Høgskolen
i Vestfold | Biblioteket
| Digitale tekster | Skolehistorie
Årsmelding
1984
Det
regionale høgskolestyret i Vestfold
Innholdsfortegnelse:
FORORD
HØGSKOLESTYRET
Sammensetning
og mandat
Utvalg
i arbeid
VIRKSOMHET
VED HØGSKOLENE
Eik lærerhøgskole
Horten
ingeniørhøgskole
Tønsberg
maritime høgskole
Vestfold
sykepleiehøyskole
Sandefjord
Bedriftsøkonomiske Høyskole
VOKSENOPPLÆRING
STUDENTVELFERD
DRIFTSBUDSJETT
STILLINGSOVERSIKT
STUDENTTALL
FORORD
Med denne årsmeldingen
for perioden 1.3.1984 til 1.3 1985 ønskner Det regionale høgskolestyret
for Vestfold å nå interesserte med informasjon og opplysninger
om arbeidet med høgre utdanning i Vestfoldregionen.
Søkningen til hegre
utdanning er stor og økende både fordi de store ungdomstullene
som har sprengt den videregående skolen nå begynner å
søke til høyskolene og fordi det er for lite arbeide for
flere kategorier av arbeidssøkende ungdom. Dette sammen med knappe
resurser stiller store krav til Høgskolestyret.
Ut fra de signaler som er
kommet fra Stortinget og departementene har Høgskolestyret intensivert
sitt arbeide med å skaffe så varierte studietilbud som mulig
i regionen uten Vestfold distriktshøgskole. Det er imidlertid vanskelig
å nå fram med argumentasjon om at studiesøkende i Vestfold
på flere måter kommer dårligere ut enn ungdom i fylker
med Distriktshøgskole.
Det var en skuffelse at det
ikke ble bevilget midler til igangsetting av arbeide med detaljplanlegging
og bygging av ny ingeniørhøgskole på Bakkenteigen på
tross av positiv innstilling fra KVD overfor Finansdepartementet. Dette
ble noe oppveiet av en aktiv innsats fra Fylkeskommunen for å få
til en samtidig bygging av Maritim høyskole sammen med ingeniørhøgskolen.
I løpet av 4-5 år
må vi kunne regne med at skolebyggene på Bakkenteigen står
ferdige. Arbeidet med et teater/konsertlokale innpasset i skolekomplekset
har møtt stor forståelse.
Et viktig ansvarsområde
for styrets arbeide er etterutdanning og voksenopplæring på
høgre nivå. Selv om bevilgningene er blitt mindre er det viktig
at styret har en god og løpende kjennskap til regionens behov og
at det er godt samarbeide mellom de institusjoner som skal gi utdanningen.
Med den omstrukturering som pågår i næringslivet og med
den raske utvikling vi opplever er det viktig å vie etterutdanningsproblematikken
stor oppmerksomhet.
Ved at ansvaret for all høgskoleutdanning
i fylket er tillagt ett styre økes mulighetene for samarbeide mellom
høgskolene. Der hvor flere høgskoler kan se felles oppgaver
og især sammenfallende interesser vil styret påskynde samarbeidsprosjekter.
På flere områder
mener styret det er naturlig å drøfte felles oppgaver og løsninger
med naboregionene og det er god :vontakt med Telemark. Buskerud og Østfold.
Kontakten mellom høgskolen
og befolkningen i regionen er viktig og nødvendig. Møtene
i Høgskolestyret er åpne for pressen og vi ser gjerne at mer
aktuelt stoff blir formidlet gjennom avisene.
Arnulv Borud
formann
HØGSKOLESTYRETS
SAMMENSETNING
Det regionale høgskolestyret
for Vestfold er styre for Eik lærerhøgskole og Horten ingeniørhøgskole.
Videre har styret faglig og koordinerende ansvar for studieforbundenes
voksenopplæring på høgre nivå og planlegging og
koordineringsansvar for all høgre utdanning i regionen, herunder
også de fylkeskommunale og private høgskolene; Tønsberg
maritime høgskole, Vestfold sykepleiehøyskole og Sandefjord
Bedriftsøkonomiske Høyskole.
