Høgskolen i Vestfold  | Biblioteket | Digitale tekster | Skolehistorie

Årsmelding 1984
Det regionale høgskolestyret i Vestfold

Innholdsfortegnelse:
FORORD 
HØGSKOLESTYRET
Sammensetning og mandat 
Utvalg i arbeid 
VIRKSOMHET VED HØGSKOLENE 
Eik lærerhøgskole 
Horten ingeniørhøgskole 
Tønsberg maritime høgskole 
Vestfold sykepleiehøyskole 
Sandefjord Bedriftsøkonomiske Høyskole  
VOKSENOPPLÆRING  
STUDENTVELFERD  
DRIFTSBUDSJETT  
STILLINGSOVERSIKT 
STUDENTTALL

FORORD
 

Med denne årsmeldingen for perioden 1.3.1984 til 1.3 1985  ønskner Det regionale høgskolestyret for Vestfold å nå interesserte med informasjon og opplysninger om arbeidet med høgre utdanning i Vestfoldregionen.

Søkningen til hegre utdanning er stor og økende både fordi de store ungdomstullene som har sprengt den videregående skolen nå begynner å søke til høyskolene og fordi det er for lite arbeide for flere kategorier av arbeidssøkende ungdom. Dette sammen med knappe resurser stiller store krav til Høgskolestyret.

Ut fra de signaler som er kommet fra Stortinget og departementene har Høgskolestyret intensivert sitt arbeide med å skaffe så varierte studietilbud som mulig i regionen uten Vestfold distriktshøgskole. Det er imidlertid vanskelig å nå fram med argumentasjon om at studiesøkende i Vestfold på flere måter kommer dårligere ut enn ungdom i fylker med Distriktshøgskole.

Det var en skuffelse at det ikke ble bevilget midler til igangsetting av arbeide med detaljplanlegging og bygging av ny ingeniørhøgskole på Bakkenteigen på tross av positiv innstilling fra KVD overfor Finansdepartementet. Dette ble noe oppveiet av en aktiv innsats fra Fylkeskommunen for å få til en samtidig bygging av Maritim høyskole sammen med ingeniørhøgskolen.

I løpet av 4-5 år må vi kunne regne med at skolebyggene på Bakkenteigen står ferdige. Arbeidet med  et teater/konsertlokale innpasset i skolekomplekset har møtt stor forståelse.

Et viktig ansvarsområde for styrets arbeide er etterutdanning og voksenopplæring på høgre nivå. Selv om bevilgningene er blitt mindre er det viktig at styret har en god og løpende kjennskap til regionens behov og at det er godt samarbeide mellom de institusjoner som skal gi utdanningen. Med den omstrukturering som pågår i næringslivet og med den raske utvikling vi opplever er det viktig å vie etterutdanningsproblematikken stor oppmerksomhet.

Ved at ansvaret for all høgskoleutdanning i fylket er tillagt ett styre økes mulighetene for samarbeide mellom høgskolene. Der hvor flere høgskoler kan se felles oppgaver og især sammenfallende interesser vil styret påskynde samarbeidsprosjekter.

På flere områder mener styret det er naturlig å drøfte felles oppgaver og løsninger med naboregionene og det er god :vontakt med Telemark. Buskerud og Østfold.
Kontakten mellom høgskolen og befolkningen i regionen er viktig og nødvendig. Møtene i Høgskolestyret er åpne for pressen og vi ser gjerne at mer aktuelt stoff blir formidlet gjennom avisene.

Arnulv Borud
formann
 

HØGSKOLESTYRETS SAMMENSETNING

Det regionale høgskolestyret for Vestfold er styre for Eik lærerhøgskole og Horten ingeniørhøgskole. Videre har styret faglig og koordinerende ansvar for studieforbundenes voksenopplæring på høgre nivå og planlegging og koordineringsansvar for all høgre utdanning i regionen, herunder også de fylkeskommunale og private høgskolene; Tønsberg maritime høgskole, Vestfold sykepleiehøyskole og Sandefjord Bedriftsøkonomiske Høyskole.

