En skole står for fall
Et drama i flere akter
Slottsfjellskolen deler skjebne med svært mange sentrumsskoler,
ikke bare i vårt land, men i hele den vestlige verden. Mønsteret
synes å være dette: Sterk sentralisering av forretningsmiljøet
i den indre bykjerne gjør denne delen av byen mindre attråverdig
som boplass. Folk flytter til utkanten av byen, eller i Tønsbergs
tilfelle, til Nøtterøy, Sem og andre nabokommuner. Barnetallet
går følgelig ned, skolen i sentrum får overkapasitet,
og politikerne finner ut at det blir billigere å plassere sentrumsbarna
på de øvrige skoler, som også har ledig plass.
Så kort kan det skisseres, men så enkelt er det dog ikke.
Den skolepolitiske kamp som har funnet sted i Tønsberg er følgelig
også symptomatisk for andre kommuner og har krav på oppmerksomhet
fordi den har så vid gyldighet innenfor så mange sider av
vårt miljø - lokalmiljøet generelt, økonomi,
og - pedagogikk.
Skolen under fjellet hadde, som vi allerede har vist, en trang fødsel
når det gjalt plasseringen. Engebret Hougen, som vel var den skolemann
i Tønsberg som best kunne vurdere situasjonen, mente at skolen
burde ligge lenger nord i byen, fordi det var her befolkningstilveksten
ville komme. Man tok ikke hensyn til hans synspunkt, men han fikk rett.
I 1880-årene var det en gryende forståelse for det historiske
klenodium som Slottsfjellet med ruinene av Tunsberghus festning var
og kunne komme til å bli. Av ren pietetsfølelse har mange
protestert og skolen har derfor bokstavelig talt eksistert i skyggen
av Fjellet. Fra tid til annen har røster hevet seg mot skolegiganten.
I et pinsenummer som Tønsbergs Blad gav ut i 1926 uttalerer
arkitekt Eirik Eikrann seg om byens silhuett, og om "den skjømmende
bebyggelse, som æter sig opover Slotsfjeldet". Han er meget skarp
i sin uttrykssmåte:
"... Men endnu har det ikke hævet seg en røst for at værne
dette klenodia for vandalisme .. Se på den profane bebyggelse,
der som en mare æter sig opover fjeldets nordvestre skraaning
og på en væmmelig maate tilsniker sig bysilhuetten. En saa
kriminell bebyggelse bør i vore dage ikke engang taales på
lavtliggende og bortgjemte steder i en bys east-end - og absolutt ikke
her...."
Senere samme år har bladet et intervju med arkitekt Sinding Larsen,
ekspert bak restaureringsarbeidet på Akershus, hvor han uttalerer
seg også om Slottsfjellskolen i det som egentlig var et intervju
om Slottsfjellet og funnene der oppe:
"Maatte en ny rikmandsperiode gi en tønsbergenser lyst til at
smykke sin by ved at rive ned den uhyggelige, skumle skole, som nu vanskjæmmer
det vidunderlige Slotsfjeldet".
Merkelig nok har disse arkitektoniske og historisk-miljø messige
momentene kommet lite fram i den aktuelle debatten om skolen som nå
har pågått over en femårs periode. Forklaringen er
vel enkel: - selv det som opprinnelig ikke var vakkert kan komme til
å få et forsonlig, forskjønnende skjær over
seg når år med patina og nostalgi har satt sitt merke. Ikke
alle argumenter blir rike rasjonelle og nøkterne i det øyeblikk
man skal legge ned en skole som har gitt fire generasjoner av tønsbergensere
sin allmenndannelse. Alminnelig forvirring har det også skapt
i vår ny at spørsmålet om å legge ned skolen
har vært forstått som ensbetydende med riving av skolebygget.
Dette har aldri seriøst vært på tale, selv om det
nok eksisterer generalplaner som viser boliger på den tomt der
Slottsfjellskolen en gang sto. Det er skoletilbudet som hele tiden har
vært det brennende spørsmål.