Styret er oppnevnt av Kultur-
og vitenskapsdepartementet og har 9 medlemmer. Av disse representerer 5
regionen og er oppnevnt etter forslag fra Vestfold fylkeskommune. Funksjonstiden
for disse er 4 år. To representanter blir oppnevnt etter valg blant
de tilsatte ved høgskolene i regionen med funksjonstid på
2 år. To av medlemmene er studenter, oppnevnt etter valg på
høgskolene og med 1 års funksjonstid. Oppnevning skjer med
virkning fra 1.mars.
I tillegg til de faste representantene
har hver høgskole som er underlagt styret, anledning til å
delta i styrets møter med en observatør med talerett. Dessuten
har Vestfold studiesamnemnd, Vestfold sykepleiehøyskole og Tønsberg
maritime høgskole møtt med observatør på høgskolestyrets
møter.
STYRET
HAR I PERIODEN HATT FØLGENDE SAMMENSETNING:
MED FUNKSJONSTID 1.3.1984
- 1.3.1988:
Arnulv Borud, Horten
Varamedlem: Astrid Tysland,
Stokke
Ragnhild Hetty, Hedrum
Varamedlem: Inger Biseth,
Horten
Lise Lie, Stokke
Varamedlem: Gunnar Berg,
Sandefjord
Egil Christensen, Sandefjord
Varamedlem: Roar Løver,
Tønsberg
Per. Arne Torstensen, Horten
Varamedlem: Liv Hillgaar,
Sandefjord
MED FUNKSJONSTID 1.3.1984
- 1.3.1986
Lars Vadder, Eik lærerhøgskole
Varamedlem: Ole Johan Eide,
Eik lærerhøgskole
Egill T. Elvestad, Horten
ingeniørhøgskole
Varamedlem: Sissel Andrup,
Horten ingeniørhøgskole
MED FUNKSJONSTID 1.3.1984
- 1.3.1985:
Ragna Gro Selnes, Eik lærerhøgskole
Varamedlem: Kjell Morten
Lunde, Eik lærerhøgskole
Gunn Marit Sønsterud,
Horten ingeniørhøgskole Varamedlem: Håkon Godø,
Horten ingeniørhøgskole
I perioden har Arnulv Borud
vært formann. Varaformann har vært Ragnhild Hetty.
HØGSKOLESTYRETS ANSVARSOMRÅDE
Ansvars-og arbeidsområdet
for høgskolestyret er fastsatt i reglement ved Kgl.resolusjon av
20.februar 1976. I § 8 heter det bl.a.:
"Styret skal påse
at de ulike virksomheter og institusjoner som er lagt under styrets ansvarsområde
drives innenfor budsjettets ramme og i samsvar med reglement og vedtak.
Den enkelte institusjon skal ha hovedansvaret for den faglige virksomhet,
etter regler gitt av Kirke- og undervisningsdepartementet. Styret har ansvar
for:
a) å fremme kontakt
og samarbeid med de utdanningssøkende, det øvrige skoleverk,
myndigheter, organisasjoner og institusjoner i regionen og for øvrig.
b) å utrede behovet
for høgre utdanning i regionen og å prio-ritere mellom ulike
studier. Styret skal gi tilråding overfor de kompetente beslutningsmyndigheter
i spørsmål som vedrører lokalisering, målsetting,
prinsipper, rammer og struktur for regionens studietilbud.
c) å utarbeide budsjettforslag
og forslag til langtidsbudsjetter for alle virksomheter innen styrets ansvarsområde,
på grunnlag av forslag fra de enkelte institusjoner.
d) å disponere og
fordele de ressurser som i samsvar med Stor tingets forutsetninger stilles
til styrets rådighet.
e) å fastsette rammer
for studentopptak etter forslag fra den enkelte institusjon og ut fra det
budsjettet som er vedtatt av Stortinget.
f)de oppgaver som følger
av Stortingets vedtak om voksenopplæring.
g) å sørge
for nødvendige lokaliteter.
h) å koordinere studietilbud,
forskning, bruk av lokaler og andre ressurser innen styrets ansvarsområde,
videre skaffe oversikt over og ta initiativ når det gjelder planarbeid
på disse og andre relevante områder.
i) å godkjenne intern
styringsordning for den enkelte institusjon.
j) å medvirke til
å løse velferdsoppgaver for studentene og de ansatte.
k) å tilsette personale
med unntak av det personale som skal tilsettes av departementet etter
tilråding av styret."
