HVE
Copyright © 1999 Forfatteren / Høgskolen i Vestfold

Marit Lillemæhlum

Musikkundervisningen i førskolelærerutdanningen

En undersøkelse blant
førskolelærere.

Tønsberg: Høgskolen i Vestfold, 1999
Notat 6/99


Innhold:

 

innhold

MUSIKKUNDERVISNINGEN I FØRSKOLELÆRERUTDANNINGEN

Viktig prioritering

En førskolelærerstudent møter mange fag i sin utdanning - et av disse er musikk.
Den obligatoriske musikkundervisningen i førskolelærerstudiet er 3,3 vekttall. Som høgskolelektor i musikk på førskolelærerstudiet vil jeg her tilføye et "kun". 3,3 vt er ikke mye, og for mange er dette all undervisning de får i musikk i studiet.
I tillegg velger noen musikk fordypning , som gir 10 vekttall mer .
Denne undersøkelsen vil kunne gjelde både den obligatoriske enheten på 3,3 vt og fordypning. En prioritering i innholdsutvelgelse i studiet er nødvendig for begge enheter.
Men min "bekymring" er nok størst for den obligatoriske delen. Et fag med kun 3,3 vekttall har svært få undervisningstimer . Hva kan vi fylle disse timene med slik at det blir mest mulig meningsfullt og nyttig for studentene? Hva er viktigst å ha med? Hva kan kuttes ?

Selvtillit og musikkopplevelse

Et viktig hensyn å ta når man arbeider med førskolelærerstudentenes musikkundervisning er å huske at de har svært forskjellig musikkbakgrunn.
Et mål er å kunne møte den enkelte på sitt nivå, men det er også viktig å finne fellesbehov og
innhold som de fleste vi ha utbytte av.
Jeg tror det er sentralt i musikkfaget i førskolelærerutdanningen både på 3,3 og fordypning å utvikle studentens egen musikalske selvtillit slik at de får interesse for og lyst til å arbeide med barn og musikk. Studenten må selv oppleve sin egen musikalitet og utvikle denne gjennom studiet.
Musikkopplevelse bør settes i fokus. Hvordan få fatt i studentens musikkopplevelse slik at interessen for musikk skapes? Hvordan kan denne musikkopplevelsen og musikkinteressen så kanaliseres og bevisstgjøres mot et arbeid med barn og musikk?
Mange får sterke musikkopplevelser gjennom selv å utøve (sang, spill, dans).
I førskolelærerutdanningen stiller mange med ingen eller liten forhåndserfaring med musikkutøving. Vi har ingen mulighet til å hjelpe disse til å bli musikere som blir "racere" på et instrument osv. Dette gjelder både 3,3 og fordypning. Hvordan kan vi da allikevel vektlegge musikkopplevelse og gi studentene en viss musikalsk trygghet? Hvordan lære nok spill på pedagogiske instrumenter (som tromme , stavspill osv) eller på gitar (event. piano eller annet) til å kunne ha glede og nytte av det ute blant barna ? Hvordan bli trygge nok på sin egen stemme og få et sangrepertoar godt nok til å bruke sang sammen med barn ?
Hva kreves for å våge seg ut i dans med barna ?
Bør vi i førskolelærerutdanningen legge hovedvekt på opplevelsesskapende aktiviteter i tråd med det man gjør i barnehagen ? Med dette tenker jeg på enkelt gehørspill, improvisering, ostinater og lek med instrumenter , og enkel sang og dans. Jeg tror slike aktiviteter kan styrke studentenes selvtillit og gi de impulser som de kan bruke i arbeidet i barnehagen. Man kan også i stor grad benytte stoff som kan brukes direkte med barn i barnehagen.
Med det er også viktig å huske at studentene trenger "voksenstoff" - musikk som er rettet mot de som voksne. Utfordringen ligger her i å finne stoff som er enkelt nok til å kunne utføres også av de med liten musikkbakgrunn, samtidig som det gir mulighet for en musikkopplevelse på "voksent nivå."
Hva annet gir opplevelse av musikk ? Lytting og lytteopplevelse er aktuelt, det samme gjelder arbeid med lyd, lydleker, musikkeventyr, talekor, bevegelse til sanger, enkle danser osv..... Et godt utgangspunkt kan være å arbeide med musikkens grunnelementer som tempo, klang, dynamikk osv. Jeg tror det er viktig å finne aktiviteter som kan "lykkes" og gi musikkopplevelse og musikalsk selvtillit selv om de teknisk og musikalsk sett er enkle.
Muligheten er mange fordi musikk kan være så mye. Det viktige må være at hver enkelt student opplever musikk, og at de finner noe de føler seg trygge på og ønsker å bringe videre til barn. For de som underviser studentene må det være vesentlig å legge til rette for studentenes egen opplevelse og i tillegg bevisstgjøre redskaper for arbeid med barns musikkopplevelse.

