Tønsberg: Høgskolen i Vestfold,
2000. Gå til: [Nettbiblioteket] [Digitale
tekster]

HANDLINGSPLAN FOR LIKESTILLING 2000 - 2003.
Forslag fra Likestillingsutvalget ved HVE 19.12.1999 med endringer,
vedtatt i Høgskolens styre 5. februar 2000.
1. INNLEDNING
Høgskolen i Vestfold er en mellomstor høgskole som tilbyr
en rekke fremtidsrettede profesjons- og fagutdanninger, samt videreutdanninger.
Høgskolen driver også forsknings- og oppdragsvirksomhet for
næringslivet og offentlig forvaltning. Høgskolen har 5 avdelinger:
Avdeling for helsefag, Avdeling for lærerutdanning, Avdeling for
maritim utdanning, Avdeling for realfag og ingeniørutdanning og
Avdeling for samfunnsfag. Som regionens kompetansesenter har Høgskolen
i Vestfold et måltall på 2664 heltidsstudenter i år 2000,
over 50 studietilbud og mer enn 300 ansatte. Høgskolen tilbyr også
en rekke betalingsstudier og en del av de ordinære studietilbudene
er deltidstilbud. Totalt anslås derfor høgskolen studenttall
4000 - 5000 personer. Høgskolen i Vestfold er dermed en betydelig
aktør i regionen, også på likestillingsområdet.
Likestillingsarbeidet ved Høgskolen i Vestfold baserer seg på
følgende dokumenter:
-
Lov om likestilling mellom kjønnene av 1978
-
Lov om universiteter og høgskoler
-
Hovedavtalen med tilpasningsavtalen, særlig T-9 om likestilling
-
Reglement og særbestemmelser
-
Andre offentlige dokumenter om norsk høgskole og forskningspolitikk
Handlingsplan for likestilling er hoveddokumentet for likestillingsarbeidet
ved Høgskolen i Vestfold og skal reflekteres i institusjonens langsiktige
plan, budsjetter, rapporter og plandokumenter. I handlingsplanen angis
mål
for arbeidet, hvilke tiltaksområder som skal prioriteres i
planperioden og angivelse av konkrete tiltak. Planen vedtas av Styret
for Høgskolen i Vestfold og revideres hvert 3.år. Handlingsplanen
er med å danne utgangspunkt for de enkelte avdelingenes års-
og arbeidsplaner med tilhørende rapporteringsplikt.
Handlingsplan for likestilling er samtidig en plan hvor enhetene
langt på vei må velge sine egne tiltak og fremgangsmåter.
Handlingsplanen rommer mange forslag til tiltak, men hver enhet har plikt
til å prioritere de tiltak som er mest hensiktsmessig for å
fremme likestilling lokalt. Likestilling skal være et forpliktende
hensyn som kontinuerlig tas med i all virksomhet. De tiltakene avdelingene
velger å konsentrere seg om, skal reflekteres i de enkelte avdelingers
langsiktige planer, budsjetter, rapporter og andre planleggingsdokumenter.
2. MÅLSETTING
MÅL
Høgskolen i Vestfold har full likestilling mellom kvinner og
menn.
Likestilling i kvalitet
Likestilling innebærer at begge kjønns virkelighet og
perspektiver reflekteres i:
-
undervisning
-
studie- og arbeidsforhold
-
forskning
-
planer og rapporter
-
øvrig virksomhet
Likestilling i kvantitet
Likestilling innebærer en jevn fordeling av kvinner og menn:
-
på alle utdanningsnivåer og fagområder
-
blant faglig ansatte på alle områder
-
blant teknisk/administrativt ansatte på alle områder
-
i styrer, råd og utvalg
3. UTDANNING, FORSKNING OG UTVIKLING
3.1 UTDANNING
MÅL
Jevnere fordeling av kvinnelige og mannlige studenter på alle
fagområder og på alle studietrinn.
PERIODEMÅL
-
Økt kvinneandel blant studenter til ingeniør/realfag og maritime
studier.
