Eiendommer
Tønsberg Havnevesen
har alltid hatt det handicap at man fra gammelt av ikke har hatt et
klart definert havneområde. Det eldste havneområde man kjenner
til lå rett ned for Slottsfjellet i Nordbyen, nærmere bestemt
fra Kajakklubben (Nordbyen 36) og nordover frem til Tønsberg
Maritime Videregående skole. Videre har Strandpromenaden vært
definert som havneområde. Øvrige private brygger og områder
har havnevesenet planmessig vært nødt til å gå
til innkjøp av når anledningen og økonomien har
gitt mulighet for det.
Dette oppkjøpet har skutt fart etter
1900 og vi vil derfor forsøke å sette opp en fullstendig
oversikt over havnevesenets eiendommer som er ervervet eller utfylt.
Ollebukten
Angående makeskifte med Havnevesenet
av areal på Ollebukten med areal av kommunens grunn på Træleborg.
Tønsberg, 27.
februar 1954.
Tønsberg Formannskap
Makeskifte med Havnevesenet.
Havnestyret har i alle år disponert
"Sirkustomten" som utgjør et areal av 13,12 dekar mellom
Stensalleen og småbåthavnen ved Kanalen. Dette tomteareal
har spesiell verdi for kommunen, og formannskapet har under en foreløpig
drøftelse av planen for ny brannstasjon festet seg ved denne
tomt. For havnevesenet har den derimot liten direkte betydning, skjønt
tomten har innbrakt noen inntekter ved bortleie.
Havnevesenet har på sin side særlig
interesse av deler av Træleborgområdet som kommunen ervervet
i fjor. Havnestyret foreslår et makeskifte således at Sirkustomten
byttes mot et areal begrenset av Træleborgveien og veien til Pandebryggen
og av sjøen. Det område som ikke overskylles ved høyvann
utgjør 37 dekar, mens selve strandområdet måler ca.
31 dekar. Hele arealet må dreneres og oppfylles. Det vil med tiden
kunne bli verdifulle kai- og lagerområder, men vil da bli et typisk
havneområde. De to arealer skulle i sin nåværende
forfatning noenlunde svare til hverandre i verdi. I denne forbindelse
er det mer bruken enn verdien som har interesse. En antar at kommunen
bedre vil kunne nytte "Sirkustomten" enn Havnevesenet, mens
det vil være riktig at Havnestyret forvalter det nevnte strandareal
innenfor de reguleringsplaner som måtte bli vedtatt.
En viser for øvrig til byingeniørens
kart datert 2/2 1954. Både han og bygningssjefen anbefaler forslaget
som ble vedtatt på havnestyremøtet 18/2 således:
I tilslutning til Havnestyrets sak 2/54
vil Havnestyret foreslå overfor Bystyret at det gjøres
følgende bytte av tomtearealer: Kommunen overdras Havnevesenets
grunn på Stensarmen-Ollebukten nord og vest av Stensalleen og
øst av jernbanelinjen frem til Havnevesenets grunn som leies
av Zeiner. Arealet er merket gult på kart utarbeidet av Byingeniørkontoret
og datert 2/2 1954, undertegnet av Mæland, 13.12 dekar.
Havnevesenet blir tildelt av kommunens
grunnareal på Træleborg: Vest og syd av Træleborgveien
og i rett linje ut mot Kilen og Kanalen og til Havnevesenets grunn i
nord. Arealet er 37 dekar sumptereng. Arealet er avmerket på samme
kart med rødt. En rår til at Havnestyrets forslag vedtas
under forutsetning at det areal som ligger nord for brofestet mot Sirkustomten
og Ollebukten blir utlagt til park (i den utstrekning det ikke trengs
til småbåthavn). Utgifter til anlegg og vedlikehold av parken
må selvsagt bæres av kommunen. Denne forutsetning ble nevnt
i Havnestyret uten innvendinger.
Innstilling: Bystyret samtykker
i makeskiftet foreslått i havnestyremøte 18. februar 1954.
Det forutsettes at arealet mellom Ollebukten og broen utlegges til park.
Theodor Broch
Beslutning: Rådmannens forslag
vedtas.
Tønsberg Formannskap,
4. mars 1954.
Georg Martinsen
Ordfører.
Kontrakt
Mellom Tønsberg Havnestyre som kjøper
og Direktoratet for Fiendtlig Eiendom ved fylkesforsyningsnemnda som
selger er dags dato opprettet denne kontrakt angående salg av
nedennevnte byggverk, oppført av de tyske myndigheter. Salget
skjer til nedrivning.
Byggverkene blir karaktisert som: I. Kjøkken-
og Spisebrakke - II. Lagerbod - III. Vaktstue - IV. Lagerhus og V Lagerbrakke,
og er beliggende: for alle bygningers vedkommende på Tønsberg
Havnevesens grunn, Ollebukten, Tønsberg.
Kjøperen overtar hva det i byggverket
er montert av naglefast innbo og ovner. Dette er inkludert i kjøpesummen.
For overtaking av byggverket etter denne kontrakt betaler kjøperen
til selgeren Kr. 9.800 - nitusenåttehundre - j.fr. takstforetning
av 19/12 1945.
Tønsberg den 12. januar 1946.