Notelære og musikkteori
Et aktuelt spørsmål er : Hva med notelære og musikkteori i førskolelærerutdanningen ?
For barn i barnehagealder tenker man i hovedsak aktiviteter uten notelære og musikkteori. Er det allikevel nødvendig for studenten å lære seg noter og påfølgende teori? Eller kan notelæren fjernes fra pensum i hvert fall på 3,3 vt ?
Det vil selvfølgelig være en fordel for voksne som skal arbeide med barn og musikk å kunne noter. Nytteverdien av å kunne noter er stor når man skal lære seg nytt stoff, finne eller lage enkle arrangement osv. I tillegg kan musikkteori øke forståelsen for det mer teoretiske bak spill f.eks. på gitar.
Men er det realistisk å vente at et lynkurs i notelære og musikkteori (jeg tenker her mest på 3,3vt) skal kunne gi studenten en så stor sikkerhet at nytten blir reell?
Med tanke på gitarspill, burde det ikke være mulig å lære seg akkorder og hvilke av disse som "hører sammen" uten å gå hele runden om tonearter, parallelltonearter og hovedtreklanger?
Når det gjelder musikk fordypning , har man der bedre muligheter til å gå inn i notelære og musikkteori. I fordypningsenheten tror jeg det er viktig at studentene får også denne siden av musikkfaget.

Musikkpedagogiske emner og metodikk

I begge enhetene mener jeg det er viktig å ha med det jeg her har valgt å kalle musikkpedagogiske emner. Med dette mener jeg temaer som musikalitet, barns musikalske utvikling, barns musikkestetiske væremåte, musikk og samfunn, musikkens betydning for barn osv. Arbeid med metodisk tilrettelegging av musikkaktiviteter i barnhagen bør også stå sentralt i studiet.
Men dette kan også bli for omfattende, særlig på 3,3 vt. Både studentens forståelse for musikkpedagogiske emner og metodiske tanker krever modningstid. Hvis man har for stort pensum, kan det bli liten tid til hvert emne.

innhold

MÅL & PROBLEMSTILLING

Målet med mitt FOU-arbeid er:

      Å være med på å videreutvikle musikkfaget i førskolelærerutdanningen .

Det er selvfølgelig et meget stort område å ta fatt på. Spørsmålene som kan stilles rundt musikk, musikkopplevelse og musikkundervisning er mange. Hva er viktig for studentene? Hva er god undervisning ? Hva er god musikk? Hva er viktig for barna?

Jeg har startet i en ende og har foretatt en undersøkelse hos de som er midt i den hverdagen vi utdanner for, nemlig førskolelærerne.
Og i dette notatet presenteres resultatet av denne undersøkelsen.

Min hovedproblemstilling har vært :

      Hva mener førskolelærene at de har hatt eller kunne hatt nytte av i musikkundervisningen i egen studietid ?

innhold

METODE

Undersøkelse blant førskolelærere.

Jeg sendte ut skjemaer til 33 førskolelærere i 10 forskjellige barnehager.
Barnehagene var tilfeldig valgt ut fra øvingslærerlista til Høgskolen i Vestfold. Men et kriterium var å spre beliggenheten til barnehagene noe slik at førskolelærerne forhåpentligvis hadde sin utdanning fra forskjellige utdanningsinstitusjoner. (Jeg har ikke spurt om utdannelsessted i spørreskjemaet.) I tillegg var barnehagen plasser både i by og på land.
Jeg kjente ingen av barnehagene fra før.

