Copyright
© 1996 forfatteren
Steinar Moe
Felles verdifag eller utvidet kristendomsfag
i norsk grunnskole?
Trekk fra høringsuttalelsene til NOU 1995:9 Identitet
og dialog
Notat 6/96
Tønsberg: Høgskolen i Vestfold, 2000 (nett-utgave)
Trykt utg. opprinnelig utgitt 1996
Denne teksten er også tilgjengelig i RTF-format
(kan åpnes i f.eks. Word):

Innledning
Livssynsdebatten i Norge har gjennom
mange tiår også vært knyttet til debatten om norsk
grunnskole. Skolens oppgave er å gi undervisning, men samtidig
oppdragelse - og oppdragelse innebærer valg av livsverdier.
Spørsmålet er da: Hvilke verdier bør en i den
offentlige grunnskole velge for våre barn? Særlig påtrengende
blir problemstillingen når det blir spørsmål
om faget kristendomskunnskap. Er det statens oppgave å knytte
skolens verdiformidling til et bestemt livssyn - hos oss kristendom?
Livssynsdebatten setter gjerne grunnleggende livsspørsmål
på dagsordenen, f.eks.: Hva er livet, hva er virkelighet,
hva er mennesket og dets plass i denne virkelighet, hva er rett
og galt, finnes Gud? Spørsmål av denne type bringes
også inn i skolen, og her synliggjøres skolens livssyns-
og verdivalg (jfr. grunnskolens formålsparagraf) tydeligere
enn i andre fag. Det er derfor forståelig at det blir debatt
om faget. Noen ønsker å beholde et tydelig konfesjonsrelatert
kristendomsfag, mens andre ønsker et felles etikk- eller
verdifag uten binding til et bestemt livssyn. Debatten om dette
har i stor grad demonstrert uenighet i befolkningen om hvordan et
flerkulturelt samfunn bør utformes i forhold til oppdragelse
og undervisning.1
I denne artikkelen skal vi gi et innsyn i problemstillinger knyttet
til denne debatten.
Kristendomskunnskap med religions-
og livssynsorientering vil være et nytt fag i norsk grunnskole
fra høsten 1997. Det har Stortinget nå vedtatt. I Innst.
S. nr. 15 (1995-96, s. 16-22; jf. St. meld. nr. 29 for 1994-95)
har Stortingets kirke-, utdannings- og forskningskomite beskrevet
prinsippene for det nye skolefaget, og på grunnlag av dette
har regjeringen fremmet St.meld. nr. 14 (1995-96) om faget. På
basis av de vedtatte prinsipper og skolens formålsparagraf
skal faget gi elevene kunnskap om kristendommen historisk og aktuelt,
men også gi innsikt i andre tros- og livssynsretninger og
det som kristendommen har felles med disse. I særlig grad
skal undervisningen samle om verdier og legge vekt på dialog,
åpenhet og respekt. Og skolen skal gjennom dette søke
å gi elevene en felles (kollektiv) identitet, samtidig som
hver enkelt elev befestes i eller finner frem til sin egen individuelle
religiøse eller livssynsmessige identitet (s. 17).
Prosessen før vedtaket om et
nytt kristendomsfag viser imidlertid at mange i det norske samfunn
ønsker en annen løsning enn flertallet i Stortinget.
Et alternativt forslag finnes f.eks. i Innst. S. nr. 15 (1995-96).
Her foreslås et nytt felles verdifag i grunnskolen (s. 19-22).2
Også høringsuttalelsene i forbindelse med Pettersen-utvalgets
innstilling om et åpent og inkluderende kristendomsfag, NOU
1995:9 Identitet og dialog, gir innblikk i uenigheten om det nye
kristendomsfaget. Innstillingen til Pettersen-utvalget, som forøvrig
Innst. S. nr. 15 (1995-96) og St.meld. nr. 14 (1995-96) i høy
grad bygger på, legger opp til et åpent og inkluderende
konfesjonsforankret kristendomsfag, som i utgangspunktet kan være
felles for alle grunnskolens elever og derfor med begrenset
mulighet for fritak (s. 1-2). I tillegg til kristendom skal faget
inneholde stoff om andre religioner, livssyn og filosofi og dessuten
legge betydelig vekt på etikk.
Et betydelig antall høringsinstanser
gir støtte til hovedsynspunktene i Pettersen-utvalgets
innstilling. Slik støtte kommer ikke bare fra kirkelig hold,
men også fra ulike høringsinstanser i samfunnslivet
ellers.3
Det kan altså være grunn til å regne med at Stortinget
har bred oppslutning for sitt vedtak om et nytt utvidet kristendomsfag
ut fra høringsuttalelsene. Men blant høringsuttalelsene
finnes også en bredde og dybde i kritiske synspunkter som
det er verdt å merke seg. Disse høringer kan være
interessante med tanke på hvilke oppfatninger og synspunkter
som finnes ute i bredden av det norske samfunn på et bestemt
- og vesentlig - punkt i grunnskolereformen -97. Denne side
ved høringsmaterialet skal vi nå se nærmere på.4
Høringsuttalelsene til NOU
1995:9 utgjør et komplekst og uensartet materiale. Tilnærming
og interesse er forskjellig, og nærheten til skolerelaterte
spørsmål - og særlig: religionspedagogiske problemstillinger
- er variabel. Flere uttalelser er dessuten knappe og lite utdypende.
Det er derfor et spørsmål om hvordan hovedtyngden av
dette materiale bør utnyttes. Ut fra et vidt samfunnspolitisk
synspunkt bør det likevel være adekvat på en
allment temaorientert måte (med interesse
både for pedagogikk og teologi/religionspedagogikk) - i forhold
til ulike typer høringsinstanser5
- å hente frem enkelte problemstillinger som blir fokusert
i forhold til innstillingen Identitet og dialog: Hva anser en som
vesentlig i forhold til de fremlagte tanker om et nytt og utvidet
kristendomsfag? I den sammenheng velger vi å gjengi
synspunkter deskriptivt, dvs. slik høringsinstansene selv
har tolket og forstått NOU 1995:9. Vi vurderer altså
ikke synspunktene i høringsuttalelsene i forhold til sannsynlige
eller mindre sannsynlige tolkninger av innstillingen. Fordelen ved
en slik metode er at vi gjengir en stemning, en oppfatning som faktisk
i øyeblikket råder hos vedkommende høringsinstans,
og som utsier noe om det livssynsmessige klima som råder
rundt NOU 1995:9. Vi kommer altså i hovedsak til å gripe
fatt i høringsuttalelser som uttrykker kritiske eller divergerende
synspunkter i forhold til Pettersen-utvalgets innstilling, og vi
dveler dermed ikke ved de høringer som - ofte - uttrykker
enighet med NOU 1995:9. Høringsuttalelser til den fremlagte
Læreplan for et utvidet kristendomsfag trekker vi ikke inn
i denne sammeheng (på grunn av læreplanens høringsfrist),
bortsett fra i visse tilfeller der slike uttalelser allerede foreligger
og disse er knyttet opp til den avgitte høring om dokumentet
NOU 1995:9. Vi kommer heller ikke til å foreta kvantitative
prosentvise beregninger e.l. i høringsmaterialet i forhold
til flertall/mindretall for eller mot synspunkter i Identitet og
dialog (jf. St. meld. 14, 1995-96, 4-6, som delvis har foretatt
slike beregninger) , men lar synspunkter knyttet til utvalgte høringsinstanser
tale for seg ut fra synspunktet representativ saks- og verdikritikk
i norsk livssynsdebatt.

1. Hva er norsk "virkelighet".
Flere uttalelser retter kritikk mot
Pettersen-utvalgets beskrivelse av norsk virkelighet, dvs. av den
virkelighet og miljø som grunnskolens elever vokser opp i.
