougen, Hans Liv og Virke». (Sandefjord
1934). Engebret Hougen må ha hatt en god porsjon av det vi i dag
ofte omtaler som karisma, en egen utstråling, som gjorde ham populær
blant menig-mann, men samtidig omstridt blant de store:
«Jeg minnes min forundring over at voksne menn kunne gråle,
— det hadde jeg ikke sett før, - og min stolthet over at dampbaten
(«Skibladner») gav salutt for fars regning, da den gled
ut Helgøisundet. Efter en kort stans i Kristiania, steg vi en
oktoberkveld iland fra «Bjørn Farmand» på Tolbodbryggen
i Tønsberg.» (K. Hougen).
Engebret Hougen, født i Sel i Gudbrandsdalen
1826, død i Tønsberg i 1891 |
Fortalte P. Chr. Asbjornsen sagnet om Peer Gynt
Engebret Hougen kom fra Sel i Gudbrandsdalen. Han ble født i 1826,
som den sjette av 9 barn. På bygdemålet ble navnet alltid
uttalt Imbert. Han tilhørte en gammel bygdeslekt, særlig
var hans oldefar kjent som en fremragende eventyrforteller og visesanger.
Denne arven tok sa Engebret over, og det var faktisk han som kom til å
fortelle Asbjørnsen sagnet om Peer Gynt. Som kjent tok så
Ibsen sitt sujett igjen fra Asbjørnsen. Denne fortellerevne kom
meget godt med i hans lærergjerning. Han dramatiserte hele bibelhistorien
for barna og la vekt på en personlig kontakt både med foreldre
og barn, noe tønsbergensere ikke tidligere hadde opplevet maken
til. Det fortelles at han begynte sin lærergjerning i byen med å
ta for seg de enkelte hjem, ett for ett.
Til å begynne med møtte han en viss skepsis, men siden
ble det vanlig at både barn og foreldre oppsøkte ham for
å prate. Ikke minst kom sjømannskonene med oppløpne
gutteslamper for å be om hjelp. Som regel var det nok å
snakke med guttene, men forelå det riktig ondartede tilfelle,
«stakk han riset under ytterfrakken og ruslet avsted med et lunt
blink i øiet, for han hadde jo også øie for det
komiske moment i en alvorlig situasjon.» (K. H.)
Hougen bygget hele sin undervisning på et slags lystprinsipp.
Uinspirert undervisning var død undervisning. Et viktig middel
var sangen, som han brukte i alle sammenhenger. Sangen var en god støtte
for hukommelsen. I geografi f.eks. spilte Hougen på hele sitt
poetiske register. Denne Norgeskartvisen er ikke bare «rimerier»,
den gir også god mening:
«Med Foden i Nordsjø, Atlanteren på Bagen,
med Ishav i Hodet, med Russ under Hagen
pua Ryggen av Sverige mitt Norge er leiret
med Langfjeld og Dovre, med «Kjølen i Veiret».
Og dog inset Vrag! Nei i
Orden det hele, fra Næsset til Nordkapp, i
Form af en Fele,
med Elvene spændte fra
Fjeldet til Fjorden
som Strænge pd Felen,
der spiller fra Norden!»
Eller når temaet var norskekysten og fjordene, da gjaldt det
å gi tønsbergelevene lokale holdepunkter:
Naar Is i Vaaren bryder op -
Sing Sailor oh!
de Nordmaend heiser Seil i Top, -
Sing Sailor oh!
befaler sig og sit til Gud
og lænser sig og sit til Gud
og lænser trøstig Færder ud —
Sing Sailor oh!—osv.
Og her er en hilsen til hvalfangerne:
«Først stevner ut en Viking-Hær
I Tjøme Sund fra Kjøbmandsskjæer.
Mod Sæl og Hval den gaa Kamp
med Hakke, Børse, Krud og Damp."
(Klikk på
bildet for å forstørre)
Bildet er fra slutten av 1880-årene og viser
lærerpersonalet ved Tønsberg folkeskole, øverst
fra venstre Herman Bjørge, Johannes Birkeland, klokker Severin
Kjær, Enger, sløidlærer Bjørge, overlærer
Hansen. Lærerinner, bakerste rekke: Frk. Koss, Jomfru Jørnsen,
Marie Andersen, skolestyrer Hougen, Helene Lund, håndarbeidslærerinde
fru Zarbel, fru Skatvedt, frk. Malla Gjertsen, frk Taraldsen, frk. Hytten
(fremst) . Skrevet ned etter bildets bakside.
«Far var ikke politiker, men folkeoppdrager»
Men ikke alt var like rosenrødt for Hougen som den daglige undervisningen
av barn. På Klæbu Seminar var han blitt indoktrinert om betydningen
av grundtvigianismen - norskdom og kristendom. Men han var altfor klok
til bare å bli en etterplaprer. Det var nok av dem. Han står
frem med en klar kristen bekjennelse, men her lite til overs for pietistene.
