Stensarmen
Fra 1700 - tallet under den
Svensk - Danske krigen hvor Tordenskjold og hans kapteiner herjet som
verst, har det vært stasjonert en garnison med soldater på
Stensarmen. Denne garnison besto under den høye beredskapen og
krigsutbruddet i 1807. Grev Wedel Jarlsberg var Reserveløytnant
for denne garnison. Etter krigsutbruddet i 1807 og kystforsvaret skulle
bygges opp tilbød Mathias Føyn seg å bekoste bygging
av en kanonbåt mot at de andre av byens borgere bekostet 5 stykker
til forsvar av byen og landet. Ja, det var den gang det var patriotisme
blant landets rikfolk.
Havnestyresak nr. 1 - 7. august 1900.
Stenbrygge - Kanalen.
Besluttedes utferdiget innbydelse til anbud
på arbeidet med Kanalbryggen m.v. sålydende:
I følge beslutning av Tønsberg
havnestyre og kommunestyre aktes det ved Stensarmen ved Tønsberg
Kanal anlagt en stenbrygge, 50 meter lang og i en avstand fra kanalens
midtlinje på 30 meter. I forbindelse og i flukt med denne brygge
aktes foretatt en innskjæring inn fra kanalens nåværende
leie i en lengde av 50 meter således at den samlede lengde av
bryggen og innskjæringen vil utgjøre 100 meter. Inn til
bryggen og innskjæringen blir det å mudre til 5 meters dybde.
Kanten av nevnte innskjæring blir å pele og forstøtte
på samme måte som kanten av nevnte kanalen. Til arbeidet
vil entreprenøren gratis kunne benytte havnevesenets mudderapparat
og ferjer. Arbeidet kreves fullført innen 1. juni neste år.
De der måtte ville inngive anbud på overtagelse av dette
arbeide anmodes om å innsende sådant innen 15. september
førstkommende til Tønsberg havnestyre, der forbeholder
seg å antage hvilketsomhelst eller forkaste samtlige. Nærmere
opplysninger samt profiler og tegninger vil kunne erholdes på
henvendelse til havnestyret.
Man besluttet videre at entreprenørene
burde anmodes om å fremkomme med alternativt anbud om arbeidet
aktes utført ved graving fra land eller ved bortkjøring
av masse på lektere. Vedkommende måtte pålegges å
anbringe 6 fortøyningspæler av granitt med 15 meters mellomrom
langs bryggen og innskjæringen og 4 ringbolter på bryggen
med passende mellomrom. Forut for arbeidets inngivelse besluttedes undersøkt
hvorvidt flytning av de ved kanalkranen anbragte trebrygger inn i innskjæringen
vil medføre en vesentlig forøkelse av utgiftene.
Sak nr. 3/1900. Stenbrygge - Kanalen.
Foretok åpning av de innsendte anbud
vedkommende oppførelse av en stenbrygge ved kanalen og mudring
i samme. 8 anbud var innkommet. Havnestyret fant etter å ha gjennom
gått anbudene å måtte anbefale Høyer-Ellefsens
bud som lød på kr. 35.500 for alt. I og kr. 36.850 for
alt. II.
I 1901 søker Høyer-Ellefsen
om en måneds utsettelse på ferdigstillelse av kaien - til
utgangen av august på grunn av en streng vinter. Havnestyret fant
ikke å kunne innlate seg på noen forandring av den vedtatte
arbeidskontrakten.
Den 14. desember 1901 ber Høyer-Ellefsen
om besiktigelse for ferdigattest på bryggen. Visse forhold ble
påpekt og i havnestyresak 40/1901 fremkommer :
Stenkaien i Kanalen.
