Copyright
© 1999, 2000
Solveig Østrem:
Barnerelatert områdeetikk
- etikk eller individualpsykologi for «normalbarn»?
Tønsberg: Høgskolen i Vestfold, 2000
Notat 4/2000 (kun nett-utg.)
Førskolelærere og andre som arbeider med barn, møter
en rekke utfordringer som krever etisk kunnskap og refleksjon. Religion
og etikk er derfor et eget fag innenfor førskolelærerutdanningen.
Områdeetikk relatert til barn er riktig nok ikke en egen disiplin,
adskilt fra prinsipiell etikk. Det er de konkrete områdene
som er aldersspesifikke, ikke selve etikken. Etikk dreier seg i
alle fall om normativitet i forhold til hvordan menneskelivet bør
leves: Hvilke verdier skal være normerende, hvordan skille
mellom rett og galt? Hva er akseptert og hva er ikke akseptert atferd?
Etisk refleksjon er nødvendig, fordi vi "holder en del
av hverandres liv i vår hånd", slik religionsfilosof
Knud Ejler Løgstrup utrykker det. Løgstrup tar utgangspunkt
i at vi som mennesker står i et makt- og avhengighetsforhold
til hverandre og derfor møtes av den etiske fordring å
forvalte makt og avhengighet på en god måte.1
Makt er imidlertid ikke likt fordelt mellom mennesker i vår
kultur. Det er derfor etisk nødvendig å stille kritiske
spørsmål omkring over-/underordning og søke
å endre maktstrukturer som rammer menneskers integritet og
truer deres likeverd. Forholdet barn-voksen er definitivt et ujevnt
styrkeforhold. At barn er små og sårbare, er et viktig
yrkesetisk poeng. Arbeid med barn krever i særlig grad et
reflektert forhold til maktforvaltning. Barnet er imidlertid også
et subjekt som er ansvarlig for sine handlinger. Det er viktig å
være bevisst på at også barn imellom er makt ulikt
fordelt. Alder, kjønn, fysikk og posisjon ("ny"
i barnehagen, den som bestemmer i leken osv.) er faktorer som bidrar
til å skape maktulikhet og hierarkier.
Etikk er med andre ord å forstå som et normativt prosjekt.
Etikkens normativitet har sammenheng med at intersubjektivitet er
primært i forhold til subjektivitet. Som subjekter
er vi avhengige av det menneskelige fellesskap som er tilstede forut
for oss. Vi blir subjekter, som er i stand til å reflektere
og handle, ved å settes inn i et fellesskap med andre mennesker.
Ulla Schmidt argumenterer i sin doktoravhandling for hvordan denne
grunnleggende avhengighet også medfører at vi som subjekter
konfronteres med et grunnleggende etisk krav om ansvar i samsvar
med denne avhengighet. "Dette etiske kravet er imidlertid ikke
tomt eller udefinert, men er knyttet til de aspekter som gjelder
andres avhengighet av meg, nemlig deres eksistens som subjekt."2
Schmidt mener dette kan innholdsbestemmes nærmere som et krav
om anerkjennelse i forhold til andres likhet og frihet og et krav
om nestekjærlighet.
Dette er aspekter som også kommer til uttrykk i den nye etikkboka
for førskolelærerstudiet Nesten som deg selv
av Paul Leer-Salvesen og Levi Geir Eidhamar.3
Vel og merke i den prinsipielle delen av boka. Her defineres etikkens
normative grunnlag blant annet ut fra den tenkning Løgstrup
og Levinas representerer, med særlig vekt på likeverd,
respekt og empati. Leer-Salvesen understreker at Levinas tanker
om Den Andres Ansikt ikke minst har noe å bidra med i barnehagen:
"Min oppfatning er at denne form for etisk tenkning er fruktbar
på alle arbeidsplasser, og særlig på arenaer som
er preget av møter mellom mennesker som står i et sterk-svak-forhold
til hverandre. Barnehagen er et slikt sted." Det er imidlertid
ikke dermed sagt at disse aspektene gjenspeiler seg når boka
behandler konkrete områder relatert til barn. Når forfatterne
drøfter problemstillinger som dreier seg om barns liv og
hverdag, er ikke lenger den prinsipielle etikken noe selvsagt grunnlag
for etisk refleksjon. Dels syns det "normale", det som
er "vanlig" å gjelde som autoritet. Dels låner
forfatterne ukritisk fra tradisjoner som ikke er deres egen, nemlig
psykologi og pedagogikk. Resultatet blir dels en "flertallsetikk",
dels en individorientert psykologisert moral. Subjektet gjøres
overordnet det intersubjektive. Relasjonelt ansvar er underordnet
individets frie utfoldelse.
Det "normale" som etisk norm?
