- Biblioteket      
Høgskolen i Vestfold (HVE)
-
 
-
- HVE > Biblioteket > Om biblioteket > Service-erklæring
Bibsys/HVEMitt Bibsys - Forskdok -  Bibsys emneportalen
-
 

Biblioteket - Borre:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.borre@hive.no
   Telefon: 33 03 11 45

-

Biblioteket - Eik:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: bib.eik@hive.no
   Telefon: 33 03 13 30

-

Kopisenteret:
   Boks 2243, N-3103 Tønsberg
   E-post: kopisenteret@hive.no
   Telefon: 33 03 10 85 -

Sist oppdatert:
   18. juni 2003
   nettbibl@hive.no
    

.

Service-erklæring fra Biblioteket ved Høgskolen i Vestfold

Biblioteket skal møte brukerne med åpenhet, toleranse og fortrolighet og  gi brukerne høflig, rask og korrekt betjening. Biblioteket gir tilbud om opplæring og veiledning i bruk av våre tjenester og informasjonssøking generelt.  Biblioteket skal tilby brukerne  et hyggelig og imøtekommende fysisk miljø, med tilgang til ulike typer læringsmiljøer: Leseplasser, gruppearbeidsplasser, data-arbeidsplasser. 

Se også: Låneregler  |  Om biblioteketInformasjon om bibliotekets samlinger |

Hvem omfattes av service-erklæringen ?
Bibliotekets primære brukere er studenter og ansatte ved Høgskolen i Vestfold. Vi vil så langt ressursene strekker til,  tilby tjenester til eksterne brukere.  Biblioteket tilbyr  også informasjonstjenester overfor næringsliv, organisasjoner og offentlige institusjoner (prisliste).

Skranketjeneste

  • Utlånsskrankene i biblioteket skal være bemannet med  bibliotekpersonale fra 9-15.30. Etter denne tida er skrankene bemannet med studentmedarbeidere.
  • Biblioteket har som mål  å bemanne skrankene med tilstrekkelig personale for å få unna utlån og referansespørsmål uten at man behøver å vente. Ved mer enn 5 minutters ventetid skal ekstra personale hentes til skranken. 
  • Referansespørsmål  prioriteres etter betjening av utlån. Personalet skal gi veiledning i hvordan brukeren selv kan finne sine bøker. Skrankepersonalet vil kunne svare på telefonhenvendelser når det ikke er kø i skranken. 
  • Ved spørsmål som rettes til bibliotekspersonalet og som av tidshensyn ikke kan besvares der og da, skal det avtales når brukeren kan forvente svar. Hvis slik avtale ikke er gjort, kan brukeren forvente svar samme dag på e-post eller ved henvendelse  i biblioteket. 

Lånetjenester og informasjonslevering

  • E-post-bestillinger  av  dokumenter skal være ferdig behandlet samme dag hvis de mottas før kl. 12.  Bestillinger som ankommer etter kl. 12 skal være ferdigbehandlet senest neste morgen kl. 10.00. Dette gjelder både bestillinger av lån fra vår samling, bestillinger av innlån fra andre eller bestillinger av bøker til kjøp. 
  • Det skal gis tilbakemelding fortløpende på innlånsbestillinger som ikke kan skaffes.
  • Brukere som har e-post skal ha beskjed umiddelbart når reserverte bøker er kommet inn  eller senest samme dag når fjernlånsbestilte dokumenter er kommet. 
  • Innkjøpte dokumenter som er reservert til en bruker skal ferdigstilles senest innen to dager etter at dokumentet er mottatt i biblioteket.

Referanse, instruksjon og veiledning

  • Biblioteket skal  tilby veiledning i bruk av bibliotekets samlinger og informasjonssøking i eksterne databaser, samt enkel veiledning i bruk av dataverktøy som er tilgjengelig i biblioteket. Biblioteket tilbyr opplæring av alle nye studenter og ansatte, men vil også gi veiledning etter behov.  Veiledning utover det som kan gis av skrankepersonalet på stedet, må avtales men skal gis senest innen 2 dager. 
  • Biblioteket skal tilby profesjonelle søketjenester til de brukerne som har behov for det.
  • Referansespørsmål som rettes til "Spør biblioteket"-tjenesten skal være besvart senest innen 24 timer.

Samlingsoppbygging

  • Biblioteket skal til enhver tid ha en medie-samling som understøtter undervisningen og forskningen ved HVE og skal  utvikle mediesamlingen i nært samarbeid med høgskolens faglige ansatte. 
  • Nye dokumenter i biblioteket skal ferdigstilles til utlån senest innen 14 dager etter at de er mottatt. 

Sist endret: 17.6.2003

 
.
-

- - - -

-
 
- -
Høgskolen i Vestfold   -   Biblioteket   -   Toppen av siden  
- -