Som så ofte ellers var det en liten spire som utløste
det hele: Et spørsmål til skolestyret fra rektor
ved Slottsfjellskolen om å fornye lærerværelset noe,
samt utbedre toalettforholdene for lærerne. Skolen var ellers
i meget god stand. I første omgang var det tale om en relativt
beskjeden sum. På bakgrunn av det synkende barnetall var skolestyret
noe betenkt. Saken ble aldri konkret behandlet, men det ble nedsatt
en komite ledet av skolestyrets viseformann, Jan Bugge. Komiteen hadde
ellers disse medlemmende: Øivind Nilsson (Varaformann), Gunhild
Traaseth, Helmer Jacobsen (Slottsfjellet skole), Kåre Semb Christoffersen
(Byskogen skole), Sigmund Gravir (Tønsberg lærerlag) og
med den nye skole4sjefen Olav Haaverstad som komiteens sekretær.
Komiteens mandat var generelt å kartlegge barnetallet i byen
for så å peke på retningslinjer for den fremtidige
skolesituasjonen i Tønsberg. Det var et meget omfattende arbeid,
og komiteen brukte god tid - 9 måneder. Likevel følte en
del foreldrerepresentanter og utvalgsmedlemmer at de hadde fått
for liten tid til å sette seg inn i situasjonen og rapporten,
da det ble innkalt til informasjonsmøte den 23. november 1977
på Slottsfjellet skole.
Komiteen konkluderer med at det kan bli aktuelt å opprette barneskoleklasser
på Byskogen ungdomsskole. Det vil innebære en nedtrapping
av klassene ved Slottsfjellet skole, men det synes å være
en klar forutsetning at Slottsfjellskolen fortsatt skal bestå
som barneskole. Træleborg skole er tenkt opprettholdt som en to-parallelers
barneskole.
"Sems elever på Sems skoler"
Et meget vektig argument i debatten om Slottsfjellskolens skjebne ble
spørsmålet om det interkommunale samarbeidet mellom Sem og
Tønsberg når det gjalt Byskogen ungdomsskole. Tønsbergs
mest moderne skole, Byskogen, var bygget som en ren ungdomsskole, et meget
avansert og vakkert skolebygg. Helt fra innvielsen i 1967 hadde Tønsberg
en leieavtale med Sem om bruken av skolen. Prognosene tydet imidlertid
nå også på nedgang i barnetallet i Sem. Mens Byskogen
var den siste tilvekst til skolene i Tønsberg, hadde Sem bygget
flere nye skoler. Da skolesjefens forslag til ny leieavtale forelå,
med nye satser for leie av skolen, ble det en heftig debatt i Sem skolestyre
om det fortsatte samarbeid om Byskogen. Riktignok ble skolesjefens forslag
om fortsatt å ha tre skoleklasser ved Byskogen vedtatt ,ed 10 mot
3 stemmer. Men fra mindretallets side ble det hevdet som prinsipp at man
i fremtiden burde hevde "Sems elever på Sems skoler". Uttalelsen
vakte oppsikt.
Allerede på dette tidspunkt, mens debatten ennå befinner
seg på skolestyrestadiet, uttalerer Tønsbergs rådmann
at Tønsberg må få avklart sin egen skolesituasjon
før Sem kan få leie klasserom på Byskogen.
Denne erklæringen styrker klart mindretallsinnstillingen i Sem
som i mellomtiden har opplevet et sterkt press fra Semsbyen om opprettelse
av et ungdomstrinn ved barneskolen der.
De to kommunene venter på det endelige ord, begge beskylder hverandre
for å sitte på gjerdet, og det blir Sem formannskap som
til sist sier det avgjørende ord: nei til fortsatt plassering
av ungdomsskoleelever på Byskogen.
Denne avgjørelsen får klare konsekvenser for Slottsfjellskolen.