"I de fleste miljøer og til alle tider har mennesker
plaget, ertet og trakassert hverandre..." innleder kapitlet
om mobbing som er skrevet av Levi Geir Eidhamar. Og om vold heter
det: "Vold mellom mennesker har trolig eksistert like lenge
som menneskene selv." Eidhamar sier eksplisitt at mobbing og
vold er uakseptabelt. Like fullt er det en glidende overgang fra
"er" til "bør", fra det "normale"
til det etisk akseptable: "95% av alle voldshandlinger begås
av menn. Denne skjevheten finnes i alle kulturer - også i
barnekulturen. Det er først og fremst guttene som utfolder
seg fysisk gjennom slåssing. Betyr det at vi skal være
mere tolerante overfor slåssing blant gutter?" Eidhamar
hevder at dette er en uakseptabel tanke, og henviser til en egen
drøfting av problemstillingen i kapitlet om kjønnsroller.
Dette kapitlet innledes slik: "Er menn født aggressive
og kvinner omsorgsfulle? Forskere har forskjellige meninger om dette,
noe som igjen henger sammen med ulike holdninger. Men de fleste
er enige om at det finnes medfødte kvinnelige og mannlige
egenskaper." Den videre drøfting tar utgangspunkt i
det "de fleste forskere" mener. Eidhamar følger
ikke opp de spørsmålene han tidligere har annonsert
og gjør ikke noe videre poeng ut av at kjønn har med
makt å gjøre, og det faktum at 95 % av alle voldshandlinger
begås av menn. I stedet reduseres kjønn til roller.
For jenter er det snakk om omsorgsroller og dokkelek, mens gutterollen
handler om å leke med biler og utfolde seg fysisk, og gjerne
voldsomt.
Kjønnsrollene hevdes å være mer eller mindre
grunnleggende og uforanderlige, knyttet til det å være
jente eller gutt. Som et eksempel på hvor grunnleggende disse
rollene er, fortelles en festlig episode fra Solstua barnehage der
man har gjort et fullstendig mislykket forsøk på å
få jenter til å leke med biler og gutter til å
leke med dokker. Lille Georg, som for anledningen har fått
utlevert dokke, later som dokka er bil og kjører bortover
golvet: «brrr, brrr, tut, tut». Eksemplet har ingen henvisning.
Jeg tviler ikke på at episoden kan ha rot i virkeligheten.
Jeg er likevel fristet til å spørre om dette er en
historie Eidhamar selv har funnet på for å bekrefte
sin egen påstand. For det finnes dokumentert en rekke eksempler
på vellykkede forsøk både fra skole og barnehage
på å bryte et negativt mønster med bråkete
gutter og jenter med rollen som "støtputer" eller
"sosialt lim".4
Det har vist seg mulig å lære gutter positiv sosial
atferd med fokus på omsorg og å gi jenter selvtillit
og trygghet også i møte med fysiske utfordringer og
herjete lek. Dette er imidlertid ikke gjort på en dag. Det
er ikke bare å gi Georg ei dokke og tro at han med det vil
bryte med alt han fra før har lært av "gutteleker".
Det "de fleste forskere mener" er dessuten ikke så
entydig som forfatteren vil ha det til. Det finnes en omfattende
kjønnsforskning som problematiserer vår kulturelle
forståelse av kjønn som en gitt og uforanderlig dikotomi.
Og denne kritikken er viktig dersom man ønsker å komme
til rette med - og forandre - et samfunn der mannlighet er så
nært koblet til voldelighet. Med en essensialistisk kjønnsforståelse
defineres kjønn som noe gitt og uforanderlig ut fra hva som
er vanlig eller "normalt": Kvinner "er" kvinnelige,
dvs. omsorgsmessig og seksuelt tilgjengelige, mens menn "er"
mannlige, dvs. utagerende, handlekraftige og mer eller mindre
voldelige. Brudd på normer og forventninger om kvinnelig eller
mannlig blir forstått som unntakene som bekrefter regelen.
Problemet med en slik tenkning er at det blir kort vei fra "er"
til "bør", fra hva som er "vanlig", til
hva som er legitimt, fra hvordan "de fleste" jenter eller
kvinner er, til hva som er "kvinnelig" eller til hvordan
kvinner bør være. En slik tenkning gir dessuten lite
rom for forandring. Eva Lundgren presenterer en alternativ teori
der kjønn blir forstått som noe som blir til i en kontinuerlig
samhandlingsprosess mellom mennesker, når de til stadighet
oppfyller eller bryter en rekke ulike kjønnsnormer. Forandring
og stabilitet er sammenfiltret i denne kjønnskonstitueringsprosessen.
Forandring i forhold til kjønn er derfor en mulighet, men
samtidig en tung og vanskelig prosess.5
Individualpsykologi som etisk norm?