Tønsberg Havnestyre Vestfold Fylkes
Forsyningsnevnd
Rørholt C. Gulbrandsen
Ollebukten båthavn
Første pir ble bygget i 1949 og
båthavnen ble senere utvidet med en pir omtrent hvert tredje år.
Man oppnådde derved en form for selvfinansiering. Båthavnen
består nå av 11 pirer med til sammen 740 båtplasser
av varierende størrelse og en moderne Vossakran for opptak av
båter. Havnevesenet bestyrte båthavnen, som hadde eget budsjett,
frem til 1986 da Tønsberg Båtforening fikk overdratt ansvaret
for båthavnen og tok over en bankbeholdning på kr. 270.000.
Snakk om å komme til dekket bord. Det er tvilsomt hvor lenge havnevesenet
kan tillate at store deler av området i vintermånedene blir
benyttet av båteierne til opplag av sine båter på
havnevesenets grunn uten vederlag.
Nedre Langgate 2/4. 1892
Havnekommisjonen leier ut den tomt som
L. M. Christensen tidligere har forpaktet av havnevesenet for en tid
av 15 år og med kr. 1.000 pr. år. Christensen skal fortsatt
drive dampsag og høvleri på tomten. Forlengelsen baserte
seg på den tidligere forpakterkontrakt av 1809 til Ole Monsen.
I 1908 bli kontrakten fornyet etter at hele sagbruket, høvleriet
og trelastlageret brant ned samme år. Tomten er nærmere
beskrevet i målebrev av 23. desember 1910 og utgjør en
del av Nedre Langgate 2 (gammelt matrikkelnr. 381 Havneløkken)
er på 8073,72 kvm. Arvefesteren har rett til å beholde kjerraten
over byens brygge, men den må innrettes slik at trafikken over
bryggen, som fortsetter å være byens eiendom, ikke sjeneres.
Havnestyret eller kommunen har ingen plikt til å mudre utenfor
tomten. Ved opplag av tømmerflåter må arvefesteren
rette seg etter havnefogdens anvisning. Ønsker arvefesteren å
anlegge jernbanespor over Ollebukten for å få forbindelse
med jernbanens arrangement på Stensarmen, er dette tillatt etter
havnestyrets anvisning. Det ydes fri grunn til jernbanesporet, men kommunen
og havnevesenet krever uten vederlag å benytte sporet til oppfylling
av Ollebukten
I 1926 kjøpte havnevesenet skinnene
som var anvendt til legging av jernbanesporet frem til L .M. Christensen
av kommunen for kr. 1.800. Senere innløste havnevesenet eiendomsretten
til dette sporet fra Lars M. Christensen (Populært kalt KvisteLars).
Stensalleen 2 (Storgaten) 1902
Havnestyret leier bort en tomt østenfor
L. M. Christensen til herrene Svendsen & Kjeldsen til trevarefabrikk
og et mindre sagbruk på utfyllingen i Ollebukten. Dette er den
tomt som senere blir overtatt av Anth. L. Zeiner i 1915
Ved fornyelse av kontrakten i 1925 heter
det:
Det ble lagt frem kartkopi av de omhandlede
arealer, hvor det av stadsingeniøren var påført
det utstukne og under arbeide jernbanespor samt forslag til endring
av kanalens løp og til bryggelinje på Ollebukten. Under
drøftelse av saken besluttet man å uttale at man ikke fant
noe å bemerke ved at leien til Zeiner blir fornyet under forutsetning
av at det ikke er tillatt noen bebyggelse utenfor den linje hvor leieren
er forpliktet til å trekke sin tomtegrense tilbake og at det blir
gjort det fornødne forbehold for gjennomførelsen av jernbanesporet
til L. M. Christensens tomt.
Videre besluttet man å foreslå
at den grunn, som ligger utenfor, foran nevnte bryggelinje, må
betraktes som havnegrund og være underlagt havnevesenets disposisjon.
Av borgermester Rørholts brev til formannskapet i 1925 fremgår
det at Ollebukten lå under havnevesenet fra før 1908.
Nedre Langgate 6. 1939
Formannen meddelte at han i henhold til
den fullmakt han fikk i møte 6. juni 1939, og etter at formannskapet
hadde uttalt seg for kjøp og for samarbeide m.h.t. tomter, og
hadde avsluttet kjøp av eiendommen for en kjøpesum av
kr. 68.800. Han fremla skjøte med målebrev samt en kartkopi
over eiendommen med kommunens tilstøtende areal ved Munkegaten
med en skisse fra stadsingeniøren av en foreløpig utbygging
og foreslo at man opptar forhandlinger med kommunen om bortleie til
den av det areal av eiendommen som ingeniørvesenet antar å
trenge. Man var enig heri.
Skjøte
Undertegnede Anth. L Zeiner, født
1869, skjøter og overdrar til Tønsberg Havnestyre sin
eiendom Nedre Langgate 6, Tønsberg, for en kjøpesum av
kr. 68.800 - sekstiåttetusenåttehundre - som avgjøres
på omforent måte.
Tønsberg 1. juli
1939
Anth. L. Zeiner.
På eiendommen sto det også
en tomannsbolig hvor havnefogden hadde leilighet i første etasje
fra 1942 og til krigens slutt i 1945. Feiermesteren bodde i 2. etasje.