På bystyremøtet den 28. mars '79 vedtar man, tross mange
beklagelser fra de fleste bystyrerepresentanter, at Slottsfjellskolen
skal nedlegges fra sommeren 1982. Et forslag fra Finn Mørck (Kr.F.)
om å utsette saken, falt med 42 mot 11 stemmer. Mot SVs tre stemmer
vedtok så bystyret at Slottsfjellskolen skulle nedlegges. Deretter
ble Finn Mørcks forslag om å utrede mulighetene for en
grenseskole i sentrum vedtatt med 33 mot 22 stemmer.
Debatten gav uttrykk for sterk følelsesmessig engasjement, og
det lå ingen begeistring bak det historiske vedtaket. Det ble
hevdet at samtlige instanser som hadde hatt saken til høring,
gikk inn for å opprettholde skolen, og at skolen ville være
vesentlig for å kunne realisere et tverrpolitisk ønske
om å opprettholde et bomiljø med barn i sentrum. Det ble
rettet kritikk mot formannskapet for å ha grepet inn i debatten
på et for tidlig tidspunkt. Dette ble tilbakevist av ordfører
Carlsen, som viste til at det hele tiden hadde vært handlet i
overenstemmelse med formannskapets flertall. Representanten Johan Christiansen,
(H) hevdet at slaget om Slottsfjellskolen var tapt etter at Sem sa nei
til fortsatt samarbeid om Byskogen.
2600 underskrifter
Så langt den kommunal-politiske siden av saken. Men parallelt med
dette tok nå foreldre og andre interesserte et initativ for å
bevare skolen som barneskole. Redningskampanjen tok form av en dør
til dør-aksjon, som til slutt samlet hele 2600 underskrifter.
Innlegg omkring aksjonen ble så å si daglig kommentert i leserinnlegg
i byens aviser. Langt de fleste støttet aksjonen, mens politikerne
som skulle ta den endelige avgjørelse, stort sett forholdt seg
tause. Det var tydelig et meget brennbart tema på den lokale politiske
arena, og her var snakk om tverrpolitiske skillelinjer.
Som de fleste dør-til-aksjoner, ble også denne forsøkt
latterliggjort; oppropet ble misforstått: Man trodde det dreide
seg om å rive skolebygget. Folk visste ikke hva de skrev under
på ... Og hvorfor skulle alderspensjonister og andre som ikke
hadde barn i skolen, være med på en slik aksjon ...?
Det sier seg selv at de som brant sterkest for saken, var de foreldre
som bodde i skolens nærhet, og som ville bli direkte rammet av
nedleggelsen. Men interessen for saken gikk langt utenfor foreldrekretsen
og omfattet ikke minst eldre tønsbergensere, som påpekte
det miljømessige tapet det ville være for byen om skoletilbudet
i sentrum skulle gå tapt. Sosiolog Jan Mehlum påviste i
flere innlegg statistiske optimistiske trekk i byens fremtidige
barnetall, særlig gjaldt det de ganle skoleområdene rundt
skolen.
Kampen om Slottsfjellskolen ble utkjempet på tre arenaer: Skolestyret,
formannskap/bystyre og en folkeaksjon.
Aksjonen for å bevare skolen hadde pågått i noen
tid da beslutningen om å nedlegge skolen ble fattet. Aksjonsoppropet
med de 2600 underskrifter ble overrakt ordfører Erik Carlsen
3. mars 1980.
Vi gjengir her teksten i underskriftsbrevet og Tønsbergs Blads
referat fra overrekkelsen i Tønsberg rådhus.
Aksjon for bevaring av Slottsfjellet skole
I
disse dager starter en underskriftskampanje for å bevare Slottsfjellet
skole som barneskole.
Slottsfjellet skole ble opprettet i 1884 og siden dette har tusener
av tønsbergensere trådt sine barnesko der. Skolen ligger
i byens sentrum, godt beskyttet mot trafikken i selve bykjernen. Barna
kan leke trygt i friminuttene og luften der oppe er lite forurenset.
Videre er skolen passe stor til sitt bruk.
Hvordan kan en snart 100 år gammel skole fortsatt være
brukbar som skole ?
