Høgskolen i Vestfold  | Biblioteket | Digitale tekster | Skolehistorie

Årsmelding 1986
Det regionale høgskolestyret i Vestfold

Innholdsfortegnelse:
FORORD 
HØGSKOLESTYRETS SAMMENSETNING OG MANDAT
Utvalg i arbeid 
VIRKSOMHET VED HØGSKOLENE 
Eik lærerhøgskole 
Horten ingeniørhøgskole 
Vestfold Sykepleiehøyskole
Tønsberg maritime høgskole 
BI-avdeling Vestfold
VOKSENOPPLÆRING 
STUDENTVELFERD 
 
 

FORORD

De arbeidsoppgaver og den myndighet som er deledert til høgskolestyrene. gjør det mulig for lokalsamfunnet å påvirke utviklingen av utdanningstilbudet i regionen.

Høgskolestyret i Vestfold har etablert et meget godt samarbeid med bade høgskolene i fylket og med de lokale og sentrale myndighetene. Gjennom samarbeid har styret etter evne forsøkt å påvirke såvel høgskolene som de sentrale myndigheters prioriteringer. Det er ikke alltid like enkelt å få gjennom gode forslag om nye studietilbud hos sentrale myndigheter. Selv om lokale og nasjonale prioriteringer i stor grad faller sammen har iverksettingen bydd på problemer innen en stram budsjettramme.

Sett med høgskolestyrets øyne er det stor avstand mellom mål for utbygging av høgre utdanning, og de ressurser som stilles til disposisjon.

Den stramme budsjettsituasjonen stiller styret overfor vanskelige prioriteringer. Eksempel på et slikt problem har vert spørsmålet om ikke-opptak til førskolelærerutdanning ved Eik lærerhøgskole i 1987. Regionen ble stilt overfor valget mellom nedlegging av nye studietilbud i administrasjon og ledelse, fritidspedagogikk og informatikk eller O-opptak til førskolelærerlinja. Dette var et meget vanskelig valg, men etter grundige vurderinger valgte styret det siste. Dette gjør det mulig a opprettholde samarbeidsstudiene i en ny treårsperiode, og styret forutsetter at det i løpet av denne tiden vil være gitt nødvendige bevilgninger slik at opptak til disse nasjonalt prioriterte studiene i fremtiden kan foretas på normalt vis. Styret beklager at det skal vare nødvendig å stille så viktige og høgt prioriterte studietilbud opp mot hverandre.

Høgskolestyret har i en rekke sammenhenger fremhevet ønsket om ressurser og økt beslutningsmyndighet, slik at det er mulig å følge opp gode initiativ fra høgskolemiljøene og styrets egne anbefalinger. Vi er derfor glade for at det i begge stortingsmeldingene om høgre utdanning slås fast at høgskolestyrene skal opprettholdes og at det anbefales utvidet delegering fra departementet til regionen. Det er imidlertid liten hjelp i økt lokal myndighet hvis det ikke samtididg gis økonomisk grunnlag for å gjennomføre vedtak.

Vestfold fylkeskommunes beslutning om å finansiere nybygg for maritim høgskole slik at dette kan reises samtidig og samlokaliseres med ingeniørhøgskolen, viser hvilken vekt fylkets politikere legger på høgre utdanning. Det er av vesentlig betydning for utviklingen ved de to institusjonene og for det maritimt/tekniske fagmiljøet i Vestfold at de nå kommer under samme tak. De to høgskolene har utarbeidet et felles romprogram. Den måten dette har skjedd på og de løsninger som der er skissert lover godtt for de to høgskolenes fremtidige samarbeid. Arkitektene for bygget har lagt frem et skisseforslag til bygget som er meget interessant. Høgskolestyret setter sin lit til at fylkeskommunens aktive engasjement vil bli fulgt opp av de statlige myndigheter. Det er viktig at alle parter kommer fram til en avtale slik at høgskoleanlegget på Bakkenteigen kan stå ferdig før dette ti-året er ute.