Huset ble revet i forbindelse med fremføringen av Ringveien og
eiendommen overtatt av kommunen uten erstatning.
Nedre Langgate 10
Havnefogdens brev av 7. mars 1961.
Havnestyret besluttet at Herholdt Andersen
skulle få tillatelse til å sette opp brygge utenfor tomten
til Caltex, Nedre Langgate 10, i henhold til sin søknad av 2.
mars d.å. med vedlagte tegning på følgende betingelser:
- Hvis bryggen skulle bli til hinder
for arbeider i havnen eller bli til ulempe for trafikken, skal Herholdt
Andersen på skriftlig anmodning fra havnevesenet fjerne bryggen
på kort varsel.
- Det må ikke foretas båtdemonstrasjoner
i havneområdet mellom lykten i Nordbyen til Sjøormen
med fart over 3 knop i henhold til havnereglementets § 8.
Nedre Langgate 16
Havnefogden innberetter i 1910 at eieren
av Lindalplan, hr. L. Dahl og eieren av Nedre Langgate 10, Richard Mærøe,
begge har foretatt utbygninger inn i byens havneområde og foretatt
ulovlige forføyninger i henhold til kommunens eiendom.
Havnestyret foretok en besiktigelse av
forholdene og fant:
- at eieren av Lindalplanen, hr. L.
Dahl, ved en utfylling har stengt det gamle løp mellom Lindal
og Dyngen utenfor og at han dernest fra Dyngen har oppført
en trebrygge ut mot kanalløpet til fortøyning av båter
m.v.
- eieren av Nedre Langgate 10 har påbegynt
oppførelsen av en landgangsbrygge fra sin eiendom ut mot kanalløpet.
Da havnestyret fant at det beskrevne var
ulovlig forføyning over havnevesenets sjøgrunn, besluttet
man å tilskrive vedkommende at de oppførte brygger og den
foretatte utfylling straks må fjernes, da rettslig forføyning
ellers ville bli truffet til varetagelse av havnevesenets interesser.
1914. Politimesteren refererte skrivelse
fra L. Dahl angående den i saken mot ham faldne dom. Havnestyret
besluttet å foreslå for formannskapet at det sendes brevskriveren
en slik uttalelse:
"Man finner å kunne innvilge
i at de av Dem trufne disposisjoner med rennen og Dyngen inntil videre
bibeholdes uforandret på betingelse av at Tønsberg Havnevesen
når som helst uten vederlag fritt og uhindret kan treffe de forføyninger
så vel av hensyn til Dyngen som rennen som av havnestyret finnes
påkrevet i havnens interesse eller av hensyn til den almindelige
ferdsel."
Etter at havnestyret i løpet av
1930-31 hadde utarbeidet nødvendige profiler og foretatt masseberegninger
for en utvidelse av Tønsberg Kanal langs Dynga med 15 meter av
bunnbredden, utferdiget havnestyret 10. juli anbudsinnbydelse. Ing.
F. Selmer fikk arbeidet. Til en pris av 70.000.
Skipsreder Lars Dahl protesterer mot sprengning
og mudring på hans eiendom Lindalplan og forbeholder seg rett
til erstatning. Lars Dahl sender igjen den 19. august brev til havnevesenet
og klager over disposisjoner over Dynga.
Havnestyret fastholder at Dynga ikke er
Lars Dahls eiendom eller hører til Lindalplan, og at havnevesenets
mudring og sprengning til utvidelse av kanalen ikke har krenket Dahls
rettigheter.
Skipsreder Lars Dahl gikk til sak mot havnestyret.
Havnestyret søkte da om tillatelse
til å ekspropriere grunnen mellom Kanalen og Kaigaten over Lindalplan.
Dette ble ved Kongelig resolusjon medelt havnestyret den 12. januar
1934.
Advokat Eliassen som representerte Lars
Dahl sier i en skrivelse av 6. juni over det avholdte ekspropriasjonsskjønn
den 8. mai over Dyngen ved Lindalplan og sjøgrunnen mellom Kanalen
og den regulerte havnegate. Forsøkstaksten, som er avholdt i
henhold til havnestyrets beslutning av 27. juli 1933 og senere Konglig
resolusjon kom til følgende erstatninger:
Lars Dahl, som eier av Lindalplan kr. 300
for Dyngen og kr. 500 for sjøgrunnen samt kr. 300 for juridisk
assistanse. Brukseier L. M. Christensen og borgermester Rørholt,
som eiere av Nedre Langgate 8 og 12 for sjøgrunn hver kr. 200.
Havnestyret besluttet å godta skjønnet
og overta det eksproprierte. L. Dahl anket.
Overskjønnet kom til at Lars Dahl
kun var berretiget til kr. 500 i alt uten omkostninger.
Havnestyrets formann gikk etter konferanse
med adv. Eliassen med på å dekke omkostninger med kr. 265,95.
I havnestyresak nr. 4/1935 refererte formannen situasjonen om forhandlinger
med skipsreder Lars Dahl som eier av Lindalplan. Havnestyret besluttet
enstemmig å gå med på det forliksforslag som er kommet
fra advokat Eliassen slik som formannskapet har anbefalt det. Havnestyret
besluttet derfor å yde kr. 3.500 - eller underskjønnsbeløpet.
