Isbryting
Tønsberg indre havn
har alltid slitt med vanskelige isforhold, dette skyldes i første
rekke det forhold at Aulielven renner ut i Byfjorden og danner et skikt
med ferskvann som blir liggende på toppen av saltvannet. Kaldnes
mek.Verksted har på grunn av sine virksomheter alltid hatt en
taubåt som har gått omkring på indre havn. Da verkstedet
var på høyden gikk "Kaldnes" og hentet folk ved
bybryggen om morgenen og brakte mange tur retur byen i middagspausen.
Etter arbeidstid var det å bringe ansatte hjem igjen.
Kaldnes fergen gikk jo i alle år
mellom fergeleiet og Kaldnessiden, helt til den ble innstilt i 1971.
Dette gjorde at det alltid var farbart med båt inne på havnen.
Verre var det å komme ut Vestfjorden, i svingen ved Rambergodden,
hvor isen kan bli over 1 meter tykk.
Havnestyresak nr. 3/1903, 30. januar:
Referertes andragende fra Kaldnes Patentslip
om tillatelse til å slå opp råk til Revodden da det
skal tas inn et par store dampkjeler. Samtykke besluttet meddelt på
betingelse av at forsvarlig busking anbringes og vedlikeholdes således
som havnefogden vil foreskrive utført, at den oppsagede is dykkes
eller tas opp på isen, at disse foranstaltninger utføres
for patentslippens regning.
I sak nr. 6/1903, 11. mars: Innformerer
havnestyreformannen om at han etter anmodning fra havnefogden og interesserte
og etter konferanse med havnestyrets medlemmer i forrige uke hadde tillatt
å slå opp isen i Vestfjorden, i det isen var så svak
at D/S "Horten" kunne utføre arbeidet.
1903 må nok ha vært en riktig
isvinter, men det vi legger mest merke til er at det på den tid
ikke var bare bare og bryte is, bryte er vel ikke det rette ordet, en
måtte jo sage isen i blokker og enten ta den opp på isen
eller skyve den under. Da er det atskillig lettere i dag.
Havnefogden skriver i sin dagbok 9. januar
1943: Barometerstand 766. Nordlig vind, minus 18 grader . Isen stølper
på. Har undersøkt isens tykkelse ved overgangen fra Jernbanebryggen
til Kaldnes. Isen viser seg å være bra, 6 til 9 tommer tykk,
over råken er den 3 tommer. Byingeniøren varskudd om å
få ut planker for overgang. Kaldnes mek. Verksted akter ikke å
holde råk open i Vestfjorden i vinter. Ismelding sendt Havnedirektoratet.
Stort sett har havnevesenet holdt råk
i Vestfjorden, men i de strengeste vintrene har det til tider bydd på
store vansker å holde Vestfjorden åpen og det har heller
ikke vært nødvendig når det ikke har vært anløp
til Kaldnes mek. Verksted. I de senere år etter at skipene mer
og mer benytter kaiene på Stensarmen har havnevesenet konsentrert
seg om leden inn over Træla. Denne leden har som nevnt blitt holdt
åpen ved stor trafikk, spesielt av marinens anløp av Stensarmen.
I 1996 opphørte disse anløp samtidig som bukserbåten
"Kaldnes" ble solgt. Havnevesenet så seg derfor nødt
til å anskaffe seg egen isbryter. Valget falt på en tidligere
norsk redningskøyte med forsterket jernskrog. Redningsskøyten
hadde de siste årene vært i svensk eie.
(Klikk
på bildet for å forstørre)
R/S "Ingeborg Platou" har
de siste vinterene holdt åpent for is inne på Byfjorden
og leden inn til Tønsberg fra Vallø og gjennom Husøysund.
|