|
|
Det var en gang... Det er en egen fred over
sagaens fortellinger. Kanskje fordi de ikke er aktuelle lenger.
De har flytt sammen med eventyret og fabelen, trukket tilbake fra
det levende livet.
Om pilegrimene som
søkte til Mikaelskirken på Slottsfjellet og andre hellige
mål, forteller historien svært lite. Men hvordan kunne
dette kapitlet i vår historie så til de grader gå
i glemmeboken? Kanskje fordi pilegrimsvandringene var så vanlige
at det knapt var noe å skrive om? En annen sak er at denne
formen for reisevirksomhet etterlot seg få fysiske minner.
Pilegrimene oppholdt seg sjelden lenge på et sted. Mange hadde
hastverk, reisen var ofte lang, håpet om å bli kvitt
sykdom og legge botsgjemingene bak seg tvang dem videre.
Omveltningene etter
reformasjonen slettet mange spor. Dette var ikke så merkelig,
ettersom det dreide seg om noe av det mest typiske for den katolske
kirke, helgendyrkelse og troen på relikvier. Mye kildestoff
har også gått tapt ved forfall, brann og ødeleggelse.
Når pilegrimsvandringene
har hatt så liten oppmerksomhet i de senere generasjoner,skyldes
det også det faktum at historikere har viet dette temaet lite
oppmerksomhet.Og det er en kjent sak at alle samfunn velger ut hvilken
del av sin historie de vil huske.
Men århundredene har likevel ikke klart
å slette ut menneskenes evige pilgrimslengsel. Den ligger
som en dyp, folkelig understrøm og dukker opp i salmer, ballader,
dikt, naturskildringer og i billedkunst.
Noen konkrete minner
etter ferdene er
likevel bevart, som for eksempel pilegrimsmerker,
stedsnavn, runeinnskrifter, reisedokumenter, testamenter og små
helligvannskrukker. Her og der dukker pilegrimene også opp
i sagaene, men nærmest som randbemerkninger. Enkelte valfartskirker
står ennå: Løvøya kapell, Røldal
kirke, domkirken i Stavanger og ikke minst Nidarosdomen.
|
Gå til:
Erik II Magnusson og hans bror
hertug Håkon dro på pilegrimsferd fra Tønsberg
til Nidaros i 1282. Tegnet av Jenny Nystrøm Stoopendal.
Kart over noen av middelalderens
pilegrimsmål.
Figurene er hentet fra formstokken
funnet i Tønsberg. De avbilder – kan hende – pilegrimer ?
Tegnet av Astrid Skaaren-Fystro.
|
|
Mange reisemotiver
Ordet pilegrim kommer av det latinske peregrinus
som betyr fremmed. I løpet av middelalderen fikk ordet pilegrim
en egen betydning: en person som dro til et hellig sted.Hundretusener
av pilegrimer krysset årlig Europas ferdselsveier. Det var
et oppbud av reiselyst og botferdighet i skjønn forening
som verden knapt har sett maken til. Det var da også nok av
dem som så sin økonomiske fordel i disse folkevandringene.
Transittstedene så sin sjanse, helligstedene sin. Der ble
det solgt pilegrimsmerker og relikvier som ikke bare var et minne
om ferden, men som også skulle gjøre underverker.
I Norge knyttes pilegrimstrafikken
gjerne til Nidaros og til de viktigste ferdselsårene mellom
Østlandet og Trøndelag. Men også i Tønsberg
og i fylket ellers vil man oppdage at pilegrimene har etterlatt
seg spor.
Sagaen forteller at
Erik II Magnusson (1268 -1299) og hans bror hertug Håkon red
fra Tønsberg til Nidaros i 1282. Sju år senere la de
igjen av gårde på pilegrimsferd. Denne gangen var utgangspunktet
Oslo. Magnus Eriksson og dronning Blanca som giftet seg på
Tunsberghus i 1335, gjorde en tilsvarende ferd fra Sverige under
Svartedauen. Som regenter med stort ansvar for styre og stell hadde
de ikke alltid anledning til å legge ut på de virkelige
lange ferder. Derfor valgte de i stedet å sende ut såkalt
vikarierende pilegrimer til Rocamadour, Aachen, Gottsbüren
og Santiago de Compostela i 1346.
Denne typen “stand-in-pilegrimer”
dro altså på vegne av oppdragsgiverne, som på
denne måten oppnådde den samme avlat og velsignelse
som om de selv hadde reist.
Mange pilegrimer fikk
økonomisk hjelp av slekt, naboer og bygdefolk. Også
de som bodde langs veiene ga en hjelpende hånd, kanskje med
overnatting, mat og annet.Ved å hjelpe vandringsmannen tente
han kanskje et lys for dem fremme ved målet.
Pilegrimen var blant
de karakteristiske skikkelsene langs veiene i middelalderen. De
mest ettertraktede målene var Canterbury, Jorsal (Det hellige
land), Roma og Santiago de Compostela i det nordvestlige Spania.
Men det fantes også hundrevis av andre valfartssteder, noen
eksisterte bare en kort stund mens andre trakk til seg besøkende
i flere århundrer. I Norden var Hellig Olavs by et viktig
valfartsmål, i hvert fall frem til Svartedauen i 1350.
Det var mange grunner
til å legge av sted til de hellige mål. Syke kom for
sin helbreds skyld, andre for å gjøre bot de var pålagt,
mange kom for å takke for at de var blitt bønnhørt.
Frykten for dommedag og den evige pine hang over middelalderens
mennesker og fikk mange av gårde. Fattigdom tvang noen til
å tigge seg fra pilegrimsmål til pilegrimsmål,
mens enkelte valgte å være evige pilegrimer og fartet
fra land til land. Sigrid Undset forteller i Kristin Lavransdatter
at den gamle tiggermunken broder Edvin innrømmet at han elsket
veiene. Slike pilegrimer var mest opptatt av å bli kjent med
fremmede steder og skikker. Sagn og eventyr, ballader og folkeviser
hørte til det kulturgodset de brakte med seg hjem.
Enkelte pilegrimsreiser
kunne vare ett år eller mer, men det vanligste var å
besøke de nære mål. Mange demonstrerte sitt hellige
forsett ved å bære lange grove kutter, som lignet munkenes
drakt, en veske og en stav som var hogd til på hjemstedet
og velsignet av presten.
De rike red og svært
syke mennesker ble fraktet på bårer, men de fleste tok
seg frem til fots. Mange kom også sjøveien; det var
på nordmannsvis skal man tro sagaene.
I Tønsberg
forteller skriftlige kilder at man knyttet pilegrimsferder til en
domsavsigelse i en sivil tvist. 11397 sto to parter overfor hverandre
i en eiendomssak, Simon på Sker og ekteparet Tore og Sigrid.
Begge gjorde krav på den verdifulle Jonsgård i byen.
Lagmannen og hans bisittere fant ikke den fremlagte dokumentasjonen
entydig, men avsa en for oss eiendommelig kjennelse: Gården
ble tildømt ekteparet, mot at mannen Tore “skal ganga eno
pelegrimsreso til Vår frue kirke i Aachen og en annen til
St. Olav i Nidaros innen år og dag”. Det viste seg å
være en eldre forpliktelse som hvilte på gården.
Dersom Tore avgikk ved døden, eller fikk lovlig forfall,
skulle hustru Sigrid dra eller sende en stedfortreder for å
be for deres slektning Ivar. Hvis ikke disse ferdene ble foretatt,
skulle Simon (deres motpart) eie så mye i Jonsgård som
de to reisene ville ha kostet etter en skjønnsnemnds vurdering.
I kirkekunsten finner
vi gjerne pilegrimen fremstilt som apostelen Jakob. Han ble regnet
som pilegrimenes beskytter og var utstyrt med vandrestav, en vidbremmet
hatt, kappe, reiseveske og sitt helt spesielle kjennemerke, kamskjellet,
slik vi ser ham fremstilt på et 1600-talls bilde i Olavskirken
på Skoger, som tidligere hørte til Vestfold.
|
Gå til:
De fleste kirkene i Tønsberg
hadde trolig små relikvieskrin i sitt eie. I Norge er bare
få bevart. Dette stammer fra Hedal stavkirke. Tegnet av Bjørg
Omholt.