Styret er oppnevnt av Kultur- og vitenskapsdepartementet og har 9 medlemmer. Av disse representerer 5 regionen og er oppnevnt etter forslag fra Vestfold fylkeskommune. Funksjonstiden for disse er 4 år. To representanter blir oppnevnt etter valg blant de tilsatte ved høgskolene i regionen med funksjonstid på 2 år. To av medlemmene er studenter, oppnevnt etter valg på høgskolene og med 1 års funksjonstid. Oppnevning skjer med virkning fra 1.mars.

I tillegg til de faste representantene har hver høgskole som er underlagt styret, anledning til å delta i styrets møter med en observatør med talerett. Dessuten har Vestfold studiesamnemnd, Vestfold sykepleiehøyskole og Tønsberg maritime høgskole møtt med observatør på høgskolestyrets møter.

STYRET HAR I PERIODEN HATT FØLGENDE SAMMENSETNING:

MED FUNKSJONSTID 1.3.1984 - 1.3.1988:
Arnulv Borud, Horten
Varamedlem: Astrid Tysland, Stokke
Ragnhild Hetty, Hedrum
Varamedlem: Inger Biseth, Horten
Lise Lie, Stokke
Varamedlem: Gunnar Berg, Sandefjord
Egil Christensen, Sandefjord
Varamedlem: Roar Løver, Tønsberg
Per. Arne Torstensen, Horten
Varamedlem: Liv Hillgaar, Sandefjord

MED FUNKSJONSTID 1.3.1984 - 1.3.1986
Lars Vadder, Eik lærerhøgskole
Varamedlem: Ole Johan Eide, Eik lærerhøgskole
Egill T. Elvestad, Horten ingeniørhøgskole
Varamedlem: Sissel Andrup, Horten ingeniørhøgskole

MED FUNKSJONSTID 1.3.1984 - 1.3.1985:
Ragna Gro Selnes, Eik lærerhøgskole
Varamedlem: Kjell Morten Lunde, Eik lærerhøgskole
Gunn Marit Sønsterud, Horten ingeniørhøgskole Varamedlem: Håkon Godø, Horten ingeniørhøgskole
I perioden har Arnulv Borud vært formann. Varaformann har vært Ragnhild Hetty.

HØGSKOLESTYRETS ANSVARSOMRÅDE
Ansvars-og arbeidsområdet for høgskolestyret er fastsatt i reglement ved Kgl.resolusjon av 20.februar 1976. I § 8 heter det bl.a.:
"Styret skal påse at de ulike virksomheter og institusjoner som er lagt under styrets ansvarsområde drives innenfor budsjettets ramme og i samsvar med reglement og vedtak. Den enkelte institusjon skal ha hovedansvaret for den faglige virksomhet, etter regler gitt av Kirke- og undervisningsdepartementet. Styret har ansvar for:
a) å fremme kontakt og samarbeid med de utdanningssøkende, det  øvrige skoleverk, myndigheter, organisasjoner og institusjoner i regionen og for øvrig. 
b) å utrede behovet for høgre utdanning i regionen og å prio-ritere mellom ulike studier. Styret skal gi tilråding overfor de kompetente beslutningsmyndigheter i spørsmål som vedrører lokalisering, målsetting, prinsipper, rammer og struktur for regionens  studietilbud.
c) å utarbeide budsjettforslag og forslag til langtidsbudsjetter for alle virksomheter innen styrets ansvarsområde, på grunnlag av forslag fra de enkelte institusjoner.
d) å disponere og fordele de ressurser som i samsvar med Stor tingets forutsetninger stilles til styrets rådighet.
e) å fastsette rammer for studentopptak etter forslag fra den enkelte institusjon og ut fra det budsjettet som er vedtatt av Stortinget.
f)de oppgaver som følger av Stortingets vedtak om voksenopplæring.
g) å sørge for nødvendige lokaliteter.
h) å koordinere studietilbud, forskning, bruk av lokaler og andre ressurser innen styrets ansvarsområde, videre skaffe oversikt over og ta initiativ når det gjelder planarbeid på disse og andre relevante områder.
i) å godkjenne intern styringsordning for den enkelte institusjon.
j) å medvirke til å løse velferdsoppgaver for studentene og  de ansatte.
k) å tilsette personale med unntak av det personale som skal  tilsettes av departementet etter tilråding av styret."

