Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Styret er oppnevnt av Undervisnings- og forskningsdepartementet og har 9 medlemmer. Av disse representerer 5 regionen og er oppnevnt etter forslag fra Vestfold fylkeskommune. Funksjon-stiden for disse er 4 år. To representanter blir oppnevnt etter valg blant de tilsatte ved høgskolene med funksjonstid 2 år. To av medlem-mene er studenter, oppnevnt etter valg på høgskolene og med l års funksjonstid. Opp-nevning skjer med virkning fra l. mars.
I tillegg til de faste representantene har hver høgskole som er underlagt høgskolestyret, anledning til å delta i styrets møter med en observatør med talerett. Dessuten har Vestfold studiesam-nemnd og BI-Vestfold møtt med observatør i høgskole-styrets møter.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Med funksjonstid l.3.l988 - l.3. l992
Egil Christensen, leder
Varamedlem: Brit Laila Olsen, Tønsberg
Åsne Graver, Sandefjord til 01.11.89
Ranveig Mork, Sandefjord fra 01.11.89
Varamedlem: Johs. Synnes, Horten
Bente Lervold Cramer, Tjøme
Varamedlem: Rolf Kr. Gjerstad, Tjølling
Richard Trælnes, Tønsberg
Varamedlem: Inger Biseth, Horten
Bjarne Godaker, Tønsberg
Varamedlem: Eirik Tobiassen, Tønsberg til 01.05.89
Alf Vagnild, Eidsfoss fra 01.05.89
Med funksjonstid l.3.l988 - l.3.l990
Solveig Belt, Eik lærerhøgskole
Varamedlem: Bodil Ulvik, Vestfold sykepleiehøyskole
Anne-Lise Flattum, Tønsberg maritime høgskole, nestleder
Varamedlem: Sissel Andrup, Horten ingeniørhøgskole
Med funksjonstid l.3. l989 - l.3. l990
Marina Hansen, Vestfold sykepleiehøyskole
Varamedlem: Jon Larsen, Eik lærerhøgskole
Frank Stensland, Horten ingeniørhøgskole
Varamedlem: Maja Gran, Eik lærerhøgskole
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Ansvars- og arbeidsområdet for høgskolestyret er fastsatt
i reglement ved Kgl. resolusjon av 20. februar l976. I § 8 heter
det bl.a.:
"Styret skal påse at de ulike virksomheter og institusjoner som
er lagt under styrets ansvarsområde drives innenfor budsjettets ramme
og i samsvar med reglement og vedtak. Den enkelte insti-tusjon skal
ha hovedansvaret for den faglige virksomhet, etter regler gitt av Kirke-
og undervisnings-departementet. (nå: Undervisnings- og forskningsdepartementet)
Styret har ansvar for:
a) å fremme kontakt og samarbeid med de utdanningssøkende,
det øvrige skoleverk, myndigheter, organisasjoner og institusjoner
i regionen forøvrig.
b) å utrede behovet for høgre utdanning i regionen og
å prioritere mellom ulike studier. Styret skal gi til-råding
overfor de kompetente beslutningsmyndigheter i spørsmål som
vedrører lokalisering, målsetting, prinsip-per, rammer og
struktur for regionens studietilbud.
c) å utarbeide budsjettforslag og forslag til langtidsbud-sjet-ter
for alle virksomheter innen styrets ansvarsområde, på grunnlag
av forslag fra de enkelte institu-sjoner.
d) å disponere og fordele de ressurser som i samsvar med Stor-tingets
forutsetninger stilles til styrets rådig-het.
e) å fastsette rammer for studentopptak etter forslag fra
den enkelte institusjon og ut fra det budsjettet som er vedtatt av Stortinget.
f) de vedtak som følger av Stortingets vedtak om voksen-opp-læring.
g) å sørge for nødvendige lokaliteter.
h) å koordinere studietilbud, forskning, bruk av lokaler og andre
ressurser innen styrets ansvarsområde, videre skaffe oversikt over
og ta initiativ på disse og andre relevante områder.
i) å godkjenne intern styringsordning for den enkelte insti-tusjon.
j) å medvirke til å løse velferdsoppgaver for studentene
og de ansatte.
k) å tilsette personale med unntak av det personale som skal
tilsettes av departementet etter tilråding av styret."
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Sekretariatet flyttet 1.1.90 til Baglergt. 7, Tønsberg, og har
følgende ansatte:
Bjørn Jakobsen, direktør
Berit Nilsen, kontorsekretær
Kåre Wian, førstekonsulent (permisjon til 1.8.89)
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
11. april, styresekretariatet
22. juni, styresekretariatet
10. oktober, Tønsberg maritime høgskole
20. november, Vestfold sykepleiehøyskole
13. desember, Eik lærerhøgskole
30. januar, styresekretariatet
19. februar, styresekretariatet
26. februar, styresekretariatet
Styret har behandlet 60 saker og i tillegg mange meldinger og refe-ratsaker.
Blant sakene kan nevnes:
- Høgskolenes og høgskolestyrets budsjettforslag
og programnotat.
- Støtte til voksenopplæringstiltak i høgskolenes
regi.
- Faglig godkjenning og prioritering av studieringer på
høgre nivå.