Nesten som deg selv er ei lettlest bok (noe som gjør
at mange studenter liker den) og kan kritiseres for å være
for overfladisk. Selv synes jeg det er relativt uproblematisk at
førskolelærerstudenter får lære etikk på
en lett tilgjengelig måte. Men da må det ikke gå
på bekostning av en redelig, nyansert og kritisk drøfting
av hvilke teorier og metoder man bygger på og hvilke normer
og verdier som ligger til grunn for drøftingene. Dette mener
jeg er et langt større problem ved Nesten som deg selv.
Forfatterne synes å ha en motstand mot å tydeliggjøre
hvilken normativitet som gjelder. De gir nærmest inntrykk
av å ville være en nøytral part som står
på sidelinjen og kaster fram ulike alternativer, uten selv
å gjøre noen etisk vurdering. Noen mener sånn
og noen mener slik, mens vi mener ikke noe. Det er opp til leseren
- på fritt grunnlag - å ta stilling. Like fullt avsløres
en verdiforankring gjennom ulik vektlegging av argumenter og ikke
minst ved manglende kritikk av de tradisjoner det lånes fra.
Det mest iøynefallende og graverende eksempel finner vi
i kapitlet "Barn og seksualitet". Her forutsettes det
nærmest at seksualitet er en fiksert egenskap ved mennesket
- også ved barnet - som blir til uavhengig av de relasjoner
mennesket lever i. Med basis i en psykoanalytisk tradisjon vektlegges
barnets behov for og rett til fri og uhemmet utfoldelse på
det seksuelle området. Det sentrale etiske spørsmål
førskolelæreren hevdes å stå overfor er
således: "Hvordan bør vi reagere dersom vi oppdager
seksuell lek i barnehagen?" Det presenteres to alternative
(og motsatte) svar på dette spørsmålet. Det ene
er "æsj og uff og fy, fy". Dette blir den voksnes
reaksjon dersom hun selv har et traumatisk og anstrengt forhold
til egen seksualitet. Det alternative svaret er "har du lyst,
har du lov." Psykolog Thore Langfeldt gjøres til den
viktigste premissleverandør i argumentasjonen for hvilken
holdning til barns seksualitet som er den etisk mest forsvarlige.
Illustrerende eksempler er hentet fra hans bok med tittelen Har
du lyst, har du lov.6
I ett av eksemplene møter vi seksåringen Lars som på
et bortgjemt sted i barnehagen ber om å få se på
tissen til fireåringen Line. Hun vil ikke. Lars truer med
å bli farlig dersom han ikke får lov. Han får
til slutt viljen sin ved å bruke makt. Line gråter og
er redd uten at noen oppdager det, og neste dag gruer hun seg til
å gå til barnehagen. Dagen etter gjentar "leken"
seg, da blir Line motvillig med. Tredje dag kommer hun frivillig.
Langfeldts vurdering av episoden er at fireåringen egentlig
hadde lyst, selv om hun sa nei. Hennes forsøk på
avvisning skyldtes at hun har lært at man ikke skal vise seg
naken for gutter, av en mor som er "lettere hysterisk når
det gjelder seksualitet". Tilsvarende forestillinger om at
en kvinne som sier nei, egentlig mener ja, har bidratt til
å frikjenne gjerningsmenn i voldtektssaker og legge ansvaret
over på offeret. Det som i utgangspunktet er juridisk illegitimt,
gjøres dermed kulturelt legitimt.7
Langfeldts argumentasjon blir ikke imøtegått av Eidhamar.
Det gjøres ikke noe poeng av at vi her har å gjøre
med en stor gutt og ei lita jente, og dermed et over-/underordningsforhold,
hvor den som har den overlegne posisjon utnytter en svakere part
for å tilfredsstille egne behov. Riktig nok presenteres muligheten
for en alternativ vurdering der det blir satt grenser for Lars,
fordi "ingen skal tvinges til noe de ikke har lyst til".
Men samtidig fremstilles dette som to likestilte alternativer. Det
gjøres ingen etisk vurdering av Langfeldt-alternativet. Forfatteren
gir seg indirekte ut for å være nøytral. Like
fullt får Langfeldts argumentasjon 3 hele sider til disposisjon,
mens grensesettingsalternativet framstilles på to linjer.
Langfeldts autoritet blir heller ikke problematisert i det han illustrerer
hvordan voksnes reaksjoner på seksuell lek kan bli en belastning
for barnet. Langfeldts påstand er at hysteriske mødres
holdninger kan føre til at piker gir seg selv skylden for
alvorlige seksuelle overgrep. Dette er en problematisk påstand.