Ragnhild Hetty
formann

HØGSKOLESTYRETS SAMMENSETNING

Det regionale høgskolestyret for Vestfold er styre for Eik lærerhøgskole, Horten ingeniørhøgskole og Vestfold sykepleiehøyskole. Videre har styret faglig og koordinerende ansvar for studieforbundenes voksenopplæring på høgre nivå og planleggings- og koordineringsansvar for all høgre utdanning i regionen. Dette omfatter også de fylkeskommunale og private høgskolene: Tønsberg maritime høgskole og Bedriftøkonomisk institutt - avdeling Vestfold.

Styret er oppnevnt av Kultur og vitenskapsdepartementet og har 9 medlemmer. Av disse representerer 5 regionen og er oppnevnt etter forslag fra Vestfold fylkeskommune. Funksjonstiden for, disse er 4 år. To representanter blir oppnevnt etter valg blant de tilsatte ved høgskolene med funksjonstid 2 år. To av medlemmene er studenter, oppnevnt etter valg på høgskolene og med 1 års funksjonstid. Oppnevning skjer med virkning fra 1. mars.

I tillegg til de faste representantene har hver høgskole som er underlagt høgskolestyret, anledning til å delta i styrets møter med en observatør med talerett. Dessuten har Vestfold studiesamnemnd , Tønsberg maritime høgskole og BI-Vestfold møtt med observatør i høgskolestyrets møter.

STYRET HAR I PERIODEN HATT FØLGENDE SAMMENSETNING:

Med funksjonstid 1.3.1984 - 1.3. 1988
Ragnhild Hetty, Hedrum, formann 
Varamedlem: Inger Biseth, Horten
Arnulv Borud, Sandefjord, nestformann 
Varamedlem: Astrid Tysland, Stokke
Gunnar Berg, Sandefjord 
Varamedlem: Bente Lervold Gramer, Tjøme
Egil Christensen, Sandefjord 
Varamedlem: Roar Løver, Tønsberg (til 10.12.86)  Harry E. Andersen, Borre (fra 10.12.86)
Per Arne Torstensen, Horten 
Varamedlem: Liv Hillgaar, Sandefjord

Med funksjonstid 1.3 1986 - 1.3 1988
Sissel Andrup, Horten ingeniørhøgskole 
Varamedlem: Solveig Belt, Eik lærerhøgskole
Thor Andersen, Vestfold sykepleiehøyskole 
Varamedlem: Lars Vadder, Eik lærerhøgskole

Med funksjonstid 1.3 1986 - 1.3 1987
Anne-Merethe Gundersen, Eik lærerhøgskole 
Varamedlem: Karin Bekkeli, Horten ingeniørhøgskole
Ingeborg Ree, Vestfold sykepleiehøyskole 
Varamedlem: Jan Sivert Hauglid, Horten ingeniørhøgskole

HØGSKOLESTYRETS ANSVARSOMRÅDE
Ansvars-og arbeidsområdet for høgskolestyret er fastsatt i reglement ved Kgl.resolusjon av 20.februar
1976. I § 8 heter det bl.a.: 
  "Styret skal påse at de ulike virksomheter og institusjoner som er lagt under styrets ansvarsområde  drives innenfor budsjettets ramme og i samsvar med reglement og vedtak. Den enkelte institusjon  skal ha hovedansvaret for den faglige virksomhet, etter regler gitt av Kirke- og  undervisningsdepartementet. 