Jeg ringte på forhånd og fikk klarsignal fra styrerne i barnehagene.
Dessverre fikk jeg bare tilbake 15 besvarte skjema. Jeg har allikevel fullført bearbeidingen av undersøkelsen og mener resultatet kan gi en viss pekepinn om tingenes tilstand , og i hvert fall et bilde av 15 førskolelæreres opplevelse . Men undersøkelsen må selvfølgelig ikke brukes som noe mer en dette. 15 førskolelærere er et svært lite antall sett i en større sammenheng.
Jeg valgte å la spørsmålene i hovedsak være forholdsvis åpne.(Kvalitative) Jeg var interessert i hva førskolelærerne hadde "på hjertet" mer enn å telle resultat på et detaljert utfyllingsskjema. Når jeg i etterkant har gjennomgått de innleverte skjemaene har det naturligvis derfor vært vanskelig å komme et eksakt (kvantitativt) resultat av alle spørsmålene. Men jeg har sortert , ryddet, summert og sett helheten etter beste evne.

(Spørreskjema og følgebrev : se vedlegg )

innhold

RESULTAT AV UNDERSØKELSEN

oppsummering av svarene
spørsmålene fra skjemaet er gjengitt i sin helhet

spm. 1
a. Ditt fødselsår og kjønn

      Alder gjennomsnitt : 35
      14 kvinner og 1 mann

b. Nåværende stillingsprosent i barnehagen

      stillingsstørrelse gjennomsnitt : 92,5 % stilling

c. Din funksjon i bhg.

      9 stk. ped.leder/ avdelingssleder
      2 stk. ekstra førskolelærer
      1stk oppgir kun førskolelærer
      1 avdelingsleder og støtteped.
      1 avdelingsleder og styrer
      1 styrer

d. Alder på barna du arbeider med

      Tallet i parentes angir hvor mange som arbeider med denne aldersgruppen
      0-3 år (2 ) 0-5 år (1) 1-6 år (2) 2-6 år (3) 3-6 år (4) 3-5 år (3)

spm. 2
a. Hvilket år avsluttet du ditt førskolelærerstudium?

      avslutningsåret for studiet var i gjennomsnitt : 1991

b. Hvor mange vekttall musikk har du i førskolelærerstudiet ?
obligatorisk ? / fordypning ?

      9-10 kun obligatorisk (en uklar)
      2 fordypning musikk
      2 fordypning musikk og drama
      en ikke svart

      (Eksakt antall vekttall ble av de fleste ikke besvart)

c. Gi en kort beskrivelse av musikkundervisningen du hadde i førskolelærerstudiet. (antall timer, organisasjonsformer, aktiviterer, temaer osv..........)

      Svært mange skriver at de hadde sang, gitarspill, blokkfløyte og dans.
      Andre praktiske aktivitet som bl.a. pianospill, rytmeinstrumenter, stavspill, rim og regler og arbeid med lyd nevnes også.
      Slike aktiviteter nevnes av 14 stk.

      Noen er innom mer metodiske arbeidsmåter, men de beskriver ikke direkte den metodisk tenkingen
      Noen ( 3 stk) sier de har arbeidet med opplegg:
      - en har laget opplegg med Grieg som tema,
      - en annen et opplegg for barn med rytme og klang i fokus
      - en tredje sier kun metodiske opplegg.
      En førskolelærer har kommet inn på instrumentverksted, metodisk improvisasjon og formidling.
      En skriver kun metodikk. (Ikke nærmere forklaring)
      3 stk er innom arbeid med noen av musikkens elementer (rytme, takt og klang, nevnes)

      (Til sammen 6 stk nevner kun praktiske aktiviteter - inkludert å lage opplegg og arbeide med musikkens elementer, og inkludert gitar/pianospill)

      Notelære og musikkteori nevnes også av noen. (5)
      - av disse nevner 3 stk notelære spesielt

      I tillegg nevnes ulike musikkstiler av en , og musikkhistorie av en.

      Temat barns musikalske utvikling nevnes av 3,
      Andre teoretiske temaer innen musikk og musikkpedagogikk som musikk og samfunn, pedagogiske systemer, kreativitet osv . finnes kun i en av besvarelsene.

spm. 3
Skriv litt om din musikkbakgrunn utenom førskolelærerstudiet.

