Handlingsplan
for studenter
med funksjonshemming
2000 - 2004
Vedtatt i styret Høgskolen i Vestfold 13. desember
2000
Tønsberg: Høgskolen
i Vestfold, 2001
Forord
1. Bakgrunn
2. Hovedmål og overordnet
prinsipp
3. Hva er funksjonshemming?
4. Ansvarsområde og kvalitetssikring
5. Opptak
6. Tilrettelegging under studiet
7. Tilrettelegging under eksamen
8. Service og informasjon
9. Studentsosiale aktiviteter
10. Oppfølging og vurdering
Referanser
Vedlegg
I sin langsiktige plan har høgskolen som et hovedmål at brukeren skal settes i sentrum. Høgskolen har et ansvar for stille sine tjenester til rådighet for alle som har behov for, ønske om og mulighet for å bruke dem. Gjennom handlingsplanen legges det føringer for et systematisk og målrettet arbeid for å sikre at funksjonshemmede studenter skal finne sin naturlige plass i høgskolen. I prinsippet er dette kvalitetssikring av studietilbud og studiesituasjon som kan videreføres til studenter generelt.
I Stortingsmelding nr. 8 (1998-99) om handlingsplan for funksjonshemma 1998-2001, tiltak 3.5.2.2, heter det at alle høgskoler og universitet skal utarbeide handlingsplan for funksjonshemmede studenter. I tillegg skal det utpekes en fast kontaktperson ved alle utdanningsinstitusjoner som gir studenter informasjon om hvordan lærersted og studium er tilrettelagt for ulike grupper funksjonshemmede.
Arbeidet med en handlingsplan for funksjonshemmede studenter ble satt i gang våren 2000. Målet for arbeidet med handlingsplanen har vært å sette fokus på de funksjonshemmede og deres situasjon som student ved Høgskolen i Vestfold. Tidligere erfaringer og ikke minst erfaringer gjort underveis har vist et stort behov for samarbeid og samordning av tiltak. Formålet med den ferdige handlingsplanen er å bevisstgjøre ansatte ved Høgskolen i Vestfold i forhold til studenter med funksjonshemming og de tilrettelegginger som må gjøres for å tilstrebe lik deltakelse og tilgjengelighet, og ikke minst å plassere ansvar for disse tilretteleggingene.
Planen kan i første omgang implementeres uten særlige kostnader.
Holdningen må være at det er bedre å komme i gang med
prosessen om samarbeid og samordning nå, slik at eventuelt ressursbehov
kan presenteres målrettet og presist etter hvert som en får
erfaring. Planen legger stort sett ingen føringer om mer utstyr
utover det behovet som er registrert i dag. Når det gjelder utbedringer
påpekt i befaringsrapporten fra Norges Handikapforbund er dette vesentlig
tiltak som Statsbygg som byggets eier er ansvarlig for.
Halvor Austenå
rektor
Bakhrun
Det ble derfor nedsatt en arbeidsgruppe ved Høgskolen i Vestfold med det mål å utarbeide en handlingsplan i løpet av høsten 2000. Arbeidsgruppen består av representanter fra hver avdeling, studieadministrasjonen, studentene og Studentsamskipnaden.
Høgskolen i Vestfold består av to studiesteder beliggende på Eik og Borre. Bygningsmassen i Borre eies av Statsbygg. På Eik eies bygningsmassen dels av Statsbygg og dels av Tønsberg kommune.
Bygningsmassen i Borre er ny, bygd i 1990 og senere. I forbindelse med arbeidet med handlingsplanen ble det foretatt en befaring på studiested Borre. Norges handikapforbund avdeling Vestfold var med på befaringen. I etterkant av befaringen ble det utarbeidet en tilgjengelighetsrapport med forslag om enkelte utbedringer. (Vedlegg 1.)
Bygningsmassen på Eik består av en rekke eldre bygg som
er svært lite tilgjengelige for rullestolbrukere. Men siden studiestedene
i fremtiden skal samlokaliseres i Borre, besluttet arbeidsgruppen at det
ikke skulle foretas noen nærmere befaring av bygningsmassen på
Eik.