STYRESEKRETARIATET
Sekretariatets hovedoppgaver
kan kort uttrykkes slik
-Legge forholdene best mulig
til rette, slik at Det regionale høgskolestyret kan ivareta sitt
styringsansvar i henhold til gjeldende reglement
-I samarbeid med høgskolene
i regionen og ellers i kontakt med det øvrige skoleverk, myndigheter,
arbeidsliv og organisasjoner sørge for at eventuell saksutredning
innenfor høgskolestyrets ansvarsområde blir gjennomført.
-Å utarbeide forslag
til budsjett og langtidsprogram for høgskolestyret.
-Å sørge for
at styrets vedtak blir gjennomført i samsvar med styrets intensjoner.
Sekretariatet holder til
i Grev Wedelsgt. 10, Tønsberg og har felles kontor med Velferdssekretariatet
for høgskolene i Vestfold.
Sekretariatet har følgende
ansatte:
Magne Førre, direktør
Berit Nilsen, kontorfullmektig.
Inger Moe sluttet pr. 1.1.65
MØTEVIRKSOMHET:
Høgskolestyret har
i perioden hatt 9 møter:
22.mars, Eik lærerhøgskole
25.april, Tønsberg
maritime høgskole
5.juni, styresekretariatet
5.september, Sandefjord
Bedriftsøkonomiske Høyskole
17.oktober, Horten ingeniørhøgskole
22.november, Eik lærerhøgskole
19.desember, styresekretariatet
30.januar, Vestfold sykepleiehøyskole
21.februar, styresekretariatet.
Flere av møtene har
vært kombinert med orienteringer om virksomhet og aktuelle problemer
ved høgskolene.
Styret har behandlet 77
saker og i tillegg mange meldinger og referatsaker. Blant sakene kan nevnes:
- Høgskolenes og
høgskolestyrets budsjettforslag og programnotat
- Støtte til voksenopplæringstiltak
i høgskolenes regi
- Godkjenning og prioritering
av studieringer på høgre nivå.
- Søknader om tildeling
av vikarmidler ved stipendpermisjoner.
- Tildeling av reisestipend.
- Tilsettings- og permisjonssaker.
- Avgivelse av høringsuttalelser
til en rekke utredninger og reglement-/forskriftsforslag, bl.a.:
Maritim høgskoleutdanning
Fylkesplan for Vestfold
Statens teknologiske institutt
Lov om private høgskoler
Reorganisering av BI's samarbeidende
høgskoler.
- Nybygg for Horten ingeniørhøgskole
og Tønsberg maritime høgskole.
- Utdanningstilbud i datafag,
administrasjon og ledelse, fritidspedagogikk
- Sysselsettingstiltak høsten
1984
UTVALG I ARBEID
- nye studietilbud
I perioden har følgende
utvalg vært i arbeid etter initiativ fra høgskolestyret:
1. Styringsutvalg for
studium i vedlikeholds- og sikkerhets teknologi.
Det 1-årige studium
i vedlikeholds- og sikkerhetsteknologi (VS-3 studiet) er et samarbeidsprosjekt
mellom Horten ingeniørhøgskole (HIH) og Tønsberg maritime
høgskole (TMH). Studiet administreres av
a) et faglig utvalg med
to representanter fra TMH, 2 fra
HIH og 2 studentrepresentanter
fra VS-3 studiet.
b) et administrativt utvalg
med følgende sammensetning:
Rektor og kontorsjef fra
HIH
Rektor og undervisningsinspektør
fra TMH
Direktøren fra høgskolestyret
for Vestfold
Hovedlærer for VS-3
studiet møter fast i utvalget.
2. Planleggingsutvalg
for nybygg Horten Ingeniørhøgskole og Tønsberg maritime
høgskole.
