Innholdsfortegnelse
ABSTRAKT
Artikkelen er en omarbeidet utgave av et innlegg i Environmental Education
Research in the Nordic Countries (se litteraturliste).
Artikkelen representerer første del av et evalueringsprosjekt som Statens utdanningskontor i Vestfold har tatt initiativ til i forbindelse med etterutdanningsprogrammet i miljølære som ble gjennomført i perioden 1992 - 1996. Arbeidet har som mål å gi et bilde av miljøundervisningen i grunnskolen i forkant av etterutdanningen. Studien blir fulgt opp våren 1997 med tanke på å studere effekten av programmet.
I kapittel 1 gir vi en oversikt over
miljøundervisningen i Norge i perioden 1970 fram til i dag.
Kapittel 2 presenterer etterutdanningsprogrammet
for Vestfold, og vi tar for oss teorigrunnlaget, målet med studien
og den forskningsstrategien som er nyttet.
Kapittel 3 beskriver undersøkelsen
som er foretatt og gir en oversikt materiale. I alt deltok 325 grunnskoler
i Vestfold og Akershus (95 % av alle grunnskolene) og 1563 (70 %)
lærere i Vestfold.
I kapittel 4 presenterer vi et utvalg
resultater knyttet til grunnskolens erfaring med miljøundervisning
og drøfter disse. Vi har begrenset resultatene til kompetanse for
miljøundervisning, emnedekning, samarbeid med eksterne gruppe og
arbeidsmåte og organisering.
Kapittel 5 gir en kort oppsummering
og konklusjon.
Fotnoter:
1: Pb 2243, 3103 TØNSBERG
2: Pb 1099, Blindern, 0316 OSLO.
|