-
Økt mannsandel blant studenter til helsefag og lærerutdanning.
-
Kunnskapsgrunnlaget reflekterer kjønnsperspektivet i de ulike fagområder
TILTAK
-
I forbindelse med Høgskolens årsrapport utarbeides det årlige
oversikter over studenttall og kjønnsfordeling på de ulike
avdelingene. Det utarbeides også oversikter over antall søkere
og studenter pr. 1.oktober til de ulike studiene. Studentsammensetningen
evalueres med jevne mellomrom med henblikk på tiltak som kan utjevne
skjeve kjønnsfordelinger.
-
Studiehåndbøker, brosjyrer og informasjonsmateriell om Høgskolen
utformes med tanke på likestillingsaspekter. Det legges spesielt
vekt på rekrutteringspotensialet blant kvinner i materiell som informerer
om tradisjonelt mannsdominerte fagområder. I informasjonsmateriell
til lærerutdanning og helsefag bør det også legges vekt
på rekruttering av menn.
-
Gi informasjon til elever i ungdomsskole og videregående skole spesielt
vinklet på yrker med skjev kjønnsfordeling. En kan for eksempel
invitere klasser og/eller la jentene ha åpen dag på ingeniør/maritim
utdanning og guttene det tilsvarende på lærer- og helsefagutdanning.
-
Skjev kjønnsfordeling innen noen avdelinger skyldes ikke bare dårlig
informasjon, men at studieinnholdet/studieformen ikke tiltrekker studenter
av begge kjønn. Årsakene til at studenter av det underrepresenterte
kjønn avbryter studiene innen visse utdanninger må avdekkes
(jfr. pkt 3.2).
-
Ved valg av pensumlitteratur skal kjønnsperspektiver i fagene intensiveres.
-
Alle fagplaner skal ivareta likestillingsperspektivet og informasjon om
relevant litteratur.
-
Etablere nettverksgrupper på hver avdeling for det underrepresenterte
kjønn.
3.2 FORSKNING
MÅL
Kvinner og menn skal ha like muligheter til å kvalifisere seg
som forskere og til å gjennomgå en akademisk karriere uansett
alder.
TILTAK
-
Det er et lederansvar å legge til rette for kvinnelige ansatte til
å satse på forskning.
-
Rammebetingelsene for kvinnelige forskere må bedres med tilskudds-
og fortrinnsordninger.
-
Kvinnelige forskernettverk må stimuleres og organiseres.
3.3. UTVIKLING
MÅL
Økt forskning innenfor kvinne- og kjønnsperspektivet.
TILTAK
-
Det skal stimuleres til forskning om kvinne og kjønnsperspektivet
innenfor høgskolens virksomhetsområder.
-
Rammebetingelsene for forskning og utvikling om kvinne og kjønnsperspektivet
må bedres med tilskudds- og fortrinnsordninger.
4. REKRUTTERING
MÅL
Lik fordeling av kvinner og menn blant ansatte på alle nivåer
og innen alle fagområder.
PERIODEMÅL
-
Økt kvinneandel innen fagområder med få kvinnelige ansatte.
-
Økt mannsandel innen fagområder med få mannlige ansatte.
-
Økt kvinneandel med 1.kompetanse.
-
Økt kvinneandel i mellom- og topplederstillinger.
|
TILTAK
-
Det utarbeides årlige oversikter over kjønnsfordelingen blant
søkere og ansatte i alle stillingsgrupper fordelt på de ulike
avdelingene.
-
Kvinner bør prioriteres når det gjelder muligheter for opparbeide
1.kompetanse.
-
Styrke kompetansen for kvinner i administrative stillinger.
-
Kjønnsfordelingen blant søkere og ansatte i alle stillingsgrupper
bør evalueres med jevne mellomrom.
-
Det bør prioriteres deltagelse på kurs for å fremme
kvinners kompetanse når det gjelder selvbevissthet, nettverksbygging,
ledelse osv.
-
Pedagogiske kurs for nytilsatte lærere skal inkludere stoff om kvinnelige
og mannlige studenters ulike studieforhold og ulike didaktiske behov, samt
hvilke krav dette setter til undervisningen.