Det er nærliggende å hevde at slike etiske vurderinger
som blir gjort her - eller snarere mangel på etiske vurderinger
- bidrar til å lære små jenter at store gutter
skal ha tilgang til deres seksualitet. En holdning som igjen bidrar
til å legitimere seksuelle overgrep.
Når individualpsykologi gjøres til etikk, får
det store konsekvenser for hva som blir etisk legitimt. Dette har
forskning omkring seksualisert vold bidratt til å synliggjøre.
Stor fokusering på overgriperens individuelle psykologi, fritar
overgriperen, helt eller delvis, for ansvar. I artikkelen «Män
kan inte våldta? Betydelsen av distinktionen yta-innerst inne
för förståelsen av våldtekt» viser sosiolog
Stina Jeffner hvordan ansvarsfraskrivelsen foregår. Jeffner
peker på en avgjørende distinksjon mellom det mannen
gjør og det han er - innerst inne. «Fina
killar voldtar inte» er en forutsetning for hennes informanter,
tenåringer som alle vet at voldtekt faktisk skjer, også
i deres eget miljø. Og innerst inne er alle killarna "fina".
Kanskje er de blitt misforstått, kanskje har de selv opplevd
noe traumatisk som de må få utløp for. Men deres
atferd viser bare utsiden, ikke deres egentlige jeg.
Innerst inne er de fine gutter, som derfor ikke kan ta ansvaret
for handlinger som ytre sett er etisk uakseptable.8
Utviklingspsykologiens stadietenkning og psykologisering
av moral
Det er ikke så sjeldent at etikere har problemer med å
skape en dynamisk sammenheng mellom teori og empiri, mellom prinsipiell
grunnlagsetikk og områdeetikk. Men forfatterne av Nesten
som deg selv går lenger enn de fleste i å gjøre
psykologi til moral og individuelle emosjonelle behov til norm når
etikken dreier seg om enkeltområder. Dette har sammenheng
med at de legger avgjørende vekt på kognitiv utviklingspsykologi
for å forstå hvordan barn resonnerer i etiske spørsmål.
Både Piagets teori om kognitiv utvikling og Kohlbergs moralutviklingsteori
bygger på antagelser om at moral utvikles og kan skilles
ut som stadier. Disse stadiene antas å være generelle
og universelle og dermed uavhengige av kultur og relasjoner. Moral
blir noe essensielt, knyttet til gitte utviklingstrinn som er like
for alle mennesker. Samtidig gjøres moral til en psykologisk
tilstand som ikke kan møtes med etiske normer.
Det kan være gode grunner til å se på sammenhenger
mellom et barns atferd og hvordan barnet har det. Et barn som opplever
en kaotisk og usikker hjemmesituasjon vil f. eks. kunne ta ut sine
følelser gjennom aggressiv atferd i barnehagen. At dette
barnet har krav på å bli sett og møtes med sine
særskilte behov for omsorg, er en selvfølge. Voldelig
atferd kan være et signal om at barnet selv opplever vold.
I så fall vil det være av stor betydning at noen voksne
ser barnet og gjør alt som er mulig for å endre barnets
situasjon. En like stor selvfølge er det imidlertid at barnet
skal møtes med etiske krav. Også et barn i følelsesmessig
kaos, kan lære at personlige følelser er underordnet
fellesskapets behov for normer for rett og galt. Det at du er sint
eller lei deg, legitimerer ikke at du slår eller dytter. Å
la barnets følelser bli moralsk standard, er ikke bare etisk
uforsvarlig, det er også en urett mot barnet. For det er utvilsomt
en trygghet for et barn å vite at det finnes normer som består
selv når personlige erfaringer gir grunn til følelsesmessige
reaksjoner.
Å psykologisere moral kan kritiseres ut fra en tenkning om
at det er en sammenheng mellom moral/etisk ansvar på individnivå
og etikk forstått som intersubjektive normer. Det er med andre
ord betenkelig ut fra et etisk perspektiv å bruke Kohlbers
stadieteksning som autoritet vedrørende moral. Ikke minst
fordi dette er teorier som også møter kritikk "innenfra".