STYRESEKRETARIATET
Sekretariatets hovedoppgaver kan kort uttrykkes slik
-Legge forholdene best mulig til rette, slik at Det regionale høgskolestyret kan ivareta sitt styringsansvar i henhold til gjeldende reglement
-I samarbeid med høgskolene i regionen og ellers i kontakt med det øvrige skoleverk, myndigheter, arbeidsliv og organisasjoner sørge for at eventuell saksutredning innenfor høgskolestyrets ansvarsområde blir gjennomført.
-Å utarbeide forslag til budsjett og langtidsprogram for høgskolestyret.
-Å sørge for at styrets vedtak blir gjennomført i samsvar med styrets intensjoner.
Sekretariatet holder til i Grev Wedelsgt. 10, Tønsberg og har felles kontor med Velferdssekretariatet for høgskolene i Vestfold.

Sekretariatet har følgende ansatte:
Magne Førre, direktør
Berit Nilsen, kontorfullmektig. Inger Moe sluttet pr. 1.1.65

MØTEVIRKSOMHET:
Høgskolestyret har i perioden hatt 9 møter:
22.mars, Eik lærerhøgskole
25.april, Tønsberg maritime høgskole
5.juni, styresekretariatet
5.september, Sandefjord Bedriftsøkonomiske Høyskole
17.oktober, Horten ingeniørhøgskole
22.november, Eik lærerhøgskole
19.desember, styresekretariatet
30.januar, Vestfold sykepleiehøyskole
21.februar, styresekretariatet.

Flere av møtene har vært kombinert med orienteringer om virksomhet og aktuelle problemer ved høgskolene.
Styret har behandlet 77 saker og i tillegg mange meldinger og referatsaker. Blant sakene kan nevnes:
- Høgskolenes og høgskolestyrets budsjettforslag og programnotat
- Støtte til voksenopplæringstiltak i høgskolenes regi
- Godkjenning og prioritering av studieringer på høgre nivå.
- Søknader om tildeling av vikarmidler ved stipendpermisjoner.
- Tildeling av reisestipend.
- Tilsettings- og permisjonssaker.
- Avgivelse av høringsuttalelser til en rekke utredninger og  reglement-/forskriftsforslag, bl.a.:
Maritim høgskoleutdanning
Fylkesplan for Vestfold
Statens teknologiske institutt
Lov om private høgskoler
Reorganisering av BI's samarbeidende høgskoler.
- Nybygg for Horten ingeniørhøgskole og Tønsberg maritime høgskole.
- Utdanningstilbud i datafag, administrasjon og ledelse,  fritidspedagogikk
- Sysselsettingstiltak høsten 1984

UTVALG I ARBEID
- nye studietilbud
I perioden har følgende utvalg vært i arbeid etter initiativ fra høgskolestyret:

1. Styringsutvalg for studium i vedlikeholds- og sikkerhets teknologi.
Det 1-årige studium i vedlikeholds- og sikkerhetsteknologi (VS-3 studiet) er et samarbeidsprosjekt mellom Horten ingeniørhøgskole (HIH) og Tønsberg maritime høgskole (TMH). Studiet administreres av
a) et faglig utvalg med to representanter fra TMH, 2 fra
HIH og 2 studentrepresentanter fra VS-3 studiet.
b) et administrativt utvalg med følgende sammensetning:
Rektor og kontorsjef fra HIH
Rektor og undervisningsinspektør fra TMH
Direktøren fra høgskolestyret for Vestfold
Hovedlærer for VS-3 studiet møter fast i utvalget.