      8 stk. synger/har sunget i kor (en har tatt sangundervisning)
      Noen spiller /har spilt: i korps, piano, orgel, gitar, trompet, alt fløyte, (1-3 på hvert instrument)
      glad i å høre / glad i musikk

      ingen bakgrunn utenom grunnskolen: 4 stk.

spm. 4
Gi et kort bilde av hva du nå pleier å gjøre av musikkaktiviteter med barna i barnehagen ? Omtrent hvor ofte ?

      Alle sier at de synger.
      9 stk sier de synger hver dag ellers 2-3 ganger i uken eller sjeldnere
      sangaktiviteter: bevegelsessanger, 8 stk nevner sangleker

      Mange (8 stk) bruker aktiviteter med instrumenter (i hovedsak nevnes rytmeinstrumenter)
      4 stk er innom lytting til kassett / Cd

      Ellers nevnes aktiviteter som : bevegelse /dans, rim og regler, lyd- stillhet, fortellinger og opptredener

spm. 5
a.Er du positivt innstilt til din musikkvirksomhet i barnehagen ? (Hvorfor - hvorfor ikke ?)

      Alle oppgir positiv innstilling (En sier kun at hun er glad i å synge.)

      Det kommer fram at flere liker musikkaktiviteter selv , men det er også viktig for mange at barna liker det.

      Flere kommer inn på musikkaktivitetenes sosiale verdi for barna (samler dem, bringer dem sammen)
      Ellers nevnes også det å komme inn i barns verden og stimulerende skape læring ved hjelp av musikk. Andre sider som nevnes: Det er gøy å prøve ut, man skaper et godt klima og man er modell for barna.

b. Er du fornøyd med din musikkvirksomhet i barnehagen ? (Hvorfor - hvorfor ikke ?)

      Mange ønsker mer : mer instrumentbruk, mer bruk av musikk, mer varierte musikkaktiviteter, flere sanger, sangleker, sang med bevegelse, mer planlegging, under innstilling (5a) oppgir en ønske om mer tid og utstyr
      En mener musikkaktivitetene er for lite målrettet

      Tre nevner ønske om kunne spille gitar - eller i hvert fall at en i personalet kan det
      En er fornøyd med at flere i personalet kan spille gitar

      3 stk er fornøyde fordi barna har glede av det
      og en er fornøyd med sang

c. Føler du deg trygg når du gjør musikkaktiviteter med barna? (Hvorfor - hvorfor ikke ?)

      Alle svarer ja - men to moderer noe ("på kjent stoff" og "forholdsvis" )
      2 nevner spesielt trygghet i forbindelse med sang og en av disse også i forbindelse med rytmeinstrumenter

spm. 6
a. Med tanke på musikkaktivitetene: Hva har vært nyttig for deg av kunnskaper og ferdigheter? (Fra musikkundervisningen i studiet eller annet.)

      To nevner gitar

      Mange (5 stk) nevner praktiske forslag til stoff:
      sanger , sangleker, bev. leker, rammeaktiviteter, bruk av instr.

      Metodikk nevnes spesielt :
      - hvordan en lærer bort sanger til barn,
      - ikke legge i for dypt toneleie

      Noen nevner kunnskap om barns utvikling m.m. :
      - barns mus.utv. (3 stk nevner)
      - element oppfattelse
      - generell utvikling
      - betydning av bevegelse

      2 nevner Notelære

      Ellers nevnes:
      fou -oppgave / gruppearbeid
      praksis
      drama
      kurs i folkemusikk på Ole Bull Akademiet, Voss
      god bok : Hammershøy "Barnets musikalske vei"
      kurs
      trygg på å kunne gi barna sangopplevelse også kun med stemmen

      egne erfaringer trekkes også inn:
      erfaring fra arbeid med barn
      egen interesse for musikk
      at hun liker musikk og kan synge

      2 har ikke svart på dette spørsmålet

b. Hva skulle du ønske du kunne bedre eller visste mer om ? (tenk musikkvirksomhet)

      Mange (8 stk) ønsker mer gitar

      Ellers er hovedtyngde på : andre praktiske aktiviteter
      (8 stykker er innom dette)
      -ringdanser
      -morsomme sanger
      -tekster /sanger
      -sanger
      -sanger med bevegelse for de minste
      -sangleker (3 stk.)
      -sanger med instrumenter
      -bruk av instr (2 stk.)
      -rytmelek