- Tildeling av reisestipend og vikarmidler ved stipendper-misjon
og utdanningsstipend-.
- Utvikling av stipendordning med sikte på å gi personalet
muligheter til lengre opphold ved utenlandske forsknings- og utdanningsinstitusjoner.
- Tilsettings- og permisjonssaker og omgjøring av stil-linger.
- Nybygg for Horten ingeniørhøgskole (HIH) og Tønsberg
maritime høgskole (TMH) samlokalisert på Bakkenteigen i Borre.
- Samordning av HIH's og TMH's administrative og faglige virksomhet.
- Videre utbygging av høgskolenes biblioteker som ledd i utvik-lingen
av regionale kompetansesentra og som ledd i uviklingen av mer høgskolepre-gende
undervisningsformer.
- Bidratt til å øke kontakten mellom personalet ved de
fire statlige høgskolene i regionen gjennom arrangementer av ulik
art og samordning av personalpolitiske virkemiddel (kurs o.l.)
- Lederutviklingstiltak.
- Produktivitetsfremmende tiltak ved høgskolene i Vest-fold,
spesielt øking av EDB-kompetansen i høgskolenes adminis-trasjon
samt utvikling og innkjøp av hensikts-messig programvare.
- Utvikling av samarbeidsformer med arbeidsmarkedsetaten med sikte
på studietiltak for arbeidssøkende.
- Avgivelse av høringsuttalelser til en rekke utredninger
og reglement-/forskriftforslag.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
2. PLANLEGGINGSUTVALG FOR NYBYGG FOR HORTEN INGENIØRHØG-SKOLE OG TØNSBERG MARITIME HØGSKOLE
Utvalget ble opprettet i l984 og avløste Planleggings-utvalg for nybygg for HIH.
Utvalgets hovedoppgave er:
a) å arbeide for realisering av de to høgskolenes
byggeplaner
b) å bidra til at en ved utnyttelse av tomt og utfor-ming
av bygg legger forholdene best mulig til rette for felles utnyttelse av
anlegg og utstyr.
c) å ivareta kontakt med vertskommune , fylkeskommune,
næringsliv og lokalmiljøet og gi råd til høgskole-styrets
saker som angår de to høgskolenes nybygg.
I perioden har utvalget hatt følgende sammensetning:
* Egil Christensen, Høgskolestyret for Vestfold,
leder
Anne-Lise Flattum (vararepresentant)
* Tor H. Berntsen, Borre kommune, nestleder
Arvid Johansen (vararepresentant)
* Rolf Gjerstad, Vestfold fylkeskommune
Bente Lervold Cramer (vararepresentant)
*Knut Gråthen, Horten ingeniørhøgskole
* Johan Schei, Horten ingeniørhøgskole (fra 1.2.89)
Tor Dag Iveland (vararepresentant)
*Tormod Vinsand, ansattes representant HIH
Ole Håkon Røssland (vararepresentant)
* Svein Kaasa, Tønsberg maritime høgskole
*Tore Stensrød, ansattes representant TMH
Anne Lise Flattum (vararepresentant)
* Bjørn Jakobsen, Høgskolestyret for Vestfold
Utvalget har ikke hatt møter i perioden.
3. STYRINGSUTVALG FOR SAMARBEIDSSTUDIER I VESTFOLD
Høgskolestyret ba i møte l5. mai l986 Administrativt
utvalg for Studium i administrasjon og ledelse (SAL) å overta
ansvaret også for årstudium i bedrifts-økonomi og andre
samarbeidsstudier innen disse fagområdene.
Studiene er organisert som fellestiltak mellom høgskolene i
regionen. Finansieringen av studiene skjer ved at to eller flere av høgskolene
gir bidrag fra sitt ordinære budsjett. Kurspregende samarbeidstiltak
er også gitt tilskudd av regionens voksenopplæringsmidler.
SAL ble første gang tilbudt høsten l985, mens det fra
høsten l986 også tilbys halvårsstudium i personaladministrasjon/organisasjonsutvikling
og årsstudium i bedriftsøkonomi. Årsstudium i bedriftsøkonomi
er fra høsten 1988 utvidet til fullverdig 2-årig DH-studium
i økonomi/administrasjon. Samordning av studieplaner, undervisning
etc. med andre tilgren-sende tilbud i regionene skal skje gjennom dette
ut-valget. Det er videre vedtatt at den videre utvikling av studier
i EDB/informatikk skal skje i samarbeid mellom høgskolene og at
dette arbeidet også koordineres av styringsutval-get.
Studiene administreres av
a) faglige utvalg med representanter for lærere og studenter
* Førsteamanuensis Jan Mehlum er studie-koordinator for
SAL og personaladministrasjon-/organisasjons-utvikling.
Fra 1.9.89 førsteamanuensis Kjell Caspersen.