En har tillat seg å gå grundig
tilverks med denne sak som konkluderer med at det utfylte område
ved Lindalplan og Dynga tilhører havnevesenet.
Nedre Langgate 18a. 1957
Skjøte
Undertegnede John Arff-Pettersen skjøter
og overdrar herved til Tønsberg Havnevesen min eiendom Nedre
Langgate 18a, Tønsberg, for en kjøpesum stor kr. 17.500
som er avgjort på omforenet måte, i følge kjøpekontrakt:
Mellom Tønsberg Havnevesen og kontorsjef John Arff-Pettersen.
- I medhold av Tønsberg Havnestyres
vedtak av 21/8 1957, jfr. Bystyrevedtak sak 29/57, overtar havnevesenet
en parsell med påstående brygge og sjøbu, som er
fraskilt Arff-Pettersens eiendom, Nedre Langgate 18, Tønsberg.
Ved kart og oppmålingsforretning av 5/10 1957 er parsellen,
som utgjør 229,41 kvm., gitt betegnelsen Nedre Langgate 18a.
- Kjøpesummen utgjør kr.
17.500 som erlegges kontant ved utstedelsen av skjøte. Ved
fastsettelsen av kjøpesummen er grunnprisen stipulert til kr.
20 pr. kvm. Det er dessuten selgers vilkår for overdragelsen
at kommunen frafaller ethvert repartisjonskrav vedr. Nedre Langgate
18 så vel i forbindelse med utvidelse av Prestegaten, den tidligere
regulering mot Conradisgate som mulig regulering og opparbeidelse
av veg langs sjøen mellom Prestegaten og Conradisgate.
- Selgeren gis bruksrett til og leieinntekten
av den påstående sjøbu inntil den rives av kommunen.
Rivningen kan ikke påbegynnes uten forutgående 3 mndrs.
Varsel til selgeren. Kommunen forplikter seg til å sørge
for at gavlen til den ovenforliggende smalere del av sjøbua
blir tilfredstillende utbedret med dør og malt panel som harmonerer
med det øvrige eksteriør.
- Det er kontraktsforutsetning at parsellen
ikke bebygges og at adkomsten til selgerens øvrige sjøbuer
holdes forsvarlig åpen. Likeledes forutsettes det at kommunen
ved oppfylling av sjøgrunnen utenfor eiendommen bare nytter
ren fyllmasse.
- Kjøperen dekker alle omkostninger
vedr. stempel og tinglysning.
Tønsberg, 9. november
1957.
Tønsberg Havnestyre John Arff-Pettersen
E. Hoen
Målebrev av 5. oktober 1957 229,41
kvm.
Nedre Langgate 20, Nedre Langgate 22
Skjøte
A/s Storgaten 33 som eier av Nedre Langgate
20 med Prestegaten 2 i Tønsberg, tilskjøter og hjemler
herved Tønsbergs Havnevesen de eiendommene med tilhørende
brygge med grunn, oppmålt ved kartforretning 4. mai sidstleden
og betegnet med Prestegaten 2a, for den omforente salgsum av kr. 15.000
- femtentusenkroner. For salget gjelder i øvrig, at selgeren
skal ha rett til å fjerne den på det solgte område
liggende bensintank med tilbehør, og til å nyttiggjøre
seg den del av sidebygningen til Prestegaten, som står på
den solgte grunn, ved å fjerne den. Fjernelsen skal i tilfelle
skje uten unødig opphold. Videre skal det ikke gjøres
gjeldende noe repartisjonskrav mot selgeren for facaderett for den gjenværende
del av Prestegaten 2 til den solgte del.
Tønsberg den 1/7
1949.
A/S Storgaten 33
Carl Bjørnskau
Målebrev av 4. mai 1949 420,9 kvm.
Carl Bjørnskaus glidelåsfabrikk
lå tidligere i Prestegaten 2.
Nedre Langgate 24
Grosserer Thv. Gran sendte i 1924 en forespørsel
til kommunen om den var villig til å yde erstatning for at hans
sjøbod i Nedre Langgate 24 trekkes inn slik at det blir plass
til kjørebane innenfor trebryggen. Havnestyret uttaler at det
omhandlede arrangement vil være av interesse for kommunen og det
ble anbefalt å yde Gran en rimelig godtgjørelse. Havnefogden
fikk i oppdrag å forhandle videre med Gran og eventuelt med Brødr.
Pettersen (Nedre Langgate 30) for innrykk av deres sjøbod.
Skjøte
Undertegnede A/S Nedre Langgate 24 skjøter
og overdrar herved til Tønsberg Havnevesen vår eiendom
bryggen tilhørende Nedre Langgate 24, Tønsberg, for en
kjøpesum stor kr. 11.000 - kronerellevetusen.
Tønsberg den 27.
juli 1953
A/S Nedre Langgate 24
A. Henriksen
Målebrev av 14. april 1953 89,48
kvm.
Nedre Langgate 26 og Nedre Langgate
28
Skjøte
Undertegnede A/S Nedre Langgate 26 tilskjøter
herved Tønsberg Havnevesen den til selskapets eiendom hørende
brygge med den grense mot no. 26 som fremgår av kartforretning
av 4. mai i år, ved hvilken den solgte del har fått betegnelsen
Nedre Langgate 26a. Ved salget er tatt forbehold, at de nåværende
sjøboder på no. 26 må beholde den takkonstruksjon
som de nå har. I øvrig er den solgte del heftelsesfri.