Formannen meddelte at entreprenørene
for bryggeanlegget ved Kanalen har erklært seg uvillige til å
etterkomme den til dem rettede oppfordring om uopholdelig å skride
til fullførelse og sikring av arbeidene ved Kanalkaien. Man besluttet
i den anledning å inngå med andragende til Arbeidsdepartementet
om å erholde statens havneingeniører til i henhold til
post 6 å foreta en besiktigelse av kaiarbeidet og avgi en uttalelse
om hvilke foranstaltninger der bør treffes til forebyggelse av
YTTERLIGERE GLIDNING og hvorledes arbeidet hensiktsmessigst kan fullføres.
Forinnen denne besiktigelse foregikk fant man at der burde foranstaltes
en forutgående undersøkelse med dykker om hvorvidt bryggemuren
er således anlagt at den er lagt ned i den hårde skorpe
således at denne er høyere foran muren enn på det
sted hvor murfundamentet ligger.
Provosorisk kai
Da det under de nuværende forhold
var liten utsikt til at bryggen ved Kanalen snart kunne tas i bruk og
det opplystes å være et sterkt behov for et sted hvorfra
lasting og lossing kunne foregå, fant man at det burde treffes
en ordning som kunne avhjelpe den verste mangel. Havnestyret antok at
det i dette øyemed burde anbringes en av havnevesenets mudderferger
foran den ytterste av de ved Kanalen liggende trebrygger, i det mudderfergen
forankres på forsvarlig måte, og at det ovenpå anbringes
en midlertidig oppbygning hvorfra lossing og lasting kunne foregå.
Man antok at det for et beløp av ca. kr. 300 ville kunne treffes
en slik forføyning og besluttet å inngå med andragende
om at et sådant beløp av kanalkassen stilles til disposisjon.
Havnestyret mottok skrivelse fra Arbeidsdepartementet
den 26.1. og fra Havnedirektøren den 19.1 angående Kanalen
og utglidning. Etter forhandlinger med entreprenørene blir man
enige om at fullførelse av arbeidene med kanalbryggen overlates
til Statens Havnevesen, foreløpig for kommunens regning, og at
partene avgjør spørsmålet om ansvar i sakens anledning
uten å oppgi sine tidligere standpunkt.
Som en del av det forebyggende arbeide
ble det besluttet å bygge en trebrygge i forlengelse av tidligere
brygger i innskjæringen ved Stenkaien for å sikre denne
mot ytterligere utglidninger.
Havnestyresak nr. 30/1902. Stenkai
Kanalen.
Havnestyret besluttet etter foretatt besiktigelse
av Kanalbryggen og i henhold til foretatte undersøkelser av samme
å overta bryggen i sin nuværende stand som kontraktmessig,
i det man forbeholdt seg den i kontraktens post 10 av entreprenørene
etter overtagelsen påhviler garanti. Oppgjøret mellom Havnestyret
og entreprenørene kunne i henhold til denne overtagelse nå
foregå.
Vei ut til Stensarmen. 23/1902.
Formannen meddelte at han i henhold til
samtaler med ingeniør Sørensen, Eidsfossbanen, er ønskelig
med en eventuell forandring av sporarrangementet ut kanalen. Herr Sørensen
anfører i sin meddelse at han finner det hensikstsmessig å
anbringe en vei mellom jernbanesporet utover Stensarmen og den nyanlagte
trebrygge og videre langs kanalen. For å få plass til en
slik vei vil det være nødvendig å foreta en innflytting
av det anlagte jernbanespor med 2,5 meter. En slik omordning antas å
ville koste ca. kr. 1.000. Havnestyret fant at det så vel av hensyn
til trafikken ved Kanalen og den nye trebrygge som for en eventuell
utvidelse av bryggeanleggene ved Kanalen å være heldig om
den foreslåtte omlegging ble foretatt og anbefalte derfor at kommunestyret
treffer forføyning til forandringen.
Havnestyret fant imidlertid å bemerke
at man antok at foranstaltningen ikke burde bekostes av Kanalens midler,
IDET JERNBANESPORENE VED KANALEN ER ARRANGERT UTEN AT HAVNESTYRETS ERKLÆRING
ELLER UTTALELSE ER ERHVERVET, og foranstaltningen ifølge
sin natur ikke henhører under Kanalkassen.