*Høgskole-lektor Svein Wendel er studiekoordinator for
årsstudium i bedriftsøkonomi.
b) et felles administrativt utvalg med følgende sammensetning:
* Tønsberg maritime høgskole:
Rektor Svein Kaasa,
Høgskoleinspektør Arild Nodeland
*Eik lærerhøgskole:
Rektor Birger Aalvik
Høgskoleinspektør Dagfinn Trømborg
*Vestfold sykepleiehøyskole:
Rektor Kåre Myhrer
avdelingsleder Torunn Eik
*Horten ingeniørhøgskole:
Rektor Knut Gråthen
Direktør Johan Schei fra 01.02.89
*Folkeuniversitetet Sør
Konsulent Ragnhild Stein Andersen
*Studentrepresntanter:
student Magne Digranes, SAL
*Høgskolestyret:
Direktør Bjørn Jakobsen
* Studiekoordinatorene:
Førsteamanuensis Jan Mehlum/Kjell Caspersen
Høgskolelektor Svein Wendel
4 KONTAKTUTVALG FOR PLEIEFAGLIG UTDANNING I VESTFOLD
Høgskolestyret vedtok på møte l5.mai l986 å opprette et kontaktutvalg for pleiefaglig utdanning i Vestfold. Ut-valget skal gi råd til høgskolestyret om utdan-ning (grunn-, etter- og videreutdanning) innen det syke-pleie faglige område.
Utvalget har følgende
sammensetning:
* Turid Winnem, bestyrerne ved sykehjemmene, formann
* Irene Henriksen Aune, Vestfold krets av Norsk syke-pleieforbund
* Anni Merete Trevland, Vestfold krets av Norsk hjelpepleierforbund
* Ingebjørg Lindem, Vestfold fylkeskr. av Norske komm.
sen-tral-forb.
* Ivar Myhren, Vestfold sentralsykehus
* Bernt Roald, Sykehussjefen i Vestfold
* Kåre Myhrer, Vestfold sykepleiehøyskole
* Ingeborg Ree, Høgskolestyret for Vestfold til 1.6.1987
*Egil Christensen, Høgskolestyret for Vestfold fra 1.6.87
* Audhild Vikhamar, Videregående skoler i Vestfold
Utvalget har ikke hatt møter i perioden.
5. BIBLIOTEKUTVALG
Høgskolestyret vedtok 19.11.87 å opprette et rådgivende utvalg for videre utvikling av bibliotekene til sentra-le regionale "informasjons-formidlingssentraler".
Utvalget fikk følgende sammensetning:
(Inge Folkestad), Eik lærerhøgskole
Knut Gråthen, Horten ingeniørhøgskole
Torunn Eik, Vestfold sykepleiehøyskole
Arild Nodeland, Tønsberg maritime høgskole
(John Henrik Larsen), Høgskolestyret
Høgskolestyrets sekretariat holder sekretær
Utvalgets mandat:
-Utvalget skal bidra til at de enkelte høgskoler lager
en plan for videre utvikling av bibliotek-funksjonen.
-Utvalget skal videre tjene som informasjonsorgan og bidra med
støtte til de enkelte institusjoners arbeid.
-Utvalget rapporterer til Høgskolestyret om fram-driften
ved de enkelte høgskoler.
Utvalget har ikke hatt møte i perioden.
Bibliotekfaglig støttegruppe:
Gruppen utveksler erfaringer og informasjon om høgskole-bibliotek-tekniske
spørsmål og er rådgivende overfor bibliotekutvalget
i slike spørsmål.
Helga Gjerde, Eik Lærerhøgskole
Sissel Andrup, Horten ingeniørhøgskole
Lars Egeland, Tønsberg maritime høgskole
Anne Berit Henriksen, Vestfold sykepleiehøyskole
Gruppen har hatt 3 møter og framlagt en plan for utvikling
av bibliotekene ved høgskolene i Vestfold.
6. UTVALG FOR ETABLERING/VIDERE UTBYGGING AV STUDIER I ØKONOMI/-ADMIN-ISTRASJON
OG INFORMATIKK SOM FULLVERDIGE STUDIER I VESTFOLD
Høgskolestyret nedsatte på møte 19.11.87
et utvalg bestående av:
Gunstein Sundene, Eik lærerhøgskole
Svein Wendel, Horten ingeniørhøgskole
Ole Branstad, Tønsberg maritime høgskole
Kjell Caspersen, Studiet administrasjon/ledelse (SAL)
Utvalget skal koordinere fagplanarbeidet for et to-årig studium i økonomi/administrasjon og et studium i informatikk/EDB.
Prosjektgruppens mandat:
1.Foreslå strukturell oppbygging av 2-årig studium
i bedriftsøkono-miske fag.
2.Komme med forslag til organisering og bruk av EDB-kompetansen
i regionen.
3.Utrede de ressurser som allerede eksisterer i regionen innenfor
de berørte fagområder.
4.Ut fra punkt 3. komme med forslag til nødvendig personell
for gjennomføringen - og videre til rutiner for ressursfordelingen.
5.Utrede behovet for administrativ assistanse ("sek-retariat")
for gjennomføring av samarbeidsstudiene.
6.Utrede konkrete fagplaner, herunder
- etter behov nedsette arbeidsgrupper
-kjøpe assistanse utenfra.
Utvalget har lagt frem sin innstilling om et 2-årig øk./adm.-studium og fagplaner er midlertidig godkjent av departementet. Studiet startet opp høsten 1988.
Arbeidsgruppen leverte sluttrapport om EDB-studier i Vestfold 11. desember 1989.