Utvalget ble opprettet 1.2.1984
og avløste Planleggingsutvalg for nybygg for HIH. I perioden har
det hatt følgende sammensetning:
Arnulv Borud, Høgskolestyret
for Vestfold
Varamedlem: Ragnhild Hetty
Henning Eilert Olsen, Vestfold
fylkeskommune
Varamedlem: Rolf K. Gjerstad
Bjørn Jakobsen, Horten
ingeniørhøgskole
Varamedlem: Olav R. Kaasa
Tormod Vinsand, Horten ingeniørhøgskole
Varamedlem: Per G. Waitz
Gunn Marit Sønsterud,
Horten ingeniørhøgskole
Varamedlem: Knut Hallingstad
Svein Kaasa, Tønsberg
maritime høgskole
Varamedlem: Rolf V. Markmanrud
Lars Markusson. Tønsberg
maritime høgskole
Varamedlem: Jan H. Olsson
Sigmund Skoge, Tønsberg
maritime høgskole
Varamedlem Magne Kristiansen
Tor H. Berntsen, Borre kommune
Varamedlem: Arvid Johansen
Magne Førre, Høgskolestyret
for Vestfold
Utvalgets hovedoppgave er:
a) å arbeide for realisering
av de to høgskolenes byggeplaner
b) å bidra til at
en ved utnyttelse av tomt og utforming av bygg legger forholdene best mulig
til rette for felles utnyttelse av anlegg og utstyr
c) å ivareta kontakt
med vertskommune fylkeskommune, næringsliv og lokalmiljøet
og gi råd til høgskolestyret i saker som angår de to
høgskolenes nybygg.
3. Utvalg for utredning
av utdanningstilbud i økonomi og administrasjon for kandidater
fra høgskolene i Vestfold.
Utvalget ble nedsatt i november
1983 og hadde følgende sammensetning:
Kåre Myhrer, Vestfold
sykepleiehøyskole
Gunnar Lerdal, Horten ingeniørhøgskole
Bjørn Jakobsen, Horten
ingeniørhøgskole
Jan Mehlum, Eik lærerhøgskole
Sekretær for utvalget:
Magne Førre.
Utvalget leverte sin innstilling
13.6.1984 og anbefalte at det ble opprettet et ett-årig studium i
administrasjon og ledelse som et fellestiltak mellom Eik lærerhøgskole,
Horten ingeniørhøgskole og Vestfold sykepleiehøyskole.
Etterat utredningen hadde vært ute til høring, ble den behandlet
av høgskolestyret i november 1984. Styret anbefalte igangsetting
fra høsten 1985, og vedtok å opprette et administrativt utvalt
for studiet.
Utvalget har følgende
sammensetning:
Birger Aalvik, Eik lærerhøgskole,
formann
Ivar Paschen Knudsen, Eik
lærerhøgskole
Bjørn Jakobsen, Horten
ingeniørhøgskole
Terje Gustafson, Horten
ingeniørhøgskole
Kåre Myhrer, Vestfold
sykepleiehøyskole
Aud Vinje, Vestfold sykepleiehøyskole
Magne Førre, Høgskolestyret
Svein Kaasa, Tønsberg
maritime høgskole (observatør)
Førsteamanuensis
Jan Mehlum, Eik lærerhøgskole og høgskolelekte4r Kjell
Caspersen (Østfold distriktshøgskole/Horten ingeniørhøgskole)
har ansvaret for den faglige forberedelse av studiet.
4. Utvalg for EDB-studier
i Vestfold
Ett-årig datastudium
ble igangsatt høsten 1984 som et samarbeidsprosjekt mellom Horten
ingeniørhøgskole, Sandefjord Bedriftsøkonomiske Høyskole,
Eik lærerhøgskole og Folkeuniversitetet Sør. Det er
opprettet et eget styringsutvalg for studiet med representanter fra de
samarbeidende institusjonene og høgskolestyret. Magne Førre
er oppnevnt som høgskolestyrets representant (sak 17/84).
5. Prosjekt utvalg for
studium i fritidspedagogikk.