Høgskolen i Vestfold er åpen og tilgjengelig for studenter med funksjonshemming.
Høgskolen i Vestfold planlegger og legger til rette fysiske,
sosiale og pedagogiske forhold med tanke på så god tilgjengelighet
som mulig for alle sine studenter.
Målet for denne handlingsplanen er å:
beskrive oppbygningen av et system som sikrer at studenter med funksjonshemming får den oppfølging de har behov for gjennom studietiden, fra opptak til eksamen.
bevisstgjøre høgskolens ansatte i forhold til studenter
med funksjonshemming og de tilrettelegginger som må gjøres
for å tilstrebe lik deltakelse og tilgjengelighet.
unksjonshemming?
Funksjonshemmede er en stor og sammensatt gruppe med ulike behov.
I Regjeringens handlingsplan 1998 - 2001 blir følgende definisjon
av funksjonshemming benyttet:
Funksjonshemmede utgjør ingen ensartet gruppe, verken i samfunnet
eller på høgskolen, og lar seg vanskelig definere. Utfordringene
i studiesituasjonen vil være betydelige, blant annet fordi det å
studere innebærer tilpassing til nye omgivelser og nye oppgaver.
Noe av målet med handlingsplanen er å gjøre denne tilpassingen
lettest mulig.
Handlingsplanen er inndelt i 5 hovedansvarsområder. Under hvert område er det beskrivelse av mål, tiltak og ansvar. De fem hovedområdene er å finne i følgende kapitler:
8. Service og informasjon
9. Studentsosiale aktiviteter
Tilrettelegging for studenter med funksjonshemming må bygges
inn i generell planlegging på høgskolen. Det vil være
en naturlig del av høgskolens kvalitetssikring i forhold til studiekvalitet
og studieprogresjon.
I tillegg til den generelle planleggingen, vil det alltid være behov for spesielle tiltak da funksjonshemmede ikke er noen ensartet gruppe men tvert i mot en svært nyansert og ulik gruppe som krever "rett tiltak til rett tid".
Tilgjengeligheten ved Høgskolen i Vestfold er evaluert i samarbeid
med Norges Handikapforbund. Rapporten konkluderer med at det meste er tilfredsstillende,
men med ønske om noen små utbedringer. Disse vil bli utført
av henholdsvis Statsbygg og Høgskolen i Vestfold. Vi viser til vedlagte
rapport (vedlegg 1).
Opptak
Søkere som ønsker å bli vurdert etter denne bestemmelsen, må be om dette i søknaden og legge ved egen begrunnelse og dokumentasjon av de forhold som anføres, se § 4-3 annet ledd. Søknadsfristen er derfor tidligere for denne gruppen enn for de ordinære søkere.
Vurderingen av søkere på særskilt grunnlag gjøres
ved den institusjon som vedkommende søker. En opptakskomité
med representanter fra alle avdelingene foretar vurderingen.
Tiltak
Høgskolen må videreutvikle og kvalitetssikre det videre
arbeid med opptak og den spesielle vurderingen av funksjonshemmede studenter
med tanke på diskresjon, rettssikkerhet og en rettferdig behandling
for hver enkelt student og også rettferdighet studenter i mellom.
Den funksjonshemmedes behov må så tidlig som mulig kartlegges, slik at tiltak kan iverksettes så tidlig i semesteret som mulig, jfr. kapittel 6 Tilrettelegging under studiet.
I velkomstbrevet som sendes ut til alle nye studenter ved Høgskolen
i Vestfold skal det følge med en oppfordring til studentene om å
ta umiddelbar kontakt med den aktuelle avdeling ved høgskolen dersom
man har behov for tilrettelegging.
Særordninger skal ha som mål å oppveie de ulemper
funksjonshemmingen medfører, samtidig skal man i størst mulig
utstrekning sørge for at studenten får fullverdige og likestilte
tilbud og forhold.
Avdelingen og den enkelte foreleser er behjelpelig med tilrettelegging
på en hensiktsmessig måte. Ved høgskolen meldes behov
på den enkelte avdeling og tilpasninger gjennomføres innenfor
praktiske og økonomiske rammer. Høgskolen ønsker også
å tilrettelegge for et samarbeid med andre instanser som tolketjeneste,
hjelpemiddelsentral, trygdekontor osv. der dette er nødvendig.