7. STYREREPRESENTASJON I FORSKNINGS- OG UTREDNINGS-INSTITUTTET A/S PÅ TJØME.
Forsknings- og utredningsinstituttet er et forskereid aksjeselskap som har etablert seg på Tjøme. Driften skal fullt ut finansieres av oppdragsmidler. Både instituttet og høgskolene er interessert i et samarbeid. Høgskole-systemet skal ikke på noen måte være en økonomisk garantist for selskapet. På Høgskolestyrets møte i juni 1987 ble det derfor besluttet å inngå en intensjons-avtale om samarbeid.
Som del av avtalen har Høgskole-styret valgt Richard Trælnes
som representant i selskapets styre.
8. UTVALG VEDRØRENDE UTARBEIDELSE AV RETNINGSLINJER FOR TILDELING AV VIKARSTIPENDMIDLER I VESTFOLD
Stortinget vedtok en endring i ordningen med stipend-permisjon
fra og med 1989. I St.prp. Nr. 1 for 1988-89 blir det på side 50
gitt følgende begrunnelse:
"Som lekk i å gi dei regionale høgskolestyra fleire oppgaver i budsjettsamanheng, er løyvingane til vikar ved forsknings-permisjon (post 01-9) og til store utstyrsinnkjøp (post 45) no samla under kap. 341 (Dei regionale høgskolestyra). Her er og samla alle stillingane for oppdrags-verksemnd".
De tillitsvalgte har i henhold til Hoved-avtalen om informasjon-/drøfting-er/forhandlinger reist krav om medbestemmelse ved tildeling av stipendmidler.
For å finne hensiktsmessige og gode retningslinjer for høgskolenes og styrets fremtidige behandling av stipendpermisjon vedtok Det regionale høgskolestyret for Vestfold under sak 4/88 å ned-sette en gruppe med representanter fra alle høgskolene, styret og styresekretariatet og en felles tjenestemannsrepresentant fra organisasjonene.
Utvalget har hatt følgende medlemmer:
-Høgskolelektor Lars Vadder. ELH
-Høg-sko-lele-ktor Bit-ten Ste-ner-sen, AF,(tj.m.repr.)
-Høgskoleinspektør Tor Dag Iveland, HIH
-Høgskoleinspektør Arild Nodeland, TMH
-Avdelingsleder Torunn Eik, VSH (leder)
-Konsulent Solveig Belt, RHS
-Førstekonsulent Kåre Wian, sekre-tariatet (sekretær
og utreder)
Utvalgets mandat:
Høgskolestyret vedtok under sak 40/89 følgende mandat
for utvalget:
"1.Fastsette faglige kriterier for de regionale høgskolene
i Vestfold for anvendelse av vikarsti-pendmidler.
2.Utarbeide retningslinjer for behandling av søknader
om vikar-sti-pendmidler ved den enkelte høgskole og i høgsko-lestyret.
Herunder avklare nærmere mulighetene for å ivareta hoved-avtalens
bestemmelse om de til-litsvalgtes medvirkning uten at dette skjer i egne
møter".
Utvalget har hatt tilsammen 7 møter og har lagt fram innstilling
vedrørende retningslinjer i.h.t. mandatet. Retningslinjene ble vedtatt
under høgskolestyresak 78/89.
9 UTENLANDSSTIPEND (KONTAKTSTIPEND)
Det blir mer og mer viktig at høgskolene knytter internasjonale kontakter i forlengelsen av sine fagmiljøer. Som et virkemiddel til å få knyttet slike kontakter gir Høgskolestyret et stipend.
Utvalget som utredet og la fra forslag om spilleregler i denne sammenheng besto av:
-Avdelingsleder Alfred Olsen, Horten ingeniørhøgskole,
leder
-Avdelingsleder Torunn Eik, Vestfold sykepleiehøyskole
-Avdelingsleder Else Foss, Eik lærerhøgskole
-Høgskolelektor Svein Erik Perdersen, Tønsberg
maritime høgskole
Direktør Bjørn Jakobsen, høgskolestyret var utvalgets sekretær.
Utvalget avga innstilling i juni 1989. På dette grunnlag ble det gitt to stipend i 1989 og tre stipend våren 1990. Alle stipendreisene vil bli gjennomført i løpet av 1990.
Det er planlagt en vurdering av tiltaket når det er høstet
erfaringer med stipendene.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
I l989 fullførte 59 studenter 3-årig allmennlærerutdanning og 45 studenter 3-årig førskolelærerutdanning ved høgskolen. I tillegg ble det skrevet ut 361 vitnemål for fullførte halvårs- og årsenheter til videreutdannings-studenter.
Studenter som har fullført 4 års godkjent utdanning fra lærer-høgskole, universitet eller annen høgskole, kan få utskrevet adjunktvitnemål. I alt fikk 36 personer slike vitnemål fra Eik lærerhøgskole i l989.
Høgskolene kan skrive ut vitnemål for cand.mag. eksamen for 4-årige utdanningskombinasjoner ved regionale høgskoler. I l989 ble det utskrevet 7 vitnemål for regional cand.mag.grad ved ELH.