Når teologen Eidhamar her låner autoriteter fra en fagtradisjon
som ikke er hans egen gjør han det imidlertid langt mindre
kritisk enn hva som er tilfelle innenfor denne fagtradisjonen. Både
pedagoger og psykologer hevder at ikke minst hevdes stadieteorien
å ha vist seg lite fruktbar. Det samme gjelder Piagets ideer
om bestemte former for tenkning løsrevet fra konteksten.9
Utviklingspsykologenes stadietenkning har dessuten møtt
kritikk fra forskere som har undersøkt hvilke eksistensielle
og moralske spørsmål barn er opptatt av. Sven G. Hartmanns
Barns tankar om livet er et eksempel på det.10
Hartman peker på at den omverdenen Piagets forsøkspersoner
forsøker å beskrive er folketom. Således defineres
moralutvikling i termer av logisk struktur, ikke i mellommenneskelige
forhold. Psykologisering og individualisering har gjort blind for
en rekke samfunnsfaktorer som påvirker barns liv og barns
tanker. Hartmann hevder dessuten at utviklingspsykologien i altfor
stor grad har fokusert på hvordan barn tenker, og ikke
på hva de tenker. Dette har skapt en forestilling om
stadier, der forskjellene er det som blir påfallende. "De
utviklingspsykologiska studierna av barns tänkande tar oftast
fasta på olikheter mellan åldrar och mellan barn och
vuxna. I våra undersökningar är det snarast likheterna
som är det mest slående. Barnens reflektioner gäller
en tillvaro som de i stor utsträckning delar med de vuxna...
Den som är liten tycks ibland se vissa ting klarare än
den som blivit stor." I Hartmans undersøkelser forsøker
man å ta på alvor dette at barn er mennesker, like mye
som voksne, med de samme eksistensielle spørsmålene.
"Frågan är alltså vad barn funderar på.
Jag ser reflektioner inför tilvaron som något typisk
mänskligt. Barnens funderingar blir därför inte i
första hand barnsliga, utan mänskliga, och reflektionerna
kan gälla hela det mänskliga erfarenhetsfältet."
Hartmann påpeker to risikoer ved i det hele tatt å
særstille barneårene fra det menneskelige livsløp.
Den første er at man ved sammenligning med de voksne,
undervurderer barna. Man måler barna med voksnes modenhet
som målestokk og fokuserer på hvilke ferdigheter barn
ikke har. Barn blir nærmest betraktet som uferdige
mennesker. Den andre risikoen er at man idealiserer barna. I Rousseaus
ånd blir barnet betraktet som lykkelig, uskyldig, edelt og
uberørt av denne verdens ondskap. Forfatteren slår
hull på denne barndomsmyten med et sitat fra den polske barnelegen
og barnehjemsbestyreren Janusz Korczak: "Den lärare, som
börjar med den ljuva illusionen om att få möta en
liten värld av rena, tilgivna og öppenhjärtada själar
vars tillgivenhet og förtroende är lätt att vinna,
han blir snart besviken.... I barnens värld är allt precis
som i den ruttna vuxenvärlden. Man kan finna exempel på
varje tänkbar människotyp och på varje tänkbart
ont."11
Barns erfarte virkelighet
At "varje tänkbart ont" er en del av barns verden
er noe vi har stor motstand mot å ta inn over oss. Barns erfaringer
kan være så vonde at de knapt er tenkelige. Derfor er
risikoen for å idealisere barns verden stor. Jeg vil hevde
at det er nettopp det Paul Leer-Salvesen gjør når han
i kapitlet om tilgivelse skriver om barns glade og relativt
uproblematiske verden. Barn i 4 og 5 klasse har skrevet brev til
ham om tilgivelse. Om hva tilgivelse er, hva som trenger å
bli tilgitt og om det finnes noe som ikke kan tilgis. Avsløringene
av grove og omfattende seksuelle overgrep av barn i Belgia dominerte
norske medier i den perioden brevene ble skrevet. Forfatteren var
derfor engstelig for at dette skulle bli et tema. Når ingen
av barna skriver om overgrep, går han ut fra at dette er problemer
som ikke er del av disse barnas verden. Det er imidlertid to aspekter
han overhodet ikke tar høyde for.
For det første: Det er ikke å ta barn på alvor
å tro at barn i sin allminnelighet har uproblematiske verdener.
At man skal kunne skåne barn for problemer ved ikke å
fortelle om problemer som finnes i verden. At det er media
som skulle bringe inn vonde erfaringer som en realitet. En rekke
empiriske undersøkelser har vist at mellom 10 og 20% av alle
barn har opplevd å bli utsatt for seksuelle overgrep. 5% av
alle barn blir utsatt for grove vedvarende overgrep.12
Det er med andre ord gjennom barns egen virkelighet de blir kjent
med vonde erfaringer, ikke gjennom media.
For det andre: Leer-Salvesen gjør seg noen refleksjoner
om hvorfor barna ikke forteller om overgrep, hvis dette nå
skulle være problemstillinger de har erfaring med. Det er
derfor verdt å gjøre seg noen refleksjoner om metode.