2. Planleggingsutvalg for nybygg Horten Ingeniørhøgskole og Tønsberg maritime høgskole.
Utvalget ble opprettet 1.2.1984 og avløste Planleggingsutvalg for nybygg for HIH. I perioden har det hatt følgende sammensetning:
Arnulv Borud, Høgskolestyret for Vestfold
Varamedlem: Ragnhild Hetty
Henning Eilert Olsen, Vestfold fylkeskommune
Varamedlem: Rolf K. Gjerstad
Bjørn Jakobsen, Horten ingeniørhøgskole
Varamedlem: Olav R. Kaasa
Tormod Vinsand, Horten ingeniørhøgskole
Varamedlem: Per G. Waitz
Gunn Marit Sønsterud, Horten ingeniørhøgskole
Varamedlem: Knut Hallingstad
Svein Kaasa, Tønsberg maritime høgskole
Varamedlem: Rolf V. Markmanrud
Lars Markusson. Tønsberg maritime høgskole
Varamedlem: Jan H. Olsson
Sigmund Skoge, Tønsberg maritime høgskole
Varamedlem Magne Kristiansen
Tor H. Berntsen, Borre kommune
Varamedlem: Arvid Johansen
Magne Førre, Høgskolestyret for Vestfold

Utvalgets hovedoppgave er: 
a) å arbeide for realisering av de to høgskolenes byggeplaner
b) å bidra til at en ved utnyttelse av tomt og utforming av bygg legger forholdene best mulig til rette for felles utnyttelse av anlegg og utstyr
c) å ivareta kontakt med vertskommune fylkeskommune, næringsliv og lokalmiljøet og gi råd til høgskolestyret i saker som angår de to høgskolenes nybygg.

3. Utvalg for utredning av utdanningstilbud i økonomi og  administrasjon for kandidater fra høgskolene i Vestfold.
Utvalget ble nedsatt i november 1983 og hadde følgende sammensetning:
Kåre Myhrer, Vestfold sykepleiehøyskole
Gunnar Lerdal, Horten ingeniørhøgskole
Bjørn Jakobsen, Horten ingeniørhøgskole
Jan Mehlum, Eik lærerhøgskole
Sekretær for utvalget: Magne Førre.

Utvalget leverte sin innstilling 13.6.1984 og anbefalte at det ble opprettet et ett-årig studium i administrasjon og ledelse som et fellestiltak mellom Eik lærerhøgskole, Horten ingeniørhøgskole og Vestfold sykepleiehøyskole. Etterat utredningen hadde vært ute til høring, ble den behandlet av høgskolestyret i november 1984. Styret anbefalte igangsetting fra høsten 1985, og vedtok å opprette et administrativt utvalt for studiet.
Utvalget har følgende sammensetning:
Birger Aalvik, Eik lærerhøgskole, formann
Ivar Paschen Knudsen, Eik lærerhøgskole
Bjørn Jakobsen, Horten ingeniørhøgskole
Terje Gustafson, Horten ingeniørhøgskole
Kåre Myhrer, Vestfold sykepleiehøyskole
Aud Vinje, Vestfold sykepleiehøyskole
Magne Førre, Høgskolestyret
Svein Kaasa, Tønsberg maritime høgskole (observatør)
Førsteamanuensis Jan Mehlum, Eik lærerhøgskole og høgskolelekte4r Kjell Caspersen (Østfold distriktshøgskole/Horten ingeniørhøgskole) har ansvaret for den faglige forberedelse av studiet.

4. Utvalg for EDB-studier i Vestfold
Ett-årig datastudium ble igangsatt høsten 1984 som et samarbeidsprosjekt mellom Horten ingeniørhøgskole, Sandefjord Bedriftsøkonomiske Høyskole, Eik lærerhøgskole og Folkeuniversitetet Sør. Det er opprettet et eget styringsutvalg for studiet med representanter fra de samarbeidende institusjonene og høgskolestyret. Magne Førre er oppnevnt som høgskolestyrets representant (sak 17/84).