Høgskolen hadde pr. l.oktober l989 555 studenter, hvorav 160 på allmennlærerlinja, 122 på førskolelærer-lin-ja, 255 på videre-ut-dannings-tilbud og 18 heltidsekvivalenter på etterutdanningstilbud. Redusert antall førskolelærer-studenter p.g.a. ikke-opptak høsten l987 ble således oppveid ved flere studen-ter enn planlagt på videreutdannings-tilbudene. Dessuten har høgskolen gjennom omdisponeringer kunnet delta i sam-arbeids-pros-jektene om nye studietilbud, og har avgitt ressur-ser til årsstudier i administrasjon og ledelse, fritids-pedago-gikk og infor-matikk. ELH er faglig ansvarlig for de to sist-nevnte studier. Høg-skolen er dessuten faglig ansvar-lig for 445 studenter på desentraliserte studier, or-ganisert som studie-ringer på høgre nivå i Buskerud og Vestfold i samarbeid med Folkeuniversitetet Sør og Aften-skolen.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Horten ingeniørhøgskole hadde pr. 1.10.89, 476 heltidsstudenter.
Høgskolen utdanner maskin- og elektronikkingeniører
(3-årige studier) og 2-årige høgskolekandidater i økonomi/administrasjon.
På ingeniørstudiene var det høsten 1989 i
alt 265 studenter. Av disse var det 142 studenter med teknisk fagskole
som gjennomfører ingeniørstudiet med 1 års kortere
studieløp.
I samarbeid med de andre høgskoler i regionen tilbys 1
og 2-årig utdanning i øk./adm.
Høsten 1989 var HIH's andel av disse studietilbudene 116
studenter.
Horten ingeniør-høgskole har videre 1-årige
(20 vekttall) videre-utdannings-studier i:
- Bedriftsøkonomi for ingeniører o.l.
- Vedlikeholds- og sikkerhetsteknologi
- Administrasjon og ledelse (i samarbeid med de andre statlige
høgskolene i regionen)
Høgskolen utstedte i 1989 97 vitnemål for fullført in-geniørutdanning. Antall uteksaminerte høgskolekandidater i øk.adm. var 18. I tillegg kommer 18 1-årige bedriftsøkonomer.
Høgskolen utstedte 34 vitnemål for gjennomført ettårig videreutdanning. Av disse oppnådde 8 kandidater betingelsene for vitnemål som cand.mag.
Til 159 studie-plasser ved de forskjellige linjene (eksklusive samarbeidsstudiene i bed.øk og adm. og ledelse) meldte det seg 902 søkere mot 915 i 1987. Høgskolen har merket en nedgang i interessen for maskiningeniørstudier selv om industrien uttaler et udekket behov for kandidater med slik bakgrunn. Det har for høgskolen ikke vært mulig å ta opp 30 studenter direkte fra videregående skole med generell studie-kompetanse. HIH har imidlertid greid å kompensere for en del av dette ved å dobble opptaket av studenter til spesialtilpasset studium fra teknisk fagskole.
Høgskolen samarbeider med arbeidslivet og med andre høgskoler i regionen om utvikling av nye studietilbud og om etablering av et teknisk-/merkantilt kompetansesenter. Et DAK-bruker-senter for Vestfold ble etablert i 1984 med administrativ faglig og lokalmessig bistand fra Horten ingeniørhøgskole.
Som den eneste ingeniørhøgskolen i Norge har høgskolen lagt til rette for en studieordning i det avsluttende studieår hvor studentene kan ta dette på to år. Foreløpig er ordningen innført på elektronikkavdelingen, og første studieår følger 9 studenter dette opplegget. Studentene følger ordinær undervisning 2 dager og er i lønnet arbeid 3 dager i uken i en elektronikkrelatert bedrift. Fordelene kan kort oppsummeres slik:
-Mulighet for redusert studielån
-Studenten får over 1 års relevant praksis
-Studenten blir kjent med industriens krav til den ferdige ingeniør
-Samarbeidet industri-skole styrkes
-Studenten får bedre tid til å konsentrere seg om
færre fag.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Hovedoppgaven for den maritime høgskolen er å videreut-vikle maritim utdanning slik at den kan følge opp den tekniske og organisatoriske utvikling i skipsfarten, offshore og sjø-manns-yrkene. Videre er det et mål å tilpasse høgskolens utdanning til strukturen i det øvrige skoleverket. Høgskolens utdan-ningstilbud er utformet slik at det letter overgang mellom sjømanns-yrkene og yrker i andre næringer.
Tønsberg maritime høgskole gir 2 og 3-årig maritim ingeniør-utdan-ning på elektro/automasjonsavdelingen, maskinavdelingen og nautisk avdeling med henholdsvis 89, 90 og 82 studenter høsten 1989. Høgskolen tok høsten 1989 også opp 33 studenter for egen regning i bedrifts-økonomi. Disse studentene kommer i tillegg til de studentene som er finansiert som samar-beidsstudium ved de statlige høg-skolene i regionen. Ved det 1-årige påbyg-gings-utdanningen for maritime in-geniører, skips-administrativ linje, var det 16 studenter. Tilsammen hadde høgskolen 409 (maritime + forkurs) studenter høsten 1989, i tillegg kommer 35 kursstudenter (omregnet til hel-tids-studen-ter).