En ny brygge på 75 meter i fortsettelsen
av Stenkaien ble bygget av eikeplanker i 1911. Statens proviantråd
hadde i 1917 lagret høyballer på trekaien og det brøt
ut brann i høyballene slik at hele trekaien brant ned. Kaien
ble i 1918 bygd opp igjen, men denne gang med betongdekke samtidig som
det ble mudret utenfor kaien til 19 fots dypgående.
Felleskjøpet, Oslo A/L rev i 1923
sitt lagerskur fra 1900 og byggde sitt nåværende lager i
betong. Bryggen ble noe forlenget i 1927 og reparert. I 1930 ble betongkaien
reparert med ny forankring og bakmur. I 1938 ble kaien ved Isaachsen
nye kullforetning forlenget med ytterligere 50 meter. En ble også
enige med Eidsfossbanens ingeniører om en forkortelse av jernbanensporet
da en var redd for utglidninger når de tunge lokomotivene kjørte
frem mens arbeidet med kaiforlengelsen pågikk.
En trekai på 50 meter, fra Isaachsens
Kullforetning og sydover, blir i 1968-69 revet og ny betongkai blir
satt opp av ing. Selmer A/S. Allerede i 1969 legger ing. F. Selmer A/S
frem planer for en Roll on Roll off kai på 90 meter på Stensarmen.
Fred. Olsens Linjer står for en stor og omfattende omlegging av
sin lastehåndtering og agentene anser det som nødvendig
med slike kaier for å få anløp til havnen. Havnestyret
vedtar bygging av ny Roll on Roll off kai. Havnestyret ser også
at for å få full utnyttelse av den nye kaien er det nødvendig
med en del mudringsarbeider. Det blir tatt ut ca. 54.000 kubikkmeter
masse. Havnevesenet som nå har en vanskelig økonomisk situasjon
på grunn av de store kaiutvidelsene går nå inn for
å bygge et nytt lager og kontorer ved den nye Roll on Roll off
kaien. På grunn av økonomien er det agentfirmaet Bugge
& Amundsen som bygger et havnelager med kontorer på helt spesielle
vilkår. Etter en del utvidelser av bygget skal det i følge
kontrakten tilfalle havnevesenet i sin helhet i 2012.
Kraner på Kanalkaien.
Havnevesenet gikk i 1902-03 til innkjøp
og montering av en Derrik-kran til en pris av kr. 5.000. Den sto på
3 faste ben på den nye Stenkaien, og kunne løfte inntil
15 tonn. Vi tar med taksregulativet fra den gang:
For benyttelse av kranen betales:
- For innlasting av hele ladninger 15
- femten øre pr. 1000 kg.
- For hvert enkelt løft av en
vekt inntil 1000 kg. Kr. 1,-
Stigende inntil 15000 kg Kr. 12,-
Når 2 løft gjøres
betales kun 1/2 pris for det annet og når 3 eller flere løft
gjøres, betales kun 1/2 pris for det 3. og følgende løft.
Enhver der benytter kranen, har selv å levere og betale det til
deres betjening nødvendig mannskap hvorimot havnevesenet uten
utgift har å avgi en mann der leder kranens benyttelse. For så
vidt kranen ønskes benyttet utenfor den vanlige arbeidstid, erlegges
dessuten 30 øre pr. time for den tid hvori den aktes benyttet,
hvilket beløp tilfaller den man der av havnevesenet er utsett
til å lede kranens benyttelse.
Ny kran i 1962.
En brukt kran ble innkjøpt via Brødr.
Skudem, Husø Verft & Mek. Verksted i 1962 med løftekapasitet
på 6 tonn. Denne kranen er fortsatt i bruk.
Containerkran i 1991.
