Service-erklæring
fra Biblioteket ved Høgskolen i Vestfold
Biblioteket skal møte brukerne med åpenhet, toleranse
og fortrolighet og gi brukerne høflig, rask og korrekt
betjening. Biblioteket gir tilbud om opplæring og veiledning
i bruk av våre tjenester og informasjonssøking generelt.
Biblioteket skal tilby brukerne et hyggelig og imøtekommende
fysisk miljø, med tilgang til ulike typer læringsmiljøer:
Leseplasser, gruppearbeidsplasser, data-arbeidsplasser.
Se også: Låneregler |
Om biblioteket | Informasjon
om bibliotekets samlinger |
Hvem omfattes av service-erklæringen ?
Bibliotekets primære brukere er studenter og ansatte ved Høgskolen
i Vestfold. Vi vil så langt ressursene strekker til,
tilby tjenester til eksterne brukere. Biblioteket tilbyr
også informasjonstjenester overfor næringsliv, organisasjoner
og offentlige institusjoner (prisliste).
Skranketjeneste
- Utlånsskrankene i
biblioteket skal være bemannet med bibliotekpersonale fra
9-15.30. Etter denne tida er skrankene bemannet med studentmedarbeidere.
- Biblioteket har som mål å bemanne skrankene
med tilstrekkelig personale for å få unna utlån
og referansespørsmål uten at man behøver å
vente. Ved mer enn 5 minutters ventetid skal ekstra personale
hentes til skranken.
- Referansespørsmål
prioriteres etter betjening av utlån. Personalet skal gi veiledning
i hvordan brukeren selv kan finne sine bøker. Skrankepersonalet
vil kunne svare på telefonhenvendelser når det ikke er kø
i skranken.
- Ved spørsmål
som rettes til bibliotekspersonalet og som av tidshensyn ikke kan besvares
der og da, skal det avtales når brukeren kan forvente svar. Hvis
slik avtale ikke er gjort, kan brukeren forvente svar samme dag på
e-post eller ved henvendelse i biblioteket.
Lånetjenester og informasjonslevering
- E-post-bestillinger
av dokumenter skal være ferdig behandlet samme dag hvis
de mottas før kl. 12. Bestillinger som ankommer etter kl.
12 skal være ferdigbehandlet senest neste morgen kl. 10.00. Dette
gjelder både bestillinger av lån fra vår samling,
bestillinger av innlån fra andre eller bestillinger av bøker
til kjøp.
- Det skal gis tilbakemelding
fortløpende på innlånsbestillinger som ikke kan skaffes.
- Brukere som har e-post
skal ha beskjed umiddelbart når reserverte bøker er kommet
inn eller senest samme dag når fjernlånsbestilte dokumenter
er kommet.
- Innkjøpte dokumenter
som er reservert til en bruker skal ferdigstilles senest innen to dager
etter at dokumentet er mottatt i biblioteket.
Referanse, instruksjon og veiledning
- Biblioteket skal tilby
veiledning i bruk av bibliotekets samlinger og informasjonssøking
i eksterne databaser, samt enkel veiledning i bruk av dataverktøy
som er tilgjengelig i biblioteket. Biblioteket tilbyr opplæring
av alle nye studenter og ansatte, men vil også gi veiledning
etter behov. Veiledning utover det som kan gis av skrankepersonalet
på stedet, må avtales men skal gis senest innen 2 dager.
- Biblioteket skal tilby profesjonelle søketjenester til de
brukerne som har behov for det.
- Referansespørsmål
som rettes til "Spør biblioteket"-tjenesten skal være
besvart senest innen 24 timer.
Samlingsoppbygging
- Biblioteket
skal til enhver tid ha en medie-samling som understøtter undervisningen
og forskningen ved HVE og skal utvikle mediesamlingen i nært
samarbeid med høgskolens faglige ansatte.
- Nye dokumenter i biblioteket
skal ferdigstilles til utlån senest innen 14 dager etter at de
er mottatt.
Sist endret: 17.6.2003
|