Lars
Strand:
Utsmykking
av auditorium i underetasje,
1 og 2. etasje
De
tre auditoriene vil
få et større
verk hver. Hvert
av verkene består
av fire-fem paneler,
utført med
akryl på lerret.
Panelenes størrelse
vil være forskjellige,
og variere med en
lengde på 215-260
cm og bredde på 15-40
cm og med en tykkelse
på 4 cm. Tykkelsen
gjør at maleriet
tenderer å oppfattes
som objekter på veggen.
Det gjennomgående
temaet er de geometriske
formene som bygges
opp med de forskjellige "formede" panelene.
Panelenes form tar
utgangspunkt i et
samspill med rommenes
arkitektur. Hoveddelen
av panelene vil være
svarte, og den siste
er malt med en kontrasterende
farge i forhold til
tekstilene (stolene).
Det
kan være fristende å bruke
den amerikanske kunstneren
Frank Stellas vel-
og misbrukte uttrykk: "What
you see is what you
get". Med andre ord
at det ikke er annet
enn akkurat det du
ser, form og farge.
Gjennom det "enkle" formspråket
kan en relatere arbeidene
i henhold til den
modernistiske kunsthistorien
og de formale problemstillinger
som gjelder modernismens
regelverk, men jeg
er opptatt av å belyse
referansene til perseptuell
gjenkjennelse og
til tegnforståelse,
arealbegrensninger,
mer eller mindre
skjulte systemer
som finnes rundt
oss i samfunnet.
Gjenkjennelse kan
oppstå av urbane
referanser (arkitektur,
logoer, reklameskilt,
veisystemer etc.)
men den kan også oppstå av "slektskapet" og
de interne referansene
i bildenes serielle
presentasjon og montering
i rommet.
Å bruke
termen kunst om disse
bildene vil sikkert
provosere enkelte.
I utgangspunktet
synes jeg at det
er fint å kunne
provosere noen med
maleri i år
2000, men det er
ikke mitt fremste ønske. At
bildene ikke inneholder
direkte fortellinger
eller tradisjonelle
figurfremstillinger,
innebærer ikke
at de er tomme for
innhold. Tvert imot.
Men det er du som
må skape meningen
med bildene med det
du har inne i deg.
Hva
betreffer utsmykkingen
på Høgskolen
i Vestfold, avd.
helsefag, tror jeg
at referanser kan
finnes i diagrammer,
en eller annen merkelig
(?) form for journalføring
eller annen statistikk.
Den ene panelen som
har en annen farge
enn de øvrige
- er det beviset
på at noe ikke
stemmer, eller er
det kanskje de svarte "døde
elementer"? For andre
kan kanskje
den ytre formen og
nærheten til
havet gi assosiasjoner
til fartøyer,
eller logoer til
rederier.
Det
ene behøver
ikke å være
mer "rett" enn noe
annet. Man kan selvfølgelig
også si at
det her bryr jeg
meg ikke om, og at
det er tull alt sammen.
Jeg mener dog at
i likhet med de "rare" mennesker
som er interessert
i ting som fotball,
blindtarmoperasjoner
eller naturmedisin,
må vi ikke
alltid være
enige om sakenes
tilstand. Jeg håper
at utsmykkingen kan
gi grunnlag for mange
berikende diskusjoner.
Lars
Strand
|