Havnestyret vedtok i sak nr. 40/1991 at
havnestyret og kranfører samt eksperter fra Kran-Service sammen
med selger Brødr. Sørensen, Brevik skulle reise for å
besiktige en brukt kran på Gøtaverven. Kranen ble innkjøpt
og montert ytterst på den nye kaien fra 1988.
Den 11/7 1995 falt kranarmen ned og ved
senere gjennom gang av skaden viste det seg at det hadde oppstått
en sprekk i festet til winsjetrommelen slik at både brems og hiven
var helt ute av funksjon. Kranen hadde et mindre løft på
ca. 7 tonn - en moderne motorcrysser - i hiven.
Ny containerkran i 1996.
Etter uhellet med Gøteborgkranen
var havnevesenet lite lysten på å kjøpe brukt kran
igjen. Havnevesenet gikk derfor til innkjøp av en ny Moldekran
som kan løfte 50 tonn. Etter en del barnesykdommer med elektronikken
fungerer den i dag meget tilfredstillende.
Eidsfossbanen - Tomtearealer.
Eidsfossbanen som hadde sitt utgangspunkt
på Stensarmen, gikk sin første tur den 18. oktober 1901.Eidsfossbanen
hadde en konsesjonstid begrenset til 30 år. Etter den tid ser
det ut til at NSB overtok Eidsfossbanens interesser. Havnevesenet kjøper
i 1936 ett mindre område på 13,700 kvm av NSB for kr 37.000.
Området skulle benyttes til kull lager og en kranbane for Harald
Isaachsens kullimport. Kjøpet gikk i orden og anlegget står
der den dag i dag og disponeres nå av Aker Betong A/S. Kommunen
inngikk i 1937 - 39 et makeskifte av områdene på Strandpromenaden
- Knappløkka (der hvor Tønsberg Jernbanestasjon ligger
i dag) og Stensarmen. Kommunens mellomværende med NSB beløp
seg til kr. 111.000. Havnevesenet andel for overtagelsen av 26.600 kvadratmeter
på Stensarmen området ble kr. 53.000.
Eidsfossbanen ble nedlagt den 31. mai 1938.
Godsekspedisjonens lokaler og lager ble senere bortleid til skipsspeditør
Peter M. Evensen. Havnevesenet setter i 1953 opp en ny lagerbod, og
Elektisitetsverket setter opp en transformatorkiosk i forlengelse av
denne bygning. Lagerrommet blir bortleid til Peter M. Evensen. Først
i 1959 blir det satt opp spiserom, oppholdsrom og dusjrom for sjauerne
i forlengelsen av nevnte lager.
Den 23/1 1941 kommer det melding fra Wehrmacht
nærmere bestemt fra Dienststelle der Feldpostnr. 39450 D til kommunen
og havnestyret om at "die Dienstelle ein etwa 5000 qm. Grosses
Grundstuck swischen Byfjord und Stensallen in Anspruch nimmt" i
følge brevet var hensikten "einen Anleger fur Schiffstransport
und Gleisanschluss fur Bahntransport". Senere ble det meste av
Ollebukterrenget utenfor havnesporet inngjerdet og det ble bygget de
store brakkene som ligger der i dag. Brakkene måtte havnevesenet
kjøpe igjen fra Direktoratet for Fiendlig eiendom i 1946. Det
samme skjedde på det 5000 kvadratmeter store område på
Stensarmen hvor det ble satt opp flere bygninger som havnevesenet måtte
kjøpe tilbake og senere rive.
KONTRAKT
Mellom Hovedstyret for Norges Statsbaner
på den ene side og Fælleskjøpet, Oslo, på den
annen side om leie av tomt ved Tønsberg stasjon (Stensarmen).
Ved opprettelsen av nærværende kontrakt forutsettes tidligere
bestående leiekontrakter for deler av denne tomt, nemlig av 1/8-1907,
1/10-1915 og av 12/7-1924 å bortfalle, således at nærværende
kontrakt alene blir gjeldende.
