Høgskolen
i Vestfolds skriftserie : utgivelser
i 2000
Halvdan Eikeland:
Historiefaget i L97 - oppbrudd eller kontinuitet?
Høgskolen i Vestfold / Notat 2/2000
32 s.
Tilgjengelig
i fulltekst
Om notatet:
Notatet inneholder en beskrivende sammenlikning av historiefagets plass i den
læreplanen fra 1987 og den gjeldende læreplan fra 1997. Hvilke didaktiske
teorier, kunnskapskoder og didaktisk orientering som preger de to læreplanene,
drøftes. Synene på historiefaget i M 87 og L 97 settes i en internasjonal
sammenheng, der det blir tatt utgangspunkt i postmodernistenes skille
mellom ’historie med stor og liten h’, slik en finner det hos f.eks. Füredi
og Lyotard.
Til slutt trekker forfatteren opp et lengre perspektiv ved å plassere
historiefaget i de tre siste norske læreplanene, i forhold til tre ulike
tradisjoner som har preget læreplanutviklingen i Norden. Her bygger han
Tomas Englunds analyse av nordiske læreplaner i samfunnsfag i dette århundre.
Han skiller mellom tre hovedretninger innenfor utviklingen av læreplaner:
en ‘patriarkalsk’, en ‘vitenskapelig-rasjonell’ og en ‘demokratisk’.
Notatet er en utvidet utgave av prøveforelesning til den filosofiske
doktorgrad, NTNU, 2. desember 1999 (oppgitt emne).
Om forfatteren:
Førsteamanuensis
Halvdan Eikeland ble ansatt ved Eik Lærerhøgskole
i 1966, der han arbeidet fram til 1994. Han har i de siste årene
arbeidet ved Seksjon for historie, Avdeling for Samfunnsfag ved Høgskolen
i Vestfold. Han underviser mye i nyere norsk historie,
Afrikas historie, historiedidaktikk og metodelære. Han tok
den filosofiske doktorgraden ved NTNU høsten 1999.
Copyright: Forfatteren/Høgskolen i Vestfold
Denne
publikasjonen er tilgjengelig i fulltekst
[ Tilbake til publikasjons-/bestillingsliste
]
|