  Styret har ansvar for: 
a) å fremme kontakt og samarbeid med de utdanningssøkende, det øvrige skoleverk, myndigheter,  organisasjoner og institusjoner i regionen og forøvrig. 
b) å utrede behovet for høgre utdanning i regionen og å prioritere  mellom ulike studier. Styret skal gi tilråding overfor de  kompe-ente beslutningsmyndigheter i spørsmål som vedrører  lokalisering,  målsetting, prinsipper, rammer og struktur  for regionens studietilbud. 
c) å utarbeide budsjettforslag og forslag til langtidsbudsjetter for alle virksomheter innen styrets  ansvarsområde, på grunnlag av forslag fra de enkelte institusjoner. 
d) å disponere og fordele de ressurser som i samsvar med Stor tingets forutsetninger stilles til  styrets rådighet. 
e) å fastsette rammer for studentopptak etter forslag fra den enkelte institusjon og ut fra det  budsjettet som er vedtatt av Stortinget. 
f) de oppgaver som følger av Stortingets vedtak om voksenopplæring. 
g) å sørge for nødvendige lokaliteter 
h) å koordinere studietilbud, forskning, bruk av lokaler og andre ressurser innen styrets  ansvarsområde, videre skaffe oversikt over og ta initiativ når det gjelder planarbeid på disse og andre  relevante områder. 
i) å godkjenne intern styringsordning for den enkelte institusjon. 
j) å medvirke til å løse velferdsoppgaver for studentene og  de ansatte. 
k) å tilsette personale med unntak av det personale som skal  tilsettes av departementet etter  tilråding av styret."

STYRESEKRETARIATET
Sekretariatets hovedoppgaver kan kort uttrykkes slik: 
- Legge forholdene best mulig til rette, slik at Det regionale høgskolestyret kan ivareta sitt  styringsansvar i henhold til gjeldende reglement. 
- I samarbeid med høgskolene i regionen og ellers i kontakt  med det øvrige skoleverk, myndigheter,  arbeidsliv og organisasjoner sørge for at eventuell saksutredning innenfor høgskole styrets  ansvarsområde blir gjennomført. 
- Å utarbeide forslag til budsjett og langtidsprogram for høg skolestyret. 
- Å sørge for at styrets vedtak blir gjennomført i samsvar med  styrets intensjoner. 

Sekretariatet har følgende ansatte:
Magne Førre, direktør 
Berit Nilsen, førstekontorfullmektig 
Elsa Emilie Voldene, konsulent (fra 1.8.1986).

HØGSKOLESTYRETS MØTER
Høgskolestyret har i perioden hatt 8 møter:
20. mars, styresekretariatet 
15. mai, Vestfold sykepleiehøyskole 
26. juni, styresekretariatet 
9. oktober, styresekretariatet 
13. november, Eik lærerhøgskole 
18. desember, styresekretariatet 
15. Januar, Tønsberg maritime høgskole 
12. februar, styresekretariatet

Flere av møtene har vært kombinert med orienteringer om virksomhet og aktuelle problemer ved høgskolene.
Styret har behandlet 92 saker og i tillegg mange meldinger og referatsaker. Blant sakene kan nevnes:
- Høgskolenes og høgskolestyrets budsjettforslag og programnotat.
- Støtte til voksenopplæringstiltak i høgskolenes regi.
- Faglig godkjenning og prioritering av studieringer på høgre  nivå.
- Tildeling av reisestipend og vikarmidler ved stipendpermisjon.
- Tilsettings- og permisjonssaker
- Nybygg for Horten ingeniørhøgskole og Tønsberg maritime høgskole.
- Samlokalisering av HIH og TMH på Bakkenteigen.
- Teknisk/merkantilt kompetansesenter. PROMATEK.
- Årsstudium i bedriftsøkonomi.
- Videreutdanning av sykepleiere.
- Datastudier i Vestfold.
- O-opptak til førskolelærerutdanning ved Eik lærerhøgskole.
- Produktivitetefremmende tiltak ved høgskolene i Vestfold.
- Avgivelse av høringsuttalelser til en rekke utredninger og reglement-/forekriftforsla g, bl. a. 
Instruks for administrative og faglige ledere ved høgskolene, Utdanningskapasiteten for sykepleiere, Utkast til forskrifter om medlemsskap og innkreving av semesteravgift i studentsamskipnader, Utkast til forskrifter om lærerutdanning, Utredning om livslang læring.