Avdelingene har ansvaret for en bevisst personalplanlegging der det utarbeides
målsettinger for å bedre kjønnssammensetningen der kvinner
eller menn er underrepresentert. Målsettingene bør munne ut
i en plan for realistisk prosentøkning av andelen av det underrepresenterte
kjønn innen en bestemt periode. Slike målsettinger skal reflekteres
i langsiktig plan, budsjetter, rapporter og andre planleggingsdokumenter.
For å bedre rekrutteringen av kvinner og menn til fagene, må
hele prosessen fra utforming av utlysingstekst til tilsetting vektlegges:
-
Sakkyndig bedømmelseskomitè skal alltid ha minst ett kvinnelig
medlem. Bedømmelseskomitèen bør være bredt sammensatt
med hensyn til faglig orientering.
-
Utlysingstekst må utformes spesielt med henblikk på å
rekruttere kvinnelige søkere til høyere og ledende stillinger.
-
Ved rekruttering til valgte verv skal valgkomiteene arbeide for å
fremme kandidater av begge kjønn.
Ved utlysing og tilsetting må en ellers gjøre bruk av følgende
virkemidler:
-
Tillegge kjønn en positiv betydning ved å favorisere det underrepresenterte
kjønn, jfr. Hovedavtalens og
Tilpasningsavtalens bestemmelse om kjønnskvotering, samt forslag
til ny Lov om likestilling.Tilpasningsavtalens bestemmelse om kjønnskvotering.
-
Invitere kvinner spesielt til å søke en bestemt stilling,
både formelt gjennom utlysningstekst og uformelt ved aktivt å
ta kontakt med potensielle kvinnelige kandidater.
5. ORGANISASJON
MÅL
Høgskolen i Vestfold er en organisasjon hvor rettigheter og plikter
er likt fordelt mellom kjønnene og med like muligheter til å
delta i og påvirke utviklingen av høgskolen.
Likestilling skal reflekteres i studie- og arbeidsforhold, planer
og rapporter og all øvrig virksomhet ved høgskolen. Det innebærer
en tilnærmet lik fordeling av kvinner og menn blant faglig, teknisk
og administrativt ansatte på alle nivåer; så vel som
i høgskolens styrer, råd og utvalg.
TILTAK
-
I saksframstillinger/grunngiving for alle typer vedtak der dette er naturlig,
skal likestillingsperspektivet alltid framkomme.
-
Likestillingshensyn skal være framtredende i høgskolens eksterne
profilering, gjennom informasjonsmateriell og offentlige markeringer, så
vel som i interne rapporter og plandokumenter.
-
Ved hvert årsskifte utarbeides det lønnsstatistikker som synliggjør
forskjeller i lønn basert på kjønn. Statistikkene skal
også vise ansiennitet fordelt på stillingsgrupper og kjønn
for hele personalet, samt for nytilsatte siste år. Lønnsfordelingen
skal registreres for å unngå kjønnsmessige skjevheter
for likeverdig arbeid og skal danne grunnlag for høgskolens lønnspolitikk.
-
Høgskolens lønnspolitikk skal være basert på
lik lønn for likeverdig arbeid.
-
Rettigheter for kvinner, samt de tiltak som er formelt sikret gjennom avtale-
og regelverk, gjøres allment kjent.
-
Det skal legges til rette for stelle-, amme- og hvilerom på begge
studiesteder.
-
Utarbeiding av retningslinjer for framgangsmåte for å håndtere
saker der personer utsettes for trakassering.
-
Høgskolen skal iverksette tiltak som bidrar til å endre holdninger
gjennom informasjon og debatt. Slike tiltak kan være seminarer, konferanser
og lignende.
Høgskolen i Vestfold skal legge vekt på å
utvikle et arbeidsmiljø der både kvinner og menn trives.
Handlingsplan for likestilling 2000-2003
Tønsberg: Høgskolen i Vestfold,
2000. Gå til: [Nettbiblioteket]
[Digitale tekster]