Årsstudium i fritidspedagogikk
planlegges igangsatt ved Eik lærerhøgskole fra høsten
1985. Et utvalg med representanter fra høgskolen,Kultur-og vitenskapsdepartementet,
Forbrukerog administrasjonsdepartementet, Vestfold fylkeskommune og høgskolestyret
har ansvaret for planleggingsarbeidet. Høgskolestyret har oppnevnt
fritidspedagog Grethe Bjerke Åsgårdstrand, som sin representant
i utvalget (sak 10/85).
KONFERANSE FOR HØGSKOLESTYRENES
FORMENN, NESTFORMENN OG DIREKTØRER
Den årlige konferansen
ble avholdt i Tønsberg i tiden 21.-23.januar 1984 med høgskolestyret
for Vestfold som arrangør og med 70 deltakere. Samtlige høgskoleregioner
var representert sammen med innbudte representanter fra Kultur- og vitenskapsdepartementet,
Stortingets Kirke- og undervisningskomite og regionens høgskoler.
Åpningsforedraget ble holdt av statsråd Lars Roar Langslet.
Virksomheten
ved høgskolene
1.Eik
lærerhøgskole
Våren 1984 fullførte
64 studenter 3-årig allmennlærerutdanning og 49 studenter 3-årig
førskolelærerutdanning ved høgskolen. I tillegg ble
det skrevet ut 372 vitnemål for fullførte halvårs- og
årsenheter til videreutdanningsstudenter, av disse var 243 til studenter
på studieringer på høgre nivå der høgskolen
har hatt det faglige ansvar.
Studenter som har fullført
4 års godkjent utdanning fra lærerhøgskole, universitet
eller annen høgskole kan få utskrevet adjunktvitnemål.
I alt fikk 80 personer utskrevet slike vitnemål fra Eik lærerhøgskole
i 1984.
Høgskolene kan skrive
ut vitnemål for cand.mag.-eksamen for 4-årige utdanningskombinasjoner
ved regionale høgskoler. I 1984 ble det utskrevet 11 vitnemål
for regional cand.mag.grad.
Eik lærerhøgskole
hadde pr.l.oktober 1984 420 studenter, hvorav 113 på allmennlærerlinja,
153 på førskolelærerlinja og 148 på videreutdanning.
Redusert antall allmennlærerstudenter p.g.a. ikke-opptak høsten
1984 ble således oppveid ved flere studenter enn planlagt på
videreutdanningstilbudene. Skolen er dessuten faglig ansvarlig for 436
studenter på desentraliserte enheter, organisert som studieringer
på høgre nivå i Buskerud og Vestfold i samarbeid med
Folkeuniversitetet Sør (FU-Sør). Høgskolen er videre
faglig ansvarlig for det ett-årige studium i informatikk som er utviklet
i samarbeid med Horten ingeniørhøgskole og Sandefjord Bedriftsøkonomiske
Høyskole (SBH). Studiet tilbys dels som dagstudium i regi av SBH
og dels som studiering på høgre nivå organisert av FU-Sør,
med henholdsvis 33 og 30 studenter.
Høgskolen arbeider
aktivt for å utvikle nye studietilbud. Hittil er disse blitt realisert
gjennom redusert studentopptak til allmennlærerutdanningen og omdisponeringer
innenfor høgskolens ordinære budsjettramme. Ønskeligheten
av å holde lærerutdanningen på et forsvarlig nivå,
gjør at omdisponeringsmulighetene er begrenset. Høgskolestyret
regner derfor med at Eik lærerhøgskole vil kunne få
tildelt midler til igangsetting av nye studietilbud på lik linje
med distriktshøgskolene.
2.Horten
ingeniørhøgskole
Horten ingeniørhøgskole
utdanner:
- maskiningeniører,
3-årig studium - elektronikkingeniører, 2-årig studium
Høsten 1984 var det
i alt 233 studenter på disse linjene. Av disse var det 83 studenter
med teknisk fagskole som gjennomførte ingeniørstudiet med
1 års kortere studieløp.