UTVALG I ARBEID
I perioden har følgende utvalg vært i arbeid etter initiativ fra høgskolestyret:

1. Styringsutvalg for studium i vedlikeholde og sikkerhets  teknologi
Studiet er et samarbeidsprosjekt mellom Horten ingeniørhøgskole og Tønsberg maritime høgskole. Studiet administreres av
a) et faglig utvalg med to representanter fra hver av høgskolene og to studentrepresentanter fra VS-3 studiet. 
b) et administrativt utvalg med følgende sammensetning:
Rektor og kontorsjef fra HIH 
  Rektor og undervisningsinspektør fra TMH 
  Direktøren fra høgskolestyret for Vestfold 
  Hovedlærer for VS-3 studiet møter fast i utvalget

2.Planleggingsutvalg for nybygg for Horten ingeniørhøgskole og Tønsberg maritime  høgskole. 
Utvalget ble opprettet 1.2.1984 og avløste Planleggingsutvalg for nybygg for HIH. I perioden har det  hatt følgende sammensetning:
Ragnhild Hetty, Høgskolestyret for Vestfold, formann 
Arnulv Borud (varerepresentant)
Tor H. Berntsen, Borre kommune, nestformann
Arvid Johansen (vararepresentant)
Rolf Gjerstad, Veetfold fylkeskommune 
Bente Lervold Cramer (vararepresentant
Bjørn Jakobsen, Horten ingeniørhøgskole
Knut Gråthen, Horten ingeniørhøgskole
Svein Kassa, Tønsberg maritime høgskole
Jan Håkon Olsson, Tønsberg maritime høgskole
Jens Vernes/Knut Bratland/ Jan Henrik Nymoen, TMH
Magne Førre, Høgskolestyret for Vestfold
Utvalget har hatt 3 møter i perioden.
Utvalgets hovedoppgave er
a) å utarbeide  planer for realisering av de to høgskolenes bygg.
b) å bidra til at en ved utnyttelse av tomt og utforming av bygg legger forholdene best mulig til rette for felles utnyttelse av anlegg og utstyr.
c) å ivareta kontakt med vertskommune , fylkeskommune, næringsliv og lokalmiljøet og gi råd til høgekolestyret i saker som angår de to høgskolenes nybygg.
 
 

3. Styringsutvalg for studier i økonomisk/administrative fag
Høgskolestyret ba i møte 15. mai 1986 Administrativt utvalg for studium i administrasjon og ledelse å overta ansvaret også for årstudium i bedriftsøkonomi og andre samarbeids-studier innen disse  fagområdene.

Studiene er organisert som fellestiltak mellom høgskolene i regionen. SAL ble første gang tilbudt høsten 1985, mens det fra høsten1986 også tilbys studium i personaladministrasjon og årsstudium i bedriftsøkonomi.

Studiene administreres av 
a) faglige utvala med representanter for lærere og studenter
Førsteamanuensis Kjell Caspersen er studiekoordinator for SAL og personaladministrasjon. 
Høgskolelektor Ole Branstad er studlekoordinator for årsstudium i bedrifts økonomi.
b) et felles administrativt utvalg med følgende sammensetning:
Rektor Birger Aalvik, ELH, formann (til 1.9.86)
Inspektør Ivar Paschen Knudsen, ELH (til 1.9.86) 
Inspektør Inge Folkested, ELH (fra 1.9.86) 
Rektor Kåre Myhrer, VSH, formann (fra 1.9.86) 
Inspektør Aud Vinje, VSH 
Rektor Knut Gråthen, HIH 
Kontorsjef Bjørn Jakobsen, HIH 
Rektor Svein Kaasa, TMH 
Konsulent Ragnhild Stein Andersen, FU-S
Student .... Friberg, SAL
Direktør Magne Førre, Høgskolestyret 
Førsteamanuensis Kjell Caspersen, sekretær 
Høgskolelektor Ole Branntad

4. Administrativt utvalg for EDB-studier i Vestfold
Ett-årig datastudium er organisert som et samarbeids prosjekt mellom Eik lærerhøgskole, Bedriftsøkonomisk Institutt, avd. Vestfold og Folkeuniversitetet Sør. Studiet tilbys dels som dagstudium, administrert av BIVestfold, dels som deltidsstudium organisert av FU-Sør. ELH er faglig ansvarlig. Det foreligger egen samarbeids avtale for studiet, godkjent av høgskolestyret.