Målsetting
Høgskolen i Vestfold legger til rette for spesielle ordninger,
slik at alle studenter skal få likeverdig forhold dersom behovet
lar seg innfri innenfor de ressursrammer en til enhver tid rår over.
Samtale med studenten ved studiestart for å kartlegge praktiske behov for utstyr, rom mm. og for pedagogiske tilrettelegginger. Eventuell videre oppfølgning gjøres etter avtale med studenten.
Kartlegging av høgskolens ansattes kompetanse om funksjonshemminger.
Oppnevne en kontaktperson for studenter med funksjonshemming ved hver avdeling.
Studiehåndboka må inneholde informasjon til studenter med funksjonshemming.
Studenten melder sitt behov til avdelingen så tidlig som mulig.
Avdelingen registrerer og kartlegger behov.
Avdeling ved høgskolen kan dokumentere overfor eksterne samarbeidspartnere som trygdekontor, hjelpemiddelsentral o.l. behov for utstyr, hjelpemidler og tiltak under studiet.
Bibliotek har oversikt over tilgjengelig utstyr for utlån.
Eksamen er et område det er stort behov for særordninger.
Bestemmelser om dette er å finne i § 7 i Forskrift om eksamen
ved Høgskolen i Vestfold. Høgskolen i Vestfold har utarbeidet
søknadsskjema om særordning ved eksamen (se vedlegg 2).
Høgskolen i Vestfold tilrettelegger for særordninger for kandidater som har fysisk eller psykisk vanskelighet med å gjennomføre eksamen på ordinær måte.
Særordningen skal ha som formål å oppveie de ulemper
funksjonshemmingen medfører, samtidig som man i størst mulig
utstrekning sørger for at kandidaten prøves likt.
Det vises til gjeldende eksamensforskrifter og søknadsskjema for særordninger ved eksamen.
Studieadministrasjonen sørger for informasjon i aktuelle studiepublikasjoner.
Øverste administrative ledelse har ansvar for rutiner for klagebehandling og revidering av søknadsskjema.
Avdelingene har ansvar for gjennomføring av eksamen.
IT/fellestjeneste har ansvar for tilrettelegging med PC under eksamen.
Høgskolen i Vestfold ser det som studentenes ansvar å
sette seg inn i aktuell/nødvendig informasjon og å være
faglige aktive. En forutsetning for dette er at informasjonen er tilgjengelig.
Et viktig prinsipp og mål er at alle studenter skal ha
god service og nødvendig informasjon om rettigheter og plikter.
Informasjonen skal utformes slik at den er tilgjengelig for alle studenter.
Det skal være enkelt å finne frem i bygningen for alle.
Studiested Borre skiltes slik at det er enkelt å finne frem i bygningen.
Høgskolens informasjonsskranke og avdelingsekspedisjonene skal være oppdatert om tilgjengelighet for funksjonshemmede.
Det er nødvendig med god informasjon i ordinære studentpublikasjoner som studiehåndbøker og Høgskolen i Vestfolds hjemmesider.
Det utarbeides gode rutiner som ivaretar studenter som henvender seg med spesielle behov, og det må være klart hvor de kan henvende seg videre for å få nødvendig hjelp.
Informasjon gitt på møter rundt studiestart tilpasses funksjonshemmede så langt det lar seg gjøre.
Ved utforming av informasjonsskranker skal funksjonshemmedes behov for tilrettelegginger ivaretas.
Utvendig skilting utbedres.
Fellesadministrasjonen har ansvar for informasjon og samordning av rutiner ved HVE.
Fellesadministrasjonen må se på den generelle skiltingen på studiested Borre. Selve bygget, skilt til toaletter og heiser med mer kan bli betraktelig bedre. Det er viktig å gjøre denne skiltingen best mulig for alle, også funksjonshemmede. Det er behov for å innhente konsulenthjelp for en bedre innvendig skilting av hele studiested Borre.
Avdelingens kontaktperson har et ansvar i forhold til rådgiving til enkeltstudent, samarbeidsparter og kommune.