5. Prosjekt utvalg for studium i fritidspedagogikk.
Årsstudium i fritidspedagogikk planlegges igangsatt ved Eik lærerhøgskole fra høsten 1985. Et utvalg med representanter fra høgskolen,Kultur-og vitenskapsdepartementet, Forbrukerog administrasjonsdepartementet, Vestfold fylkeskommune og høgskolestyret har ansvaret for planleggingsarbeidet. Høgskolestyret har oppnevnt fritidspedagog Grethe Bjerke Åsgårdstrand, som sin representant i utvalget (sak 10/85).
KONFERANSE FOR HØGSKOLESTYRENES FORMENN, NESTFORMENN OG DIREKTØRER
Den årlige konferansen ble avholdt i Tønsberg i tiden 21.-23.januar 1984 med høgskolestyret for Vestfold som arrangør og med 70 deltakere. Samtlige høgskoleregioner var representert sammen med innbudte representanter fra Kultur- og vitenskapsdepartementet, Stortingets Kirke- og undervisningskomite og regionens høgskoler. Åpningsforedraget ble holdt av statsråd Lars Roar Langslet.

Virksomheten ved høgskolene
 
 

1.Eik lærerhøgskole
Våren 1984 fullførte 64 studenter 3-årig allmennlærerutdanning og 49 studenter 3-årig førskolelærerutdanning ved høgskolen. I tillegg ble det skrevet ut 372 vitnemål for fullførte halvårs- og årsenheter til videreutdanningsstudenter, av disse var 243 til studenter på studieringer på høgre nivå der høgskolen har hatt det faglige ansvar.

Studenter som har fullført 4 års godkjent utdanning fra lærerhøgskole, universitet eller annen høgskole kan få utskrevet adjunktvitnemål. I alt fikk 80 personer utskrevet slike vitnemål fra Eik lærerhøgskole i 1984.

Høgskolene kan skrive ut vitnemål for cand.mag.-eksamen for 4-årige utdanningskombinasjoner ved regionale høgskoler. I 1984 ble det utskrevet 11 vitnemål for regional cand.mag.grad.

Eik lærerhøgskole hadde pr.l.oktober 1984 420 studenter, hvorav 113 på allmennlærerlinja, 153 på førskolelærerlinja og 148 på videreutdanning. Redusert antall allmennlærerstudenter p.g.a. ikke-opptak høsten 1984 ble således oppveid ved flere studenter enn planlagt på videreutdanningstilbudene. Skolen er dessuten faglig ansvarlig for 436 studenter på desentraliserte enheter, organisert som studieringer på høgre nivå i Buskerud og Vestfold i samarbeid med Folkeuniversitetet Sør (FU-Sør). Høgskolen er videre faglig ansvarlig for det ett-årige studium i informatikk som er utviklet i samarbeid med Horten ingeniørhøgskole og Sandefjord Bedriftsøkonomiske Høyskole (SBH). Studiet tilbys dels som dagstudium i regi av SBH og dels som studiering på høgre nivå organisert av FU-Sør, med henholdsvis 33 og 30 studenter.

Høgskolen arbeider aktivt for å utvikle nye studietilbud. Hittil er disse blitt realisert gjennom redusert studentopptak til allmennlærerutdanningen og omdisponeringer innenfor høgskolens ordinære budsjettramme. Ønskeligheten av å holde lærerutdanningen på et forsvarlig nivå, gjør at omdisponeringsmulighetene er begrenset. Høgskolestyret regner derfor med at Eik lærerhøgskole vil kunne få tildelt midler til igangsetting av nye studietilbud på lik linje med distriktshøgskolene.
 

2.Horten ingeniørhøgskole
Horten ingeniørhøgskole utdanner:
- maskiningeniører, 3-årig studium - elektronikkingeniører, 2-årig studium

Høsten 1984 var det i alt 233 studenter på disse linjene. Av disse var det 83 studenter med teknisk fagskole som gjennomførte ingeniørstudiet med 1 års kortere studieløp.

Horten ingeniørhøgskole har videre 1-årige (20 vekttall) videreutdanningsstudier for ingeniører og skipsoffiserer i
- bedriftsøkonomi
- vedlikeholds- og sikkerhetsteknologi (i samarbeid med Tønsberg  maritime høgskole)

Høsten 1984 var det i alt 51 studenter på disse videreutdanningstilbudene. Til sammen var det 293 heltidsstudenter på høgskolen pr. 1.10.84.