Jo, rommelige klasserom og spesialrom med store vinduer som slipper
lyset inn og høyde under takene med tilstrekkelig luft å
puste i. Skolen trenger lite vedlikehold og fyringsutgiftene er små
(sammenlignet med andre skoler i distriktet). Elevene ved skolen trives.
Både elever, foreldre og lærere er for at skolen bevares
som den er i dag.
På tross av dette ville bystyret i 1979 nedlegge Slottsfjellet
skole. Endel av elevene skulle flyttes til Træleborg skole, resten
flyttes til Byskogen ungdomsskole. I praksis: Træleborg skole
får "store" klasser på rundt 30 elever i hver klasse. En
ulempe for såvel elever som lærere. På Byskogen vil
elever fra 7 år dele skole med elever opp til 16 år.
Vi i aksjonskomiteen, foreldre og andre interesserte, vil gjøre
alt vi kan for å hindre at dette skjer.
Vi vil ikke at våre barn skal få et dårligere skoletilbud.
Vi vil ikke at barna blir ofre i et ungdomsskolemiljø. Selv ikke
foreldre med barn som bor nær Byskogen vil ha barna der. De vil
ha dem i en ren barneskole, selv om dette betyr lengre skolevei.
Ennå er det i praksis ikke for sent for de kommunale myndigheter
å gjøre om sitt vedtak om nedlegging av Slottsfjellet skole.
Skolen står der fortsatt og ombygging av Byskogen skole er kun
på planleggingsstadiet.
Du har enda en sjanse til å gi din støtte til bevaring
av Slottsfjellet skole.
Vi banker på din dør i løpet av få dager.
Gi din underskrift og støtt vår aksjon: "Bevar Slottsfjellet
skole - NEI til nedlegging".
For Aksjonskomiteen for bevaring av Slottsfjellet skole
Turid Dannevig
Underskriftslister til bystyret
- Vi står sterke og har mange bak oss når vi krever at bystyret
tar saken opp til ny behandling, sa Turid Dannevig da hun som formann
i "Aksjonskomiteen for bevaring av Slottsfjellet skole" overleverte underskriftslister
med i alt 2600 navn til ordfører Erik Carlsen. Overrekkelsen skjedde
på rådhuset på Gunnarsbø i nærvær
av endel av de personer som har engasjert seg i aksjonen. Underskriftslistene
var vedlagt et brev hvor aksjons-ledelsen hevder at det er begått
en rekke feil under saksbehandlingen før bystyret gjorde vedtak
om nedleggelse av barneskolen på Slottsfjellet sommeren 1982.
Ordfører Erik Carlsen sa at underskriftslistene i første
omgang vil bli oversendt formannskapet, som avgjør om saken skal
legges frem for bystyret. Ordføreren understreket at det er bystyret
selv som eventuelt må ta stilling til om man skal ta vedtaket
om nedleggelse av skolen opp til ny behandling. Han la forøvrig
ikke skjul på at han personlig har liten tro på at bystyret
kommer til å endre vedtaket, og han stilte bl.a. spørsmål
om innsamlingen av underskrifter delvis kan ha skjedd på feilaktig
grunnlag idet flere har trodd at den gamle skolebygningen skal rives.
Turid Dannevig repliserte at aksjonsledelsen ikke har brukt påstander
om riving av skolebygningen som et utgangspunkt for innsamling av underskrifter,
og at man bare har aksjonert for bevaring av barneskolen. Hun ga uttrykk
for misnøye med uttalelser ordføreren er kommet med i
"Østlandssendingen" i radio, om at aksjonen for Slottsfjellet
skole er basert på falske premisser.
- Selv om en politiker ikke liker at det kjempes for en bestemt sak,
er det ikke riktig å komme med uttalelser som ødelegger
grunnlaget for aksjonen ved å si i radioen at aksjonen er basert
på falske premisser.
Ordføreren: - Jeg har fått flere henvendelser fra folk
som opplyser at det er samlet inn underskrifter med argumenter uten
realitet.
- Jeg synes ordføreren tar for lett på denne aksjonen.
Alle skjønner utfallet, sa Turid Dannevig.