Barneombudet minner om at norsk virkelighet i 1995 er en
"sammensatt virkelighet", og at det nå er nødvendig
å trekke alle grupper i vårt samfunn med på å
definere den "nye norske virkelighetsoppfatningen".6
Fordi den nye virkelighetsoppfatningen nå er knyttet til ulike
"religiøse og kulturelle strøm- ninger",
reagerer mange på de skisserte løsninger i Identitet
og dialog - det er løsninger som ikke passer for deres
barn. Også Norsk Studentunion griper fatt i utredningens
virkelighetsbegrep, særlig når en hevder at kristendomsfaget
bør forankres i evangelisk-luthersk tro og virkelighetsforståelse.7
Forståelsen av virkeligheten relateres altså til den
kristne, og dermed blir grunnlaget for det nye kristendomsfaget
borte for de som ikke definerer seg som kristne - de blir ekskludert
ut fra et "etnosentrisk tenkesett og syn".
Også Human-Etisk Forbund
griper fatt i denne side, både i NOU 1995:9 og i forslaget
til læreplan.8
Selv om kristen tro og tradisjon er en "dyp strøm i
vår historie", bør elever i dagens grunnskole
møte mangfoldet av livssyn og trosretninger. For Norge er
i løpet av de siste tiår blitt et flerkulturelt samfunn.
Og barn møter andre kulturer og religioner gjennom sine lokal-
miljø og i media. Derfor bør det "fellesmenneskelige"
danne basis for skolens undervis- ning. Det er "krenkende og
ubrukelig" når en forventer at skolens elever skal tilegne
seg kristne og humanistiske verdier som en "sentral del ...
av sin virkelighetsforståelse". Norsk kommune- forbund
peker i den sammenheng på at norsk kulturarv er mer enn
kristendom.9
Den romslighet som norsk skole har fått de siste år
i forhold til livssyn og verdi, bør en ta vare på.
Derfor representerer innstillingen Identitet og dialog et tilbakeskritt.
Denne fundamentale kritikk støttes
av religiøse og frikirkelige høringsinstanser. Det
Mosaiske Trossamfund viser til innstillingens henvisning til
evangelisk-luthersk "virkelighetsforståelse" som
basis for det nye kristendomsfaget, og avviser Pettersen-utvalgets
løsning på det grunnlag.10
For barn av andre tros- og livssynsretninger kan ikke få trygghet,
identitet og livssammenheng på basis av en slik trosvirkelighet.
Det Mosaiske Trossamfund understreker også at en ikke aksepterer
å bli avfeid i debatten med at en misforstår NOU 1995:9
på dette punkt. Det foreslåtte kristendomsfag er nemlig
"fullstendig" basert på en kristen innfallsvinkel
og grunnholdning. Det er fagets "tvers igjennom kristne forankring
og innfallsvinkel" en reagerer mot. Islamsk Råd Norge
viser til Fagplanens bruk av virkelighetsbegrepet, og eksemplifiserer
dette ut fra NOU 1995:9.11
For muslimer er det ikke akseptabelt å skulle få en
"kristen kontekst å tolke sitt liv utifra".
Av kristne frikirker er det særlig
Det Norske Baptistsamfunn som griper tak i Pettersen-utvalgets
begrunnelse for den lutherske basis for det nye kristendomsfaget
- det er nemlig "i denne formen elevene møter kristendommen
i dagens norske samfunn".12
Det er direkte feil, for minst en tredjedel av det "aktive
kristenfolk" i Norge er ikke-lutheranere og tilhører
ulike frikirker og frimenigheter. Utvalgets begrunnelse for det
konfesjonelle er derfor "oppsiktsvekkende". Også
i Fagplanen ser en bort fra at "flertallet av det norske folk
ikke er praktiserende lutheranere", og faget i Fagplanen fremtrer
som en luthersk fag: Man gjenspeiler "ikke det
norske samfunnet med en slik ensidighet". Baptistsamfunnet
protesterer altså mot NOU 1995: 9 som setter "likhetstegn
mellom den s.k. norske virkeligheten og lutherdommens kristendomstolkning".
Norges Frikirkeråd krever i forhold til denne type
tenkning et "betydelig opprydningsarbeide", og forslaget
som fremlegges i NOU 1995:9 er derfor "uegnet".13
Dette grunnleggende synspunkt deles også av Vennenes Samfunn
Kvekerne som mener å påvise en inkonsekvens i NOU
1995:9 når det gjelder det pedagogiske prinsipp om at all
undervisning bør ta utgangspunkt i en "kjent kontekst".
I forhold til kristendom er nemlig "denne kontekst ... ikke
kjent for mange foresatte og deres barn".14
En mener derfor at mange ikke vil "oppleve noen meningssammenheng"
mellom det en lærer på skolen (i kristendom) og den
tro som råder i hjemmet.
Det praktisk-teologiske seminar
ved Universitetet i Oslo uttrykker forståelse for innvendinger
av denne type, og ser spørsmålet om den "livssynsmessige
og religiøse virkeligheten i historie og nåtid"
som et hovedproblem i diskusjonen om et nytt kristendomsfag i grunnskolen.15
Det bør derfor gjøres anstrengelser for å komme
frem til en foreløpig forståelse om hva denne virkelighet innebærer, og fagfolk innen ulike kulturfag, historie,
religionssosiologi, religionspsykologi osv. bør benyttes.
En slik prosess er nødvendig, ikke fordi minoritetsgruppene
innen religion, livssyn osv. er tallmessig store, men fordi "deres
positive medvirkning er avgjørende for å få i
havn et felles fag som svarer til de uttrykte intensjoner"
i NOU 1995:9. Innvendinger fra minoritetene bør derfor bli
"inkorporert i tenkningen om faget."

2. Hva er statens og
enhetsskolens oppgave?
I høringsuttalelsen fra Det
praktisk-teologiske seminar (s. 1) retter en søkelys
på det prinsipielle spørsmål om hvordan statens
ansvar for en bestemt religionsundervisning kan utformes uten å
komme i konflikt med FNs konvensjoner og menneskerettighetsnormer
på dette området. Dette burde vært mer inngående
drøftet i NOU 1995:9 (jf. vår henvisning i fotnote
3 til UDs utredning). Også Barneombudet stiller spørsmål
(s. 4) ved statens rolle i forbindelse med innføringen av
et nytt kristendomsfag: Før et slik fag innføres,
bør det føres en "dyptgående debatt"
som også bl.a. berører statskirkeordningen og skolens
kristne formålsparagraf. Likestilling og toleranse mellom
religioner og livssyn kan nemlig ikke diskuteres uten at slike spørsmål
berøres. Islamsk Råd (s. 3) ser det problematiske
i at et offentlig oppnevnt utvalg anbefaler at det er kristendommen
som skal representere motverdier til "pluraliseringskreftene"
(her: Islam), og at en i fagforslaget blander sammen et "teologisk
kristent perspektiv" og et "religionshistorisk perspektiv"
(s. 2). En slik sammenblanding er uforenlig med et flerreligiøst
samfunn. Det offentlige bør i slike spørsmål
ta utgangspunkt i likestillingsprinsippet mellom alle religioner
og livssyn (jf. s. 4, pkt. 7).
Også fra frikirkelig hold understrekes
denne kritikk. Det norske Baptistsamfunn hevder (s. 2) at
det ikke praktiseres religionsfrihet i Norge, så lenge staten
favoriserer en av de protestantiske trosretninger i den offentlige
skole. Det er i strid med Europakonvensjonens art. 9. Myndighetene
bør derfor ta religionsfrihetsprinsippet på alvor.
Det gjør ikke myndighetene når det legges opp til en
religionsundervisning i tråd med NOU 1995:9, og når
en også fortsatt ønsker å beholde en statskirke.
Politisk kontroll over enkeltmenneskers samvittighet og religionsutøvelse hører ikke hjemme i et humanistisk og demokratisk
samfunn. Også fra Norges Frikirkeråd henvises
det til (s. 1) verdier som har vært sentrale for norsk frikirkelighet
i 150 år knyttet til religionsfrihetens prinsipp.
Norsk Kommuneforbund presiserer
(s. 1) at norsk enhetsskole skal være "en skole for alle".