      3 stk. ønsker mer notelære
      en nevner ordet metode, men sier ikke mer hva som legges i det
      en har ikke svart

spm. 7
a. Kan du lære deg en ny sang etter noter ?

      ja (6stk)
      nei(5stk)
      delvis (kanskje, tja.....)(4stk) - en av disse ser ut til å tenker bladsang - kan med piano(har lært noter i kor...)

b. Hvis nei. Hadde du notelære i din førskolelærerutdanning ?

      ikke svart (7 stk.) - de 6 som har svart ja på at de kan lære seg sanger etter noter + en tja....
      ja (7stk)
      nei (en)

Hvordan lærer du deg nytt stoff?

      høre (8 stk.)
      kurs
      av andre medarbeidere

      også to av de som kan lære seg stoff etter noter og alle de som delevis kan oppgir alternative innlæringsmetoder

c. Hvis ja. Har du lært noter også utenom din førskolelærerutdanning?

      Ja (8 stk.)
      ikke svart (6 stk.) - alle som svarte nei på 7a +en delvis.....
      en nei

(Spm.7 er klarere konkludert under "hovedinntrykk")

Eventuelt andre kommentarer:
her kommer følgende fram:

  • gi studentene trygghet - bruke seg selv - lære sanger, sangleker, barneperspektiv, rytmeinstrumenter ,pedagogikk , musikkteori
  • tvangslæring av instrument med eksamen ikke bra - mer sang , ringleker, gammeldans
  • anbefaler obligatorisk gitarkjøp -holde ved like /øve , sanger med enkle gitargrep
  • mer variert musikk-undervisning
  • musikk er gøy

innhold

KONKLUSJONER

Gitar

Mitt hovedinntrykk etter å ha gjennomgått resultatet av denne undersøkelsen er at gitar trengs og ønskes.
Hele 11 av de 15 førskolelærerne nevner gitar som positivt å kunne / eventuelt ønsker mer. I tillegg : en bruker gitar og beskriver det som "sitt instrument"

Gitarinteressen kommer fram som svar på flere av spørsmålene.

  • Mange ( 8 stk) ønsker mer gitar under spm. 6b (ønsker mer av)
  • ellers nevnes gitar også under spm. 5b - om de er fornøyde ( to ønske mer git - en påpeker det positive ved at gitar beherskes i personalet)
  • også under 6a (nyttige kunnskaper og ferdigheter) - nevnes gitar av 2
  • to nevner at gitar brukes spm 4 (aktiviteter de gjør med barna)
  • under eventuelt: en anbefaler obligatorisk gitarkjøp

Praktiske aktiviteter

Mitt inntrykk etter denne undersøkelsen er også at førskolelærere har stort behov for praktiske musikkaktiviteter.
Særlig besvarelsen av spm. 6b - "hva skulle du ønske du kunne bedre eller visste mer om ?"- tyder på dette. 13 av de 15 besvarelsen er her kun innom praktiske aktiviteter (gitarspill inkludert). En av disse bruker ordet metode (uten at kandidaten forklarer nærmere hva han mener). Resten av besvarelsene går kun på aktivitetene - at de ønsker å lære å spille, lære sanger , lære sangleker osv. Noe går her klart i retning av å lære stoff man kan bruke direkte med barn. 8 av kandidatene er innom andre praktiske aktiviteter enn gitar.
(De to andre besvarelsene: en nevner kun noter - en har ikke svart)
Også spm 5b - om de er fornøyd med musikkvirksomheten - besvares av mange med at de ønsker å drive mer praktiske musikkaktiviteter i barnehagen.
I beskrivelsen av musikkundervisningen i utdannelsen (spm. 2c) er de praktiske aktivitetene satt i fokus av mange. 6 stk nevner kun slike aktiviteter.
Dette kan jo naturligvis skyldes at undervisningen i hovedsak har vært praktisk, men jeg tror også det er mulig å lese ut av dette at førskolelærerne husker det praktiske best.
Kandidatene var i snitt ferdig med sin utdanning i -91 (spm 2a) , så muligheten for at noe er glemt er reell. Jeg vil også tro at mange husker best det de føler de har hatt mest utbytte av.


Notelære

To hovedspørsmål er her aktuelle som konklusjon på resultat angående notelære.
(Jeg bruker svarene på skjemaets spm. 7 som grunnlag)

-Kan noen lære seg sanger etter noter med notelære kun i førskolelærerutdanningen ?