Skal barn - eller for den saks skyld voksne - kunne fortelle som
så smertefulle erfaringer som seksuelle overgrep, er stor
grad av tillit og fortrolighet helt nødvendig. Ikke minst
må barnet ha tillit til at den voksne er villig til å
tro på det som ikke er til å tro. Det er lite sannsynlig
at et brev til en ukjent forsker vil kunne avdekke seksuelle
overgrep. For det er ikke først og fremst flaut å
ta opp temaet seksuelt misbruk, slik forfatteren drøfter
muligheten for. Det oppleves som direkte farlig. En vesentlig
del av overgrepet ligger nettopp i truslene som knyttes til det
å fortelle. De gjør det viktig for den som opplever
overgrep, å skjule overgrepet. Dette gjelder aller mest for
den aldersgruppen som her er aktuell. Det hender at barn i barnehagealder
forteller, fordi de ikke er flinke nok til å skjule. Barn
i tidligere tenår forteller, fordi de begynner å tro
at det finnes en vei ut. Barn i denne mellomalderen er ofte de som
er mest lukket.13
Paul Leer-Salvesens informanter skriver "vakre og kloke brev"
med mennesker som rekker hendene mot hverandre og lignende. Kan
barna ha fått en forståelse av at det er "vakre"
brev som er ønsket av dem? "Ingen av barna nevner Belgia
eller voksne som misbruker barn seksuelt. Disse temaene er faktisk
helt fraværende i brevene! Assosiasjonene til overgrep og
ondskap og umoral er ganske andre. De er mer "normale".
De har å gjøre med det man kan håpe er norske
barns normale hverdag. Ikke en hverdag uten farer, smerte, lidelse
og urettferdighet, men likevel innenfor mulighetene av det fattbare.
Belgia-bildene hadde gudskjelov ikke klart å jage monstre
inn i disse barnas fantasiverden." Forfatteren avskriver muligheten
for at barnas erfaringer skal være utenfor det fattbare. Og
han avskriver mulighetene for at overgrep skulle ha noe med barnas
virkelige verden å gjøre. De kunne eventuelt vært
monstre i deres fantasiverden.
Å avskrive at det som er utenfor det "normale"
og utenfor det fattbare kan være del av barns virkelige
verden, er ikke å ta barn på alvor. Jeg vil dessuten
hevde at dette er en måte å skille mellom ekstremt og
normalt på som er ganske problematisk. For hvem er det som
definerer hva som er "normalt" og hva som er over grensa
til det "ekstreme" og "avvikende". Og hva er
dette som defineres som "normalt"? Er det "normale"
det som er legitimt? Hva med den normaliseringsprosessen som foregår
innenfor det vi oppfatter som "ekstremt". Der kan volden
være det som defineres som "normalt".
Motstanden mot å se sammenheng mellom ulike områder,
mellom "normalt" og "ekstremt", gjennomsyrer
måten den barnerelaterte områdeetikken er behandlet
på i Nesten som deg selv. Forfatterne synes å
forutsette at de barna førskolelærere kommer til å
ha med å gjøre er normalbarn som lever i normalvirkeligheter.
Kanskje finnes det ekstreme, men ikke som del av barnas virkelighet.
Kanskje som noe de får høre om, eller se på video,
ikke som noe de selv erfarer. Seksualitet behandles som om seksuelle
overgrep ikke finnes. Vold som om det først og fremst er
noe som finnes på TV. Både vold og seksualitet behandles
som om makt ikke finnes. Eidhamar tar opp omsorgssvikt, mishandling
og overgrep som yrkesetisk tema, områder som førskolelærerstudenter
må kunne noe om. Han understreker hvor viktig det er at den
som arbeider med barn har kompetanse til å tolke og vurdere
observasjoner som kan tyde på at noe er galt. Like viktig
synes det for Eidhamar å være at man «ikke ser
spøkelser ved høylys dag». Dette er i trå
med en utbredt forestilling om at inkompetente fagfolk "ser
incest" i alt barn sier og gjør. Ikke desto mindre er
dette en myte som ikke samsvarer med virkeligheten. Det som er realiteten,
er at barn ikke blir sett eller forstått når de forsøker
å fortelle om overgrepserfaringer. Barn, som med sitt barnslige
"språk" forteller om overgrep, regnes ikke som troverdige
og blir ikke tatt på alvor.14
Dette er et langt mer utbredt problem og derfor et langt viktigere
yrkesetisk poeng enn å advare mot å se for mange spøkelser.
Leer-Salvesen og Eidhamar har trolig villet skrive en bok
om "normalbarn", om den virkeligheten de fleste
opplever. Spørsmålet er om en slik avgrensning kan
forsvares, faglig eller etisk. Det at vonde erfaringer avgrenses
fra den virkeligheten de voksne ønsker å se, blir er
tilleggsbelastning for dem som erfarer overgrep eller mishandling.