Salgssummen er kr. 15.000 - femtentusenkroner.
Tønsberg den 30.
juli 1949
Nedre Langgate 26 A/S
Aug. Christiansen
Målebrev av 4. mai 1949 324,1 kvm.
I følge kjøpekontrakten gjelder
kjøpet en parsellen helt inn til begge sjøbodene med tilhørende
brygge mellom Rådhusgaten og Tjømegaten.
Nedre Langgate 30
Brødr. Pettersen kom i 1931 med
tilbud om salg av deres brygge inklusive en strimmel grunn langs havnevesenets
eiendom i nord for kr. 5.000. Videre ble havnevesenet tilbudt at man
ville avstå svalgangen mot bryggen, ca. 1,60 m. mot et vederlag
på kr. 1.500 og på visse nærmere anførte vilkår.
Havnestyret besluttet å akseptere begge tilbud.
I Bystyresak nr. 36/1931 heter det:
Havnestyret har i møte 21. november
d.å. besluttet å kjøpe Brødrene Pettersens
brygge tilhørende deres eiendom Nedre Langgate 30 for kr. 6.500.
Kjøpet omfatter:
- selve bryggen, med en kailengde av
15 meter beliggende mellom havnevesenets brygge eiendom i nord og
dets fergebrygge ned for Rådhusgaten i syd. Havnevesenets sammenhengende
bryggestrekning fra Skipsgaten og sydover blir derved øket
med vel 20 meter.
- en "svalgang", tilhørende
den til bryggen støtende sjøbod, ca. 1,60 meter dyp,
som skal rives vekk og legges til bryggen, og derved vesentlig letter
adkomsten til denne fra Rådhusgaten.
- et stykke grunn langs sjøbodens
nordside, mellom denne og havnevesenets tomt. Ved erhvervelsen av
dette vil havnevesenets grunn mellom vareskuret og nr. 30 bli utvidet
med ca. 2 meter i bredde. Av hensyn til bryggereparasjoner, som pågår,
og for å kunne få bestemt kailinjen på den nærmest
liggende strekning måtte havnestyret avslutte kjøpet
straks. Det byr på vesentlige fordeler. Kjøpesummen kan
utredes av havnekassens kontante beholdning. Den kjøpte brygge
vil bli reparert i sammenheng med havnevesenets tilstøtende
brygger.
Rådmann Rørholt
Bystyret approberer det av havnestyret
foretatte kjøp av Nedre Langgate 30 for kr. 6.500.
Haagen H. Cappelen
Ordfører
Nedre Langgate 32
J. H. Christiansens Tobakksfabrikk tilbyr
formannskapet kjøp av en del - ca. 800 kvm - av eiendommen Nedre
Langgate 32 i 1910 til en kjøpesum av kr. 18.000. Havnestyret
fant at den stipulerte pris var urimelig høy og ikke svarte til
tomtens verdi, men havnestyret fant av hensyn til berettigede krav om
større plass ved bryggene til lossing og lasting å gå
inn for kjøp. De gamle pakkhus på tomten ble revet og et
nytt lagerskur på 15x9 meter ble satt opp.
Nedre Langgate 34
H. A. Danielsen - Overtagelse av brygge.
Danielsen oversender i 1906 til underskrift
kontraktutkast in duplo i anledning havnestyrets kjøp av hans
brygge og plass foran sjøbodene på matr. nr. 16 for kr.
7.250. Havnestyret fant at utkastet inneholdt andre bestemmelser en
de der inneholdt i det av havnestyret og kommunestyret vedtatte anbud
av 27. april d.å. og fant ikke å kunne underskrive kontrakten
i den fremlagte form. Havnestyrets medlem Carl Aug. Nilsen bad tilført
at han for sitt vedkommende måtte kreve tilføyet kontrakten
bestemmelsen om " at så vel trafikk over arealet ovenfor
bryggen som over denne alltid skal være havnestyrets bestemmelse
underlagt i alle retninger". Havnestyrets formann fikk myndighet
til i overenstemmelse med havnestyrets oppfatning å komme til
overenskomst med Danielsen om formene for kjøpekontrakten.
Kjøpekontrakt
Undertegnede Tønsberg Handelstands
Forening erkjenner å ha solgt og Tønsberg Havnestyre å
ha kjøpt en parsell av selgerens eiendom Nedre Langgate 34a,
Tønsberg, beliggende nederst mot bryggen og stor 52,60 kvm. Pristakst
er avholdt 9. juni 1950. Kjøpesummen er omforent til kr. 50,-
pr. kvm. tilsvarende kr. 2.630 for parsellen. Det er fra selgerens side
en betingelse for salget at Tønsberg kommune frafaller krav på
refusjon for gateopparbeidelse av parsellen.
Skjøte
Undertegnede Tønsberg Handelstands
Forening v/styrets formann Sig. Lie-Hanssen, født 10/4 1907,
selger og skjøter herved i henhold til beslutning fattet på
Generalforsamling den 14. september 1950 en parsell: "tillegg til
Nedre Langgate 34b", Tønsberg, til Tønsberg Havnestyre,
for kr. 2.630 totusensekshundreogtredvekroner - som er avgjort på
omforenet måte.