Høgskolen startet et prosjekt for høgskolestudier kombinert med spesialopplegg for praksistrening i forhold til sertifikatkrav om fartstid for nautiske studenter. 11 studenter deltar i prosjektet som har en egen styringsgruppe. I prosjektet inngår simulatortrening på visuell brosimulator samt ordninger for kadettopplæring i samarbeid med rederinæringen etter endt utdanning.
Høgskolen samarbeider med næringslivet og sjøfartsmyn-dig-hetene på en rekke områder. Det legges særlig vekt på å bygge opp og utnytte institusjonens kompetanse i internasjonal sammenheng. Høgskolen er engasjert i flere forsknings- og utviklings-prosjekter med slik målsetting. Utviklingen av høgskolens nye simulator er et eksempel på dette. Utviklingsprosjektet er støttet gjennom bevilgninger til produsent fra Næringsdepartementet, og høgskolen har samarbeidet med rederinæringen og andre offentlige institusjoner i inn- og utland om kravspesifikasjoner. Prototypen av denne simulatoren ble innstallert på TMH våren 1989. TMH har fått i oppdrag av IMO (Inter-nasjonal Maritime Organization, London) å utarbeide undervisnings-opplegg for skipsoffiserer i utviklingsland. IMO-kursene gir opplæring i sikker behandling og transport av farlige laster som flytende gass og kjemikalier.
Søkningen til høgskolen fikk en markert oppgang sammenfallende med oppgangen i norsk skipsfart. Når det nå er tilkjennegitt fra næringen et stort behov for norske offiserer til handelsflåten, har dette gitt seg uttrykk i søkere til den maritime utdanningen.
Høgskolen utstedte 39 vitnemål for avsluttet eksamen som maritim ingeniør på eletro-automasjonslinjen, 24 på maskin-linjen og 9 på nautisk linje i 1989. I tillegg utstedte høgskolen 13 vitnemål for avsluttet eksamen på skipsaminis-trativ linje. Høgskolen hadde 503 søkere til de ulike til-budene. 342 fikk tilbud om studieplass hvorav 204 møtte ved starten av studie-året. I søkertallet inngår søkere til høgskolens forkurs.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Tilbud om voksenopplæring på høgre nivå gis av regionens høgskoler og av opplys-ningsorganisasjonene.
Folkeuniversitetet Sør er den overveiende aktør når det gjelder VO-tiltak i regi av organisasjonene, og antall studieringer på høgre nivå er forholdsvis høyt i Vestfold.
De samlede voksenopplæringstilbud i regi av høgskolene
er imidlertid lavere i Vestfold enn i de fylker som har distriktshøgskole.
Noen av høgskolene har et tilfredsstillende utbygd voksenopplæringsprogram,
mens andre bør satse mer på kartlegging av behov i markedet
for å kunne tilby VO-tiltak innenfor høgskolens fagområde(r).
Høgskolene er også forpliktet til å bruke deler
av eget budsjett til voksen-opplæring, men budsjettsituasjo-nen for
enkelte høgskoler gir begrensede muligheter til det.
For 1989 ble det gitt støtte med ca. 230.000 til voksenopplæringstiltak over sty-rets budsjett. Beløpet ble fordelt mellom alle -høgskolene i regionen samt samarbeidsstudiet i "Administrasjon og ledelse".
Høgskolestyret arbeider for at voksenopplæringsaktiviteten
skal utvides i regionen.
Følgende kurs ble arrangert med tilskudd fra høgskolestyret:
Eik lærerhøgskole
- "Minimal Drain Dysfunction" for personer som arbeider
med barn
- Tilpasset/samordnet musikkopplæring for barn
i grunnskolen
- Undervisningsmetoder som ledd i bedre virksomhetsplanlegging
- Bruk av EDB og gjennomgang av arbeidsrutiner
Vestfold sykepleiehøyskole
- Konfluent pedagogikk - veiledning
Tønsberg maritime høgskole
- Bruk av felles EDB-basert programvare "Micromarc og datasøk"
ved alle høgskolene
- Bruk av programmer innen konstruksjon, dokumentasjon, grafikk,
design samt prosjektstyring og administrasjon
Horten ingeniørhøgskole
- Generell innføring i bruk av PC - teknologi og
opplæring i bruk av den mest anvendte programvare.
- EDB-språket C for ansatte ved HIH, TMH og ELH
SAL - Samarbeidsstudiet i organisasjon og ledelse
- Støtte til studium i organisasjonsutvikling
Voksenopplæring i opplysningsorganisasjonenes regi:
Fortsatt vil de fleste eksamensrettede voksenopplæringstilbud
måtte organiseres som studieringer på høgre nivå.
I 1989 var Vestfolds andel av voksenopplæringsmidlene (post 71) kr
440.000. I tillegg bevilget høgskolesty-ret kr 136.000 av eget budsjett
for å styrke opplysningsorganisasjonenes virksomhet. I forhold til
behovet er det bare et lite antall kurs som får statstil-skott. Flere
studieringer blir igangsatt med 100 % deltakerfinansi-ering (selvfinan-sierte
kurs).