Ordføreren forsikret imidlertid at kravet fra sksjonskomiteen
vil få skikkelig behandling i de kommunale organer. Så langt
Tønsbergs Blad.
Det ble understreket at den lille grenseskolen var et alternativt tilbud,
at skolesentraliseringen hadde spilt fallitt, og at det å bevare
skoletilbudet på Slottsfjellet skole ville være et interessant
eksperiment.
På nei-siden ble det hevdet at den sterke reduksjonen i barnetallet
var et faktum som man bare måtte akseptere, og at barnefamilier
flyttet ut ut av bykjernen til mer miljøvennlige områder.
Man fant det meget økonomisk betenkelig å opprettholde
et skoletilbud med det lave elevtallet som sognet til denne skolen.
Men - ble det sagt - skulle utviklingen snu seg, slik at barnetallet
vokser igjen, kunne man heller bygge en grendeskole.
Med det ørlille håp i mente, ble så forslaget nedstemt
med 31 mot 14 stemmer. Det var i alt vesentlig "småpartiene" som
holdt fast på grendeskoleprosjektet.
Den aller siste sjanse
Slottsfjellskolens skjebne var egentlig avgjort i bystyremøtet
den 30. mars, men skolens forkjempere så et nytt håp sa
saken om bevilgning til ombyggingen av Byskogen skole til 1-9 skole
ble tatt opp i bystyremøtet den 20. mai 1981. Det viste seg nemlig
at de foreløpige prognoser for Byskogen beløp seg til
2.1 mill. kr., mer enn det dobbelte av det som var opprinnelig antatt,
og den økonomiske siden av saken, som da også var et vesentlig
moment da man besluttet å nedlegge Slottsfjellskolen, ble igjen
hentet fram.
Ordfører Carlsen sto overfor en meget vanskelig debatt som møteleder.
Mens saken egentlig bare gjaldt bevilgningen til Byskogens ombygging,
viste det seg at flere representanter mente at spørsmålet
om å opprettholde et skoletilbud i sentrum igjen var blitt aktuelt
med de store overskridelsene til Byskogen. Skolestyrets formann stilte
seg tvilende til om man med de 2,1 mill. kronene kjøpte et bedre
skoletilbud for byens barn enn det man hadde ved Slottsfjellskolen.
Møtet vil bli husket som et av de mest tempreramentsfylte bystyremøter
som har vært avviklet i vår by. Ved avstemningen oppnådde
man ikke det nødvendige 2/3 flertall for bevilgning ( 28 mot
17 stemmer). Motstanderne var å finne innenfor småpartiene
pluss to fra Arbeiderpartiet og syv fra Høyre.
Ordføreren gjorde det straks klart at det ville bli innkalt
til ekstraordinært bystyremøte allerede den 1. juni. Byggearbeidene
var allerede planlagt igangsatt i skolens sommerferie.
Det ekstraordinære bystyremøtet 1. juni var imøtesett
med stor spenning. Dramatikken lot imidlertid vente på seg da
ikke en eneste representant fra Arbeiderpartiet deltok i debatten, mens
kun en representant fra Høyre, Morten Steenstrup, redegjorde
for det synspunkt som var hans eget, men som sikkert også representerte
flertallet i hans parti. I Tønsbergs Blad ble temaet karakterisert
som "en av de mest kontroversielle saker som man har hatt til behandling
på år og dag".
Samtlige partier, så nær som Arbeiderpartiet, var representert
i debatten med innlegg som gikk imot bevilgningen til Byskogen og som
en konsekvens av dette så en mulighet for et fortsatt skoletilbud
i tilknytning til Slottsfjellskolen.
Avstemningen ga imidlertid samme resultat som ved forrige møte,
28 for bevilgning, 17 imot. Dermed var Slottsfjellskolens skjebne som
barneskole beseglet, og - i en alder av 98 år - tildelt pensjonistenes
rolle.
(Klikk på
bildet for å forstørre)
«Tautrekkingen om Slottsfjellet skole»
|