Derfor bør det råde livssynsfrihet i skolen. NOU 1995:9
er et "angrep på livssynsfriheten" ved at f.eks.
den generelle fritaksretten i faget faller bort. Pålegges
skolen å undervise i evangelisk-luthersk kristendomsforståelse,
må en kreve toleranse i forhold til livssynsminoriteter. Innrømmes
ikke en (generell) fritaksrett, går det nye faget "langt
ut over det som skal og kan være enhetsskolens oppgave i et
flerkulturelt samfunn" (s. 2). Også Landsorganisasjonen
i Norge (LO) påpeker at respekten for "trosfrihet"
ikke er ivaretatt i NOU 1995:9 - først og fremst på
grunn av fagets basis i det luthersk-konfesjonelle, men også
fordi en ikke beholder en alternativ livssyns- og religionsundervisning.16
Også Kontaktutvalget mellom innvandrere og norske
myndigheter advarer mot å gjøre det nye kristendomsfaget
obligatorisk mot viljen til livssynsmessige minoritetsgrupper, for
det kan svekke tilliten til enhetsskolen hos foreldre i minoritetsbefolkningen.17
Prinsippet om enhetsskole må imidlertid aldri komme foran
den enkeltes rett til å reservere seg mot å motta undervisning
i et kristendomsfag, hevder Lands-laget for norske lærerstudenter
.18
Støtte for denne type kritikk
finner vi også i høringsuttalelsen til Religionsvitenskapelig
Institutt ved Universitetet i Trondheim. En understreker at
det nye faget kristendomskunnskap bør være av "deskriptivt
orienterende art", dersom det skal fungere for alle elever
i grunnskolen.19
Noe annet vil være uakseptabelt ut fra "alminnelig"
religionsfrihetstenkning. I NOU 1995:9 (og i forslag til fagplan)
finner instituttet derimot "normative" formuleringer knyttet
til evangelisk-luthersk kristendomsforståelse (s. 2), og en
havner da i "løsninger som for en hel del minoritetsgrupper
åpenbart oppleves som overgrep fra storsamfunnet og majoritetskulturen"
(s. 3). Dersom det overordnede mål er et fellesfag
i en enhetsskole, må faget ha en mer deskriptiv orienterende
karakter enn det som Pettersen-utvalgets innstilling legger opp
til.

3. Kultur og religion
- en sammenblanding.
I flere høringsuttalelser betones
det at en foretar en sammenblanding av kultur og religion i NOU
1995:9. Denne kritikk kommer fra ulike høringsinstanser.Vi
har ovenfor vist både til Barneombudet og Norsk kommuneforbund
som berører dette spørsmål, men også Norsk
Lærerakademi er kritisk til innstillingen på dette
punkt. Ofte nevnes kulturell og religiøs identitet sammen
i utredningen, og "kristendommen som kulturell tradisjon og
som tro blir ikke alltid holdt fra hverandre".20
En understreker at også "innfødte" nordmenn
kan ha en annen livssynsmessig identitet enn kristne, men likevel
i "veldig stor grad samme kulturelle identitet (i den grad
det finnes en norsk kultur)". På den andre side kan innvandrere
ha "en religiøs identitet som kristne, men en annen
kulturell identitet". I samfunnet bør en derfor gi en
undervisning som er basert i egen religion eller livssyn, og der
en får hjelp til å skille mellom det religiøse
og det kulturelt bestemte i egen tradisjon. Også Kristne
Friskolers Forbund deler denne prinsipielle innvending mot NOU
1995:9.21
Fra Det teologiske Menighetsfakultet
understreker en også at det kulturelle og religiøse,
f.eks. knyttet til identitetsbegrepet, ikke behøver å
henge sammen.22
I NOU 1995:9 burde en ha trukket et klarere skille mellom "en
kollektiv kulturell identitet" (gjennom et felles kunnskaps-,
verdi- og kulturgrunnlag) og en personorientert "individuell
identitet" innenfor rammen av en felles kulturell identitet.
Mens den felleskulturelle identitet er med å sikre borgerne
det "samme utgangspunkt og de samme mulighetene for aktiv
deltakelse i samfunnet", dvs. i forhold til alles - også
minoritetsgruppers - samfunnsmessige og demokratiske interesser,
så vil den siste type identitet verne enkeltmennesket mot
livssynsmessige overgrep. Disse forhold blir i NOU 1995:9 underbelyst.
Også i høringsuttalelsen
til Det Mosaiske Trossamfund dveler en ved kulturbegrepet,
og mener at det i et "flerkulturelt samfunn" er nødvendig
å ha kunnskap og åpen dialog om hverandres kultur og
religion (s. 1). Gjennom det er det mulig å "gi håp
om en fredelig, jevnbyrdig sameksistens". I Pettersen-utvalgets
innstilling blir imidlertid minoritetsgruppers tro og livssyn sett
og opplevet gjennom kristne "kulturbriller", ikke minst
på grunn av den "kristologiske innfallsvinkel" som
gjennomsyrer hele utredningen (s. 2). Dermed vises det ingen respekt
for andres kultur, og det skjer et "kulturelt overgrep"
(s. 4-5).
I forlengelsen av denne problemstilling
understrekes det i høringsuttalelser at en i NOU 1995:9 også
i for sterk grad knytter sammen etikk og religion, dvs. at en gjør
det etiske avhengig av et religiøst utgangspunkt. Human-etisk
Forbund mener f.eks. at innstillingen fullstendig "overkjører"
tilhengere av andre religioner og verdslige livssyn, når det
uttrykkes at kristendommen er det "jordsmonn" den etiske
bevissthet skal vokse i (s. 3). Dette er "krenkende"
for alle ikke-kristne, og en utilbørlig kobling mellom etikk
og tro. Etiske spørsmål blir koblet til religiøse
forestillinger - og særskilt til kristendommen. Skolenes
Landsforbund er på linje med denne kritikk, og hevder
at en i NOU 1995:9 legger for stor vekt på koblingen mellom
etikk og religiøs tro som basis for det nye faget - noe som
også viser seg i forslaget til fagplan (s. 1). Dessuten bør
det tverrfaglige aspekt ved skolens etikkundervisning være
et overordnet mål for faget (s. 2). Landslaget for Norges
lærerstudenter mener at en i Norge, på grunn av
den kulturelle bakgrunn, nok bør vektlegge kristendommens
plass. Men i NOU 1995:9 overdimensjoneres betydningen av denne religion,
og utredningen kobler kristendom og etikk på en "ekskluderende
måte" (s. 2). En gir inntrykk av at etiske leveregler
kun er forankret i luthersk lære. En slik holdning i innstillingen
svekker forutsetningene for en fruktbar dialog, der nettopp likhetstrekk
innen etikk og maral bør legges til grunn.

4. Modellen i NOU 1995:9
- et opplegg for identitetsbekreftelse?
Et gjennomgående tema i mange
høringsuttalelser er spørsmålet om identitetsdanning
for grunnskolens elever. I faget skal hver elev, uansett bakgrunn
i livssyn eller religion, utvikle sin egen identitet heter det i
NOU 1995:9 (jf. s. 29-32, 52). Forskerforbundets forening for
lærerutdanning mener at identitetsbegrepet er problematisk
når det flerkulturelle samfunn skal drøftes.23
Det er særlig to hensyn som er aktuelle i den forbindelse.
For det første bør et fellesfag bidra til å
skape en opplevelse av samhørighet i et flerkulturelt samfunn.
Deretter bør faget fungere som en støtte til elevene
og deres foreldres ønske om å bevare en tradisjonsidentitet.
I særlig grad gjelder det å ta vare på minoritetenes
identitetsbygging, dersom enhetsskoletanken skal overleve. Lærerutdanningsrådet
mener at det identitetsdannende er tilstrekkelig ivaretatt i NOU
1995:9 når det gjelder barn som hører til kristne trossamfunn,
men at det er "langt dårlegare" lagt til rette
for barn med annen livssynstilknytning.24
Det påpekes også av f.eks. Budd-histforbundet.
I innstillingen fremtrer faget som "et kristent identitetsbyggende
fag", og i det fremlagte forslag til fagplan er det "den
evangelisk-lutherske kristne identiteten som domine-rer fullstendig".25
En finner her en "massiv påvirkning" i en bestemt
retning, og en gir "kun ... elever med kristen bakgrunn et
godt tilbud om å styrke sin religiøse identitet"
(s. 2-3). For elever med buddhistisk bakgrunn innebærer det
fremlagte planforslag "en nedbrytning av den religiøse
identitet ... og en undergravning av buddhistiske foreldres religiøse
oppdragelse av sine barn". Den samme kritikk fremmes av Jehovas
Vitner. Hele opplegget i NOU 1995:9 er i strid med Jehovas Vitners
trosgrunnlag og dermed mot foreldreretten - "særlig når
denne opplæringen har som formål å gi barna
en annen trosmessig identitet enn den foreldrene gir barna opplæring
i".26
Koblingen av foreldrett og identitetsbegrep finner vi også
i uttalelsen til Norges Frikirkeråd. En viser til
at en i NOU 1995:9 påviser religionens rolle for identitetsdannelse,
men uttrykker at "denne delen av skolens undervisning ikke
må komme i konflikt med foreldrenes rett til å oppfostre
barnet i den religion/livssyn de selv ønsker" (s. 1).