Gleden og inspirasjonen som preget grundtvigianismen hadde han felles
med dem.
Som den åndskapasitet han var, ble han dradd med i byens politiske
og kulturelle liv. Han hadde bade en skarp og elegant penn og kom i
redaktørstillinger både i «Tunsbergeren» fra
1867-71 og i Tønsbergs Blad en kort periode 80-81. Selv om han
stilte seg svært skeptisk til mye av det Sverdrup stod for, var
han nok i sin holdning og i hele sin legning venstremann. Og det var
farlig i en by hvor de ledende menn var sterkt konservative. Morgenbladets
kjente redaktor, Friele, fikk Hougen aldeles i vrangstrupen, og etter
å ha blitt utsatt for meget skarp og tildels sjikanøs kritikk
fra en av byens ledende menn, trakk han seg som redaktør av «Tunsbergeren».
Så gikk det ti år for han kom inn igjen i journalistikken.
Hans sønn påpeker at «far ikke var politiker, men
folkeoppdrager».
Sammen med E. Hougen kom en annen populær skolemann, Emil Olsen,
til å sette sitt preg på tønsberg-pressen i en del
år. Ja, det var sa «ille», blir det sagt, at til tider
var avisene mer pedagogiske tidsskrifter enn egentlig nyhetsorganer.
Det ble vel mye skole-prat for tønsbergenserne.
Tønsberg Arbeiderforening
På et møte i Foyngården den 2. desember 1866 tok Hougen
sammen med bl.a. Svend Foyn initiativ til å starte en Tønsberg
Arbeiderforening. Det skulle bl.a. være et alternativ til brennevinssjappa
«Hue Stupe» (Storgaten), og den ukentlige dansetilstelning
på Holthe-salen og Aksels-salen. Her skulle være bibliotek
og leseværelse, små sammenkomster, sang og lek. Og det hele
skulle vaere upolitisk.
1886 ble sa Arbeiderforeningen innviet. Hougen gik i spissen for penge-innsamling
og basarer. Tomten ble kjøpt for kr. 6.000 og man hadde kr. 4.000
å bygge for. En byste av Hougen ble avduket i Arbeiderforeningens
fest-sal i 1928.
Men grensene for hva som var politisk og ikke-politikk var vanskelig
i den tidens Norge. Enten var man pro-Sverdrup, eller sa var man imot.
Hougen kritiserte Sverdrup sterkt da Sverdrup karakteriserte Welhaven
som en poet av «annen rang», men han kunne vanskelig skjule
sin liberale holdning i bl.a. riksrettssaken, og han syntes det ville
virke fordummende om man skulle være nøytral og ikke-politikk
i den grad at man ble uengasjert.
Fra almueskole til folkeskole
Som medlem av den kongelige oppnevnte kommisjon til å utrede lov
for byfolkeskolen hadde Hougen en stor drøm:å heve fortidens
«fattigskole», som da het almueskole, til å bli en virkelig
folkeskole for barn fra alle samfunnsklasser. Forslaget fra kommisjonen
av 1873 ble vedtatt, men nektet sanksjon. Men omorganiseringen av undervisningen
etter de nye prinsipper fant likevel sted i Tønsberg og flere norske
byer. I den loven som ble vedtatt i 1889 finner man de fleste av grunntankene
i forslaget igjen. De fem første årene på skolen skulle
det være daglig skolegang (24 timer uken), men de to siste årene
(12-14 år) ble skoletiden innskrenket til det halve. Begrunnelse?
«Staten kan neppe forsvare gjennem en vidtdreven skoletvang at hindre
Foreldre fra at benytte de ældre børns Hjelp til sit Arbeide
paa en saadan Maade at derigjenem ydes klækkelige Bidrag til hele
Familiens Underholdning».
I 1875 var det registrert 2665 gutter som var fabrikkbarn, 561 piker,
og i tobakksindustrien var 43% av arbeidsstokken 15 år. Dette
var i Norge!
Først i 1890 kom «Lov om tilsyn med arbeid i fabrikker».
Engebret Hougen som ung
|
Gudbrandsdølen i Tønsberg
Gudbrandsdolen Engebret Hougen ble en betydningsfull mann for Tønsberg
, men meget tyder på at han til tider kjente seg ensom her i byen
tross sin posisjon som skolebestyrer. «Jeg lever forøvrig
udi vor gamle Stad som om det ikke fandtes flere Mennesker der end jeg.
Gud skje Lov at jeg har et Hjem at høre mig til». (Brev 1863).
Ettersom tiden gikk, ble Hougen-familien stadig mer populær i
Tønsberg, men i visse kretser ble det kun leilighetsvis besøk.
«Det kunne aldri falt far inngå i klubben en kveld og spille
kort istedenfor å hygge sig hjemme, og klubballene øvet
ingen tiltrekning; far hadde alltid vært en måtelig dansør,
og mor hadde danset fra seg i Fredrikstad og på storgårdene
på Nes». (K. H.)