Horten ingeniørhøgskole
har videre 1-årige (20 vekttall) videreutdanningsstudier for ingeniører
og skipsoffiserer i
- bedriftsøkonomi
- vedlikeholds- og sikkerhetsteknologi
(i samarbeid med Tønsberg maritime høgskole)
Høsten 1984 var det
i alt 51 studenter på disse videreutdanningstilbudene. Til sammen
var det 293 heltidsstudenter på høgskolen pr. 1.10.84.
I 1984 ble det uteksaminert
129 ingeniører ved høgskolen. Av disse kom 61 fra studieretning
for maskinteknikk og 68 fra studieretning for elektronikk. Dessuten gjennomførte
henholdsvis 34 og 19 studenter ettårig tilleggsutdanning i bedriftsutdanning
og vedlikeholds-og sikkerhetsteknologi. Til 225 studieplasser ved de forskjellige
linjene meldte det seg 1681 søkere mot 1361 i 1983. Høgskolen
fikk tilleggsbevilgning til første år av 2-årig påbygningsstudium
for maskinteknikere.
Kursvirksomheten ved Horten
ingeniørhøgskole hadde en formidabel økning høsten
1984. Dette skyldtes både flere tilbud innen datafag, et nytt industrirettet
kurs i sveisemetallurgi og et nytt etablererkurs. Det siste i samarbeid
med arbeidskraftsmyndighetene. Høgskolen samarbeider med arbeidslivet
og med andre høgskoler i regionen om utvikling av nye studietilbud
og om etablering av et teknisk/merkantilt kompetansesenter. Et DAK-brukersenter
for Vestfold ble etablert i 1984 med administrativ faglig og lokalmessig
bistand fra Horten ingeniørhøgskole.
3.Tønsberg
maritime høgskole (TMH)
Høgskolen ble oppretter
av Vestfold fylkeskommune høsten 1979. Inntil staten overtar TMH
er fylkesskolestyret i Vestfold styringsorgan.
Hovedoppgaven for den maritime
høgskolen er å viderutvikle maritim utdanning slik at den
kan følge opp den tekniske organisatoriske utvikling i skipsfarten,
offshore og sjømannsyrkene. Videre er det et mål å tilpasse
høgskolens utdanning til strukturen i det øvrige skoleverket.
Høgskolens utdanningstilbud er utformet slik at det letter overgang
mellom sjømannsyrkene og yrker å andre næringer.
Tønsberg maritime
høgskole gir 2-årig maritim ingeniørutdanning på
elektro/automasjonslinje, maskinlinje og nautisk linje med henholdvis 70,
66 og 36 studenter høsten 1984. Ved de to 1-årige påbyggingsutdanningene
for maritime ingeniører, skipsadministrativ linje og vedlikeholds-og
sikkerhetsteknisk linje, var det henholdsvis 7 og 14 studenter. Høgskolen
fikk høsten 1984 20 ekstraordinære studieplasser finansiert
av sysselsettingsmidler. Tilsammen hadde høgskolen 230 studenter
høsten 1984, av disse var 32 kursstudenter (omregnet til heltidsstudenter).
Antall tilskottsberettigede studieplasser økte i 1984 fra 165 til
200.
Høgskolen samarbeider
med næringslivet og sjøfartsmyndighetene på en rekke
områder. Det legges særlig vekt på å bygge opp
og utnytte institusjonens kompetanse i internasjonal sammenheng. Høgskolen
er engasjert i flere forsknings- og utviklingsprosjekter med slik målsetting.
Bl.a. utvikles program for opplæring på maskinromsimulator
i samarbeid med produsenten, og høgskolen er sammen med norske bedrifter
og Kystdirektoratet i ferd med å prosjektere utbygging av maritim
utdanning i SaudiArabia. Prosjektet er beregnet å vare 5-10 år.
Høgskolens nåværende
lokaler på Haugar er for små. Vestfold fylkeskommune har fulgt
opp sitt vedtak om at TMH bør samlokaliseres med ingeniørhøgskolen
og arbeider aktivt for at nybygget skal kunne realiseres samtidig med HIH's
nybygg. Inntil dette står ferdig må høgskolen skaffes
midlertidige lokaler.
4.Vestfold
sykepleiehøyskole (VSH)
Høgskolen eies og
drives av Vestfold fylkeskommune med eget styre tilknyttet Helse- og sosialetaten.