Tønsberg den 10.
mars 1952
Parsellen ble benyttet til Gjerløv
Meyersgates forlengelse.
Nedre Langgate 36b
Kommunen kjøper Royal Hotels varebod
i 1917 og leier den ut.
Formannskapet besluttet i 1920 at Nedre
Langgate 36b overgikk til havnevesenet. Havnestyret bemyndiget formannen
til å oppta lån tilsvarende overdragelsessummens størrelse,
kr. 50.000, mot pant i eiendommen.
Bergan & Søn drev utsalg og
lager her frem til 1923. Utsalget ble sagt opp og inn kom P.Johannessen
som innredet lokalene til kontorer for Tønsberg Dampskipsekspedisjon
i første etasje. Havnevesenet flyttet inn i 2 rom i 2. etasje
i 1923.
Under eventuelt og havnestyresak nr. 33
1979 opplyser rådmann Kolstad at havnevesenet har hjemmel til
Nedre Langgate 6 og han foreslo at det blir holdt kartforretning med
tanke på et eventuelt makeskifte med Tønsberg kommune for
tomtegrunn Nedre Langgate 32b, 34b og 36b. Konst. havnefogd Lyng ble
anmodet om å få dette gjort.
Nedre Langgate 38. 1917
Fra pantebok no. 19 for Tønsberg
by finnes følgende dokument tinglest 2. mai 1924:
Skjøde
Det Kongelige Finans og Toldepartement
skjøter og overdrar herved til Tønsberg kommunes havnevesen
den Toldvesenet tilhørende toldbodbrygge i Tønsberg på
følgene vilkår:
- Toldvesenet overdrar til Tønsberg
Havnevesen med de rettigheter det har til samme og for øvrig
med den begrensning som i punkt 2 nevnt den Toldvesenet tilhørende
brygge for en kjøpesum av kr. 3.000 som erlegges kontant ved
skjøtets utstedelse.
- Grensen mellom Toldvesenet øvrige
eiendom og den fra samme avstand del, som er oppgitt å ha en
lengde av 25 meter, blir en linje 8,9 meter fra bryggens ytterkant.
- Tønsberg Havnevesen forplikter
seg til å holde bryggen som overtas i den forfatning, den nu
befinner seg i, i god stand og orden. Kull og kokslossing samt anden
for Toldvesenet generende trafikk må ikke finne sted.
- Toldvesenet forbeholder seg fortrinnsrett
til benyttelse av bryggen for fartøyer, som losser og laster
toldgods, og for øvrig den disposisjonsrett over den som det
ansees påkrevd for utførelse av toldvesenets gjøremål.
- Toldvesenet anvises bekvem plass for
toldvesenets båter i nærheten av toldboden.
- På bryggen må ikke oppføres
vareskur eller annen bygning eller av havnevesenet lagres varer som
kan hindre utsikten fra toldboden.
- Skjøtet utferdiges på
ustemplet papir. Mulige omkostninger for øvrig bæres
av Tønsberg Havnevesen. Da kjøpesummen kr. 3.000, tre
tusen kroner er betalt, skal ovennenvte toldbodbrygge heretter følge
og tilhøre kjøperen.
Tønsberg Toldkammer, 6. desember
1918
C. Jensen A. Boye
Nedre Langgate 44, Tollbodgaten 1 a,
Tollbodgaten 2 og Skipsgaten 2a.
Skjøte
Undertegnede A/S Tønsberg &
Horten Dampskibsselskap skjøter og overdrar herved til Tønsberg
Havnevesen eiendommene Toldbodgaten 2, Toldbodgaten 1a og Skipsgaten
2a samt bryggedekke og ramper ut fra Toldbodgatens forlengelse (ikke
særskilt matrikulert). Toldbodgaten 1a er utparselert fra Toldbodgaten
1 og Skipsgaten 2a er utparselert fra Skipsgaten 2 i henhold til kartforretning
6/9 1950.
Kjøpesummen kr. 55.000 - femtifemtusenkroner
+ alle omkostninger ved overdragelsen, er avgjort på omforent
måte.
Tønsberg den 4.
oktober 1950
Tinglyst5 14/12 1953 Dagboknr. 3156. Målebrev.
Toldbogaten 2 er fradelt Nedre Langgate
44. Parsellen er på 873,37 kvm.
Toldbogaten 1a er fradelt Toldbodgaten
1. Parsellen er på 52.5 kvm.
Skipsgaten 2a er fradelt Skipsgaten 2 .
Parsellen er på 113 kvm.
Nedre Langgate 46
Fiskebasaren ble i 1923 utvidet med en
ny bygning. Anbudet på kr. 19.880 fra Brødr. Johansen ble
antatt. Bygningen ble satt opp av sementblokker og det ekstra rørleggerarbeidet
med saltvannsledninger kom på kr. 2.310. Fiskebasaren besto nå
av tre utsalgssteder:
Hans E. Hansen, Brynildsen og Gustav A.
Karlsen.
Fiskebasarene ble revet i 1956, og i 1974
var området omarbeidet til park i samband med Minneparken. Havnevesenets
andel av omkostningene kom på kr. 87.445 og ble utredet av "Havnekassens
Disposisjonsfond".