Barns egne reaksjoner på slike erfaringer er ofte å
"rømme ut av" virkeligheten, og si at dette ikke
har skjedd, fordi det er for vondt til at en orker å føle
smerten over virkeligheten. At de vonde erfaringene blir gjort gyldige,
og trodd på, er en forutsetning for å endre den vonde
virkeligheten. Dersom de voksne bekrefter at dette er noe som ikke
har skjedd, noe som ingen vil vite om, blir veien mot å gyldiggjøre
erfaringene lang. Det er derfor viktig at førskolelærere
bevisstgjøres på at dette er noe som finnes - i den
virkelige verden. De må vite om at alt tenkelig ondt finnes
i barns verden - og mye utenkelig.
De barna Eva Lundgren har intervjuet i sitt forskningsprosjekt
om rituelle og seksuelle overgrep, har erfaringer som grenser over
i det utenkelige.15
Dette kan ikke være sant, hevder en del fagfolk, dette
er for ille, for langt fra det normale. Det trekkes
en grense for hva som får lov til å være sant.
Det skjer dermed en ugyldiggjøring av erfaringer. Dersom
vi skal akseptere at voksne og fagfolk i det hele tatt skal kunne
trekke grenser for hva som får lov til å være
sant, er faren stor for at det er manges erfaringer som utdefineres,
mange barn som ikke blir trodd. Faren er stor for at grensen trekkes
lenge før de mest ufattelige barneerfaringene. For vi vegrer
oss i det hele tatt mot å se og sette navn på
vonde erfaringer i barns liv. Vi vil i det minste slippe å
identifisere oss med dem. Vi kan gjerne snakke om ekstreme tilfeller
- da handler det alltid om noen andre. Eller vi kaller det bagateller
- da er det slikt som ikke er til å komme utenom. Mobbing
er et slikt område. Alle synes det er viktig at mobbing blir
tatt på alvor og at mobbeofre blir ivaretatt. Men vi har ikke
slike problemer i vår barnehage, blant våre
barn. Hos oss finnes bare småerting, tulleslåssing og
slikt som barn bare må tåle. At ikke alle får
være med i leken er vel helt naturlig. Slik er jo barn.
Eller er de det? Skal de være nødt til å tåle?
Skal voksne ha lov til å bagatellisere barns erfaringer? Forskning
omkring mobbing i barnehager viser at dette ikke er helt uvanlig
holdninger blant barnehagepersonale.16
Det er ikke dermed sagt at det er holdninger som er etisk forsvarlige.
Mot en etisk begrunnet områdeetikk relatert til barn
Mobbing er ett av de områdene som er best behandlet i Nesten
som deg selv og der det i størst grad gjøres etiske
refleksjoner. Her er da også utviklingspsykologien forlatt
som premissleverandør, og forfatterens egne (og Langfeldts)
eksempelfortellinger erstattet med eksempler hentet fra ulike empiriske
undersøkelser. Disse eksemplene er både illustrerende
og troverdige. Forfatteren bygger blant annet på en etablert
og internasjonalt anerkjent mobbeforsker, professor Dan Ulweus ved
Universitetet i Bergen. Ulweus hevder at mobbing er et problem som
ingen kommer utenom, som alle som arbeider med barn er nødt
til å ta inn over seg. Og han har to utvetydige budskap som
får konsekvenser for den etiske refleksjon: For det første
er han opptatt av å se på mobbing i lys av makt. Mobbing
er ikke en måte å løse konflikter på, men
en måte å posisjonere seg på. Mobbing er noe som
faktisk lønner seg for å oppnå status og bekreftelse.
Mobbeofferet opplever tilsvarende avmakt, frykt og mangel på
posisjon. Dette samsvarer godt med Hartmanns materiale. Et tema
som opptar barns tanker er nettopp det å være liten
og redd. For det andre understreker Ulweus på bakgrunn av
sine empiriske studier at både "årsaken" og
ansvaret for mobbingen ligger hos mobberen. Det er ikke mobbeofferets
skyld, hennes røde hår eller stygge klær, at
hun blir mobbet. Den som mobber - enten det er sjefsmobberen eller
medløperen - har ansvar for sine handlinger. Eller for å
uttrykke det samme på et prinsipielt nivå: Menneskelige
subjekter har ansvar for å anerkjenne medmenneskers likhet
og frihet og for at deres integritet ikke blir truet.
Dette er etisk viktige perspektiver som med fordel kan overføres
til de fleste områder relatert til barn. Jeg vil avslutningsvis
oppsummere fire forutsetninger som bør ligge til grunn for
områdeetikk relatert til barn:
- Normativitet: Etikk er primært en normativ disiplin.
Det forutsettes at det er forskjell på rett og galt og at
mennesket, som subjekt i en intersubjektiv sammenheng, er ansvarlig
for sine handlinger.
- Menneskesyn: Barn er mennesker og dermed etiske subjekter.