Studiet administreres av
a) et faglig utvalg med følgende medlemmer:
Bjarne Bredrup, studiekoordinator 
Jan Egil Borge, BI-Vestfold 
Erik Bråthen, Horten ingeniørhøgskole 
Gunstein Sundene, Eik lærerhøgskole 
b) et administrativt utvalg med følgende medlemmer:
Rektor Berit Bettum, BI-Vestfold 
Områderektor Jan Eidi, FU-Sør 
Direktør Magne Førre, høgskolestyret, formann 
Høgskolelektor Gunstein Sundene, ELH 
Student Ragnhild Sundby 
Høgskolelektor Erik Bråthen, HIH, observatør
Bjarne Bredrup, observatør 
Det har vært holdt 8 møter i utvalget.

5. Kontaktutvalg for pleiefaglig utdanning i Vestaold
Høgskolestyret vedtok på møta 15. mai 1906 å opprette et kontaktutvalg for pleiefaglig utdanning i Vestfold. Utvalget skal gi råd til høgskolestyret om utdanning (grunn- etter- og videreutdanning) innen det sykepleiefaglige område.

Utvalget har følgende sammensetning:
Irene Henriksen Aune, Vestfold krets av Norsk sykepleieforbund
Anna Merete Trevland, Vestfold krets av Norsk hjelpepleieforbund
Turid Winnem, bestyrerne ved sykehjemmene, formann
Ingebjørg Lindam, Vestfold fylkeskrets ev Norske kommuners sentralforbund
Ivar Myhren, Vestfold sentralsykehus 
Bernt Roald, Sykehussjefen i Vestfold 
Kåre Myhrer, Vestfold Sykepleiehøyskole 
Ingeborg Ree, Høgskolestyret for Vestfold 
Audhild Vikhamar, Videregående skoler i Vestfold 
Elsa E. Voldene, Høgskolestyret, sekretær

Etter forslag fra kontaktutvalget nedsatte høgskolestyret i november 1966 et utvalg til å utvikle fagplan for et ett-årig videreutdanniastilbud i geriatri (eldreomsorg) i Vestfold. Utvalget hadde følgende sammensetning:
Kåre Myhrer, Aud Vinje Thurid Winnem, Elsa Voldene, sekreter

Utvalget la frem sin innstilling i desember, og høgskolestyret bes om bevilgning og anbefalt igangsetting fra høsten 1987.

VIRKSOMHETEN VED HØGSKOLENE

1. Eik lærerhøgskole

I 1986 fullførte 37 studenter 3-årig allmennlærerutdanning og 52 studenter 3-årig førskolelærerutdanning ved høgskolen.

I tillegg ble det skrevet ut 289 vitnemål for fullførte halvårs- og årsenheter til videreutdanningeatudenter. Av disse var 158 til studenter på studieringer på høgre nivå der høgskolen har hatt det faglige enevar.

Studenter som har fullført 4 års godkjent utdanning fra leserhøgskole, universitet eller annen høgskole, kan få utskrevet adjunktvitnemål. I alt fikk 42 personer slike vitnemål fra Eik lærerhøgskole i 1986.

Høgskolene kan skrive ut vitnemål for cand.mag. eksamen for 4 årige utdanningskombinasjoner ved regionale høgskoler. I 1986 ble det utskrevet 7 vitnemål for regional cand. mag. grad ved ELH.
Høgskolen hadde pr. 1. oktober 1966 406 studenter, hvorav 119 på allmennlærerlinja. 143 på førskolelærerlinja og 144 på videreutdanningstilbud. Redusert antall allmennlærerstudenter p.g.a. ikke-opptak høsten 1984 ble således oppveid ved flere studenter enn planlagt på videreutdanningstilbudene. Dessuten har høgskolen gjennom omdisponeringer kunnet delta i samarbeidsprosjektene om nye studietilbud, og har avgitt ressurser til årsstudier i administrasjon og ledelse, fritidspedagogikk og informatikk. ELH er faglig ansvarlig for det sistnevnte studiet, som tilbys i samarbeid med Bedriftsøkonomisk institutt, avd. Vestfold som dagstudium og med Folkeuniversitetet Sør som deltidsstudium med henholdsvis 27 og 25 studenter. Høgskolen er dessuten faglig ansvarlig for 343 studenter på desentraliserte studier, organisert som studieringer på høgre nivå i Buskerud og Vestfold i samarbeid med Folkeuniversitetet Sør.