I 1989 ble følgende studieringer gjennomført med statstilskott:
FOLKEUNIVERSITETET SØR:
Vårsemesteret
1.avd.jur.
38 deltakere
EDB 87/89
23 "
Bed.øk. 87/89
29 "
Engelsk mellomfag 20
"
Historie mrllomfag
14 "
Bed.øk 88/90
48 "
EDB 88/90
25 "
Nordisk gr.fag
24 "
Ex.phil.
77 "
Filosofi gr.fag
10 "
Høstsemesteret
Spes.ped.2.halvårsenhet 42
"
Bed.øk. 89/91
48 "
Bed.øk 88/90
33 "
Fonetikk/språkvit.
47 "
Ex.phil.
136 "
Drama 1.
21 "
Drama 2
20 "
Sos.ped. 1.halvårsenhet 39
"
Årsregnskap m/skatt
26 "
Øk.adm. engelsk
12 "
Materialadministrasjon
12 "
Norsk grunnfag
24 "
VESTFOLD SANG- OG MUSIKKRÅD
Musikkformidling
21 "
Trekkspill-kurs
25 "
Instrukørkurs i folkedans/folkemusikk 34
"
Reiseinstruktør for korene i Vestfold
41 "
Selvfinansierte studieringer
FOLKEUNIVERSITETET SØR
Vårsemesteret
Ped.sem.
41 "
Kunsthistorie gr.fag
41 "
Drama
21 "
Spes.ped. 24
"
Sos.ped II
16 "
Sos.ped. I
34 "
Informatikk 88/90 25
"
Høstsemesteret
Ex.phil.
89 "
Sosiologi gr.fag 19
"
Engelsk gr.fag 25
"
Kunsthistorie gr.fag 40
"
Ped.sem.
41 "
Psykologi gr.fag
22 "
Sos.ped. 2.halvårsenhet 12
"
Fransk gr.fag
26 "
1.avd. jur.
81 "
2.avd. jur.
17 "
Hverdagsjus 19 "
Oversikten viser at det i 1989 ble avviklet 44 studieringer på høgre nivå med tilsammen 1482 deltakere. Tilsvarende for 1988 var 38 og 1077.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Tidligere søkte de enkelte høgskolene direkte til departementet, som ga de enkelte institusjonene rammetildelinger som internt kunne prioriteres til ulike investeringsprosjekter.
Det vil ta tid å utvikle en felles investeringspolitikk for høgskolene i Vestfold. Det blir bl.a. nødvendig å utarbeide nye samarbeidsformer for tilretteleggingen av beslutningene i høgskolestyret. Det blir også etterhvert viktig å skape forståelse for nødvendigheten av å endre prioriteringer gitt ved den enkelte institusjon for å få en bedre regional utnyttelse av ressursene.
Den totale rammen for Vestfold til store nyanskaffelser var i 1989 kr 1.850.000.
Høgskolestyret vedtok følgende kriterier/tildeling av
midlene:
1. Tildeling til forbedring av de eksisterende fagmiljøene i henhold til de prioriteringer som høgskolene har vedtatt med 57.5 % av rammen:
Fordeling på institusjoner:
-HIH:- 25% av totalrammen - kr 462.000
-TMH: - 20% av totalrammen - " 370.000
-ELH:- 7.5% av totalrammen - " 138.000
-VSH:- 5% av totalrammen - "
92.500
2. Oppfølging av vedtak i høgskolestyret om prioriterte utviklingsområder som er påbegynt, men trenger videre etableringsstøtte med 22.5 % av rammen.
Fordeling på prosjekter:
-Biblioteksprosjektet kr 95.000
-Datamaskiner til personalet:
ELH kr 128.000
HIH" 40.000
TMH " 40.000
VSH " 32.000 "
240.000
-Innredningskostnader SAL-studiet "
80.000
3. Nye tiltak som er vedtatt, men ikke iverksatt med 10% rammen.
-AV-prosjekt, bruk av video i undervisningen 185.000
4. Ramme for ekstratildeling som skal tilfalle høgskolene
på omgang.
-Tildeling til TMH i.h.t. høgskolens prioritering
kr 185.000
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Fra og med budsjettåret 1989 er bevilgningen til vikarstipend-formål samlet for hele regionen under høgskolestyrets bud- sjett, bl.a. for å få en mer optimal utnyttelse av midlene ut fra et regionalt perspektiv. I motsetning til tidligere er derfor høgskolene ikke lenger enkeltvis sikret en bestemt kvote til formålet.
For 1989 er regionen Vestfold tildelt en samlet ramme på kr 245.000
til vikarstipendformål.
Følgende personer ble i 1989 innvilget vikarstipendpermisjon:
Eik lærerhøgskole:
Navn:
Prosjekt:
Andreas J.W Søyland
Datateknologiens overføringsmuligheter
Bitten Stenersen
Regional kunst- og kultur- formidling. Sven Jørgensen, en glemt
billedkunstner
Erling Dittmann
"Tønsberg forteller".