      - av de som har svart ja til å kunne lære seg sanger etter noter har alle * lært noter utenom førskolelærerutdanningen
      * en kandidat kunne "vanlig skala" - altså ikke så mye....
      (kandidaten har kun obligatorisk 3,3 vt musikk)

      - av de som har svart delvis på at de kan lære seg sanger etter noter,
      har 2 hatt notelære utenom førskolelærerstudiet
      & en har hatt notelære kun i førskolelærerstudiet ( obligatorisk musikk ) -
      denne har svart nei på notelære utenom

      (en har kun svart notelære i førskolelærerstudiet (obl. +10vt.drama/musikk )- denne har ikke svart på notelære utenom utdanning og er derfor vanskelig å tolke sikkert)

- Har de som ikke kan lære seg sanger etter noter hatt notelære i utdanningen?

      - av de som svarte nei på at de kan lære seg sanger etter noter har kun en ikke hatt notelære i utdanning, resten har hatt notelære - to skriver "tja" & "noe"......
      (Ingen av disse gått på fordypning )

En kommentar til spørreskjemaet:
Jeg har i skjemaet ikke bedt om svar på om de som kan lære seg sanger etter noter har hatt notelære i førskolelærerstudiet. For en kandidat (se * forrige side) kunne det derimot vært interessant å vite dette. Dette er en som kan lære seg sanger etter noter men som kunne lite fra før. (kun "vanlig skala"). Denne kandidaten har imidlertid skrevet "litt notelære" under beskrivelsen av studiet spm. 2. (Kandidaten har kun hatt 3,3 vt musikk)

3 kandidater sier de ønsker mer noter (spm. 6b)

Konklusjon notelære:
Mer notelære er ønsket av noen.
Og det ser ut til at det er vanskelig å lære seg noter kun i utdanningen - i hvert fall på 3,3 vt.
Hvorvidt fordypning lykkes mer med notelære har jeg ikke fått "svar" på i denne undersøkelsen.

Konsekvenser for innholdet i studiet

Undersøkelsen gir etter min mening et klart signal om at gitarspill og andre praktiske aktiviteter bør være godt representert i musikkundervisningen i førskolelærerstudiet. Slike aktiviteter trengs og kommer til nytte.
(Hvilke aktiviteter i tillegg til gitar? Ut av spm.4 - hva de pleie å gjøre av musikkaktiviteter i barnehagen - går det fram at sang er hovedaktiviteten og deretter følger instrumentbruk. Ut fra dette kan jeg lese to ting: sang og instrumentbruk er populært og bør være sentralt i utdanningen , men jeg kan også tolke det dit at studentene trenger ideer til andre aktiviteter.)
Men jeg vil ikke med dette si at utdannelsen kun skal dreie seg om gitarspill og andre praktiske aktiviteter. Et motargument kan være at hvis førskolelærere "av natur" er veldig praktisk rettet , er det viktig at vi som underviser på høgskolen sørger for at de i studiet også får et påfyll av pedagogisk oversiktstenking og eventuelt musikkteori .
Dessuten kan spørsmålene i undersøkelsen ha blitt stilt slik at førskolelærene i hovedsak tenker mest på direkte praktiske aktiviteter. (Selv om mer pedagogiske og musikkfaglige områder også er kommer fram i besvarelsene.)
Når det gjelder notelære er vel "mistanken" bekreftet ( i den grad 15 besvarelser kan bekrefte noe som helst). Å kunne noter er nyttig , men ikke lett å lære i et lite 3,3 vt musikkfag.