En uttrykker "alvorlig tvil" i forhold til innstillingen
på dette punkt.
Også Human-Etisk Forbund
mener at NOU 1995:9 "ikke ivaretar minoritetselevenes rett
verken til livssynsfrihet eller identitetsbekreftelse" (HEFs
uttalelse om læreplan, s. 3). Og Barneombudet problematiserer
uttrykket "norsk identitet": Dette uttrykk kan i dag være
knyttet til andre strømninger religiøst og kulturelt
enn de som kommer til uttrykk gjennom den norske statskirken (s.
3).
I spørsmålet om identitet
finner vi saklige spenninger i høringsuttalelser fra endel
institusjoner med kirkelig tilknytning. Misjonshøgskolen
understreker at barn som tilhører nasjonale og religiøse
minoriteter "under enhver omstendighet har en tverrkulturell
oppvekst".27
Det er dokumentert at barn som kommer fra andre land eller som har
foreldre med røtter i et annet land, "strever med å
utvikle en identitet" - men det viser seg at disse kan "finne
en identitet nettopp som tverrkulturelle" (s. 3). Og mye tyder
på at det er av stor betydning å kjenne oppvekstlandets
kultur og verdier godt for å utvikle denne identitet. Det
er dessuten grunn til å tro at barn, f.eks. fra muslimske
hjem, har en sterk religiøs identitet allerede når
de begynner på skolen. Også Det praktisk-teologiske
seminar understreker at identitetstenkningen i skolen bør
ta utgangspunkt i at det er mulig å bygge en identitet "ved
hjelp av pluralitet" og det impulsmangfoldet de unge blir utsatt
for (s. 2). I NOU 1995:9 overbetones "nødvendigheten
av felles religiøst materiale i identitetsdanningen",
og behandlingen av identitetsbegrepet er derfor mangefullt (s. 3).
Det teologiske Menighetsfakultet
ser også det identitetsskapende i sammenheng med samfunnets
livssynsmessige pluralisme, og hevder at religiøs eller livssynsmessig
identitet er "avhengig av et minimum av felles fortrolighet
med andre religioner og livssyn" (s. 7). Det gjelder både
for majoritet og minoritet i samfunnet. Siden forslaget i NOU 1995:9
"for så vidt favoriserer kristen tradisjonsformidling
i skolen" (på grunn av religiøs tradisjon og oppslutning,
s. 6-7), så betones nødvendigheten av å legge
forholdene til rette for "minoritetenes behov for egen tradisjonsformidling
og identitetsdannelse på en god nok måte" (s. 7).
For Menighetsfakultetet er det klart at det er "minoritetselevenes
identitet som i utgangspunktet er dårligst ivaretatt med forlaget
om et utvidet kristendomsfag" (s. 8), og at en derfor bl.a.
bør gi (delvis) fritatte elever i faget alternativ undervisning
på skolen (s. 10) og samtidig økonomisk støtte
til undervisning i regi av eget trossamfunn (s. 7).
Norsk lærerakademi betoner
det problematiske ved det nye kristendomsfagets "identitetsskapende funksjon", for - i forhold til det religiøse
- er dette bare mulig dersom elevene har samme trosbasis som faget
(s. 4). Det nye kristendomsfaget vil bli "relativistisk",
selv om dette ikke er intensjonen ut fra NOU 1995:9. Innstillingens
modelltenkning om et nytt felles kristendomsfag "ivaretar [heller
ikke] den mer dyptgripende og eksistensielle religiøsitet
som kommer til uttrykk i religionens sannhets- og normativitetsforpliktelse"
- derfor blir "innlevelse og trygghet i egen forankring"
svekket ut fra en tendens til relativisering (s. 2). En trenger
derfor et mer "profilert og konsistent fag" enn det NOU
1995:9 tegner opp (s. 10), og en må finne frem til en modell
som ivaretar "foreldrerett og identitetsdannelse" på
en bedre måte (s. 12). Det er her nemlig ikke bare snakk om
"hvilken tro elevene skal komme til eller velge [dvs. i løpet
av skolegangen], men hvilken tro de har [fra sine hjem] og som undervisningen
skal gi innhold og trygghet i" (s. 4).
Vi ser altså at Norsk Lærerakademi
argumenterer motsatt av teorien om identitetsskaping ved
hjelp av pluralitet. Det er derfor logisk at akademiet etterlyser
en tydeligere markering av fagets konfesjonelle forankring i tråd
med premissene for skoleloven av 1969 og Mønsterplanen fra
1987 (M-87). Faget bør derfor gi elevene kjennskap til kristendommen,
slik at det kan "danne grunnlag for elevenes tro og være
til veiledning for deres liv" (s. 11). Også Det teologiske Menighetsfakultet fokuserer på faren for å
"relativisere alle spørsmål som har med sannhet
å gjøre", men med utgangspunkt i innstillingens
forslag og tenkning mener en at det er mulig å motvirke dette
(s. 8). Det vesentlige er at ulike helhetssyn formidles på
en "saklig måte, at de ikke rotes sammen, og at de får
... komme til uttrykk med sine forskjellige perspektiver på
andre religioner og livssyn". Fokusering av sannhetsspørsmålene
og hjelp til egenidentitet vil da være to sider av samme sak,
og "begge deler forutsetter at forankring i eget ståsted
kombineres med kunnskap om andres tro".
Institutt for kristen oppseding
(IKO) tolker NOU 1995:9 slik at det nye kristendomsfaget ikke
skal være et nytt religionsvitenskapelig eller kulturhistorisk
fag, der "alle religioner og livssyn likestilles" (s.
2). Faget er heller ikke et "orienteringsfag som bare gir nøktern
og nøytral orientering om kristendom og andre religioner
og livssyn". Faget er tvert om et kristendomsfag som har en
"tydelig kjerne", og det skal formidle kristen tro og
tradisjon slik den fremstår i Bibelen og evangelisk-lutherske
bekjennelser. Dette må være tydelige premisser, slik
at faget i praksis ikke skal kunne utvikles til et "felles
verdifag". Faget bør ha en "formende og holdningsskapende
funksjon", og "påvirkningen" i faget kommer
fra et budskap som "appellerer både til tro og handling".
Skal faget ha en slik funksjon, må det imidlertid gis mulighet
for helt fritak i faget (s. 5). IKO savner også en sterkere
understrekning av trosdimensjonen i faget, for det er først
og fremst i "møte med denne at kristendommens skapende
og korrigerende krefter utløses både på individ-
og samfunnsnivå" (s. 2). En bør derfor ikke betone
den "kulturelle nytteverdi" så sterkt at en overser
det mest karakteristiske ved faget og den egenverdi dette representerer.
Det er et poeng at elevene får møte "det budskap
som faget representerer, - og at dette skal være med på
å forme deres personlige utvikling" - og i den sammenheng:
"... å forme deres identitet".
IKO stiller seg imidlertid spørrende
til om en ut fra innstillingens intensjoner kan forvente at den
livssynsmessige identitet kan bli ivaretatt i et felles fag i skolen
(s. 4). Det er vesentlig at elevene på skolen finner "rom
for de verdiene de har med seg" (dvs. fra sine hjem), men skolens
evne til å gi hjelp i elevenes identitetsdannende prosess
synes for "uproblematisk i utredningen". IKO maner derfor
til "nøktern realisme" i forhold til skolens identitetsdannende
oppgave gjennom et felles kristendomsfag. "Identitets- og
identifikasjonsfigurene" må en derfor i hovedsak regne
med å finne utenom elevgruppen selv.