Båtreise, 1300-årene.
Etter et islandsk håndskrift.
1500-talls motiv av den hellige
Ursula fra Slagen gamle kirke. Bildet, som er hentet fra et alterskap,
viser helgenen og hennes medsøstre på pilegrimsseilas
til Køln.
|
|
Relikviekulten
Utover i middelalderen økte antallet
pilegrimsmål. Det skyldtes blant annet det faktum at nye helgener
fant sin plass på kirkens lister, men også at viktige
relikvier ble fordelt til et større antall kirker. Det å
være nær relikvien betydde samtidig at man var nær
Gud. Relikvien var så å si en avglans, en bærer
av det hellige. Jo nærmere man kom denne “kraftkilden”, desto
sterkere virket den. Det var således relikviekulten som la
grunnlaget for valfarten.
Slike relikvier ble
ofte oppbevart i kunstferdige beholdere smykket med gull, sølv
og edelstener. Ved spesielle anledninger ble de båret i prosesjoner
eller vist frem. Kristkirken i Nidaros kunne skilte med Olavsskrinet,
mens Apostelkirken i Bergen og Mariakirken i Oslo hadde en bit av
Kristi tornekrone i sitt eie.
Blant verdifulle relikvier
knyttet til Mikaelskirken kan nevnes en splint av Det hellige kors.
Det tilhørte kong Håkon V Magnusson (1299-1319) og
omtales i forbindelse med hans dødsleie på Slottsfjellet
8. mai 1319.
Kongen var sterkt
bekymret for landets skjebne. Da han merket at døden nærmet
seg, sammenkalte han rikets mektigste menn og lot dem sette seglet
under et vitnebrev der de blant annet skriver: “ ... Vi gjør
kjent for dere at 20 april på Tunsberghus, i det 20 styringsåret
til vår verdige herre Håkon, Norges konge, lover vi
ham på vår kristne tro, la hendene våre på
det hellige kors, hvori vår herre Jesu Kristi legeme og blod
var, og på hans eget korstre, det som han var pint på,
og på mange andre helligdommer [ ... ] ikke å skulle
[ ...] dra inn noen utenlandske menn til å ha hus [borger],
rå for sysler eller å ha noen myndighet over Norges
tegner [frie menn], verken under rikets arvings mindreårighet
[det vi si dattersønnen Magnus Eiriksson} eller siden når
han er fullmyndig. Vi påkaller Guds vrede over oss om vi ikke
holder den førnevnte ed. ”
Når korsrelikvien
i Mikaelskirken tas i bruk til en så viktig statsakt, sier
det noe om hvilken betydning man tillegger den. Relikvien var av
internasjonal klasse og har utvilsomt trukket til seg pilegrimer
fra store deler av landet. For Mikaelskirken betydde det både
prestisje og store gaveinntekter.
En virkelig korsrelikvie,
for øvrig den eneste i sitt slag som er bevart intakt her
til lands, er funnet i Tønsberg. Den er et lite brystkors
av forgylt sølv med ametyster. Korset er av den bysantinske
typen med to sett like armer og utstyrt med en ring for et kjede.
Korssplinten er innebygd, men synlig gjennom en smal slisse i korset.
Korset, som ble funnet i Storgaten, har Tønsberg bispedømme
brukt som symbol i sitt embetssegl.
Store helgenskrin,
slik man hadde i Nidarosdomen og i Hallvardskatedralen i Oslo, har
neppe tilhørt noen av Tønsbergs kirker; små
skrin, derimot, har man hatt i sitt eie. Fra Laurentiuskirken kjennes
rester av en beslagplate, antagelig et lokk til et relikvieskrin
av emaljert kobber. Mellom rutene sees ennå striper av en
sterk forgylling. Arbeidet synes å være av irsk eller
engelsk opprinnelse.
Til det arkeologiske
materialet hører også en vakkert utført nøkkel
funnet i nærheten av Peterskirken. Den fem cm store nøkkelen
er dekorert med fire lilje- eller korsformer inn mot midten av håndtaket.
Nøkkelen har kanskje tilhørt et mindre relikvieskrin?
En lignende nøkkel ble funnet i Jakobskirken i Eidfjord.
|
Gå til:
Motivet viser gravsteinen over
Jon. I høyre hånd holder han pilegrimsstaven, i den
venstre to palmegreiner. Han har altså vært i Det hellige
land to ganger. På vesken har han festet et kamskjell. Det
betyr at han også besøkte Santiago. Innskriften på
steinen forteller samtidig at han har vært tre ganger i Roma.
Jon har vært en såkalt stedfortredende pilegrim som
dronning Margrethe sendte til Tønsberg og til Borre i 1411.
|
|
Allerede omkring 1070 forteller kanikk Adam
av Bremen at Nidaros var et viktig pilegrimsmål, men han skriver
at de fleste dro sjøveien. De dro fra Ålborg eller
Vendsyssel i Danmark til Viken, “som er en by i Norge”, og deretter
vestover rundt kysten til Nidaros. Var det Tønsberg han hadde
i tankene? Andre havnebyer ved Oslofjorden fantes knapt på
den tiden. Når Adam av Bremen nevner at pilegrimene valgte
kysten, må det bety at ferden foregikk med kjøpmannsskip.
I “Historien om danenes
ferd til Jerusalem” fortelles det at danske korsfarere avlegger
byen et besøk omkring år 1190. De var til sammen fem
skip med 200 mann, ledet av Ulv av Lauvnes. Kanskje de kom for å
rekruttere norske våpenbrødre til kampen mot de vantro?
I skriftet gis det inntrykk av at Tønsberg var en travel
by som ble mye søkt: “.. noen av dem seilte like opp til
byen og fortøyde ved bryggene, mens de andre lå for
anker et stykke lenger ute. På den måten holdt de seg
unna den brysomme trengselen av skip inne på havnen. Videre
heter det: “Det er svært mange folk i byen, særlig om
sommeren når det kommer skip seilende fra alle slags land.
Innbyggerne er gode borgere, både menn og kvinner, kjent for
sin gavmildhet og sine almisser.” Korsfarerne forteller også
om en vakker kirke viet til St. Mikael. Krigens menn følte
nok spesielt for denne kirken: St. Mikael er også kjent som
soldatenes og riddernes skytshelgen. Da korsfarerne stevnet ut fra
byhavnen for å fortsette sin ferd, stimlet byfolket sammen
på bryggene, hilste farvel og ønsket dem “lykke på
reisen og englefølge”, som det heter i den latinske teksten.
Vi kjenner ikke navnet
på forfatteren av “Historien om danenes ferd til Jerusalem”,
men kanskje dreier det seg om en Tønsberg-pilegrim som slo
følge med dem på ferden?
Snorre Sturlason oppholdt
seg i Tønsberg omkring 1220 og gir en skildring av bylivet
slik det antagelig har artet seg på hans tid: “Til Tønsberg
kom det mange kjøpmannsskip både øst fra Viken
og lenger nordfra landet og sør fra Danmark og Saksland.”
Og videre heter det: “Det kom mange kjøpmannsskip dit til
byen både sakser og daner og skip øst fra Viken og
nord fra landet. Det var en mengde mennesker der og det var stor
velstand.”
Bortsett fra Adam
av Bremens bok kjenner vi ikke til noen beskrivelse av pilegrimsseilaser
mellom Viken og Nidaros. Men vi har i hvert fall et 1500-talls motiv
av den Hellige Ursula fra Slagens gamle kirke. Bildet, som er hentet
fra et alterskap, viser helgenen og hennes mange medsøstre
på pilegrimsseilas til Køln.
Tønsberg var
viktig både militært og politisk; i høymiddelalderen
var byen et åndelig sentrum og derfor regnet som et hellig
sted. Det fantes elleve kirkelige institusjoner i byen, seks kirker,
to klostre og to, muligens tre hospitaler. Middelalderens hospitaler
fungerte både som gamlehjem for fattige, sykehus og overnattingssteder
for pengeløse tilreisende.
Saxo Grammaticus nevner
i sin Gesta Danorum at kong Valdemar lot være å brenne
Tønsberg under sitt tokt til Viken i 1165 på grunn
av alle kirkene.