Det er derfor yrkesetisk nødvendig å ta barn på
alvor som virkelige mennesker med gleder og sorger, gode og vonde
erfaringer. Samtidig innebærer dette at også barn
er ansvarlige for sine handlinger, at også barn må
møtes med etiske krav.
- Barns virkelighet: Skillet mellom "normalt"
og "ekstremt" er ikke fruktbart dersom en ønsker
å ta barns erfaringer på alvor. Den som skal arbeide
med barn, må være åpen for at barns virkelighet
kan romme erfaringer på grensen av det som er til
å tro.
- Prinsipiell etikk/områdeetikk: Områdeetikken
må alltid sees i lys av den prinsipielle etikk - om omvendt.
Barn står i et sterk/svak forhold til voksne og makt er
ulikt fordelt barn imellom. Derfor må ikke minst refleksjoner
omkring makt og maktforvaltning gjenspeile seg i yrkesetikken
såvel som i barneetikken.
Artikkelen har vært publisert i Norsk
pedagogisk tidsskrift 3/99
Fotnoter:
[tilbake]
1 Tanken om menneskets makt og
avhengighet er sentral i flere av Løgstrups verker, særlig
i Løgstrup, Knud Ejler: Den etiske fordring. København,
1956.
[tilbake]
2 Schmidt, Ulla: "Normativity
an Reality. Populært sammendrag av doktoravhandling"
i St. Sunniva, nr. 1, 1999. Se også Schmidt, Ulla:
Normativity an Reality. A Study of the Ethical Demand in Human
Life-Reality, with Special Regard to the Ethical Theory of Trutz
Rendtorff. Oslo, 1998.
[tilbake]
3 Eidhamar, Levi Geir og Leer-Salvesen,
Paul: Nesten som deg selv. Barn og etikk. Kristiansand, 1998.
[tilbake]
4 Se f. eks. Gulbrandsen, Jorun:
Er skolen for Kari eller Ronny. Oslo, 1993.
[tilbake]
5 Lundgren, Eva: Det får
da være grenser for kjønn. Voldelig empiri og
feministisk teori. Oslo. 1992.
[tilbake]
6 Langfeldt, Thore: Har du
lyst har du lov. Oslo, 1986.
[tilbake]
7 Denne legitimeringsprosessen
beskrives bl. a. av statsviteren Catherine A. MacKinnon i artikkelen
«Feminism, Marxism, Method and the State: Towards a Feminist
Jurisprudence» i Bart, Moran: Violence against Women. The
Bloody Footprints. California. 1993.
[tilbake]
8 Jeffner, Stina: «Män
kan inte våldta? Betydelsen av distinktionen yta-innerst inne
för förståelsen av våldtekt» i Könssorter(ing).
Forskning om kön och makt. Uppsala, 1997.
[tilbake]
9 Se f. eks. Sjøberg,
Svein: «Jean Piaget. Forstått og misforstått? -
Brukt og misbrukt?» i Nordisk pedagogik, nr. 2, 1998
og Rørvik, Harald: «Piaget i pedagogisk teori. Ei kritisk
vurdering» i Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 3, 1987.
[tilbake]
10 Hartmann, Sven G.: Barns
tankar om livet. Stockholm, 1986.
[tilbake]
11 Sitatet er hentet fra Janusz
Korczaks pedagogiske hovedarbeid «Kunsten å elske ett
barn». Wollins, Martin: Selected works of Janusz Korczak.
Washington, 1967.
[tilbake]
12 Det er verdt å merke
seg at i denne statistikken er ingen geografiske eller sosiale miljøer
verken over- eller underrepresentert. Se f. eks. Normann, Erik Kreyberg:
Barn og seksuelle overgrep. Oslo 1993 eller Poulsson, Anne:
Seksuelle overgrep mot barn. Veileder for alle som arbeider med
barn, eller som kommer i kontakt med barn, som har vært utsatt
for seksuelle overgrep. Oslo, 1992.
[tilbake]
13 Normann, Erik Kreyberg: Barn
og seksuelle overgrep. Oslo 1993.
[tilbake]
14 Ripland, Wenche I.: "Media
som incestutsattes hjelper eller motstander" i Ikke stikka'
- Vi trenger hverandre, nr. 2, 1995.
[tilbake]
15 Lundgren, Eva: La de små
barn komme til meg. Barns erfaringer med seksuelle og rituelle overgrep.
Oslo, 1994.
[tilbake]
16 Se Pettersen, Reidar J.:
Mobbing i barnehagen. Oslo, 1997 og Alvseike, Jan T.: Tro
meg da! Mobbeofrenes egne historier og hvordan konflikt i skolen
påvirker hjemmene. Mandal, 1993.
|