Høgskolen har 180
studieplasser. I 1984 gikk man over til opptak en gang pr. år. Søkningen
til det 3-årige sykepleierstudiet er meget stor. Til opptaket høsten
1984 meldte det seg 1221 søkere til 60 studieplasser.
5.Sandefjord
Bedriftsøkonomiske Høyskole (SBH)
Høgskolen er organisert
som privat høgskole og samarbeider med Bedriftsøkonomisk
Institutt. Til det 1-årige Bedriftsøkonomstudiet gis det statstilskudd
til opptak av 60 studenter annet hvert år. Nytt studentkull med 104
studenter ble tatt opp høsten 1984.
SBH samarbeider med Eik lærerhøgskole
og Horten ingeniørhøgskole om årsstudium i informatikk
og fikk ekstraordinære syssetsettingsmidler til opptak høsten
1984. Studiet er lagt til HIH's lokaler og har 32 studenter.
VOKSENOPPLÆRING
Tilbud om voksenopplæring
på høgre nivå gis av regionens høgskoler og av
opplysningsorganisasjonene. Såvel lærerhøgskolen som
ingeniørhøgskolen har begrensede muligheter til å tilby
voksenopplæring. over eget budsjett, og høgskolenes videreutdanninga-
og etterutdanningstilbud er vesentlig mindre i Vestfold enn i de fylker
som har distriktshøgskole.
For 1984 ble det bevilget
kr 261 000 til voksenopplæring over høgskolestyrets budsjett.
Beløpet ble delt mellom Eik lærerhøgskole, Horten ingeniørhøgskole
og Tønsberg maritime høgskole. Dessuten ble det gitt tilskudd
til Folkeuniversitetet Sør til dekning av eksamensutgifter ved kurset
Helse- og sosialadministrasjon og til igangsetting av studieringen Examen
philosophicum i Larvik.
Det er stor interesse for
og søkning til høgskolenes voksenopplæringstilbud.
Både høgskolene og høgskolestyret ønsker at
denne virksomheten utvides.
Følgende kurs ble
arrangert med tilskudd fra høgskolestyret:
Eik lærerhøgskole
Våren 1984
Etterutdanningskurs for
førskolelærere 450 deltakere
Halvårsenhet i informatikk
26 deltakere
Etterutdanningskurs i informatikk
26 deltakere
Høsten 1984
Halvårsenhet i skoleutvikling
30 deltakere
Etterutdanningskurs i informatikk
26 deltakere
Halvårsenhet i informatikk
28 deltakere
Horten ingeniørhøgskole
EDB-grunnkurs (2 kurs)
20 deltakere
EDB på mikromaskiner
(2kurs) 34 deltakere
Pascal-kurs (2 kurs) 48
deltakere
Sveisemetallurgi 16 deltakere
Tønsberg maritime
høgskole
Etterutdanningskurs for
loser 16 deltakere
I tillegg har høgskolene
i økende grad tilbudt etter- og videreutdanningskurs over eget budsjett.
Fortsatt vil de fleste eksamensrettede
voksenopplæringstilbud måtte organiseres som studieringer på
høgre nivå. 1 1984 var Vestfolds andel av voksenopplæringsmidlene
til slike tiltak kr 290 000. I forhold til søknadsbeløpet
ca kr 700 000 er det bare et.lite antall kurs som får statstilskott.
Av samme grunn har antallet studieringer som er 100$ deltakerfinansiert
(selvfinansierte kurs) blitt flere.