Omkring år 1300
bodde det ca. 1500 mennesker i Tønsberg. Byene var små
i middelalderen, men sammenlignet med Nordens øvrige kjøpsteder
var Tønsberg likevel ganske betydelig. Byen var preget av
laftede enetasjes bygninger som våningshus, fjøs, stabbur,
bygninger for varelager eller verksted. Brede veier fantes ikke,
gatenettet besto vesentlig av smale veiter, trange smau, inne i
kvartalene. I Bergen kan vi fremdeles oppleve noe av dette tette
bymiljøet ved tyskerbryggene. I havnen lå handelsskipene
ofte tett i tett langs bryggene. Og over det hele raget alle byens
kirker og klosteranlegg, og langt mer iøynefallende enn vi
kan forestille oss i dag. Heller ikke må vi glemme det imponerende
Tunsberghus, og den karakteristiske Mikaelskirken. Dersom man kom
inn fjorden, og det gjorde vel de fleste, kunne man i den nordlige
delen av byen se Lavranskirken med hospitalet.
Ved pavens privilegium
utstedt 1308 kunne de som valfartet til Tønsberg få
avlat for kirkestraffer:
“Alle oppriktig botferdige
som besøkte Mikaelskirken på dens festdag, fikk avlat
for 100 dager dersom de kom en gang for alle og oppholdt seg der
minst åtte dager. Dersom de kom hvert år, fikk de avlat
for resten av livet.” Dronning Margrete ga i 1411 den store sum
av 2000 mark til pilegrimsferder, og blant de 50 hellige stedene
rundt om i Europa som er nevnt i hennes brev, omtales “St. Mikkels
Berg” i Tønsberg. “En mann skulle dra i pilegrimsferd dit
på hennes vegne,” heter det i det danske dokumentet. Som regent
med stort ansvar for styre og stell hadde hun ikke selv anledning
til å legge ut på de lange ferder. Men det var ikke
bare Mikaelskirken som fikk nyte godt av pilegrimenes gaver: I 1291
ga pave Nikolaus IV ett år og 40 dagers avlat til alle dem
som besøkte byens fransiskanerkloster ved bestemte tider.
I 1374 får Lavranskirken
lignende privilegier. Erkebiskop Trond i Nidaros ga 40 dagers avlat
til alle botferdige som kom hit på de viktigste kirkelige
festdager eller rakte kirken en hjelpende hånd.
Ved arkeologiske utgravninger
på kirketomten i 1874 ble det avdekket en masse småmynter
fra høymiddelalderen. Under gulvet i kirkene i Lom og Ringebu
har man gjort lignende funn. Flere fagfolk mener at slike myntfunn
delvis kan knyttes til pilegrimsferdene.
Skriftlige kilder
nevner en Thomaskirke nær Haugar. Den var viet til erkebiskop
Thomas av Canterbury. Han ble myrdet i 1162, kanonisert og skrinlagt
i Canterbury. Vi vet at tønsbergborgere handlet med England.
Det er godt mulig at den hjemlige Thomaskirken har vært en
kjøpmannskirke knyttet til den viktige englandsfarten. Ved
å ære den hellige Thomas var man sikret trygg overfart
og god handel. Samtidig må man ha lov til å tro at Englandsfarere
fra Tønsberg hørte til de mange som valfartet til
Canterbury.
På 1300-tallet
er Tønsberg åsted for store begivenheter. I 1335 dukket
kong Magnus Eriksson plutselig opp i byen. Han ventet på sin
kommende brud, prinsesse Blanche av Namur som var underveis fra
Flandern. Hennes bror, Guido, hadde samlet en anseelig flåte
for å eskortere henne til Norge. Den nådde omsider Tønsberg
og bryllupet ble feiret. Med sin kongsgård, sitt slottsanlegg
på fjellet, sine kirker, klostre og sin store geistlighet
egnet Tønsberg seg utmerket til kongebryllup. Byen var mer
europeisk og mer representativ enn noen annen by på Østlandet.
Den ble da også utsett til dronningens fremtidige hjem og
enkesete om kongen døde før henne.
|
Dette 1300-talls-motivet av erkeengelen Mikael
stammer fra Nidarosdomen.
|
|
Da Norge ble vunnet for den nye tro for tusen
år siden var den kristne verden overbevist om at Kristi gjenkomst
og dommedag var nær forestående. Og erkeengelen Mikael
var sterkt knyttet til endetiden. Det var derfor naturlig at de
første kirkene i landet ofte ble viet ham.
Ifølge den
katolske tro finnes det en rangordning blant de hellige. Den fremste
posisjonen har jomfru Maria, deretter kommer erkeengelen Mikael
foran apostler, martyrer, patriarker og profeter.
Mikael er altså
en engel, ikke et menneske som de øvrige helgener, men han
er likevel blitt dyrket som helgen. I paradiset er han konge. Navnet
Mikael betyr "Hvem er Gud?", og han nevnes flere steder i bibelen.
Alle helgenene hadde
sin festdag; den 29 september ble feiret til minne om erkeengelen
Mikael. Han ble regnet som Israels skytshelgen, men har gått
over til å bli kirkens skytshelgen. Den rolle erkeengelen
kom til å spille i middelalderens trosliv, bygger på
en setning i Johannes Åpenbaring kap. 12: “Og det ble en strid
i Himmelen. Mikael og hans engler tok til å stride med dragen
... ”
I kirkekunsten
er Mikael ofte fremstilt i rustning med sverd, spyd og skjold, utstyrt
med vinger, i kamp med en drage eller en demon. Ofte holder han
også en skålvekt. Den brukes for å veie sjelene.
Mikael er likeens gjerne utstyrt med en trompet. Med den skulle
han oppvekke de døde og følge de frelste til paradiset.
Forbilde for mange Mikaelskirker var hovedhelligdommen på
fjellet Monte Gargano i Sør-Italia. Legenden sa at Mikael
hadde vist seg der, og hans kirker ligger derfor alltid på
en høyde. En grotte ble innviet til kirke etter at erke-engelen
hadde åpenbart seg for en biskop i en drøm og påvist
stedet hvor hans helligdom skulle være. Grunnen til at huler
ble brukt som kirker, var at de ble tatt for å være
inngangen til helvete, og der skulle Mikael overvinne Satan. Han
er gjerne fremstilt som en drage eller en demon. Over hele den katolske
verden har Mikkelsmesse vært knyttet til innhøstingsfestene;
også i Norge var dette en viktig fest og merkedag. Men dagen
kan også ha vært et minne om et eldre hedensk høstblot
idet erkeengelen antagelig kom til å erstatte mye av germanernes
Odin-kult.
I Telemark fylke som
delvis hørte til Vestfold, finner vi spor av Mikaelskulten
i det storslåtte “Draumkvedet”. Her hører vi om Sankte
Sålemikkjel som bles i luren lange, og som veier syndesjelene
bort til Jesu Krist.
... Der kjæm ei fær her sonante
der rei nå så vist
fyre rei st. såle Michel
ette kom Jesum Christ.
Sæl er den i denne heimen
fattike gjeve sko
han tar ikje barføt gangje
i kvasse tynnarmo.
Kom e meg åt pilegrimskjrke
de va me ingjen mand kjendt
bære mi goe sjukmoer
med røe gulband kring hænde.
Så kom e me åt pilegrimskjrke
der va meg ingjen mand kjendt
bære mi goe sjukmoer
med røe guldband kring hænde.
Selv om Mikaelskulten stort sett hører
til en annen tid, dukker den fremdeles opp i forskjellige sammenhenger
i mange land. En kjent folkesang som visstnok stammer fra afroamerikanere
er "Michael, row, the boat ashore! Alleluia". Den synes a romme
en rest av Mikael som den som tar imot de døde sjelene.
Fra Nidarosdomen har
vi to fine motiver av erkeengelen, den ene er et 1300-talls relieff
på utsiden av Mikaelskapellet, den andre er en skulptur av
Kristofer Leirdal. Figuren er montert på toppen av det ene
spiret.
Den mest monumentale Mikaelsfremstilling
i landet er et 1200-talls kalkmaleri i Kinsarvik kirke i Hardanger.