2. Horten ingeniørhøgskole
Høgskolen utdanner maskin- og elektronikkingeniører (3-årige studier)

Høsten 1986 var det i alt 250 studenter på disse linjene. Av disse var det 54 studenter med teknisk fagskole som gjennomfører ingeniørstudiet med 1 åre kortere studieløp. Horten ingeniørhøgskole har videre 
- 1-årige (20 vekttall) videreutdanningsstudier for ingeniører og skipsoffiserer i  bedriftsøkonomi - vedlikeholds- og sikkerhetsteknologi (i samarbeid med Tønsberg maritime høgskole)
- administrasjon og ledelse (i samarbeid med Eik lærerhøgskole  og Vestfold sykepleiehøyskole)
- elektronikk (E3)
- Ett-årig bedriftsøkonomi i samarbeid med Eik lærerhøgskole,  Vestfold sykepleiehøyskole og Tønsberg maritime høgskole.

Høsten 1986 var det i alt 69 studenter på disse videreutdanningstilbudene. Til sammen var det 340 heltidsstudenter på høgskolen pr. 1.10.86.

I 1986 ble uteksaminert 139 ingeniører ved høgskolen. Av disse kom 34 fra studieretning for maskinteknikk og 53 fra studieretning for elektronikk. Dessuten gjennomførte henholdsvis 15 og 22 studenter ett-årig tilleggsutdanning i bedriftsutdanning og vedlikeholds- og sikkerhetsteknologi og 15 studenter på ett-årig tilleggsutdanning i elektronikk. Til 265 studieplasser ved de forskjellige linjene meldte det seg 1245 søkere mot 1465 1 1985.

Høgskolen samarbeider med arbeidslivet og med andre høgskoler i regionen om utvikling av nye studietilbud og om etablering av et teknisk/merkantilt kompetanseeenter. Et DAK-brukersenter for Vestfold ble etablert 1 1984 med administrativ faglig og lokalmessig bistand fra Horten ingeniørhøgskole. Høgskolen har i 1986 bidratt til å etablere et sveisemetallurgisk kompetansesenter "PROMATEK A/S".

3. Vestfold sykepleiehøyskole

Høgskolen ble overtatt av staten fra Vestfold fylkeskommune l.januar 1986. Samtidig ble ansvaret for driften av elevhjemmet overtatt av Velferdssekretariatet for høgskolene i Vestfole. Det arbeides med statsovertakelse av skolebygningen i Tønsberg.

Vestfold sykepleiehøyskole hadde høsten 1986 180 studenter i grunnutdanning i sykepleie. Søkningen til det 3-årige sykepleieretudiet er meget stor. Høsten 1986 meldte det seg 1438 søkere til 60 studieplasser.

Høgskolen samarbeider med Eik Lærerhøgskole og Horten Ingeniørhøgskole om det 1-årige studiet i administrasjon og ledelse og bedriftsøkonomi. 

4. Tønsberg maritime høgskole

Høgskolen ble opprettet av Vestfold fylkeskommune høsten 1979. Inntil staten overtar TMH er fylkesskolestyret i Vestfold styringsorgan.

Hovedoppgaven for den maritime høgskolen er å videreutvikle maritim utdanning slik at den kan følge opp den tekniske og organisatoriske utvikling i skipsfarten, offshore og sjømannsyrkene. Videre er det et mål å tilpasse høgskolene utdanning til strukturen i det øvrige skoleverket. Høgskolens utdanningstilbud er utformet slik at det letter overgang mellom sjømannsyrkene og yrker i andre næringer.