«Løkka»
Men familien Hougen skapte seg sin egen lille familiehelligdom — «Løkka».
Det var vanlig den gang at tønsbergfamilier leide og forpaktet
små jordflekker i byens utkanter. Eldre mennesker i byen vil huske
det. Hougen-familien forpaktet noen få mål begrenset av det
som i dag er Eckersbergsgate, Frodegt. og Hougensgt. Her hadde de krypinn
og «foran huset ble planers en terrasse med bord og benker, flaggstang
og blomsterbed, og derfra førte en liten trapp ned til blomster
og kjokkenhaven . . .» (K. H.)
Ingen i familien hadde tvilt på at de skulle få beholde «Løkka»,
men Hougen hadde ingen kontrakt, og i 1882 måtte han i stor bitterhet
la «Løkka» gå fra seg. Hele familien, særlig
hans kone tok seg meget nær av dette.
«Sjaa Sole på Anaripigg . . .»
«Du har nådd videre med et dikt, du Hougen, end jeg med alle
mine bøker», sa Kristofer Janson til Hougen en gang. «Verdens
skjønneste kjærlighetsdikt», kalte statsråd Løvland
denne visen, som beretter om kjærligheten som sosiale skiller hindret
å gå i oppfyllelse. Visens Marit - «den fyste jenta
som e drøimde um» - er visstnok den bokstavelige sannhet.
Hun, Marit Formo, ble siden gift med stortingsmann Kristian Fougner i
Gausdal. Hun døde i 1933, 93 år gammel.
Knut Hougen kaller forholdet mellom Engebret og Marit «en vakker
vårblomst som ellers ville ha visnet av seg selv, og - fortsetter
han - «når forfattere er blitt sentimentale over de unge
som ikke kunne få inannen, er det en malplassert medlidenhet,
som røer uvidenhet om at dette første utslaget av erotikk
- på få undtagelser nær pleier å være
like så lite levedyktig som det er skønt».
Men «Avskjed med Høvringen», som også denne
visa kalles, her med sin vakre, opprinnelige form og dialekt, med all
sin ungdommelige «hugilb», en slags malmfuru feste i norsk
litteratur. Den vil leve videre:
Sjå sole på Anaripigg!
No går ho dit som ho um natte ligg;
men fysst ho me
og stein og tre
og alle te
forgylle Iyt.
Budeia skvatta fra si sel:
«Å mon-tru kne kjøm ta seg sjøl?
Hu-ru-li-hu
li-hu-li-hu!
Mi søte ku
æ grumast støtt».
Bjøllun' dumps baka haugom tona,
klunken rart atti bergom Ijoma,
bekkin' silla som tåre stilt; - e æ hug-ilt
Kor reint forunderleg au lell,
mitt hjarta hoppa upp i me i kveld!
Kor rart dæ æ,
når fiellet tæ
si avskjed mæ
sin kjære gut!
På Høvrings vakre sæterstul
i dag visst siste gong e heldt mi jul.
Dæ hende fleir
at aller meir
døm såg sitt reir,
nå døm flaug ut.
Aller jentun' så vakkert hulla,
berg-ljom, bekkjin' og bjøllun' sulla!
Dette spar me visst inkort ilt; - e æ hug-ilt.
Skal her i ver'n e inkje få
ho Marit, som e held så mykjy tå?
Men kåfor så
skulle e da få
mitt auga på min kjæraste?
Ho var fornem, men inkje grum,
den fysste jenta som e drøymde um;
i da ho sa
så mykjy bra,
med gråt med ba
å hugse se.
Ja, du gjere med blaut i sinne,
når alt anna glett utur minne.
Men å få de - dæ slepp e snilt; -
e æ hug-ilt.
Engebret Hougens bauta på Tønsberg
gamle kirkegård, like ved det gamle gravkapellet
(Klikk på
bildet for å forstørre) |
Bauta, gitt av tidligere elever
Om ikke Haugen alltid fant seg like godt til rette blant byens autoriteter,
så var hans popularitet som skolemester utvilsom.
På Tønsbergs gamle kirkegård, på venstre side
av kapellet står kirkegårdens mest ruvende bauta på
Hougen grav. Gitt av tidligere elever.
I «Tunsbergenseren» skriver en av hans tidligere elever,
Ludvig Monser Hamar, et vakkert minnedikt over si gamle lærer
og avslutter det slik:
Engebrekt Hougen blir savnet af mange,
savnet som faa blandt Oplysningens Mænd;
Frugten af Strævet i Aarene lange
spores ei bare i nærmeste Grænd.
Nu fik han Hvile fra Kampen og Striden
nu fandt han Freden i Evigheds Havn,
signet af Tusinder, som gjennom Tiden
mindes med Vemod det elskede Navn.
|