Innhold:
Oppsummering
Anbefalinger
Prosjektbeskrivelse
Bevilgningsbrev
Organisering
av arbeidet
Gjennomføring
og evaluering av milepæler i prosjektet
Pedagogisk
utvikling og organisatoriske forbedringer
Økonomi
Avslutning
av prosjektet
Arbeidsgruppa har hatt regelmessige møter og ellers kontakt via nett og telefon. Vi har hatt en egen server, hvor vi har prøvd ut ulike tjenester og tekniske løsninger.
Gjennomføring
og evaluering av milepæler i prosjektet
Studiehåndboka
på nettet.
I følge prosjektets tidsplan skulle dette skje innen studiestart,
men skjedde først 14. september.
Bakgrunnen for at man fra prosjektets side ønsket å arbeide
med studiehandboka var følgende:
- Høgskolen bruker store ressurser på å produsere
studiehandboka på papir, både når det gjelder trykningsutgifter
og personalutgifter.
- Studiehandboka inneholder alle fagbeskrivelsene. Det betyr at hvis
man ønsker å bygge ut veven til faglig bruk, vil studiehandboka
utgjøre en ryggrad i dette arbeidet. Det betyr at faglig innhold
på veven knyttet til det enkelte fag, vil kunne linkes opp og ned
fra fagbeskrivelsen i studiehandboka.
Vi hadde problemer med å få de riktige data til vev-utgaven fra Studieadministrasjonen. Publiseringa på nettet ble derfor forsinket, og handboka forelå først 14. september.
Studiehandboka er organisert som en database. Det viktigste var altså ikke å få handboka på nettet, men å organisere informasjonen på en slik måte at den lett lot seg oppdatere og vedlikeholde. Dette har vært hoveddelen av arbeidet.
Kopling mellom timeplan/fagplaner/de
enkelte forelesere på nettet. Faglige ressurssider innen de enkelte
fag.
I følge prosjektets tidsplan skulle dette være på
plass innen årsskiftet 1999/2000. Det er for det meste gjennomført.
Det er laget en database for timeplan som kan koples til fagplanen og til de enkelte ansatte. I tillegg er det laget en database over alle rom i høgskolen. Det betyr at vi kan få en kopling mellom timeplan/ fagplan, timeplan for den enkelte lærer og for det enkelte rom. Det gis også en oversikt over hvordan rommene er utstyrt.
I tillegg er det laget et eget rom-reserveringsprogram som gjør
det mulig for alle i høgskolen å se når de ulike rom
er opptatt, og evt. reservere dem.
Database-løsningen er laget slik at det er enkelt å oppdatere
dataene.
Det er laget faglige
ressurssider for en del kurs ved helsefag.
Andre resultater
Det skal tas i bruk dynamiske løsninger (databaser o.l.). Programvaren som skal brukes skal være allment tilgjengelig og danne basis for egenutviklet tilleggsprogramvare. Det skal utvikles bedre interne strukturer og tjenester (intravev)Som det framgår av gjennomgangen av "milepæl-prosjektene" er de dynamiske løsningene utviklet. Når det gjelder layout og brukervennlighet møtte vi straks på stor motstand i organisasjonen. De enkelte som arbeider med vev'en har et eierforhold til sine sider og viljen til å samordne layout og design er i liten grad til stede, og krever forankring og støtte høyt oppe i organisasjonen for å gjennomføre.
Bedre og mer gjennomført layout og brukervennlighet.
(Fra prosjektbeskrivelsen)
Pedagogisk utvikling
og organisatoriske forbedringer
Prosjektet hadde satt som mål å bidra til å lage
et system for veven som skulle sette studentene bedre i stand til å
bruke veven i sin læring. En forutsetning for å få til
dette er å få på plass de tekniske og organisatoriske
endringene prosjektet hadde satt seg som mål å gjennomføre.
Sjøl om prosjektet har utviklet de tekniske løsningene så
stor implementeringen av dem i faglig og administrativ virksomhet igjen.
Her har prosjektet hatt for liten tyngde i organisasjonen til å få
få gjennomført endringene på egen hånd.
I prosjektbeskrivelsen står det at det skulle "være sentralt for prosjektet å lage en ny organisatorisk ansvarsklargjøring som til enhver tid er egnet til å løse nye oppgaver. " Det står at "dette må klarere på plass i høgskolens organisasjonsstruktur og i enkelte ansattes arbeidsinstrukser.
Prosjektet har ikke endt med et slikt forslag. Det skyldes dels at
motstanden i organisasjonen har vært for stor, at signalene
fra høgskolens ledelse om vilje til å gjennomføre en
slik satsning ikke har vært tydelige nok og dels at oppgaven med
å få fram en slik satsning er blitt overtatt av et utvalg som
har som oppgave å skrive et policy-forslag om satsning på vev
for styret.
Økonomi
Prosjektet fikk bevilget 100.000 fra styrets midler til strategisk
satsning jfr brev
fra høgskoledirektøren.
Av de bevilgede pengene er 43.000 brukt til datautstyr, 11.000 er brukt
til kursavgifter og reiseutgifter (2 deltakere på Dreamweaver-kurs),
11.000 er brukt på programvare. Resten er blitt brukt til frikjøp
av arbeidskraft.
Prosjektbeskrivelsen legger opp til at prosjektet skulle avvikles ved årsskiftet 1999/2000. I prosjektbeskrivelsen står det at "ved avviklingen burde en ny struktur for høgskolens vev-arbeid bør være på plass. Dette bør reises overfor styret. "
Som nevnt tidligere er arbeidet med å lage en policy for HVEs digitale satsning lagt til et utvalg som arbeider med et forslag til styret. Arbeidsgruppa i VEV2001 mener at en slik satsning må forankres høyt oppe i organisasjonen og det må gis klarsignal om at det settes av ressurser til arbeidet, for at det skal ha noe formål å arbeide med en ny struktur for vev-arbeidet.
Vev 2001 har gjennomført sine milepælsprosjekter og det opp til
høgskolen å ta alle i bruk. Prosjektmedarbeiderne vil fortsette
å arbeide med vev-spørsmål i tilknytning til sine ordinære
arbeidsoppgaver ved høgskolen som webmaster, leder av vev-redaksjonen
og ansvarlig for vevarbeidet i biblioteket.
Gå til: | Toppen av sida | Høgskolen
i Vestfold
Sist endret 9.2..2000 Lars Egeland