Hovedstyret for Norges Statsbaner bortleier
til Fælleskjøpet i Oslo den på vedlagte riss med
A-B -C-D nærmere betegnede tomt på Stensarmen ved Tønsberg
stasjon av størrelse 1265 kvadratmeter. Kontrakten gjelder for
20 år fra 1. juli 1937.
Drammen den 10/2-1937. Statsbanens rettigheter
overføres fra 1/7-1939 til Tønsberg kommune.
Drammen den 12/2 1940
For Hovedstyret for Norges Statsbaner
Sigurd Berg
En ny kontrakt ble inngått med Tønsberg
Havnevesen gjeldene i 50 år fra 1. juli 1957 og med regulering
av leieavgiften hvert 10. år.
I 1900 besto Stensarmen hovedsakelig av
en forholdsvis smal tarm innenfor en rekke med småbrygger. Områdene,
på begge sider av kanalen, besto i stor utstrekning av sumpområder
og trengte betydelige fyllmasser før det kunne tas i bruk som
tomtearealer.
Under krigen 1940-45 ble det innerste området,
der hvor Ford har sitt salgsted, benyttet til lagertomt for ved. Her
lå det tusenvis av favner med ferdig oppkuttet ved.
KONTRAKT
Tønsberg kommune som kjøper
og Direktoratet for Fiendtlig Eiendom ved fylkesforsyningsnemnda som
selger er dags dato opprettet denne kontrakt angående salg av
nedennevnte byggverk, oppført av de tyske myndigheter. Salget
skjer til nedrivning.
|
|
|
Byggverket blir karaktisert som:
|
Husbrakke
|
kr. 450
|
|
Halvtak
|
kr. 200
|
|
Husbrakke
|
kr. 600
|
|
Garasje og lagerbrakke
|
kr. 1100
|
|
Lagerbrakke
|
kr. 1000
|
|
Lagerbrakke
|
kr. 1300
|
Og er beliggende Stensarmen, Tønsberg.
|
For overtaking av byggverkene etter
denne kontrakt betaler kjøperen til selgeren kr. 4.650.j.fr.
takstforetning av 27/8-46.
|
Tønsberg, 30. august 1946
|
|
Som kjøper:
|
Som selger:
|
Tønsberg Havnestyre
|
Vestfold Fylkes Forsyningsnemnd
|
Rørholt
|
P. Aamodt
|
Samme kontrakt er inngått for en
lagerbrakke ved Felleskjøpets lager til en pris av kr. 3.800
og en garasjebygning, for 3 biler, på Stensarmen for kr. 500.:
Etter 1945 har havnevesenet lagt ned flere
millioner kroner i form av fyllmasse og planering av hele Stensarmen
området, slik at det i dag fremstår som et attraktivt industriområde.
Havnevesenet leier i dag ut ca. 40 tomter til forskjellige industriforetak.
Tønsberg Fjordens Avløpsutvalg
(TAU) krysset i 1975 med sin avløpsledning fra Nøtterøysiden
og til Stensarmen og satt opp en pumpestasjon på Stensarmen. Under
arbeidet ble grøften stående åpen, under lang tid
med store nedbørsmengder og grunnen gled ut. Ledningen ble derfor
liggende noe grunnere en planlagt ved landfestet og TAU har derfor underskrevet
en kontrakt som forplikter dem til å dekke eventuelle utgifter
ved utvidelse av kaien.
Riksvei 311. Ringveien - Grunnerverv.
Sak. 26 1980.
Havnestyret godtar de vedlagte overenskomster
som Fylkesveisjefen har inngått med festerne av Træleborgveien
9, Måkeveien 1A, 1B, 1C, og øvrige berørte eiendommer.
Havnefogden var oppnevnt til å forhandle
med Statens veivesen om erstatning for avstått grunn. Erstatningene
ble endelig godkjent av havnestyret.
(Klikk
på bildet for å forstørre)
|