På primstaven
er hans dag gjerne fremstilt med en vekt eller en trompet. På
mange måter er Mikael krise- og overgangstidens skytshelgen.
På jorden er hans helligdommer ofte lagt til utkantsteder,
der jord møter himmel og der land møter hav. Han er
å finne der det onde møter det gode, der de mørke
krefter møter lysets.
Både i utlandet
og i Norge finner vi Mikaelshelligdommer, blant annet på isolerte
og forrevne øyer, Mont St. Michel i Normandie, Skellig Michael
utenfor Sør-Irland, St. Michael Mount nær Cornwall
og Mikaelshulen på øya Selja ved Stad.
Når vi nå
nærmer oss et nytt tusenårsskifte, kan det være
riktig å hente frem Mikael fra glemselen, et finere symbol
enn denne nådens og rettferdighetens engel kan vi knapt bruke
når vi går inn i det nye tid.
|
Gå til:
|
|
Pilegrimskirken
på Mikkelsberg
Av norske middelalderkirker som vi kjenner
dedikasjoner til, rangerer erkeengelen på tredje plass etter
jomfru Maria og Hellig Olav. Vi vet om ca. 30 Mikaelskirker i Norge,
de fleste lå i Oslofjordområdet. Det skyldes muligens
at Viken ble kristnet via Tyskland der Mikaelskulten var meget vanlig.
Fra kirkehistorien er Mikael også regnet som de kristnes forsvarer
mot hedningene, og det kan være en delforklaring på
at hans helligdommer er så godt representert nettopp i Viken-området
som tidlig gikk over til den nye tro.
Mikaels-påvirkningen
kan også spores til Bysants der engelen hadde en meget sentral
posisjon i det religiøse livet. På et lite blysegl
med motiv av erkeengelen har man blant annet funnet følgende
formulering: “Stortolk for væringene”. Under skriften er det
avbildet en væringøks (på gresk: rhomfaia). Det
er usikkert på hvilken måte blyseglet kan knyttes til
væringene; kan hende ble det brukt i forbindelse med merkingen
av eiendeler?
Fra sagaen vet vi
at nordmenn gjorde tjeneste i den keiserlige væringgarden;
det er mulig at de brakte med seg Mikaelskulten hjem til Norge.
Det tidligere nevnte brystkorset funnet i Tønsberg kan også
ha vært en del av de rikdommene som våre forfedre hadde
med seg tilbake fra ferden i østerled.
Av hjemlige Mikaelshelligdommer
regner vi kirken på Slottsfjellet i Tønsberg som den
viktigste. Kirken utgjorde en del av anlegget på byfjellet,
“Castrum Tunsbergis”. Festningen som sto ferdig en gang tidlig på
1100-tallet, besto av en indre borggård som inkluderte kongehall
og et hovedtårn. I tillegg fantes det bygninger med forskjellige
funksjoner. På 1200-tallet ble fjellet utbygget til en av
Norges største festninger, og anlegget ble dermed et hovedpunkt
i landets forsvar og et administrativt sentrum.
Men la oss vende tilbake
til Mikaelskirken. Den var dessverre redusert til en grushaug da
de arkeologiske undersøkelsene tok til i 1878. De eksisterende
ruinene er derfor et resultat av en ganske hard restaurering, og
en beskrivelse av hvordan kirken opprinnelig så ut, må
derfor baseres på antagelser. Ennå i 1750 var det tydelige
spor etter det som engang må ha vært en korskirke. Den
ble reist omkring 1150, og i planløsningen bærer den
preg av å ha hatt kirken på Mont Saint-Michel ved kysten
av Normandie som forbilde. Her lå Nord-Europas fornemste Mikaelshelligdom.
Både beliggenheten
på toppen av et berg og planløsningen viser at det
var en forbindelse mellom Slottsfjellet og Mont Saint-Michel. Noen
krypt har det imidlertid ikke vært i Tønsberg-kirken.
Grunnen i skipet stiger jevnt opp mot koret, mens stigningen er
sterkere i tverrskipet. Det er imidlertid en stor mulighet for at
kirken har hatt to etasjer, en underkirke som har strakt seg frem
til tverrskipet og en overkirke over det hele. Toetasjers kirker
finner man nettopp som kongskirker, blant annet Apostelkirken i
Bergen.
Underetasjen har vært
rikt utsmykket med alter og statue av Mikael, mens overkirken trolig
har hatt altere viet til en rekke sentrale helgener som jomfru Maria,
St. Hallvard, St. Peter og andre. Som kongelig kapellkirke hadde
man også altere for Hellig Olav, Hellige Erik og Ludvig den
hellige. Forgylte relikvieskrin, altertavler, skulpturer, vakre
kalkmalerier smykket det indre. Sitteplasser fantes ikke i middelalderens
kirker, ved langveggene har det imidlertid vært en pall for
gamle og uføre.
Mikaelskirken
hadde en kirkegård, den lå på nordsiden av bygget
og vi må anta at også pilegrimer ble gravlagt her. Murrester
tyder på at kirken har hatt et sentraltårn som har inneholdt
flere rom. Kanskje hadde kongen et privat andaktsted her oppe?
Av de 14 kongelige
kapeller som fantes i begynnelsen av Håkon Vs regjering på
1300tallet, regnes St. Mikaelskirken som den tredje viktigste
etter Mariakirken i Oslo og Apostelkirken i Bergen.
Livet i middelalderen
kunne være nådeløst. Mange opplevde mye vondt
og urett. Men en ting var i hvert fall sikkert, menneskene var overbevist
om at Vår Herre var rettferdig og at de onde ville bli straffet
i det hinsidige. Det var forståelig at mange søkte
trøst og hjelp hos Mikael, like naturlig som det var for
enkelte konger å se seg selv som Mikaels jordiske stedfortreder,
som Guds gode stridsmann og rettferdige dommer. Og Håkon V
var nettopp blant dem som så sin kongegjerning under en religiøs
synsvinkel. Hellig Olav var først og fremst kirkens helgen
og han lå langt nord i landet, Mikaelskulten ble bevisst fremmet
for å heve den verdslige makten. Mikaelskirken fikk derfor
store gaver av kongen, slik at den ble en av de rikeste i landet.
Kongen som det
helliges stedfortreder finner vi markert i flere sammenhenger, blant
annet på mynter slått i Tønsberg. Kong Erik II
Magnusson lot utmynte penninger der den ene siden var preget med
kongens hode, mens reversen hadde et likearmet kors med omskriften
CRVX CHRISTI; Kristi kors. Mynten fungerte med andre ord som et
propagandaverktøy der korset markerte kongemaktens sakrale
status.
I Vestfold finner
vi Mikaelskirker i Undrumsdal, Fon i Ramnes, Hedrum og i Tjølling.
I middelalderen var Vestfold større i utstrekning enn det
nåværende, og innbefattet også prestegjeld som
Lier, Eiker og Sandsvær i Buskerud. Mikaelskirken i Tranby
bør derfor også nevnes.
Antagelig lå
det også en Mikaelskirke på Kapitelberget i Skien. Krypten
hører til det som er bevart.
Den mest særpregede
Mikaelhelligdommen lå ved Norsjø i Skien, “Kirkja i
Mikjalsbergi”. Den er en vel 20 meter dyp hule som ligger 30 meter
over vannflaten. Spor i hulens vegger tyder på at den har
vært inndelt i et forrom, skip og kor.
På Selja er
Mikaelskirken også lagt til en hule. Ifølge Odd munks
saga var det her inne de fant restene av den irske prinsessen Sunniva
og Seljemennene i året 996. Det var nettopp i denne Mikaelskirken
at kristendommen så å si ble født i Norge gjennom
Sunnivas martyrium. Og det var i den bortgjemte Mikaelskirken i
Norsjø man feiret den siste katolske gudstjenesten, skal
man tro legenden. Den forteller at fader Sylvester holdt hemmelige
messer her etter at reformasjonen var innført i landet.
|
Gå til:
|
|
På den store kirkefesten den 29. september
strømmet folk til fra fjern og nær. Livet i byen fikk
en helt annen rytme. På kirkebakken nærmet pilegrimene
seg helligdommen med ærefrykt og forventninger. Den store
steinbygningen må ha virket fremmed og sterk på datidens
mennesker.