I 1984 ble det uteksaminert 129 ingeniører ved høgskolen. Av disse kom 61 fra studieretning for maskinteknikk og 68 fra studieretning for elektronikk. Dessuten gjennomførte henholdsvis 34 og 19 studenter ettårig tilleggsutdanning i bedriftsutdanning og vedlikeholds-og sikkerhetsteknologi. Til 225 studieplasser ved de forskjellige linjene meldte det seg 1681 søkere mot 1361 i 1983. Høgskolen fikk tilleggsbevilgning til første år av 2-årig påbygningsstudium for maskinteknikere.

Kursvirksomheten ved Horten ingeniørhøgskole hadde en formidabel økning høsten 1984. Dette skyldtes både flere tilbud innen datafag, et nytt industrirettet kurs i sveisemetallurgi og et nytt etablererkurs. Det siste i samarbeid med arbeidskraftsmyndighetene. Høgskolen samarbeider med arbeidslivet og med andre høgskoler i regionen om utvikling av nye studietilbud og om etablering av et teknisk/merkantilt kompetansesenter. Et DAK-brukersenter for Vestfold ble etablert i 1984 med administrativ faglig og lokalmessig bistand fra Horten ingeniørhøgskole.

3.Tønsberg maritime høgskole (TMH)
Høgskolen ble oppretter av Vestfold fylkeskommune høsten 1979. Inntil staten overtar TMH er fylkesskolestyret i Vestfold styringsorgan.

Hovedoppgaven for den maritime høgskolen er å viderutvikle maritim utdanning slik at den kan følge opp den tekniske organisatoriske utvikling i skipsfarten, offshore og sjømannsyrkene. Videre er det et mål å tilpasse høgskolens utdanning til strukturen i det øvrige skoleverket. Høgskolens utdanningstilbud er utformet slik at det letter overgang mellom sjømannsyrkene og yrker å andre næringer.

Tønsberg maritime høgskole gir 2-årig maritim ingeniørutdanning på elektro/automasjonslinje, maskinlinje og nautisk linje med henholdvis 70, 66 og 36 studenter høsten 1984. Ved de to 1-årige påbyggingsutdanningene for maritime ingeniører, skipsadministrativ linje og vedlikeholds-og sikkerhetsteknisk linje, var det henholdsvis 7 og 14 studenter. Høgskolen fikk høsten 1984 20 ekstraordinære studieplasser finansiert av sysselsettingsmidler. Tilsammen hadde høgskolen 230 studenter høsten 1984, av disse var 32 kursstudenter (omregnet til heltidsstudenter). Antall tilskottsberettigede studieplasser økte i 1984 fra 165 til 200.

Høgskolen samarbeider med næringslivet og sjøfartsmyndighetene på en rekke områder. Det legges særlig vekt på å bygge opp og utnytte institusjonens kompetanse i internasjonal sammenheng. Høgskolen er engasjert i flere forsknings- og utviklingsprosjekter med slik målsetting. Bl.a. utvikles program for opplæring på maskinromsimulator i samarbeid med produsenten, og høgskolen er sammen med norske bedrifter og Kystdirektoratet i ferd med å prosjektere utbygging av maritim utdanning i SaudiArabia. Prosjektet er beregnet å vare 5-10 år.

Høgskolens nåværende lokaler på Haugar er for små. Vestfold fylkeskommune har fulgt opp sitt vedtak om at TMH bør samlokaliseres med ingeniørhøgskolen og arbeider aktivt for at nybygget skal kunne realiseres samtidig med HIH's nybygg. Inntil dette står ferdig må høgskolen skaffes midlertidige lokaler.

4.Vestfold sykepleiehøyskole (VSH)
Høgskolen eies og drives av Vestfold fylkeskommune med eget styre tilknyttet Helse- og sosialetaten.
Høgskolen har 180 studieplasser. I 1984 gikk man over til opptak en gang pr. år. Søkningen til det 3-årige sykepleierstudiet er meget stor. Til opptaket høsten 1984 meldte det seg 1221 søkere til 60 studieplasser.