innhold

EVALUERING OG VIDERE MULIGHETER

Som jeg nevnte i innledningen er det et svært omfattende område jeg har begitt meg inn på i denne forskningen. Og denne undersøkelsen har ført meg et skritt videre.
Men det er svært mange spørsmål som kan stilles og forskes videre på.
Ønsker man fortsatt å ta førskolelæreren som utgangspunkt , kan kanskje en lignende undersøkelse gjøres i større målestokk. Man kunne også velge å fokusere på andre sider av undervisningen i musikk , kanskje gå nøyere inn på noen detaljer.
Det kunne også være interessant å gå nærmere inn på og ta utgangspunkt enkelt musikksyn eller pedagogiske syn innen musikk og se hva disse kan bidra med i førskolelærerutdanningen. Eller kanskje barna kunne være et bra utgangspunkt. Hvordan opplever de resultatet av vår førskolelærerutdanning? Utdanningsinstitusjoner i Norge og andre land kan også være et tema. Hva gjøres og tenkes om musikkundervisningen i førskolelærerutdanningen?
Utgangspunktet kan være ulikt og jeg tror nettopp en variert forskning der ulike sider blir vektlagt, og de forskjellig "aktørene" kommer til orde, vil kunne hjelpe oss videre mot en bedre musikkundervisning i førskolelærerutdanningen.


.
.
.
.

innhold

Vedlegg 1. spørreskjema med følgebrev

Marit Lillemæhlum
Høgskolen i Vestfold
Lærerutdanningen
Postboks 2243
3103 TØNSBERG
(Telf. 33 03 14 01)

                      Eik 21.09.98

Kjære førskolelærer.

Jeg underviser i musikk på førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Vestfold.
Av hensyn til undervisningen ønsker jeg å finne ut hva dere førskolelærere ute i barnehagene mener dere har hatt, eller kunne ha hatt, nytte av i musikkundervisningen i deres egen studietid.
Det er mitt håp at flest mulig av dere vil svare på vedlagt spørreskjema. Korte svar er bedre enn ingen svar.

(Spørsmålene er beregnet på førskolelærere som arbeider direkte med barna. Skjemaet er derfor ikke så aktuelt for de styrerne som i hovedsak administrerer.)


Svarfrist: 16.10.98
TAKK FOR HJELPEN !

.
.

                  Hilsen fra

.

                  Marit Lillemæhlum


.


SPØRRESKJEMA
Skriv på skjemaet eller på baksiden av arkene .
(Nummerer spørsmålene hvis du ikke skriver i skjemaet)

1. a. Ditt fødselsår og kjønn.......................................................

      b. Din nåværende stillingsprosent i barnehagen........................................

      c. Din funksjon i bhg. (f.eks. avdelingsleder)........................................

      d. Alder på barna du arbeider med..........................................................

2. a. Hvilket år avsluttet du ditt førskolelærerstudium?..................................

      b. Hvor mange vekttall musikk har du i førskolelærerstudiet ? ...........................

obligatorisk ? / fordypning ? .........................................................................

      c. Gi en kort beskrivelse av musikkundervisningen du hadde i førskolelærerstudiet. (antall timer, organisasjonsformer, aktiviteter, temaer osv..........)

.
.
.

3. Skriv litt om din musikkbakgrunn utenom førskolelærerstudiet.
.
.
.


4. Gi et kort bilde av hva du nå pleier å gjøre av musikkaktiviteter med barna i barnehagen ? Omtrent hvor ofte ?

.
.


5. a. Er du positivt innstilt til din musikkvirksomhet i barnehagen?(Hvorfor - hvorfor ikke ?)

.
.
.


b. Er du fornøyd med din musikkvirksomhet i barnehagen ? (Hvorfor - hvorfor ikke ?)
.
.
.


c. Føler du deg trygg når du gjør musikkaktiviteter med barna ? (Hvorfor - hvorfor ikke?)
.
.
.


6. a. Med tanke på musikkaktivitetene: Hva har vært nyttig for deg av kunnskaper og ferdigheter? (Fra musikkundervisningen i studiet eller annet.)

.
.
.


b. Hva skulle du ønske du kunne bedre eller visste mer om ? (tenk musikkvirksomhet)
.
.
.


7. a. Kan du lære deg en ny sang etter noter?.............................................

b. Hvis nei. Hadde du notelære i din førskolelærerutdanning?.......................

      Hvordan lærer du deg nytt stoff?

.
.
.


c. Hvis ja. Har du lært noter også utenom din førskolelærerutdanning?
.
.
.


EVENTUELT ANDRE KOMMENTARER :
.
.
.
.

.
.
.
.

innholdTop Of Page


Marit Lillemæhlum: Musikkundervisningen i førskolelærerutdanningenl : en undersøkelse blant førskolelærere

Copyright © 1999 Forfatteren / Høgskolen i Vestfold

Gå til:  Høgskolen i Vestfold  -  Skriftserien  -  Biblioteket