Sammenliknet med denne tolkning av
NOU 1995:9 understreker f.eks. Det teologiske fakultet at
en i det nye kristendomsfaget må skape et "reelt kulturmøte"
og "eit ope dialogfag" (s. 2, 5). Elever i en ny flerkulturell
situasjon må få hjelp til å bli trygge på
sin identitet og til å bli "opne og forvetne på
andre truer og tradisjonar" (s. 3). Hovedsaken i forhold til
minoritene er at de får kjenne seg trygge på at dette
blir et "kunnskapsfag - ikkje eit kristningsfag"
(s. 5). Skal faget makte det, må faget imidlertid ikke bli
et "tørt kunnskapsfag, men eit identitetsgjevande fag
der innleving og forteljing er vesentleg - og der andre livssyn
enn det kristne skal få plass og møtast med den same
innleving som kristendomen". Lar dette seg realisere, kan faget
bli viktig for å fremme et samfunn med toleranse, forståelse
for ulikheter og samling om felles verdier (s. 2). Skal et flerkulturelt
samfunn henge sammen, "føreset det at den enkelte både
har ankerfeste i eigen kulturell identitet og i fellesverdiar"
(s. 3).

5. Alternative modeller
til NOU 1995:9.
Flere høringsuttalelser betoner
at ordningen med et felles verdifag e.l. er en bedre løsning
enn den som er skissert i NOU 1995:9. Skolenes Landsforbund
ber departementet å legge NOU 1995:9 til side og heller arbeide
for et felles fag i religion og livssyn (s. 1). Dette fag bør
være konfesjonsfritt og åpent, og det bør inkludere
religionskunnskap, livssynskunnskap, etikk og filosofi. På
grunn av kristendommens dominerende plass i norsk kultur og historie,
bør faget likevel være preget av dette. Også
Norsk Studentunion (s. 2) og Landslaget for Norges lærerstudenter
(s. 2) gir sin tilslutning til denne tenkning, og en ønsker
ny behandling av faget. Norsk lærerlag er også
kritisk til modellen i NOU 1995:9. En ønsker et fag med betegnelsen
"Religion og livssynskunnskap" som "inkluderer, som
innbyr til dialog og som kan gjelde alle" (s. 2). Det fremlagte
forslag har et "for snevert utgangspunkt", og den konfesjonelle
forankring i det evangelisk-lutherske danner ikke et godt utgangspunkt
når det gjelder tilnærming til andre religioner og livssyn.
Prinsipielt dekkes dette syn også av en rekke andre instanser
og organisasjoner, bl.a. Barneombudet, Statsansattes Landsforening,
Landsorganisasjonen i Norge, Norsk Kommuneforbund og
Human-Etisk Forbund.
Men tanken om et felles verdifag støttes
også av religiøse og kirkelige instanser. Det Mosaiske
Trossamfund ser positivt på tanken om dialog mellom tros-
og livssynsretninger og tanken om å skape en felles kulturell
og etisk referanseramme for barn i norsk skole (s. 1). Det er nemlig
behov for "et felles etisk grunnlag i samfunnet", og en
ønsker et "tilnærmelsesvis obligatorisk, konfesjonsfritt
verdi- og holdningsfag der alle religioner og livssyn, filosofi
og etikk blir undervist etter religionshistoriske prinsipper"
(s. 6). I tillegg til dette foreslår en et "rent konfesjonsbundet
kristendomsfag" for elever som tilhører den kristne
religion. Også Islamsk Råd Norge ønsker
et fellesfag som tar "utgangspunkt i felles normer og verdier",
samtidig som alle elever på barnetrinnet bør få
undervisning i egen tradisjon og religion med tanke på identitetsgrunnlag
(s. 4). Også Buddhistforbundet ønsker et "felles
ikke-konfesjonelt religionsfag", selv om et slikt fag vil
være "mindre ... identitetsbyggende i konfesjonell forstand"
(s. 5). Nasjonalt Åndelig Råd for Bahá'íer
i Norge ønsker også et "felles religionsfag"
i skolen med vekt på "å utvikle etiske holdninger
og verdier hos unge".28
I forhold til NOU 1995:9 ønsker en imidlertid i langt sterkere
grad å fokusere på utviklingen av "holdninger og
verdier" hos skolens elever. Kunnskap og informasjon bør
bare være "virkemidler" i det holdningsskapende
arbeid og i forhold til det å "bygge meningsfulle sosiale
relasjoner som grunnlag for vennskap, familieliv, yrke og, i sin
ytterste konsekvens - fred i verden" (s. 2). I forhold til
en slik målsetting er NOU 1995:9 for mye "tema- og kunnskapsorientert
i stedet for handlingsorientert".
Ønsket om et felles verdifag
gjenfinnes i flere kirkelige høringsinstanser. Oslo katolske
Bispedømme går mot løsningen i NOU 1995:9
og ønsker heller et "nytt verdifag", dvs. et fag
som kan gi barn og unge "nødvendige grensesettende normer,
dette å skape et felles verdi- og normgrunnlag på tvers
av etniske grupperinger og grupper med forskjellig tro og livssyn".29
En ønsker at skolen skal skape en dialog om verdispørsmål
og "om mulig en felles identitet som kan ligge som en overbygning
over ulike grupper og gi grunnlag for en harmonisk utvikling i
et pluralistisk samfunn". Grunnen til at en fra romersk-katolsk
hold går mot modellen i NOU 1995:9, er bl.a. at et nytt felles
kristendomsfag "uvegerlig" vil utvikle seg i retning av
et "livssynsfag løsrevet fra kristen tro og lære
og mere basert på det vanlige, alment aksepterte." (s.
1). En slik utvikling tilskyndes av forelderetten, UNESCOs konvensjon
mot diskriminering osv. Oslo Katolske Bispedømme er også
kritisk til å bringe dialogen inn som metode i faget kristendomskunnskap,
"før man har lært og grepet det man selv har".
Det kan nemlig "øke relativiseringen og de problemer
samtiden gir oss" og snarere motvirke identitetsdannelsen.
Også Vennenes Samfunn Kvekerne
ønsker et fellesfag. Det bør være "romslig"
og preget av "mangfold" (s. 1). Navnet på det nye
faget bør derfor være "Religion og livssyn".
Å danne et nytt og inkluderende kristendomsfag, slik NOU 1995:9
foreslår, mener en er umulig på grunn av religionsfrihetens
prinsipp. Det Norske Baptistsamfunn er også positiv
til et "felles fag i verdiorientering" som alle elever
kan ta del i, for da vil "trosfriheten også gjøre
sitt inntog i den offentlige skole" (s. 4). Innholdet i faget
bør bygge på de "felles demokratiske sosiale og
humanistiske ideene vi kan ha felles i det norske samfunnet".
Konfesjonsbundet undervisning bør drives av de enkelte religions-
og livssynssamfunn selv.
Når det gjelder andre frikirkesamfunn,
f.eks. Metodistkirken i Norge, så støtter en
tanken i NOU 1995:9 om et felles kristendomsfag - men da uten evangelisk-luthersk
konfesjonsforankring og med vekt på det felleskristelige (s.
1). En ønsker å se kristendommen i et større
internasjonalt perspektiv og ikke ut fra "et klart mindretall",
dvs. det lutherske. Også Norges Frikirkeråd understreker
at kristendommen bør fremstilles ut fra det "felleskristelige"
- ikke minst som følge av den økumeniske utvikling
(s. 2). Av andre instanser som understreker det større og
internasjonale perspektiv er Forskerforbundets Forening for Lærerutdanning.
Den lutherske konfesjonsforankringen bør oppgis til
fordel for "kvantitetsbestemmelser" for å synliggjøre
kristendommen som den religiøse hovedtradisjon i europeisk
kultur og lutherdommen som norsk hovedtradisjon (s. 2). Innfallsvinkelen
i fagstoffet bør være den "europeiske akademiske
tradisjon med bruk av deskriptivt begrepsapparat og kritisk refleksjon"
og å la de ulike tradisjoner komme til uttrykk på egne
premisser (s. 1-2).