5.Sandefjord Bedriftsøkonomiske Høyskole (SBH)
Høgskolen er organisert som privat høgskole og samarbeider med Bedriftsøkonomisk Institutt. Til det 1-årige Bedriftsøkonomstudiet gis det statstilskudd til opptak av 60 studenter annet hvert år. Nytt studentkull med 104 studenter ble tatt opp høsten 1984.

SBH samarbeider med Eik lærerhøgskole og Horten ingeniørhøgskole om årsstudium i informatikk og fikk ekstraordinære syssetsettingsmidler til opptak høsten 1984. Studiet er lagt til HIH's lokaler og har 32 studenter.

VOKSENOPPLÆRING
Tilbud om voksenopplæring på høgre nivå gis av regionens høgskoler og av opplysningsorganisasjonene. Såvel lærerhøgskolen som ingeniørhøgskolen har begrensede muligheter til å tilby voksenopplæring. over eget budsjett, og høgskolenes videreutdanninga- og etterutdanningstilbud er vesentlig mindre i Vestfold enn i de fylker som har distriktshøgskole.

For 1984 ble det bevilget kr 261 000 til voksenopplæring over høgskolestyrets budsjett. Beløpet ble delt mellom Eik lærerhøgskole, Horten ingeniørhøgskole og Tønsberg maritime høgskole. Dessuten ble det gitt tilskudd til Folkeuniversitetet Sør til dekning av eksamensutgifter ved kurset Helse- og sosialadministrasjon og til igangsetting av studieringen Examen philosophicum i Larvik.
Det er stor interesse for og søkning til høgskolenes voksenopplæringstilbud. Både høgskolene og høgskolestyret ønsker at denne virksomheten utvides.

Følgende kurs ble arrangert med tilskudd fra høgskolestyret:

Eik lærerhøgskole
Våren 1984  
Etterutdanningskurs for førskolelærere  450 deltakere
Halvårsenhet i informatikk  26 deltakere
Etterutdanningskurs i informatikk 26 deltakere

Høsten 1984  
Halvårsenhet i skoleutvikling 30 deltakere
Etterutdanningskurs i informatikk  26 deltakere
Halvårsenhet i informatikk 28 deltakere

Horten ingeniørhøgskole
EDB-grunnkurs (2 kurs)  20 deltakere
EDB på mikromaskiner (2kurs) 34 deltakere
Pascal-kurs (2 kurs) 48 deltakere
Sveisemetallurgi 16 deltakere

Tønsberg maritime høgskole
Etterutdanningskurs for loser 16 deltakere
 

I tillegg har høgskolene i økende grad tilbudt etter- og videreutdanningskurs over eget budsjett.
Fortsatt vil de fleste eksamensrettede voksenopplæringstilbud måtte organiseres som studieringer på høgre nivå. 1 1984 var Vestfolds andel av voksenopplæringsmidlene til slike tiltak kr 290 000. I forhold til søknadsbeløpet ca kr 700 000 er det bare et.lite antall kurs som får statstilskott. Av samme grunn har antallet studieringer som er 100$ deltakerfinansiert (selvfinansierte kurs) blitt flere.

I vårsemesteret 1984 ble følgende studieringer gjennomført med statstilskott:
Folkeuniversitetet Sør:
Norsk grunnfag 29 deltakere
Historie grunnfag 27 deltakere
Sosiologi grunnfag 17 deltakere
Helse-og sosialadministrasjon 39 deltakere
1. avd. juridicum 39 deltakere

Vestfold Sang- og Musikkråd
Hvordan musikk kan brukes i arbeid med funksjonshemmede 62 deltakere

Høstsemesteret 1984:

Folkeuniversitetet Sør
Historie grunnfag 28 deltakere
Helse- og sosialadministrasjon 36 deltakere
1. avd. juridicum 42 deltakere
Examen philosophicum, Larvik 47 deltakere
Examen philosophicum, Tønsberg 92 deltakere
Fonetikk/Språkvitenskap 21 deltakere
Sosiologi mellomfag 12 deltakere