Tønsberg maritime høgskole gir 2-årig maritim ingeniørutdanning på elektro/automasjonslinje, maskinlinje og nautisk linje med henholdsvis 78, 78 og 67 studenter høsten 1986. Ved de to 1-årige påbyggingsutdanningene for maritime ingeniører, skipsadministrativ linje og vedlikeholds- og sikkerhetsteknisk linje. var det henholdsvis 15 og 10 studenter. Tilsammen hadde høgskolen 238 studenter høsten 1986, i tillegg kommer 42 kursstudenter (omregnet til heltidsstudenter). Antall tilskottsberettigede studieplasser økte ikke i 1986.

Høgskolen samarbeider med næringslivet og sjøfartsmyndighetene på en rekke områder. Det legges særlig vekt på å bygg opp og utnytte institusjonens kompetanse i internasjonal sammenheng.
Høgskolen er engasjert i flere forsknings- og utviklings-prosjekter med slik målsetting. Bl.a. utvikles program for opplæring på maskinsimulator i samarbeid med produsenten, og høgskolen har sammen med norske bedrifter og Kystdirektoratet prosjektert utbygging av maritim utdanning i Saudi-Arabia. TMH har fått i oppdrag av IMO (Internasjonal Maritime Organi-zation, London) å utarbeide undervisningsopplegg for skips-offiserer i utviklingsland. Skolens lærere samarbeider med lærere om opplegget. Høgskolen er også engasjert i et NTNF-prosjekt som utprøver automatisk navigasjonssystem for kystfarvann.

Vestfold fylkeskommune har fulgt opp sitt vedtak om at TMH bør samlokaliseres med ingeniørhøgskolen og arbeider aktivt for at nybygget skal kunne realiseres samtidig med HIH's nybygg.

5. BI-Avdeling Vestfold
Stiftelsen Bedriftsøkonomisk Institutt (BI) har etablert en avdeling i Sandefjord (BI-Vestfold). Avdelingen planlegger kraftig økning av studentopptaket og utvidelse av studietilbudet de nærmeste år. BI-Vestfold tok opp 575 studenter høsten 1986, og hadde et samlet studenttall på 470 i bedriftsøkonomistudiet og 270 på spesialkurs studieåret 86/87. Av disse er 194 fulltidsstudenter.

BI-Vestfold samarbeider med Eik lærerhøgskole om årsstudium i informatikk. 36 studenter ble tatt opp hesten 1986.

VOKSENOPPLÆRING

Tilbud om voksenopplæring på høgre nivå gis av regionens høgskoler og av opplysningsorganisasjonene. Såvel lærerhøgskolen som ingeniørhøgskolen og sykepleiehøgskolen har begrensede muligheter til å tilby voksenopplærings over eget budsjett, og høgskolenes videreutdannings- og etterutdanningstilbud er vesentlig mindre i Vestfold enn i de fylker som har distriktshøgskole.

For 1986 ble det bevilget kr 270.000 til voksenopplæring over høgskolestyrets budsjett. Beløpet ble delt mellom Eik lærerhøgskole, Horten ingeniørhøgskole, Vestfold sykepleiehøyskole og Tønsberg maritime høgskole.

Det er stor interesse for og søkning til høgskolenes voksenopplæringstilbud. Både høgskolenes og høgskolestyret ønsker at denne virksomheten utvides.

Følgende kurs ble arrangert med tilskudd fra høgskolestyret:

Eik lærerhøgskole
Grunnkurs EDB 
Sos.fag med administrasjon 
EDB og skole 
2.halvårsenh.fritidspedagogikk

Horten ingeniørhøgskole
Internt planleggingsseminar 
Studium i personalledelse og kompetanseutvikling

Vestfold sykepleiehøyskole
Kurs for høgsk.lærere og praksisveil. 

Tønsberg maritime høgskole
Teknisk sjef kurs (2 kurs) 
AEE kurs (2 kurs)

I tillegg har høgskolene i økende grad tilbudt etter- og videreutdanningskurs over eget budsjett.