Som vi ser: Instanser med ulik
livssynsbasis støtter tanken om et felles verdifag. I høringsuttalelsene
uttrykker en tro på visse felles verdier og et ønske
om å gjøre disse verdier til basis for liv og sameksistens
i samfunnet. Det er også et fellestrekk ved disse uttalelser,
at et felles verdifag bør kunne gi kunnskap og forståelse
for kristendommens betydning i vår kulturkrets uten
at skolen av den grunn anbefaler eller favoriserer kristendommen
fremfor andre livssyn.

6. Ønske om et
sterkere kristendomsfag.
Mens endel høringsuttalelser
kritiserer NOU 1995:9 for å beholde konfesjonsforankring
og kristendomstilknytning, så kritiseres utredningen i andre
høringsuttalelser for å utvanne det tradisjonelle
kristendomsfaget. Norsk lærerakademi vil bevare det
tradisjonelle kristendomsfaget (ut fra premissene i skoleloven av
1969 og M-87), men innenfor rammen av en ny modell: Flertallet av
skolens elever bør gis tilbud om et identitetsdannende kristendomsfag
med en tydelig konfesjonell markering, mens andre elever gis tilbud
om et alternativt opplegg bygget på deres tro fra 2. til 10.
klasse (s. 11). Fritak fra kristendomsundervisningen må knyttes
til religions- eller livssynstilhørighet. I tillegg til
dette tilbys alle elever en ny undervisningsenhet som kalles "Kultur
og samfunn" (fra 2. til 10. klasse). Dette blir da et "møtested"
for alle elever og dermed et obligatorisk fag. Faget bør
hente stoff fra norsk kulturtradisjon med vekt på kristne
og humanistiske verdier, men også fra det internasjonale samfunn
"hvor norsk tradisjon møter andre kulturer preget av
annen tenkning, holdning og handling" (s. 12).
Også Det evangelisk-lutherske
kirkesamfunn ønsker å beholde et "spesifikt
kristendomsfag" i skolen, samtidig som skolen har livssynsfag
som et nøytralt orienteringsfag.30
Det er nemlig "uakseptabelt" at andre livssyn verdimessig
sidestilles med kristendom i en skole med en kristen formålsparagraf.
Siden norsk grunnskole er en "kristen skole", bør
kristne verdier "løftes fram som mer verdifulle enn
andre livssyn". Elevene bør gjøres kjent med
andre livssyn, men elevene trenger "veiledning og hjelp til
å gjøre de gode og rette valg".

7. Synspunkter fra skoler
og kommuner.
En rekke skoler, kommuner og fylkeskommuner
har innsendt høringsuttalelser i anledning NOU 1995:9 og
uttrykker i hovedsak støtte til utredningens tenkning. Synspunktene
i høringsuttalelsene spriker imidlertid fra det helt aksepterende
til det helt avvisende. Vi skal stikkordsmessig trekke frem noen
problemstillinger fra uttalelsene:
a. I flere høringsuttalelser
uttrykkes skepsis mot Pettersen-utvalgets forslag om delvis fritak
fra det nye kristendomsfaget, og en mener at det er uheldig
med fritaksordninger. Dette synspunkt begrunnes gjerne bl.a.
med de praktiske og administrative problemer som fritak vil medføre.31
Andre uttalelser betoner derimot nødvendigheten av helt fritak
fra faget, bl.a. ut fra tanken om foreldreretten.32
b. Enkelte høringsuttalelser
stiller spørsmål ved relevansen i NOU 1995:9
med tanke på landet som helhet: Er problematikken i utredningen
et typisk storbyproblem?33
Ellers markerer en rekke uttalelser nødvendigheten av at
kristendommen bør gis en dominerende plass i det nye kristendomsfaget,
og at denne side ved faget ikke bør svekkes eller reduseres.34
Flere ønsker derfor å styrke kristendomsfagets stilling
i grunnskolen, og ønsker av den grunn å beholde nåværende
ordning med et kristendomsfag og et alternativt tilbud om livssynskunnskap.
Et spesielt problem i den sammenheng
er hvordan enkelte markante livssynsmessige grupperinger
stiller seg til et nytt kristendomsfag. Problemstillingen kan
illustreres ved uttalelser fra Alta kommune. Her går en
i prinsippet inn for et utvidet innhold i kristendomsfaget i grunnskolen
i tråd med NOU 1995:9, men frykter at faget blir "så
inkluderende at det favner om alt og alle uten mulighet for alternativ
undervisning" - og med det vil foreldre "føle seg
overkjørt".35
En peker på at grupper utenfor statskirken til nå er
blitt gitt alternativ undervisning, og at det fremdeles er behov
for tilsvarende tilbud - også for grupper som er tilsluttet
statskirken, men som synes at "nåværende tilbud
er for utvannet og som av samvittighetsgrunner derfor holder barna
borte fra undervisningen".
Uttalelsene fra Alta kommune bør
leses i lys av problemstillinger som fremkommer i to andre uttalelser
i anledning NOU 1995:9, nemlig fra Elvebakken skole og Elvebakken
Læstadianske Menighet i Alta kommune. Fra Elvebakken skole
viser en til erfaringer med M-87 og kristendomsfaget i forhold til
enkelte kretser av den Læstadianske Menighet: Elever er holdt
borte fra kristendomstimene.36
På den bakgrunn stiller skolen spørsmålet: Hva
skjer hvis grunnskolen får et utvidet kristendomsfag i tråd
med tenkningen i NOU 1995:9? Skolen "vet" at problemer
vil dukke opp og understreker konsekvensene: Det nye kristendomsfaget
vil "utilsiktet" ekskludere mennesker som "gjerne
regnes for å være de mest lutherske av alle innenfor
kirken" - og det "gjelder sikkert ikke bare læstadianerne
i Elvebakken skolekrets, men konservative kristne over hele landet".
Vurderer en innholdet i uttalelsen
fra Elvebakken Læstadianske Menighet, kan en forstå
bekymringen til Elvebakken skole. Menigheten argumenterer mot tenkningen
i NOU 1995:9, fordi et åpent og inkluderende kristendomsfag
resulterer i et "utvannet og svekket kristendomsfag".37
En ønsker tvert om å styrke kristendomsfaget i forhold
til M-87, og det er foreldrene til elevene som skal "bestemme
når og i hvilken grad elevene skal fritas fra undervisningen,
ikke sentrale myndigheter". For foreldretten er "absolutt"
og skal ikke rokkes. En rekke innholdsmomenter som er tiltenkt det
nye kristendomsfaget listes så opp, og menigheten konkluderer:
En slik påvirkning vil en ikke "påtvinges".
c. På den andre side
kritiseres NOU 1995:9 i flere uttalelser for ikke å ta nok
hensyn til livssynsmessige minoritetsgruppers interesser.38
I den sammenheng er en også gjerne kritisk til fagets konfesjonelle
forankring. Forankringen representerer en binding som gir kristendommen
en for dominerende plass i faget, undervisningen blir ikke åpen
nok og en reell dialog hindres.39
Denne type kritikk kan illustreres gjennom høringsuttalelsen
til Huseby skole (Trondheim kommune): Det foreslåtte fag hevdes
å være "åpent og inkluderende", men
faget fremtrer kun som et "tradisjonelt kristendomsfag med
tilføyelser".40
Faget er "skjevt og ensidig" i sin identifisering med
norsk kulturarv, kristen tro og etikk osv. Feilen er at en i NOU
1995:9 henviser til statistikk, dvs. at kristendommen favoriseres,
fordi kun 5% av elevmassen i Norge velger livssynsundervisning.
Det foreslåtte fag er "lite egnet" i skolen.
Også uttalelsen fra Asker kommune
illustrerer synspunkter som gjenfinnes i høringsuttalelser
til NOU 1995:9. Det finnes en "dobbelthet i faget" (toleranse
overfor "de andre" - men på den kristne tros premisser)
som må fjernes, dersom faget skal favne alle skolens elever.41
Den kristne tros "sannhet" er knyttet til faget som et
premiss, og det betyr en krenkelse for ikke-kristne elever (s. 2).