Det finnes ingen øyenvitneskildring
som kan fortelle oss hva som skjedde på en slik dag. Vi får
heller bruke fantasien og prøve å skildre det slik
det kan ha foregått på 1200-tallet:
... Før de
gikk inn i kirken, toget de rundt bygningen tre ganger barbeint
slik skikken var. I det dunkle kirkerommet brant vokslys som skinte
på skjeggete, fromme ansikter, på barn og kvinner. Prester
i kostbare messeklær svingte sine røkelseskar foran
altrene og de tilstedeværende. Den gode lukten trengte inn
i hver krok. Vakker messesang hørtes fra koret. En taus flokk
ba i stillhet. Noen knelte på gulvet og gjorde korsets tegn.
En gammel, krumbøyd bonde i fillete klær fra Årøysund
nærmet seg Mikaelsstatuen. Han hadde nettopp mistet sine to
sønner i kampen mot Håkon Håkonsson. Bonden bøyde
seg ned og kysset statuen nederst ved sokkelen mens tårene
silte nedover de furete kinnene. De store, grove hendene hans med
negler svarte og sprukne av arbeid, strøk forsiktig over
skulpturen med en kjærtegnede bevegelse. Så foldet han
hendene sammen i stille bønn.
Noe av det man gledet
seg mest til, var den religiøse prosesjonen. Og det første
de hørte var kirkeklokkene, ikke bare fra det kongelige kapell,
men fra alle byens kirker og klostre. Den vakre forgylte statuen
av erkeengelen ble løftet ned fra sin plass og båret
på en trebåre av sterke klerkeskuldre ut av kirken.
Først i toget slo fire kongelige soldater taktfast på
trommer, åtte mann skred langsomt fremad med statuen løftet.
Bak dem gikk prosten og lovet avlat til alle som ofret til helligdommen.
Foran statuen gikk en korsbror med et høyt alterkors, og
bak fulgte diakoner, klerker og munker med kostbare bøker,
relikvieskrin, røkelseskar, prosesjonsstaver, helgenbilder
og kirkefaner. Opptoget beveget seg langsomt ut av kirken, gjennom
borgområdet og deretter ned berget gjennom byens trange streter,
forbi kongsgården, kirkene, klostrene og torget med det store
trekorset, for så å vende tilbake til utgangspunktet.
Når kirkens
høytidsstund var til ende, slapp folket seg løs. Det
var temmelig livlig både i kroene og vertshusene. Det muntre
drikkelag endte ofte med slagsmål, og vekterne hadde sin fulle
hyre med å opprettholde ro og orden. Byfolket klaget nok over
både fyll og bråk, men var tolerante. Mang en ekstrafortjeneste
vanket i de dager. Hestefor, stallplass, båtnaust, soveplasser,
alt ble solgt eller leid bort til gode priser. Ølkoner og
bakstekjerringer gikk rundt med kagger og kurver og solgte røket
fisk, egg, flatbrød, ost, øl og annet.Tiggere tuslet
omkring fra den ene gruppen til den andre og ba om litt hjelp i
Guds navn. De muntre innslag ble besørget av spillemenn og
tusenkunstnere. Det var i det hele tatt et fargerikt syn.
Så var det hele
over, og pilegrimene brøt opp. Hva hadde de igjen for sin
ferd, de som ikke var blitt bønnhørt? En stakket stund
hadde de opplevd gleden ved å være sammen i et større
åndelig fellesskap.
Mange hadde fått
trøst, det kunne være nok til å gjøre
livet lysere. Og alle hadde de skriftet for presten. Sikkert er
det at de fleste vendte hjem fra Mikkelsberg i oppløftet
stemning.
|
Gå til:
Innholdsfortegnelse
Santiago-pilegrimer. Etter
trysk 1500-talls maleri. Tegnet av Monika Björk.
|
|
En rekke konger knyttet til Tunsberghus gjorde
mye for å hjelpe pilegrimene. Kong Magnus Lagabøter
(1263-1280) sørget for å legge reiseforholdene bedre
til rette i form av veilover. Ifølge disse skulle veien holde
en viss standard. Kirken var også interessert i ferdselen,
liksom dagens turister la pilegrimene igjen store pengesummer.
Pilegrimene var til
tider et diskusjonstema mellom de geistlige og statsmakten. Det
hendte at veifarende ble overfalt, ranet og drept. Etter den langvarige
maktstriden mellom kirke og konge, sørget man i 1277 for
å lage en avtale, “Sættargjerden”, som regulerte de
respektive partenes myndighetsområde. Avtalen ble til i Tønsberg.
Dokumentet finnes i København, mens en kopi av det henger
i Tønsberg bibliotek. Blant de lovfestede punktene finner
vi ett som interesserer oss i vår sammenheng, nemlig: “Alle
pilegrimer skal være trygget, og de som forulemper dem, skal
dømmes til kirkelig straff av kirkens dommere. ” I bestemmelsen
heter det også at pilegrimene skulle gå fri for straff
dersom de skadet noen som forulempet dem, enten det var kongens
menn eller andre.
Men ikke alle “stavmenn”
var det de ga seg ut for å være - det kunne skjule seg
både spioner og kjeltringer bak et fromt utseende. Kongemakten
ønsket å komme uvesenet til livs. Under et Tønsbergbesøk
i 1303 utstedte Håkon V følgende retterbot: “På
grunn av omflakkende ribbalder (voldsmenn) og andre landløpere
(omstreifere) som sier de er på pilegrimsferd, men farer med
løgner og herjer bygdene med alle slags voldsomheter - har
vi med råd og samtykke av de beste menn i landet bestemt at
han skal ha vitnebrev fra konge eller hertug, biskop eller kapitel,
jarl eller sysselmann, lagmann eller bymenn i den byen han kommer
fra, eller andre skilrike menn, som bevis på at han er en
ærlig mann. Dersom han ikke kan fremlegge det, skal vår
sysselmann tvinge ham til å reise hjem og skaffe seg et slikt
brev og vitnesbyrd som her sies. Og hvis han drar videre uten sysselmannens
tillatelse, skal han gripes og sendes tilbake. Passet skal ikke
gjelde for mer enn et år, det skal undersøkes meget
nøye, såvel i skrift som i seglet for å konstatere
om det er forfalsket - spesielt der hvor navnet og datoen står.
Og hvis det oppdages forfalskning, skal den som bærer brevet
bli straffet etter fortjeneste.”
|
Gå til:
Innholdsfortegnelse
Noen pilegrimer dro som korsfarere.
Gravstein fra Vejerslev, Danmark.
Tegnet av Urd von Hentig.
|
|
Noen la i vei til de hellige mål som korsfarere
væpnet med sverd og spyd. Selve ordet korstog kom ikke i bruk
før på 1200-tallet. Korsfarerne så på seg
selv som pilegrimer og ble i begynnelsen også omtalt som peregrini.
Da pave Urban II lanserte det første korstoget i 1095, omtalte
han det som denne hellige pilegrimsreise.
Kampen mot de vantro
var ofte motivert av de samme årsaker som pilegrimsferdene;
man gjorde det for sin sjelefrelses skyld. Bare få av nordmennenes
utferder hadde likevel preg av å være rene korstog,
de ble gjerne koblet sammen med andre ferder, kjøpferder,
pilegrimsgang og diplomatiske oppdrag.
Gjennom væringgarden
som blant annet besto av menn fra norden hadde de byzantinske keiserne
god forbindelse med de skandinaviske land. De kraftige nordboerne
var trofaste hjelpere for maktlystne keiserkandidater i de hyppige
tronstridighetene. I 1195 sendte keiser Alexius vikværingen
Reidar Sendemann som sin vervehøvding til Norge for å
skaffe 1200 mann til væringgarden. Han fikk omsider samlet
en flokk, men istedenfor å dra til Miklagard med sine soldater,
endte han som opprørsleder for baglerne i striden mot kong
Sverre. Det avgjørende oppgjøret fant sted i forbindelse
med beleiringen av Tunsberghus i 1201-1202. Kampen endte med forlik,
men freden gagnet ikke krigens menn. Det var blitt til et levebrød
for mange - ikke bare blant baglere, men også blant birkebeinere:
I begge flokkene, sier sagaen “knurret de menn som var pengeløse,
men likevel hadde pengebøter”. Det ble avtalt at man neste
vår skulle herje på Suderøyene for å vinne
seg gods. Reidar og hans gamle fiende birkebeinerhøvdingen
Peter ville ikke nøye seg med slikt småmannsverk som
strandhugg i kristenland. De emigrerte med hele sitt hus og for
til Jorsal med to store skip og mange folk i 1210. Her øvde
de storverk slik som alle nordmenn i alle sagaer. Reidar vendte
tilbake til væringgarden i Miklagard og tjente i den til sin
død.
