Skillingsviser
Skillingsviser / innhold / Axel og Valborg 

Høgskolen i Vestfold
Biblioteket
Digitale tekster

Axel og Valborg Forside / Forord / Visa / Litteratur / Om bruk av visa / Faksimile
Noter og lyd: Melodi / Gitartabulatur / Spillestemmer, ostinat m.m.
Om Axel og Valborg. Av Per Thoresen

Om bruk av visa

Jeg ser for meg at denne visa kan brukes på mange måter i ulike sammenhenger.
Leser man f.eks. plandokumenter for barnehage og skole, finner man mange henvisninger som har relevans til denne type stoff. Det heter f. eks. i Rammeplanen for barnehagen: "I vår kultur er det rike tradisjoner med folkemusikk og kunstmusikk. Her finner vi sanger og folkeviser, rim og regler, ringleker, sang og danseleker og instrumentalmusikk. Ikke minst ute bør våre tradisjonelle sang- og danseleker brukes ofte.
En viktig side av barnehagens kulturformidling er å la barnet få del i disse kulturskattene som også er bindeledd mellom generasjonene."
I L97 står det f. eks under musikk for 3. klasse: "lære seg songar og dansar frå det nasjonale og lokale felles repertoaret". Under musikk for 4. klasse: "øve seg i å formidle songtekstar og songinnhald i dramatisk form, mellom anna gjennom syngjespel, dokketeater og rollespel." På dette klassetrinnet nevnes også det å lære sanger fra ulike kultur- og livsområder, blant annet skillingsviser. I planen for musikk i 6. klasse skrives det om folkeviser og folkesonger, færøydans og stordans.. Og til slutt et punkt hentet fra planen for musikk i 9. klasse: "lære songar knytte til anna lærestoff i musikkfaget og songar og dansar knytte til lærestoff i andre fag". I denne sammenhengen kan det nevnes fra f. eks. i norskfaget, hvor det heter seg at den lokale litteraturen skal stå sentralt. Og i samfunnsfag hvor det heter at elevene skal bli kjent med lokalhistorie og sagn.
I R94 er det muligheter for å arbeide med denne middelalderballaden i mange fag. Slipp fantasien løs.
Foruten i skole og barnehage, ser jeg mange muligheter for hvordan visa kan brukes i ulike frivillige organisasjoner og foreninger, som teater/dramagrupper og kor.

Sang.
Når en middelalderballade skal synges, bruker man gjerne en forsanger. Han synger mot en gruppe som er med på omkvedet. Gruppa kan da synge melodien unisont, eller en kan dele gruppen i to og la noen synge en underkvart. Dette gir et fint middelalderpreg. (Se spillestemmer/omkved). Siden denne visa er så lang kan man gjerne bruke flere forsangere.

Dans.
Ledet an av en syngende fordanser kan visa brukes som en stordans (færøydans). Her synger en forsanger versene, mens resten av gruppa er med på omkvedet. Alle stiller opp ved siden av hverandre med hendene sammen i skulderhøyde. Dansen går med "færøysteg" og har 2 steg i takten.

    Steg.

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Føttene.

    v

    h

    v

    h

    h

    v

    Trinn.

    Side

    inntil

    side

    Inntil m. svikt

    Side

    inntil m. svikt

Forslag til dramatisering:
Det er mange måter å dramatisere denne visa på. Her er noen forslag: Visa har et stort persongalleri som kan fordeles mellom flere aktører. Disse rollene kan mimes mens visa synges, eller de ulike aktørene kan synge sin del av teksten. Andre varianter er å bruke stangdukker, skyggespill eller flanelograf. Balladen er lang så man kan med fordel la en forteller fortelle deler av historia, mens man stopper opp noen steder for å lage tableauer.

Tips om bruk av samspillstemmene.
Jeg har her tatt med mange forslag på spillestemmer. Dette er for å vise varierte spillestemmer på forskjellige instrumenter og med ulik vanskegrad. Kombiner gjerne spillestemmene på ulike måter, men pass opp for overarrangering.
Når man skal arbeide med en gammel middelalderballade som denne, står man ovenfor en del valg: Hva slags lydbilde/tidskoloritt ønsker vi å skape? Hvilke instrumenter har vi til rådighet?
Noen kommentarer til enkelte av spillestemmene.
Ulike perkusjonsinstrumenter var mye brukt i middelalderen. En dyp basstromme gir en god bunn i arrangementet, gjerne kombinert med en lysere tromme, tamburin eller lignende.
Tromme 3 og trommetamburin utfyller hverandre og spilles sammen.
I tillegg til de noterte stemmene kan fingercymbaler og små bjeller brukes som markeringsinstrumenter f. eks ved slutten av frasene, og/eller på enerne i hver av taktene på omkvedet .
Blåseinstrumenter egner seg også godt. Melodistemmen ligger godt til rette for blokkfløyte, men den kan også spilles friere ved at man f. eks. kutter ut og/eller legger til noen toner. Blokkfløyta kan også spille et lite mellomspill mellom noen av versene. (Se spillestemmer/ mellomspill).
Munnharpe i E er et annet instrument man kan benytte seg av. Munnharpa kan da spille melodien, eller ligge på grunntonen, En kan også velge å la instrumentet ha en friere rolle.
Det var mange ulike strengeinstrumenter i bruk i middelalderen, både strykeinstrumenter og klimpreinstrumenter. I mangel av noe bedre kan løsstrengspill på gitar gjøre nytte her f. eks. ved at man annen hver gang spiller på den øverste og de to nederste strengene. De to nederste strengene spilles da samtidig. La tonene klinge ut. (Se spillestemme gitar). Flageoletter på de samme tonene gir også en fin virkning.
En annen måte å bruke gitaren på hvor en får et fint middelaldersk preg, er ved å trykke på de to nederste strengene i samme bånd på gitarhalsen. Trykker en på 0., 2., 3., 5., 7. og 8. bånd, kan en f. eks. leite seg fram til melodien.
Dersom man ønsker å ta i bruk stavspillene har jeg tatt med noen eksempler på hvordan dette kan gjøres. Dette er ikke typiske middelalderinstrumenter i vår kultur, men gode instrumenter i ulike former for samspill. Stemmene kan spilles av en eller to personer avhengig av ferdighet.
Jeg har skrevet et forslag på besifring til melodien. Dette kan brukes dersom man ønsker et mer moderne visepreg på arrangementet, gjerne sammen med noen av perkusjonsstemmene. Til slutt har jeg laget et enkelt lite arrangement av melodien for solo gitar.

Lykke til.

 


Skillingsviser / innhold  / Axel og Valborg  toppen av siden

Høgskolen i Vestfold
/ Biblioteket / Digitale tekster