Strandpromenaden
Som tidligere nevnt var Strandpromenaden
et av de opprinnelige områdene som lå under havnevesenet.
Området ble benyttet av småbåter og her var det en
privat båtslipp for småbåter. Tønsberg Havnevesen
overtok i 1949 eindomsretten til båtslippen og utstyr som opphalingsspill
tralle og skinnegang samt båttralle for kr. 300 pluss visse rettigheter
for de tre eierne Adolf Lauritsen, Ole Nicolaysen og Konrad Olsen. Åpningen
i forstøtningsmuren ble støpt igjen under det store reparasjonsarbeidet
i 1959. Den støpte kaien med ringbolter for fortøyning
gikk helt fra jernbanebryggen til jordfallet. I 1974 ble det besluttet
og bygge et toalettanlegg med dusjer samt kiosk. Området var nå
forbeholdt besøkende båtfolk til byen med en kapasitet
på ca. 100 gjesteplasser. Gjestehavnen har blitt mer og mer populær
og anlegget er utvidet med større toalettanlegg og flytebrygger.
I 1999 var det registrert mer en 7.000 overnattinger. Anlegget blir
nå i år 2000 ytterligere opprustet med ny spuntvegg og nytt
tredekke som skal stå klart til sommersesongen.
Nordbyen 36
Båtbygger Berg-Olsen søker
i 1938 om fornyelse av sin leiekontrakt for nye 20 år, men på
grunn av plassproblemer blir dette ikke noe av.
Kajakklubben leier nå bygningen for
en formell leie på kr. 50 pr. år. Selv om den er justert
noe er det fremdeles til en fast gibortpris.
U-båtstasjon
Tønsberg Bystyre besluttet i møte
den 15. november 1948 å kjøpe Teie gård med U-båtstasjonen
og nordre del av Kanalholmen for Marinens prisforlangende
kr. 200.000.
Kr. 55.000 av kjøpesummen ble utredet
av havnekassens disposisjonsfond for U-båtkaien med tilhørende
grunn, derunder det av Kanalholmens nordre del som ikke disponeres til
den planlagte nye kanalbro.
Under første verdenskrig nærmere
bestemt i 1917 anla Sjøforsvaret en ladestasjon for batterier
til U-båter på Teie. Det ble senere bygget tre bygninger
på området og satt opp en solid kai. Havnevesenet overdro
i 1994 vederlagsfritt disposisjonsretten til en stiftelse. Bygningene
består og er nå med betydelig dugnadsinnsats tatt i bruk.
Den ene bygningen er innredet som museum fra krigen 1940 - 45. De to
øvrige bygningene er tatt i bruk som et Kystsenter. Dessuten
er det laget en slipp for skuter. Kaiene er restaurert og i 1995 ble
Seilmakerloftet flyttet fra Kaldnes mek. Verksted til området.
Kanalløkken
Ved utgravningene av Kanal Stenen i 1735
var området nær kanalen ansett å tilhøre Kanalselskapet.
Dette ble senere bekreftet i 1838 ved dannelsen av det nye aksjeselskapet.
Bystyret bekrefter denne oppfattelsen i 1923 og er enig at eiendommen
tilstøtende den gamle kanal , Nøtterøysiden, Kanalveien
(Ørsnesveien) 2, 4, 6 og 8 tilhører havnevesenet.
I 1901 melder havnestyrets formann at han
av havnefogden og broformann var blitt underrettet om at en av eierne
på Teie siden hadde foretatt en inngjerding av den vestlige strandlinje
av den gamle kanal, hvorved det gamle brokar til lille kanalbro var
tatt i besidelse og adgangen til kanalens strandside var blitt avstengt.
Da havnestyret fant denne disposisjon stridende mot de rettigheter som
fra gammel tid av har tilligget kanalen, i det man har benyttet stranden
til å forhale og fortøye båter og fartøyer
under gjennomgang og opphold, besluttet man å forelegge saken
for kommunestyret til avgjørelse av spørsmålet om
hvorvidt det i sakens anledning skulle treffes noen forføyning
til å ivareta kanalens rettigheter på dette punkt. Havnestyrets
medlem, herr Gmeiner, som ikke deltok i nærværende beslutning,
bad om å tilføre protokollen for så vidt herr Bull
(eier av Teie hovedgård) nå anerkjennes som berettiget til
å disponere over strandretten ved kanalen på den nordre
side av broen derved at det av ham gjerde tillates anbrakt som skjedd
helt til vannet. Som eier av Teie måtte forbeholde seg den samme
rett til strandretten på den andre side av broen.
Etter formannskapets behandling av saken
ble herr Johs. Bull tilskrevet og bedt om å fjerne det nylig oppsatte
gjerde. Hvilket herr Bull ikke var villig til. Saken ble så overlatt
til en sakfører for videre behandling. Gjerdet ble senere revet.
Kanalveien 2
Festekontrakt.
I henhold til Tønsberg Havnestyres
beslutning av 2. april 1936 bortfester herved til hr. disponent Ernst
Hansen tomten Ørsnesveien 2 (Kanalveien), med grenser således
som de nu er, til bruk for en cementvarefabrikk.
Festet løper fra 1. april 1936 og
kan av festeren sies opp med 2 års varsel, mens grunneieren er
bundet til 1. april 1958.