Da kongsdatteren Jomfru
Kristina dro fra Tønsberg i 1256 for å inngå
ekteskap i Spania, hadde hun mer enn 100 gjeve menn i sitt selskap.
Hun giftet seg med Don Filip, - som morgengave ba hun sin utkårede
bygge en Olavskirke i Valladolid. Med Norges skytshelgen på
plass i byen følte hun seg litt mindre ensom i det fremmede
landet. Etter bryllupet dro en del av hennes følge videre
til Jerusalem, det var Ivar Engelsson og Torlaug Bose og noen flere.
Ivar døde på veien. I Kristinas følge fantes
også en Andres Nikolasson. I 1272 satte han ut fra Selja med
følge på en ferd til Det hellige land. Det dreide seg
om det siste korstoget fra Norge. Vår siste opplysning om
Andres kommer fra en islandsk kilde for året 1273 og gjelder
slutten på hans jerusalemferd. Det står: “Andres Nikolasson
døde på jorsalhavet.”
Det er ikke bevart
mange minner etter korsfarerne i Tønsberg, men man har i
hvert fall funnet et sett riddersporer i Baglergaten av den typen
korsfarerne utstyrte seg med på 1100-tallet.
|
Gå til:
Innholdsfortegnelse
Pilegrimsmerke fra Vadstena.
Det viser Birgitta i ferd med
å nedtegne sine åpenbaringer.
Tegnet av Astrid Skaaren-Fystro.
Fragment av pilegrimsmerke.
Det stammer muligens fra
Santiago de Compostela.
Tegnet av Astrid Skaaren-Fystro.
|
|
Pilegrimsmerker i tinn og bly hørte til
de mest typiske reiseminnene. Disse ble anskaffet som bevis for
at man hadde nådd det hellige målet, og merkene ble
sydd fast på plagget eller i hatten. Flere pilegrimsmerker
er blitt funnet i gravene og på forskjellige steder i enkelte
Vestfold-kirker. I Hof kirke har man oppdaget to avstøpninger
av pilegrimsmerker på kirkeklokkene. Meningen var at de skulle
verne bygningen mot lynnedslag.
Det finnes ingen historiske
opplysninger som tyder på at man produserte pilegrimsmerker
i Tønsberg; antagelig var Nidaros alene om det i landet.
Fra det arkeologiske
materialet kjenner man en formstokk som kan knyttes til pilegrimsvandringene,
om enn indirekte. Stokken som ble funnet på tomten til det
gamle rådhuset, stammer trolig fra et verksted i Tønsberg
(Gullslagarahusin?). Det dreier seg om en rektangulær bronseplate
med inngraverte former av arkitektoniske detaljer, medaljongmotiver,
menneskefigurer og annet. Lignende medaljonger kjennes blant annet
fra Vadstena, der de er festet utenpå Hellige Birgittas skrin.
I slike former ble sølvblikket hamret ut med blymellomlag
og renklippet. Bønder, sjøfarere, handelsmenn, tyskere,
pilegrimer og byens egen befolkning har kjøpt slike blikkmedaljonger
hos gullsmeden og skjenket dem til sin helgen i en av byens kirker.
Motivene på formstokken viser blant annet knelende mennesker,
de symboliserte kanskje fromme givere? Antagelig stammer figurene
fra 1400-tallet, da var den lange middelalderske kappen blitt kortere
for mannsdraktens vedkommende. På denne tiden ble også
rosenkransen tatt i bruk. Vi ser ellers smykker, belter, halsbånd
og pelsverk. Motivene med bokstaven M, stjerne- og roseornamentene
symboliserer Gudsmoderen Maria. Hun er også gjennomgangsfigur
på medaljongene.
Maria var Stella Maris,
havets stjerne, og var kjent som sjøfarernes beskytterinne,
ikke minst blant hanseatene. I Bergen søkte de til byens
store, fine Mariakirke, mens de fra Rostock hadde sin Mariakirke
i Tønsberg. Av pilegrimsmerker er det funnet et som trolig
stammer fra Vadstena. Det viser Birgitta i ferd med å nedtegne
sine åpenbaringer (et tilsvarende merke har man også
truffet på i Berg kirke.)
På 1400-tallet
var Vadstena trolig Nordens viktigste valfartsmål. Skriftlige
kilder forteller at adelsmannen Alf Haraldsson, som eide flere eiendommer
i Tønsberg, døde i Vadstena 1412. Antagelig hadde
han reist dit som pilegrim. Det var vanlig at gamle og syke søkte
seg til de hellige steder når deres siste time nærmet
seg.Det andre pilegrimsmerket er nokså ødelagt, antagelig
har det opprinnelig vært et kamskjell (Pecten maximus). Dette
stammer helst fra Santiago de Compostela. Men hjemvendte pilegrimer
hadde også med skjell fra Mont Saint-Michel. Kanskje vi har
lov til å tro at en tønsberg-mann har besøkt
et av de nevnte stedene, om ikke begge?
Nettopp fordi
hjembyens kongelige kirke var viet erkeengelen, var det naturlig
å besøke den franske hovedhelligdommen.
Men ikke alle
pilegrimer nøyde seg med reiseminner av det tradisjonelle
slaget. I Andebu var det en bonde som kalte gården sin Galicia
(idag Gallis) etter å ha vært i Spania. Santiago de
Compostela ligger i provinsen Galicia.
Blant de større
fysiske minnene fra pilegrimstiden er Olavskirken som tilhørte
Premonstratenserordenen. Den har muligens sin form fra tempelherrenes
kirker i Frankrike og England. De bygde sine rundkirker etter forbilder
av ordenens kirke i Jerusale, som igjen var en etterligning av Den
hellige gravs kirke.
Vi vet om to fremstående
jorsalfarere som hadde tilknytning til Tønsberg i annen halvdel
av 1100-tallet: jarlen Eirik kongsbror og særlig Erling Skakke.
Gjennom sin sønn kunne sistnevnte med kongemaktens myndighet
og midler støtte grunnleggingen av et så stort tiltak
som byggingen av Olavskirken. Den kan også sees som en parallell
til Oktogonen, som var den viktigste delen av Hellig Olavs kirke
i Nidaros. Rundkirken er enestående i sitt slag her til lands,
den var også den største i Norden. Et så fornemt
gudshus hadde sikkert en gjev samling med relikvier.
|
Gå til:
Innholdsfortegnelse
Johanitterordenens segl.
Det viser en syk som ligger
med hodet vendt til siden.
I bakgrunen sees en kuppel
(Det evige lys).
Til venstre et røkelseskar som
symboliserer
brødrenes bønner for de syke.
|
|
Fra
Finisterre til Verdens Ende
I Nord-Galicia, ytterst mot Atlanterhavet, ligger
en pynt kalt Finisterre (latin Finis terræ) eller på
norsk: Verdens Ende. Tilsvarende navn har vi, som kjent, på
sørspissen av Tjøme. Dette navnet er riktignok av
nyere dato, men det gir, om ikke annet, tanken næring til
en veldig flukt.
Med en fortid som
viking og senere status som rikshelgen var det naturlig at Hellig
Olav også ble Nordens fremste sjøhelgen. Som den norske
kirkes fremste stridsmann sørget Hellig Olav for å
bistå ikke bare sjøfarende, han vernet også landegrensene.