Fortsatt vil de fleste eksamensrettede voksenopplæringstilbud  måtte organiseres som studieringer på høgre nivå. I 1986 var Vestfolds andel av vokeenopplæringsmidlene til slike tiltak kr 403.000. I forhold til behovet er det bare et lite antall kurs som får statstilskott. Flere studieringer blir igangsatt med 100  % deltakerfinansiering (selvfinansierte kurs).

I 1986 ble følgende studieringer gjennomført med statstilskott:

Folkeuniversitetet Sør:
Vårsemesteret
Statsvitenskap 
1. avd. jur. 
2. avd. jur. 
Ped. mellomfag

Høstsemesteret
1. avd. jur. 
Ex. phil. 
Fonetikk/språkvit. 
2. avd. jur. 
Ped.mellomfag 
Statsvitenskap 
Psykologi 
EDB 
Engelsk 
Bed. øk.
Media II 
Historie 
Ped. sem. 

Vestfold Sang- og Musikkråd
Ny musikk 
Ung. symfoniork. 
Hvordan musikk kan brukes i arbeid med funksjonshemmede 
Trekkspillorkester/dirigentkurs 
Klaverseminar 
Konsertarrangering 
Selvfinansierte studieringer

Folkeuniversitetet Sør
Vårsemesteret 1986
Allmen.litt.kunnskap 
Kunsthistorie gr.fag
Høgskolestudie EDB
Spes. ped. 2. h. enhet 
Sos. ped. gr. fag 
Mediekunnskap I 
Fransk gr.fag

Høstsemesteret 1986
Allm.litt.kunnsk. 
Kunsthistorie gr.fag 
Fransk gr.fag

Oversikten viser at det sammenlagt ble avviklet 37 studieringer på høgre nivå i 1986 med tilsammen 903 deltakere. Tilsvarende tall for 1985 var 27 og 820.

STUDENTVELFERD

Velferdssekretariatet for høgskolene i Vestfold ble etablert 1. august 1983. Siden oppstart har sekretariatet utviklet og startet opp følgende velferdsaktiviteter for studentene:
- Bolig/hybeltilbud/formidlingstjeneste 
- Driftssnever  høgskolen 
- Koordinering av studentorganieasjonskurs 
- Rådgivningstjeneste innen økonomi og kultur 
- Administrasjon av aktivitetene for 45 hybler i elevinternatet ved sykepleie
- Service/rabattilbud for studentene 
- Forsikringsavtaler 
- Koordinering av fri rettshjelp og helse/sosialtjeneste

Velferdssekretariatet har i dag 7 ansatte fordelt på administrasjon, barnehage og elevhjem. I 1986 ble stiftelsen studentboliger og barnehager i Vestfold opprettet. Styret for stiftelsen er det samme som styret for Velferdssekretariatet. Styret er utvidet med 2 representanter (1 oppnevnt av Kultur og vitenskapsdepartementet og 1 studentrepresentant fra studentenes kontaktutvalg). Styret har et samlet antall på 9 medlemmer. Studentene er i flertall i styret.

Styrets sammensetning i 1986 har vært følgende:
Oppnevnt ay høgskolestyret
Liv Hillgaar 
vararepr. Ragnhild Hetty 
Solveig Loraas 
vararepr. Ingrid Torkildsen 
Per G. Waitz, Horten ingeniørhøgskole
vararepr. Jan Olsson (til 1.10.86) Lars Egeland (fra 1.10.86)

Oppnevnt av Kultur- og vitenskapsdepartementet: Arild Hase. 
vararepr. Anne Lise Flattum, 

Studentrepresentanter
Elisabeth Sundal, VSH leder fra 1.1.86 
vararepr. Gunhild Johnson, VSH 
Geir Bratland, TMH 
vararepr. Erik Bay, TMH 
Atle Jørgensen, ELH 
vararepr. Frode Rustøy, ELH 
Frode Andersen, HIH 
vararepr. Rune Knott, HIH 
Inger Aga. KU 
vararepr. Ådne Sandene, KU
 
 
 
 

Digital utgave: Borre: Høgskolen i Vestfold, 2001.