Arne Torvik
Norsk for innvandrere, språk og kulturbakgrunn
Vidar Rustan
Utvikling og tilpasning av administrativt EDB-program for ELH
Horten ingeniørhøgskole:
Sturla Pedersen
Studier omkring bruk av datanett
Tor Dag Iveland
Videreutvikling av EDB-baserte administrative rutiner for høgskoledrift
Ole Håkon Røsland
Implementering av nye EDB-baserte administrative rutiner for økonomi-
og
studieforvaltning ved HIH. Informasjon, opplæring i hele organisasjonen
Høgskolestyret har derfor tatt initiativ til en stipendordning
slik at de enkelte fagmiljøer kan orientere seg mer mot det som
skjer i utlandet. For 1989 ble det satt en ramme på kr 25.000 pr.
høgskole til dette stipendfor-målet. Beløpet skal i
det vesentlige dekke oppholdskostnader ved utenlandske læresteder.
To søkere ved Eik lærerhøgskole benyttet seg av
ordningen i 1989:
Navn: Prosjekt:
Kåre C. Christensen
Stipendopphold ved United Nations Environment Programme (UNEP), Nairobi,
Kenya.
Opphold for å bli kjent med organisa sjonen og dens mål og
strategier for det viktige
arbeidet som venter fram mot århundreskiftet.
Thorleif Bugge
Stipendopphold ved University of York, England. Opphold for å delta
i fordypningsstudier i
faget fritidspedagogikk og tilgrensede fagområder.
Noe av midlene kan også brukes til vikarstipendformål eller til kursformål som gir økt realkompetanse.
Følgende personer ble i 1989 tildelt utdanningsstipend ved Vestfold
sykepleiehøyskole:
Gerd Iskov
Jan Ove Nesse
Øystein Matti Olsen
Solveig Osland Sandvik
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
Studentsamskipnaden er inne i en aktiv utviklingsperiode. Målet er å gradvis gi Vestfoldstudentene et bedre velferdstilbud. Organisasjonens trange økonomiske kår setter imidlertid klare begrensninger for hva som er realistisk å oppnå. Av oppgavene som står sentralt idag nevnes formidlingstjenesten for hybler/boliger, drift av eide og leide hybelbygg, barnehagedrift, sosialråd-givingstjeneste, organisasjonssekretariatet m.m.
Studentsamskipnaden har idag 8 ansatte og organisasjonens øverste myndighet er et styre på 7 personer. Studentene har flertall i styret med 4 representan-ter. Ellers er høgskolene, Kultur- og vitenskapsdepartementet og de ansatte representert i styret.
Styret har i 1989 bestått av følgende personer:
Oppnevnt av høgskolestyret
Lars Egeland TMH, styremedlem
Thor Andersen
VSH, varamedlem
Oppnevnt av Kultur- og vitenskapsdepartementet:
Oddmund Kjørum styremedlem
Solveig Loraas varamedlem
Oppnevnt av de ansatte i SIV
Janet Sivertsen styremedlem, nestleder fra høsten 89
Anne Gro Bratlie varamedlem
Oppnevnt av Studenttinget
Anne Marie Heien VSH, leder frem til høsten 1989
Ketil Andre Hansen VSH, varamedlem,
" "
Marianne Mette ELH, nestleder
" "
Lars Fuglevik ELH. varamedlem
" "
Anja Teig HIH,
styremedlem
" "
Sveinung Waade HIH, varamedlem
" "
Christian Kvaal TMH, styremedlem
" "
Trond Strand TMH, varamedlem
" "
Ketil Andre Hansen VSH, leder
fra høsten 1989
Ann-Helen Reierstad VSH, varamedlem
" "
Tone Lia ELH, styremedlem
" "
Hege Thorvaldsen ELH, varamedlem
" "
Elisabeth Barth HIH, styremedlem
" "
Torild Anderson
HIH, varamedlem
" "
Arne Vassvik TMH, styremedlem
" "
Bjørn Innstrand TMH, varamedlem
" "
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
De samlede bevilgninger til høgre utdanning i Vestfold var på
ca 65,5 mill.kr. i 1989, med følgende fordeling på institu-sjonenene
(til sammenligning er tatt med tall for 1988 og 1990 (i 1000 kr):
Institusjoner
1988
1989
1990
Høgskolestyret
1835
4862
5050
Eik lærerhøgskole
19625
20437
17978
Horten ingeniørhøgskole 19200
19200
19367
Vestfold sykepleiehøyskole 5460
5890
5844
Tønsberg mar.høgskole 16180
16806
18055
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
-------------------------------
Stillinger\
Underv.
Andre
I alt Endring 88-89
Sekretariatet
3
3
1/2
ELH
37
9,5
46,5
0
HIH
28
15,5
43,5
0
VSH
11
6
17
0
TMH
42
9
51
0
Tilsammen
118
43
161
1/2
-
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]
----------------
--
STUDENTTALL PR.1.10.89 1988
1989 1990 (budsj)
ELH
459
513 485
HIH
396
424 408
VSH
163 1) 184
185
TMH
345
444 506
Samarbeidsstudier finan
siert i felleskap
77
68 69
Tilsammen
1.440
1.633
1.653
------------------------- --
1) Lavere studenttall p.g.a. opptak av 40 studenter høsten 1988.
Gå til [toppen] [innholdsfortegnelse]