Olav var den man stolte på til å forsvare Finland mot
fienden i øst. Grensebyen Wyborg ble dominert av en stor
Olavsborg. I Estlands hovedstad Tallinn hadde Olavskirken, byens
imponerende domkirke, en viktig posisjon. I Tønsberg lå
Olavsklosteret strategisk til ved innfarten i øst, mens Olavskirken
ved Sem kongsgård lå i nord, riktignok utenfor bygrensen.
Som tidligere nevnt
fikk man flere nye pilegrimsmål utover i høymiddelalderen.
Ett av dem var Værne kloster i Rygge. Klosteranlegget var
det eneste Johanitterordenen hadde i Norge. Ordenens opprinnelige
formål var å dra omsorg for syke og nødstedte
pilegrimer i Det hellige land. Men virksomheten fikk etter hvert
en krigersk side; i løpet av 1100-tallet bygde de opp militære
eliteavdelinger som var med på å forsvare korsfarerstatene
sammen med tempelherrene. De trengte en base for å skaffe
seg ressurser og kom til å grunnlegge hus i hele Vest-Europa.
I Norge drev johanitterne utelukkende humanitært arbeid. Historien
forteller blant annet at en bonde fra Telemark i 1458 ble pålagt
å dra på pilegrimsreise til Værne, Vadstena og
til Nidaros.
|
Gå til:
|
|
Adam av Bremen skriver at biskop Aasgaut (ca.
1050 - ca. 1075), søstersønn av den kjente hirdbiskop
Grimkjell, kom til Norge etter å ha blitt vigslet i Roma.
Han var en av de engelske misjonsbiskopene som Harald Hardråde
hadde med seg fra England. Aasgaut holdt trolig til på Teie
på Nøtterøy som lenge var sete for biskopene
i Oslofjord-området, i hvert fall frem til 1150.
I 1234 avlegger den
kjente islendingen Sturla Sigvatsson byen et visitt på vei
hjem fra Den evige stad. Hellig Olav hadde åpenbart en sterk
posisjon i Tønsberg, etter det store Olavsklosteret å
dømme. Et annet eksempel på hvordan man minnet kongen,
var byens Olavsgilde. Dette var en slags sosial forening med årlige
minnefester for helgener. Hit kom mange fra fjern og nær ved
høytidene for å skåle og drikke til ære
for avdøde medlemmer, for Kristus, Maria og Hellig Olav,
dog i meget høytidelige former.
Ifølge Snorre
besøkte kong Olav Haraldson Tønsberg hele seks ganger.
En av hans argeste motstandere, Tore Hund, var også innom
byen. Etter slaget på Stiklestad var Tore Hund den første
som forsto at Olav var blitt hellig. Han angret bittert på
det han hadde gjort og dro til jorsal som pilegrim. Etter sigende
omkom Tore Hund på hjemveien.
Som nevnt døde
Håkon V på Slottsfjellet. Ved hans båre skjedde
flere mirakler, fortelles det. “Sankt Olav kongens frende” kalte
folkevisen ham. Senere ble Håkon erklært, om ikke sanctus,
så i hvert fall beatus som var en grad lavere enn helgenstatus.
Det er grunn til å tro at mange tønsberg-borgere valfartet
til Mariakirken i Oslo for å be ved graven til sin kjære
konge, som de mintes med ærbødighet.
St. Thorkell knyttes
også til Tønsberg, men han er av nokså uklar
opprinnelse. I almanakker og fortegnelser over helgendager finnes
det en Thorkillus. Hans dag skal være 12. november. Professor
L. Daae skriver: “Hvem denne helgen egentlig var eller om det var
en nordmand vet vi ikke. Den eneste, paa hvem jeg har kunnet gjette,
er Biskop Thorkell af Oslo, en Mand, om hvem der ikke vides stort
mere, end at han døde i Begyndelsen af 1294. Han er sandsynligvis
død i Tønsberg, hvor han begravedes i et lidet Capel
i den i 1810 nedbrudte St. Laurentii kirke, nederst i Kirken, ved
den store Dør, paa venstre Haand, naar man gaar ud af Kirken.
Ennå i forrige århundre fandtes hans grav i kapellet
og sagnet forteller, at samme herre skulle ha lagt mange forbandelser
på den, som våget at åpne hans grav eller legge
noen andre i den. Sagnet taler i det minste ikke imot at vi her
turde ha vår hellige Thorkell,” avslutter L. Daae.
|
Gå til:
Innholdsfortegnelse
Den ytterste delen av springen
på Kjellolla er formet som
et dyrehode.
Tegnet av Astrid Skaaren-Fystro.
|
|
Folketroen gjorde Olav til opphavsmann for en
rekke kilder og brønner, og mange ble mål for valfart.
Her kunne de besøkende be om helbredelse og siden takke Gud
med gaver og bønn. Kanskje kunne man av forholdene få
varsel om noe som ville hende. Til sammenligning kan det nevnes
at Mikaelskirken på Rokoberget i Løten sies å
ha hatt en helbredende kilde. Likeens var det en helligkilde i Mikaelskapellet
på Selja.
I Tønsberg
fantes det en St. Peters Kilde. Den var i bruk langt inn i forrige
århundre. I dag gjenstår bare Kjelleolla som tidligere
ble kalt “Vor Frue Kilde”, det vil si at den var viet til jomfru
Maria. Kjelleolla blir ennå besøkt av tønsbergensere
og tilreisende fra hele Vestfold. Det er hevdet at den er Norges
mest besøkte helligkilde. Det er et dagligdags syn å
se folk stille seg i kø for å tappe vann på store
plastdunker. Det er visstnok ment til kaffevann, men det spørs
om det ikke ligger dypereliggende grunner bak.
Nær Horten var
det i riktig gamle dager en god havn ved Løvøya. Hit
søkte man helbredelse ved Hellig Olavs kilde som det fortsatt
er spor av utenfor kapellet. Ved kilden var det, ifølge tradisjonen,
reist et skur av tre til vern for de besøkende.
Sagaen forteller at
baglerkongen Filippus i 1217 døde ved Løvøya,
og at bisp Nikolaus lå ved øya juledagen 1223.
De hadde kanskje søkt inn dit for å drikke av Olavsbrønnen
for sin helbredsskyld.
Både kirkene
i Skoger og i Vivestad hadde helligkilder. I en innberetning fra
1700-tallets første halvdel skrev soknepresten i Vivestad:
“at det tidligere ble vist et hedensk Afguderi i Tanke at kurere
alle Sygdomme med meget Ugudelighet ved denne Kilden, og at Kilden
har blevet besøget paa St. Hans Aften endog af langt fra
Reisendefolk”.
Det eksisterte sikkert
andre hellige kilder i fylket, men de fleste er uttørket
eller forsvunnet på grunn av drenering. De som finnes, har
dessverre mistet sin mirakuløse kraft. Den forsvant med opplysningstiden
og troen på at kildevann kunne helbrede sykdommer.
|
Gå til:
Innholdsfortegnelse
Borrekorset er et av middelalderens
fineste kors. Det er i dag utstilt på
Historisk Museum i Oslo.
Tegnet av Astrid Skaaren-Fystro.
|
|
Utekors var et vanlig syn langs veiene i katolsk
tid. Navn som Krossen, Krosshus, Høgkorset og Korsegård
viser at det var tilfelle. Ofte var de plassert ved et naturlig
rastested på høydedragene, ved veikryss og bruer der
farende folk kunne ha en stille bønnestund. Det eksisterer
en levende tradisjon om små trekors langs ferdselsårene
i Østerdalen. Også i Vestfold har det eksistert utekors,
blant annet ett ved Hola, det østre fergeleiet nedenfor Åbofossen.
Likeens fantes det utekors på sentrale steder i byene. I Stockholm
Codex fra begynnelsen av 1300-tallet omtales et kors på torget
i Tønsberg. Muligens har dette vært av samme typen
som erkebiskop Jørunds kors i Trondheim, som man har funnet
den ene stolpen av. Innskriften på marmorkorset forteller
at det var reist til Guds ære og til sjelehjelp for dem som
dro gjennom byen. Antagelig var det pilegrimene man tenkte på.
