HVE Skriftserien
Biblioteket
Skriftserien ved Høgskolen i Vestfold Høgskolen i Vestfolds skriftserie : utgivelser i 2000

Halvdan Eikeland:

Historiedidaktikk som vitenskapsdisiplin
Et bidrag til innholdsbestemmelse og operasjonalisering av begrepet

Høgskolen i Vestfold / Notat 6/2000
27 s.

Tilgjengelig i fulltekst topp

Om notatet: 

'Historiebevissthet' er et nøkkelbegrep innenfor faget historiedidaktikk. Vår historiebevissthet knyttes til sammenhenger mellom tolkning av fortida, forståelse av nåtida og framtidsforventninger. Historiebevissthet skapes ikke bare gjennom organisert læring av historie ved skoler og universitet, men også gjennom vår generelle livserfaring.
Notatet beskriver hvordan innholdet i historiedidaktikken fra 1970-tallet er blitt utvidet fra bare å gjelde historieformidling i skolen til å bli et studium av alle former for historisk læring. Innenfor historiedidaktisk forskning er en opptatt av hvordan historiebevissthet utvikles, og hvilke funksjoner historiebevisstheten har for den enkelte og i samfunnet. Notatet gir eksempler på ulike typer historiedidaktisk forskning og tar bl.a. opp problemet med faglig plassering av historiedidaktikk som vitenskapsdisiplin.
 

Om forfatteren:

Førsteamanuensis Halvdan Eikeland ble ansatt ved Eik Lærerhøgskole i 1966, der han arbeidet fram til 1994. Han har i de siste årene arbeidet ved Seksjon for historie, Avdeling for Samfunnsfag ved Høgskolen i Vestfold. Han underviser i nyere norsk historie, Afrikas historie, historiedidaktikk og metodelære. Han tok den filosofiske doktorgraden ved NTNU høsten 1999. Avhandlingen er også publisert i HVEs skriftserie.

 

Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold 

Denne publikasjonen er tilgjengelig i fulltekst topp

 

[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste ]

topp

Høgskolen i Vestfold    Skriftserien    Biblioteket
Sist oppdatert: 19.09.2000
Ansvarlig: Lars.Egeland@hive.no