Skal en unngå identitetskrenkelse, må sannhetsgehalten
i alle elev- og foreldregruppers overbevisning behandles likt. Kravet
om "likeverdighet" er dermed ikke behandlet på en
tilfredsstillende måte i utredningen, og perspektivet er "i
stor grad etnosensentrisk" (s. 2-3). En minner om at Norge
ikke lenger er et "homogent samfunn kulturelt og religiøst",
og det vil i stadig mindre grad bli det (s. 2-3). Et hovedsynspunkt
i kritikken er derfor at NOU 1995:9 mer representerer en "videreføring
av kristendomsfagets tradisjon i skolen enn en bebudelse av en faglig
nyskapning" (jf. Huseby skole).
d. Som en erstatning for dagens
kristendomskunnskap og livssynskunnskap ønsker Oslo kommune
et "utvidet holdningsfag".42
Undervisningen bør organiseres "adskilt", dvs.
på barnetrinnet i grupper knyttet til religiøs og livssynsmessig
tilknytning, og på ungdomstrinnet i større grad av
felles undervisning. En anbefaler også at elever kan fritas
fra "hele eller deler" av faget, dersom foreldrene krever
det (pkt. 2). Som del av et holdningsfag bør det derfor utarbeides
"alternative planer" i bestemte religioner eller livssyn
- "eventuelt som egne fag" (pkt. 3). Kristendomsdelen
i et utvidet holdningsfag bør imidlertid være "forankret"
i kristendommen, slik at elevene kan få "kjennskap til
kristen tro og tradisjon på linje med norsk språk, historie
og kultur" (pkt. 4).
Prinsippene som ligger til grunn for
vedtaket i Oslo kommune lar seg vel tilpasse tenkningen i Læreplan
for et utvidet kristendomsfag, der en åpner for lokale valg
av lærestoff på de ulike stadier i grunnskolen.43
Oslo kommune går imidlertid flere skritt utover tenkningen
i NOU 1995:9 (s. 8), da en også foreslår muligheten
for helt fritak fra undervisningen og samtidig anbefaler
at skolen utarbeider alternative fagtilbud. I saksdokumentene i
Oslo kommune heter det at NOU 1995:9 har skapt "uro",
og en ber derfor departementet utarbeide "alternativer for
undervisning i kristendom, livssyn og religion".44

8. Oppsummering.
Vi registrerer en betydelig uro og
i flere tilfeller alvorlige livssynsmessige (men også faglige)
motforestillinger i flere høringsuttalelser om tenkning og
modellvalg i NOU 1995:9. I flere tilfeller resulterer dette i at
Pettersen-utvalgets innstilling ikke anbefales. På den andre
sider er det høringsuttalelser som aksepterer premisser og
modellvalg i utredningen, og som derfor gir støtte til iverksetting.
Styrken og bredden i den kritiske del av høringsuttalelsene
tyder imidlertid på at debatten om grunnskolens kristendomsfag
vil fortsette i årene fremover. I den sammenheng kan det være
grunn til å understreke betydningen av en tverrkulturell og
tverrfaglig dialog om problemstillinger, både av prinsipiell
og praktisk art, som bl.a. kommer frem gjennom høringene.45
Slik kan verdifullt høringsmateriale bli tatt vare på,
fulgt opp og prøvet i forhold til et samfunn som (sannsynligvis)
fortsatt utvikler seg i tydeligere tverrkulturell retning.

Kilder:
Høringsuttalelser til NOU 1995:9
(KUFs arkiv).
Innst. S. nr. 93 (1994-95). Innstilling
frå kyrkje-, utdannings- og forskningskomiteen om framlegg
frå stortingsrepr. Ellen Chr. Christiansen om å erstatte
kristendomsundervisninga i dag med ei religionsnøytral opplæring
i kultur, verdiar og livssyn (Dokument nr. 8:51 for 1993-94).
Innst. S. nr. 15 (1995-96). Innstilling
fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om prinsipper og retningslinjer
for tiårig grunnskole - ny læreplan.
Moe, Steinar: Kristendomskunnskap eller
felles verdifag? Linjer i utviklingen i grunnskolen 1945 - 1995,
Prismet Temahefte 1995.
NOU 1995:9 Identitet og dialog. Kristendomskunnskap,
livssynskunnskap og religionsundervisning. Utredning fra et utvalg
oppnevnt av KUF i august 1994, avgitt 3. mai 1995.
St.meld. nr. 29 (1994-95). Om prinsipper
og retningslinjer for 10-årig grunnskole - ny læreplan.
St.meld. nr. 14 (1995-96). Om kristendomskunnskap
med religions- og livssynsorientering.
 
[tilbake]
1 Jf. debatten om dette i et historisk perspektiv knyttet
til grunnskolens kristendomsfag, Steinar Moe: "Kristendomskunnskap
eller felles verdifag? Linjer i utviklingen i grunnskolen 1945 -
1995", Prismet Temahefte 1995, 32 s.
[tilbake]
2 Jf. også Innst. S. nr. 93 (1994-95) og forslag
om "en religionsnøytral opplæring i kultur, verdier
og livssyn" fra stortingsrepresentant Ellen Chr. Christiansen.
[tilbake]
3 F.eks. fra Akademikernes Fellesorganisasjon (AF), Norsk
skolelederforbund, Lærerforbundet, Lærerutdanningsrådet
osv. Også et betydelig antall kommuner, fylkeskommuner og
skoler utover landet støtter innstillingen. Utenriksdepartementet
har dessuten vurdert NOU 1995:9 i forhold til Norges internasjonale
menneskerettighetsforpliktelser, og en konkluderer med at staten
i utgangspunktet står fritt til å velge hvordan undervisningen
i offentlig skole skal organiseres (Høring. NOU 1995:9 Identitet
og dialog, fra Utenriksdepartementet 4/10-95, s. 14). Men staten
har samtidig "plikt til å respektere minoritetens rett
til å bevare og utvikle sin egen identitet", dvs. at
obligatorisk undervisning ikke må være av en slik art
som gjør den egnet til å påvirke elevene til
å velge et bestemt livssyn". Ulike kirkelige og teologiske
instanser uttaler seg også positivt til hovedsynspunkter i
innstillingen, f.eks. Det teologiske fakultet ved Universitetet
i Oslo, Det praktisk-teologiske Seminar ved Universitetet i Oslo,
Det teologiske Menighetsfakultet, Misjonshøgskolen (Teologisk
fakultet), Den norske kirkes presteforening, biskoper i Den norske
kirke, Kirkerådet i Den norske kirke, Den norske kirkes kateketforening
osv. Også Institutt for Kristen Oppseding (IKO) slutter opp
om NOU 1995:9.
[tilbake]
4 Jfr. St.meld. nr. 14 (1995-96), 5-6, 11-12, som viser
at departementet har tatt hensyn til visse innvendinger fra minoritetsgrupper
når det gjelder fagets endelige utforming. I meldingen gjengis
pro et contra-argumenter ved høringen av NOU 1995:9. Se også
den vedlagte Læreplan til Kristendomskunnskap med religions-
og livssynsorientering, 19ff, der en også har gjort enkelte
endringer i forhold til tidligere fremlagte planforslag.
[tilbake]
5 Vi har foretatt en grovinndeling av utvalgte typer
høringsuttalelser knyttet til institusjoner: 1. Kommuner
og skoler. 2. Skole-, student- og lærerorganisasjoner. 3.
Yrkesorganisasjoner og statlige organisasjoner. 4. Kirkelige og
teologiske institusjoner. 5. Religioner og livssynsorganisasjoner.
6. Kirkesamfunn og menigheter utenfor Den norske kirke. Jf. St.meld.
nr. 14 (1995-96), 5-6, der en foretar inndelingen på en litt
annen måte. Pr. 30/10 -95 var det innsendt totalt 236 høringsuttalelser
til departementet.
[tilbake]
6 NOU 1995:9 Identitet og dialog. Høringsuttalelse
fra Barneombudet, 29/9-95, s. 3.
[tilbake]
7 Identitet og dialog. Høringsuttalelse fra Norsk
Studentunion, 2/10-95, s. 3.
[tilbake]
8 Human-Etisk Forbunds høringsuttalelse om Læreplan
- et utvidet kristendomsfag, 13/9-95, s.2-3, jf. Høringsuttalelse
fra Human-Etisk Forbund om NOU 1995:9, 4/9-95, s. 3.
[tilbake]
9 Identitet og dialog. Kristendomskunnskap, livssynskunnskap
og religionsundervisning. Høringsuttalelse fra Norsk kommuneforbund,
6/10-95.