I vårsemesteret 1984
ble følgende studieringer gjennomført med statstilskott:
Folkeuniversitetet Sør:
Norsk grunnfag 29 deltakere
Historie grunnfag 27 deltakere
Sosiologi grunnfag 17 deltakere
Helse-og sosialadministrasjon
39 deltakere
1. avd. juridicum 39 deltakere
Vestfold Sang- og Musikkråd
Hvordan musikk kan brukes
i arbeid med funksjonshemmede 62 deltakere
Høstsemesteret
1984:
Folkeuniversitetet Sør
Historie grunnfag 28 deltakere
Helse- og sosialadministrasjon
36 deltakere
1. avd. juridicum 42 deltakere
Examen philosophicum, Larvik
47 deltakere
Examen philosophicum, Tønsberg
92 deltakere
Fonetikk/Språkvitenskap
21 deltakere
Sosiologi mellomfag 12 deltakere
Vestfold Sang- og Musikkråd
Kurs for hjelpeinstruktører
i kor 11 deltakere
Vestfold Fysioterapeuters
Forening/Fu-Sør
Psykiatrisk/psykosomatisk
fysioterapi 12 deltakere
Selvfinansierte studieringer
Folkeuniversitetet Sør
Vårsemesteret 1984:
Forming I 19 deltakere
Mediekunnskap 19 deltakere
Sosialpedagogikk II 19 deltakere
Spesialpedagogikk II 34
deltakere
EDB/Informatikk 19 deltakere
Kontraktsrett 17 deltakere
Examen philosophicum 44
deltakere
Høstsemesteret 1984
Spesialpedagogikk I 36 deltakere
Økonomi/administrasjon
17 deltakere
Sosialpedagogikk grunnfag
29 deltakere
Pengekravsrett 15 deltakere
Mediekunnskap I 16 deltakere
Årsstudium i EDB 29
deltakere
Oversikten viser at det sammenlagt
ble avviklet 28 studieringer på høgre nivå i 1984 med
tilsammen 828 deltakere. Tilsvarende tall for 1983 var 25 og 948.
STUDENTVELFERD
Velferdssekretariatet for
høgskolene i Vestfold har i 1984 prioritert barnehagesektoren, boligsektoren
og kulturelle tiltak for studentene i Vestfold. I tillegg har velferdssekretariatet
nedsatt en prosjektgruppe som skal utrede behovene for studentvelferd ved
Nye HIH/TMH. Av andre servicetiltak for studentene. kan nevnes helsetjeneste,
bokhandlerservice, bankservice, utdanning av studentrådsrepresentanter,
arbeidsformidling og annen service.
Velferdssekretariatet har
i tillegg til Daglig leder hatt 1 ansatt på sysselsettingstiltak.
Styrets sammensetning har
i 1984 vært følgende:
Oppnevnt av høgskolestyret:
Sofie Steinsholt (til 31.9.84)
Liv Hillgaar (fra 1.10.84) Per G. Waitz Solveig Loraas
Oppnevnt av studentrådene:
Øystein Hovde, Eik
lærerhøgskole (til Cecilie Billington, Eik lærerhøgskole
Ole H. Røsland, Borten ingeniørhøgskole Lars E. Nilsen,
Horten ingeniørhøgskole Eric Scott, Tønsberg maritime
høgskole Jan Larsen, Tønsberg maritime høgskole Åse
Hansken, Vestfold sykepleiehøyskole
Inntil sommeren 1984 var
Øystein Hovde september 1984 er Jan Larsen valgt til flertall i
styret, og denne ordningen har fungert godt.
Velferdssekretariatets styre
har gått inn for at Velferdssekretariatet omdannes til studentsamskipnad
når den nye loven om studentvelferd iverksettes.
DRIFTSBUDSJETT
De samlede bevilgninger til
høgre utdanning i Vestfold var på ca 38 mill.kr i 1984, med
følgende fordeling på institusjonene (til sammenligning er
tatt med tall for 1983 og 1985) (i 1000 kr)
1983 1984 1985
Høgskolestyret
941 961 1061
Eik lærerhøgskole
13751 14245 14028
Horten ingeniørhøgskole 10310 12342 11386
Stillingsoversikt
høsten 1984
Stillinger Underv. Andre
Ialt Endring 83-84
Institusjon still.
Sekretariatet
2 2
0
ELH
36 9 1/2 45 1/2 -1
HIH
21 12 33
+2
TMH
28 9 1/2 37 1/2 +2
VSH
13 6 19
0
Til sammen
98 39 137
+3
Studenttall
pr. 1.10.
1983 1984
1985 (budsjett)
ELH 458 420
440
HIH 303 293
340
TMH 208 230
245
VSH 180 180
190
)
|