Vestfold Sang- og Musikkråd
Kurs for hjelpeinstruktører i kor 11 deltakere

Vestfold Fysioterapeuters Forening/Fu-Sør
Psykiatrisk/psykosomatisk fysioterapi 12 deltakere

Selvfinansierte studieringer
Folkeuniversitetet Sør
Vårsemesteret 1984:
Forming I 19 deltakere
Mediekunnskap 19 deltakere
Sosialpedagogikk II 19 deltakere
Spesialpedagogikk II 34 deltakere
EDB/Informatikk 19 deltakere
Kontraktsrett 17 deltakere
Examen philosophicum 44 deltakere

Høstsemesteret 1984
Spesialpedagogikk I 36 deltakere
Økonomi/administrasjon 17 deltakere
Sosialpedagogikk grunnfag 29 deltakere
Pengekravsrett 15 deltakere
Mediekunnskap I 16 deltakere
Årsstudium i EDB 29 deltakere

Oversikten viser at det sammenlagt ble avviklet 28 studieringer på høgre nivå i 1984 med tilsammen 828 deltakere. Tilsvarende tall for 1983 var 25 og 948.

STUDENTVELFERD
Velferdssekretariatet for høgskolene i Vestfold har i 1984 prioritert barnehagesektoren, boligsektoren og kulturelle tiltak for studentene i Vestfold. I tillegg har velferdssekretariatet nedsatt en prosjektgruppe som skal utrede behovene for studentvelferd ved Nye HIH/TMH. Av andre servicetiltak for studentene. kan nevnes helsetjeneste, bokhandlerservice, bankservice, utdanning av studentrådsrepresentanter, arbeidsformidling og annen service.

Velferdssekretariatet har i tillegg til Daglig leder hatt 1 ansatt på sysselsettingstiltak.

Styrets sammensetning har i 1984 vært følgende:
Oppnevnt av høgskolestyret:
Sofie Steinsholt (til 31.9.84) Liv Hillgaar (fra 1.10.84) Per G. Waitz Solveig Loraas
Oppnevnt av studentrådene:
Øystein Hovde, Eik lærerhøgskole (til Cecilie Billington, Eik lærerhøgskole Ole H. Røsland, Borten ingeniørhøgskole Lars E. Nilsen, Horten ingeniørhøgskole Eric Scott, Tønsberg maritime høgskole Jan Larsen, Tønsberg maritime høgskole Åse Hansken, Vestfold sykepleiehøyskole
Inntil sommeren 1984 var Øystein Hovde september 1984 er Jan Larsen valgt til flertall i styret, og denne ordningen har fungert godt.

Velferdssekretariatets styre har gått inn for at Velferdssekretariatet omdannes til studentsamskipnad når den nye loven om studentvelferd iverksettes.

DRIFTSBUDSJETT

De samlede bevilgninger til høgre utdanning i Vestfold var på ca 38 mill.kr i 1984, med følgende fordeling på institusjonene (til sammenligning er tatt med tall for 1983 og 1985) (i 1000 kr)
                        1983   1984  1985
Høgskolestyret            941   961  1061
Eik lærerhøgskole       13751 14245 14028
Horten ingeniørhøgskole 10310 12342 11386
 

Stillingsoversikt høsten 1984
    Stillinger     Underv. Andre    Ialt  Endring 83-84
Institusjon         still.
Sekretariatet                2       2        0
ELH                   36   9 1/2    45 1/2   -1
HIH                   21    12      33       +2
TMH                   28   9 1/2    37 1/2   +2
VSH                   13     6      19        0
Til sammen            98    39     137       +3

Studenttall pr. 1.10.
         
         1983 1984  1985 (budsjett)
ELH      458   420   440
HIH      303   293   340
TMH      208   230   245
VSH      180   180   190
)
 

 

Digital utgave: Borre: Høgskolen i Vestfold, 2001.