I Borre omtales et
mirakuløst kors; i dag står det utstilt på Historisk
Museum i Oslo. Korset har trolig vært plassert i triumfbuen
i Borre kirke, som var viet St. Nikolai og St. Olav. St. Nikolai
sto høyt i kurs, blant annet fordi han også ble regnet
som pilegrimenes reisehelgen. Borrekorset, som er tre meter høyt,
er nevnt første gang i et dokument fra ca. 1350. Torbjørn
Steinarson ga en sum (to øresbol) til vokslys til “Krossen”.
Lyset skulle tennes på årsdagen for hans død.
Det tidligere nevnte danske dokumentet fra 1411 omtaler også
“Det hellige kors i Borre”. En mann skulle sendes dit for å
be for dronningens sjel.
I sjøleden inn til
Tønsberg finner vi også korsnavn som Steinkloss (Steinkross)
og Skrøslingen (Krosslingr). Om det har stått kors
på disse øyene er likevel høyst usikkert.
|
Gå til:
Innholdsfortegnelse
I Bysants er det funnet et lite
blysegl
med motiv av erkeengelen og
en
væringøks. Teksten
på seglet er
blitt tolket som:
”Stortolk for væringene”.
Erkeengelen Mikael hadde en
sentral posisjon i det religiøse
livet i det bysantiske riket
|
|
Den
destruktive reformasjonen
Pilegrimstrafikken til Tønsberg opphørte
på 1500-tallet. I 1503 ble byen plyndret av svenske soldater
som brente borgen, trolig også Mikaelskirken.
I 1536 slo enda en
katastrofe ned, i august på “sankte Peders-aften” ble byen
lagt i aske. Snart etter ble reformasjonen innført i Norge.
Den nye læren slo ned som en åndelig og politisk bombe
i landet. De nye prelatene vakte ofte forbitrelse. I folkets øyne
virket det som om reformasjonen var et nedbrytningsarbeid; kirkelover
ble opphevet mens klostrene ble nedlagt, kirkegods beslaglagt og
ødelagt.
Til og med Olavsskrinet,
Norges “rikshelligdom” gjennom 500 år, ble røvet, først
av danskene, deretter av svenskene. Ikke uten grunn ble dette i
samtiden betraktet som en stor nidingsdåd.
Tønsbergborgeren
og jesuitten Lauritz Nielssøn (1538-1622) oppholdt seg i
Sverige i årene 1576-79 ved det kongelige hoff, og forteller
i sitt katolske propagandaskrift hvilken straff som rammet en av
dem som skjendet skrinet: “han fikk sin lønn der han for
sit forrederi blev for Stockholm lagt paa stegel (steile) ... ”.
Etter hvert kom det også forbud mot pilegrimsreiser, ja, herredagen
i Larvik 1613 forbød virksomheten under trussel om dødsstraff.
Men Norge hadde lenge
vært en levende del av det katolske kulturområde, det
gamle fromhetslivet, sed og skikk forble lenge rotfast i det konservative
bondesamfunnet. Valfarten til enkelte hellige steder fortsatte langt
inn i de neste århundrene, om enn lokalt og i mindre målestokk.
Ennå på
1800-tallet valfartet folk til Thomaskirken på Filefjell og
til det mirakuløse korset i Røldal kirke, mens enkelte
vestfoldinger søkte til Olavskilden på Løvøya.
Pilegrimsmålet
på Mikkelsberg tilhører historien, men fremdeles får
helligdommen besøk, ikke av så mange pilegrimer, men
av turister. Ofte har de kommet langveisfra. Kirken er riktignok
redusert til en ruin, men steinene er levende og utsikten utvilsomt
en messe verdt.
Må det til slutt være tillatt å
komme med et stort ønske: Kanskje vi en dag kan gjenreise
Mikaelskirken, slik at Tønsberg ikke lenger bare er en middelalderby
i navnet, men også i gavnet? La oss begynne med å sette
opp en støpul, slik at kirkeklokkene på nytt kan kime
fra fjellet!
|
Gå til:
|
|
De viktigste
kildene:
Adam av
Bremen: Thorleif Dahls kulturbibliotek. H. Aschehoug 1993.
Anderson,
Lars: Pilgrimsmärken och valfart. Almquist & Wiksell International
1989.
Arkeologiske
rapporter fra Tønsberg. Nr. 6. Utgitt av Riksantikvaren 1991.
Blom,
Grethe Authén: Helgenkonge og helgenskrin. Nidaros Domkirkes
Restaureringsarbeiders forlag 1994. Småskriftserie nr. 9.
Blom,
Ådel Gjøstein: Norske mellomalderballader. Legendeviser
bd. 1. Universitetsforlaget 1982.
Danernes
ferd til Jerusalem. H. Aschehoug & Co. Oslo 1969.
Dittmann,
Erling og Per Thoresen: Sagabyen forteller. Tønsberg 1992.
Diplomatarium
Norvegieum XI 92.
Duin Johs.
J.: Streiftog i norsk kirkehistorie. St. Olav forlag 1984.
Fra hammer
til kors: Div. forfattere. Schibsted Oslo 1994.
Grieg,
Sigurd: Vestfoldminne. 1967, 71.
Helgenleksikon.
Katolsk forlag. København 1989.
Holck,
Per: Merkedager og gamle skikker. Cappelen 1993.
Hosar,
Kåre: Forum Mediavale nr. 1, 1981.
Hansen,
Inger Jan: Løvøy-kapellet. Fra saga til samtid. Utgitt
av Løvøy Menighetsråd 1994.
Hognestad,
Karin-Helene R.: Den katolske kirke i Norge 1537-1843. Rapport 34.U.B,
Trondheirn.Trondheim 1994. Håndbok i middelaldersk kulturhistorie.
Bryggen museum, Bergen 1976.
Gad, Bodil
og Tue: Reisen til Jacobs land. Wormianum 1975.
Gjessing,
Helge: Tunsbergs historie. Kristiania 1913.
Jacobsen
J. R: Folkenes historie, middelalderen bd. 3. Gyldendalske boghandel
Nordisk forlag. København 1908.
Johnsen,
0. Albert: Tønsbergs historie Bd. 1. Gyldendal Norsk forlag
1929.
Jöckle,
Clemens: Encyclopedia of Saints. Alpine Fine Arts. London 1995.
Kulturhistorisk
leksikon for nordisk medeltid bd. 13,19. Almherns förlag. Malmö
1975.
Liebgott
Niels-Knud: Hellige mænd og kvinder. Wormianum, Højbjerg
1981.
Lindblom,
Andreas: Birgittas gyllene skrin. Kungl. Vitterhets historie och
antikvitets akademiens handlingar. Tionde delen. Stockholm 1963.
Lindh,
Jan og Jan Brendalsmo: Funn fra en utgravning. Akademisk forlag
1983.
Luthen,
Eivind: I pilegrimenes fotspor. Cappelen 1992.
Luthen,
Eivind: På pilegrimsferd. Pilegrimsforlaget 1995.
Sturluson,
Snorre: Norges kongesagaer. Gyldendal Norsk forlag. 1979.
Steen,
Sverre: Ferd og fest. Aschehoug & Co. Oslo 1942.
Skaare,
Kolbjørn: Vestfoldminne. 1971.
Taranger,
Absalon: Magnus Lagabøters Landslov. Universitetsforlaget
Oslo 1915.
Illustrasjonene
er hentet fra følgende verk:
Björk,
Monika: Vandra i Frankrike och Spanien. Raben & Sjögren
1993.
Gad, Bodil
og Tue: Reisen til Jacobs land. Wormianum 1975.
Jacobsen
J. P: Folkenes historie, midddelalderen bd. 3. Gyldendalske boghandel
Nordisk forlag. København 1908.
Steen,
Sverre: Ferd og fest. Aschehoug & Co. Oslo 1942.
Starbäck
C. Georg: Engelbrekt Engelbrektson N. W. Damm & Søn 1965.
Valebrokk,
Eva. Thomas Thiis-Evensen: Levende fortid. Boksenteret A/S 1993.
De øvrige
illustrasjonene er basert på studier av kirkekunst, arkeologiske
funn, o.a.
Erke-engelen Mikael. Ikonmaleri av Anne Bjørg Nordbø
Høgskolen i Vestfold,
2001
| Nettbiblioteket | Digitale
tekster | Lokalhistorie
|
|
|