Fellesadministrasjonen planlegger et servicetorg ved studiested Borre, rett ved hovedinngangen. I dette arbeidet skal det tas hensyn til funksjonshemmedes behov.
Det er en klar forventning om at alle ansatte ved HVE møter studenter
på en positiv og imøtekommende måte. Prinsippet
om lik og rettferdig behandling kan for funksjonshemmede studenter bety
at vi må "strekke" oss; gjøre noe på en annen måte
enn det vi pleier å gjøre.
Studenter med funksjonshemming skal ha tilfredsstillende boforhold og
kunne delta i sosiale aktiviteter på lik linje med de øvrige
studenter.
Høgskolen i Vestfold skal samarbeide med Studentsamskipnaden i Vestfold (SIV) om "livet rundt studiene" som tilrettelagt bolig. (Noen tilrettelagte boliger finnes i Åsgårdstrand og Klokkergården.)
Høgskolen i Vestfold vil legge til rette for samarbeid med Studentparlamentet (SPIV), studentrådene ved HVE og Vestfold studentsamfunn (VS), om tilrettelegging av aktiviteter. Aktiviteter må legges mest mulig til rette for funksjonshemmede.
Studentorganisasjonene må ha kontorer som er tilrettelagt for at funksjonshemmede kan komme dit, og at de kan delta i studentpolitisk og studentsosialt arbeid. (Dagens studentkontorer på studiested Borre er vanskelig å bevege seg i. Blant annet brukes det meste av gulvplass i gang og på kontorer til lager.)
For at tiltakene skal kunne gjennomføres, kreves det samarbeid
mellom høgskolen, studentorganisa-sjonene og studentsamskipnad,
f.eks. gjennom videre arbeid med Utvalg for studentvelferd.
Det er meningen at samarbeidet mellom avdelingene og studentene
skal fortsette også etter at arbeidsgruppen har fullført arbeidet
med handlingsplanen.
Det opprettes ett nettverk av kompetansepersoner fra avdelingene. Denne nettverksgruppen vil bli et forum for innhenting av erfaringer og praksis. Bearbeiding og videreutvikling av rutiner og praksis er et naturlig arbeidsfelt for gruppen.
Høgskolen er av stortinget pålagt å utpeke en kontaktperson for funksjonshemmede studenter. I dag er denne kontaktpersonen tilknyttet fellesadministrasjonen. Det er arbeidsgruppas oppfatning at dette er lite hensiktsmessig, da det er avdelingene som er nærmest de funksjonshemmede studentene. Arbeidsgruppa foreslår derfor at denne rollen innehas av en person fra en av høgskolens avdelinger.
Avdelingene må utarbeide rutiner for å evaluere om tiltak som er igangsatt overfor den enkelte student virker slik intensjonen er.
Tilgjengelighetsrapporten (vedlegg 1) må følges opp på
de punkter som er utilfredsstillende. Høgskolen i Vestfold må
være pådriver i forhold til Statsbyggs ansvar. Ettersyn av
løsøre som er feilplassert/lagret på ikke egnede steder
er høgskolens eget ansvar.
Handlingsplan for funksjonshemmede studenter er ment å være
et plandokument, som rulleres sammen med Langsiktig plan for Høgskolen
i Vestfold, og revideres i tilknytning til denne.
St. meld. nr. 8 (1998-99) Om handlingsplan for funksjonshemma 1998-2001.
Regjeringens handlingsplan for funksjonshemmede (1998-2001).
Forskrift av 14. desember 1999 nr. 1505 om rangering av søkere ved opptak til grunnutdanninger ved universiteter og høgskoler.
Forskrift av 6. mai 1998 om eksamen ved høgskolen i Vestfold.
Søknadsskjema om særordning ved eksamen, Høgskolen
i Vestfold.
Vedlegg 1: Norges Handikapforbund avdeling Vestfold; Tilgjengelighetsrapport
for Høgskolen i Vestfold
(kun i trykt utgave)
Vedlegg 2: Høgskolen i Vestfold; Søknadsskjema om særordning ved eksamen
(kun i trykt utgave)
Gå til: | Toppen | Innholdsfortegnelse |