[tilbake]
10 Høringssvar til NOU nr. 9, 1995, Identitet og
dialog, fra Det Mosaiske Trossamfund, 14/9-95, s. 3.
[tilbake]
11 Høringsuttalelse vedrørende NOU 1995:9,
Identitet og dialog, 28/9-95, s. 1-2. Referansene til NOU 1995:9
er kp. 9.3 (om den estetiske dimensjon) og 9.6 (om den levende fortelling).
[tilbake]
12 NOU 1995:9, Identitet og dialog. Høringsuttalelse
fra Det Norske Baptistsamfunn, 1/10-95, s.1-2.
[tilbake]
13 NOU 1995:9, Identitet og dialog. Høringsuttalelse
fra Norges Frikirkeråd, 2/10-95, s. 1-2, jf. referansen til
begrepet "virkelighetsforståelse", s. 1.
[tilbake]
14 Høringsuttalelse NOU 1995:9, 28/10 -95, fra Vennenes
Samfunn Kvekerne, s. 1-2.
[tilbake]
15 Høringsuttalelse. NOU 1995:9 Identitet og dialog,
fra Det praktisk-teologiske Seminar, 9/10-95, s. 3.
[tilbake]
16 NOU 1995:9 Identitet og dialog, høringsuttalelse
fra LO, 9/10-95.
[tilbake]
17 NOU 1995:9 Identitet og dialog - Høringsuttalelse
fra Kontaktutvalget mellom innvandrere og norske myndigheter (KIM),
19/9-95. KIM er et regjeringsoppnevnt rådgivende organ.
[tilbake]
18 LNL/OSRs høringsuttalelse vedrørende NOU
1995:9, 1/10-95, s. 6.
[tilbake]
19 Høringsuttalelse, NOU 1995:9 Identitet og dialog,
fra Universitetet i Trondheim, Religionsvitenskapelig Institutt,
21/9-95, s. 1.
[tilbake]
20 Høringsuttalelse om NOU 1995:9, Identitet og
dialog, vedtatt i Akademirådet 15/9-95, s. 4-5. En viser bl.a.
til en problematisk formulering i NOU, s. 32, og en "ubeskyttet"
formulering s. 10.
[tilbake]
21 NOU 1995:9 Identitet og dialog. Høring, 11/9-95,
s. 2.
[tilbake]
22 Høringsuttalelse om NOU 1995:9, Identitet og
dialog, fra Det teologiske Menighetsfakultet, 2/10-95, s. 4. Jf.
Innst. S. nr. 15 (1995-96, s. 17) som tar hensyn til denne type
innvendinger. Her skjelnes det klart mellom en "kollektiv kulturell
identitet" og en "individuell identitet". Dermed
motvirker en "overgrep mot minoriteter...".
[tilbake]
23 Uttalelse om NOU 1995:9, fra Forskerforbundets forening
for lærerutdanning (FFL), s. 2, pkt. 5.
[tilbake]
24 Høyringsfråsegn, NOU 1995:9, fra Lærarautdanningsrådet,
29/9-95, s. 2. Synspunktet er gjengitt fra uttalelsens flertall,
mens et mindretall hevder at det fremlagte forslag i NOU 1995:9
er "ekskluderende" og ikke gir "grunnlag for dialog,
og for mange heller ikke identitet", jf. vedlagte Særuttalelse,
s. 2.
[tilbake]
25 Buddhistforbundets høringsuttalelse om NOU 1995:9
Identitet og dialog, 28/9-95, s. 2.
[tilbake]
26 Høringsuttalelse fra trossamfunnet Jehovas Vitner,
NOU 1995:9 Identitet og dialog, 20/9-95.
[tilbake]
27 Høringsuttalelse om NOU 1995:9, fra Misjonshøgskolen,
Teologisk fakultet, 22/9-95, s. 1-2.
[tilbake]
28 Høringsuttalelse om "Læreplan - et
utvidet kristendomsfag" for grunnskolen, 20/9-95, s. 2. Uttalelse
fra Nasjonalt Åndelig Råd for Bahá'íer
i Norge.
[tilbake]
29 Uttalelse fra Oslo katolske Bispedømme til NOU
1995:9, Identitet og dialog, 6/10-95, s. 2.
[tilbake]
30 Høringsuttalelse om NOU 1995:9, Identitet og
dialog, fra "Fagplangruppa i krist.", Det evangelisk-lutherske
kirkesamfunn, 28/9-95. Også høringsuttalelsen fra Det
norske lutherske Indremisjonsselskap, NOU 1995:9 Identitet og
dialog, uttrykker ønsket om å beholde kristendomsfaget
"i pakt med den formålsparagraf skolen har og den kirketilhørighet
de flest har valgt for barna sine". Utover dette ønsker
en et alternativt undervisningstilbud med idehistoriske og religionsorienterte
emner. Tankegangen i høringsuttalelsen til Norsk luthersk
Misjonssamband, 1/10-95, er prinsipielt den samme.
[tilbake]
31 Representanter for dette synspunkt er f.eks. skoler
i Askim kommune (Askimbyen skole, Eid skole, Korsgård skole),
Elverum kommune (Elverum ungd.skole), Skien kommune, Porsgrunn kommune,
Lunner kommune, Holmestrand kommune, Skaun kommune osv. En rekke
kommuner (også av de her nevnte) argumenterer også mot
fritaksrett ut fra ideen om enhetsskole, om viktigheten av en felles
kunnskapsbase e.l.
[tilbake]
32 F.eks. Osterøy kommune, jf. Namsos kommune osv.
[tilbake]
33 Dette gjelder særlig i enkelte få utkantkommuner,
f.eks. Froland kommune, jf. også Alta kommune (Elvebakken
skole).
[tilbake]
34 Jf. Hareid kommune (Oppvekstetaten), Nord-Aurdal kommune,
flere skoler og kommuner i Aust-Agder (f.eks. Åmli skule,
Lillesand kommune, Froland kommune), Vinje kommune (Kvitsund Gymnas),
Eigersund kommune, Birkenes kommune osv.
[tilbake]
35 Høringsuttalelse til NOU 1995:9, Identitet og
dialog, fra Alta kommune, skoleetaten, s. 1.
[tilbake]
36 Uttalelse om NOU 1995:9 fra Elvebakken skole, Alta kommune,
21/9-95.
[tilbake]
37 Høringsuttalelse om NOU 1995:9, Identitet og
dialog, fra Styret i Elvebakken Læstadianske Menighet, 29/9-95.
[tilbake]
38 F.eks. Døli skole (Ullensaker kommune), Modum
kommune (andre livssyn/religioner har fått "for liten
plass"), Drammen kommune, Huseby skole (Trondheim kommune),
Stange kommune. Jf. også Skien kommune som hevder at NOU 1995:9
setter for "ensidig fokus" på at det er kristendommen
som skal danne utgangspunkt for dialogen og identitetsbyggingen".
[tilbake]
39 Jf. Namsos kommune, Ringsaker kommune, Nesodden kommune,
Statens utdanningskontor Oppland.
[tilbake]
40 Høringsuttalelse vedr. NOU 1995:9, Identitet
og dialog, fra Huseby skole, Trondheim kommune, s. 1-2.
[tilbake]
41 Høringsuttalelse fra Asker skolestyre, NOU 1995:9,
Identitet og dialog, 2/10-95, s. 1.
[tilbake]
42 NOU 1995:9, Identitet og dialog. Høringsuttalelse
fra Oslo kommune, Oslo bystyrets sekretariat 19/10-95, pkt. 1.
[tilbake]
43 Jf. Læreplan for et utvidet kristendomsfag, 20/7-95,
s. 1.
[tilbake]
44 Jf. Byrådsak 276 av 3/10-95. Her hevdes det at
en bør utarbeide et "utvidet holdningsfag i grunnskolen
i tråd med føringene i saken om holdningssak ved Ila
skole (bystyresak 146/94)".
[tilbake]
45 Jf. St.meld. 14 (1995-96), s. 11f, som viser at det
allerede har vært dialog mellom departement og ulike minoritetsgrupper
i forbindelse med høringsuttalelsene og utarbeidingen av
fagplanen til det nye kristendomsfaget. Det er gitt "viktige
råd og innspill som departementet har kunnet bygge på".
 
|