Tønsberg Havnestyre Som fester:
Rørholt Ernst Hansen
Skjøte
A/S Norsk Betongvarefabrikk skjøter
og overdrar herved i overenstemmelse med kjøpekontrakt av 14.
juni 1955 til Tønsberg Havnestyre festeretten til og bygningen
på eiendommen Kanalveien 2, Tønsberg.
Kjøpesummen kr. 160.000 - kroneretthundreogsekstitusen
- er avgjort etter avtale.
Tønsberg, 10.
juni 1955
Målebrev av 14.april 1932 4.168,44.
Kanalveien 4
K. O. Hannstad har i sak nr. 50/1955 innvendinger
mot at havnevesenet har oppkrevd bryggepenger av fartøyer som
har ligget ved bryggen utenfor K. O. Hannestads verksted, Kanalveien
4, i det det påberopes at bryggen er privat og eies av K. O. Hannestad.
Havnefogdens redegjørelse av 19/ll 1955 referertes. Havnestyret
finner å måtte meddele K. O. Hannestad at den tillatelse
som ble gitt i følge havnestyresak 20/28 og meddelt i brev av
13/6 1928 blir å si opp og tilbakekalle og at bryggen må
fjernes innen 6 måneder etter at eieren har mottatt skriftlig
påbud herom fra Havnestyret. Inntil videre kan bryggen benyttes
av eieren til eget bruk til å motta og levere varer for å
spare transport, men bryggen må holdes forsvarlig vedlike. Alle
avgiftspliktige fartøyer som benytter bryggen skal betale fulle
avgifter, også bryggepenger. Disse avgifter oppkreves av havnebetjeningen
og tilfaller havnekassen.
Kanalveien 6
A/S Norsk Leca fester Kanalveien for et
tidsrom av 25 år fra 1973. Da A/S Norsk Leca selv bestrider utgiftene
i forbindelse med kaiutbygging og opparbeidelse av tomten skal havnevesenet
kun oppkreve halve avgifter i et vist antall år avhengig av investeringene,
men ikke ut over nevnte 25 år. Havnevesenet bekostet i 1974 en
«Dolphin» for Leca-anlegget.
Kanalveien 8
Tønsberg Roklubb leier i 1928 Kanalveien
8. Samme år reiste Roklubben sitt restaurantbygg "Sjøormen".
Roklubben er fortsatt leier selv om det til tider har skapt vansker
med deres rotrening og skipstrafikken i kanalen. Tiltross for mange
klager og planer har det ikke lykkes for Roklubben å finne et
nytt sted.
Parkeringsplasser ved bryggene.
Havnefogden skriver i brev av 24. januar
1973 følgende redegjørelse for havnestyret:
"En tør referere til havnestyresak
30/72 hvor Havnestyret godkjenner Teknisk Utvalgs vedtak om at Gjerløv
Meyersgate nedlegges for trafikk mellom sjøen og Nedre Langgate.
Likeledes ble det godkjent at plassen hvor Handelstanden lå samt
en del av havnevesenets eiendom blir utlagt til parkeringsplasser. Havnestyret
fant det imidlertid rimelig at kommunen skal betale grunnleie for bruk
av havnevesenets grunn, og at det skal forhandles om dette. Kontorsjefen
og havnefogden har diskutert den siste kommunale ervervelse fra hanvnevesenet,
og etter mye fram og tilbakeprat ble vi enige om å fremlegge for
respektive styrer at kommunen skal betale en årlig grunnleie på
kr. 250 for parkeringsområdet.
Saken ble behandlet i formannskapet den
10. januar 1972 og ble enstemmig avvist. En vet ikke hvor lenge havnestyret
vil godta at kommunen annekterer områder som beviselig tilhører
havnevesenet. Man kan nevne:
Arealet ned for Minneparken (tidligere
Fiskebasaren) ca. 1.000 kvm. innkjøpt og betalt i sin helhet
av havnevesenet. Hele området er utlagt til parkeringsplasser.
Ca. 1/2 parten av parkeringsplassene på
bryggen nedenfor Hotell klubben er havnevesenets eiendom.
Da Bil-Service A/S av kommunen ble tildelt
tomten Stoltenberggate 54/56, var en stor del av denne tomten havnevesenets.
Likeledes da A/S Kefas ble tildelt Træleborgveien
11. ca. 1/3 del av denne tomt tilhørte havnevesenet.
Nevnes bør vel også det makeskifte
som fant sted i 1954 da kommunen overtok Sirkustomten for å bygge
ny brannstasjon der, og havnevesenet ble tildelt det noe større
området på Træleborg som nu snart er delvis oppfylt
og kan benyttes.
Redegjørelsen oversendes formannskapet
som melding.
I følge dom av 1933-35 i sak mellom
skipsreder L. Dahl og havnevesenet, står havnevesenet som eier
av Dynga ved Lindalplan.
Nedre Langgate 40-44 havnevesenet står
som eier av bryggene og 173 + 873 kvm. Kommunen står som eier
av resten på 901 kvm, men her er meget gått med til Nedre
Langgates utvidelse. Det resterende område inklusive området
til havnevesenet er i dag lagt ut til parkeringsplasser.
Lekeplassen mellom Sjøormen Restaurant
og Kanalveien tilhører havnevesenet, i følge de gamle
rettighetene til Kanal Stenen.
|